Får "bara" ut runt 100 MB/s på min SSD..

Permalänk

Får "bara" ut runt 100 MB/s på min SSD..

Hejsan!

Jag har ett problem med min SSD ("Intel 330" 180GB)
Jag spelar in ganska mycket spel-gameplay på min SSD, och förut låg jag runt 250MB/s i skriv-hastighet, men på senare tid har det legat runt 100MB/s, vilket är långsammare än min Mekaniska Caviar-disk.. Någon som har en aning om varför, eller vad man kan göra för att fixa detta?

(Länk till benchmark)

http://manasiev.com/pix/?v=asssdbench.png

Och jag har valt AHCI-mode i Bios

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Börja med att byta till en av de bruna portarna (inte de grå som du har nu) så får du ut hela diskens potential...sedan vet jag inte var den disken/storleken toppar med komprimerad data, men det bör i alla fall bli bättre överlag.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Börja med att byta till en av de bruna portarna (inte de grå som du har nu) så får du ut hela diskens potential...sedan vet jag inte var den disken/storleken toppar med komprimerad data, men det bör i alla fall bli bättre överlag.

vad jag vet så har jag den redan i dom portarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

vad jag vet så har jag den redan i dom portarna..

Och det kan vi se på screenshoten att du inte har
Enligt screenshoten så använder du en ASMedia AHCI driver vilket betyder att din SSD sitter på en ASMedia port och det är de grå portarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Och det kan vi se på screenshoten att du inte har
Enligt screenshoten så använder du en ASMedia AHCI driver vilket betyder att din SSD sitter på en ASMedia port och det är de grå portarna.

what is this sorcery? men hur kommer det sig att jag kom upp i betydligt högre hastigheter förut men inte längre då... aja, tackar iaf ska kolla på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

what is this sorcery? men hur kommer det sig att jag kom upp i betydligt högre hastigheter förut men inte längre då... aja, tackar iaf ska kolla på det!

Antagligen har du varit inne i datorn och meckat och bytt portar utan att du märkt det, portarna som styrs av sydbryggan klarar högre hastigheter än de som styrs av kretsen från asmedia.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Och det kan vi se på screenshoten att du inte har
Enligt screenshoten så använder du en ASMedia AHCI driver vilket betyder att din SSD sitter på en ASMedia port och det är de grå portarna.

Skrivet av Frispel:

Antagligen har du varit inne i datorn och meckat och bytt portar utan att du märkt det, portarna som styrs av sydbryggan klarar högre hastigheter än de som styrs av kretsen från asmedia.

Nu har jag (vad jag vet iaf, ni får ursäkta min färgblindhet..) Bytt till den bruna 6Gbit porten, men jag får fortfarande ett ganska mediokert resultat :/ iallafall "write"..

http://manasiev.com/pix/?v=asssdbeye.png

Permalänk

Har du kollat så du kör SATA-portarna i AHCI-mode samt att TRIM är aktiverat? (Google/Bing/Baidu/etc is your friend).

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Tror inte att han är ensam om detta "problem"??

Min Intel 330 120GB.
http://img35.imageshack.us/img35/7458/namnlscy.jpg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av VeryMadMeatball:

Nu har jag (vad jag vet iaf, ni får ursäkta min färgblindhet..) Bytt till den bruna 6Gbit porten, men jag får fortfarande ett ganska mediokert resultat :/ iallafall "write"..

http://manasiev.com/pix/?v=asssdbeye.png

Skrivet av skruvis:

Tror inte att han är ensam om detta "problem"??

Min Intel 330 120GB.
http://img35.imageshack.us/img35/7458/namnlscy.jpg

Testa kör en omgång med ATTO istället, se vad den säger.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless