Gigabyte visar UEFI Dual BIOS för Intel Haswell

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

De har fler funktioner och därför fungerar det som en ersättare till BIOS men deras funktion är dock detsamma.

Enligt en snabb Googlesökning så körde Gigabyte med något som kallades "touch Bios" till Z68. Verkar vara någon form av hybrid.

Finns UEFI till mitt GA-Z68X-UD3H-B3, lära dock ladda ner det som en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Usch vilket hemskt, plottrigt, överkomplicerat användargränssnitt.

Dom borde göra det simplare och mer avskalat.

Kan dom inte bara skapa ett TUI (text user interface) som används i de flesta klassiska BIOS?

va? Det är ju textbaserat? De går ifrån 3D bioset (det i den undre bilden) för att använda textbaserat bios istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ändrar inte det faktum att de har samma funktion.

Med andra ord lite som ett Bios 2.0. Är fullt medveten om att UEFI och Bios inte är strikt samma sak och är fullt medveten om att det skiljer när det kommer till programering men UEFI ersätter Bios och har exakt samma funktion.. uppdaterade funktioner gör att man kan göra mer i UEFI än i BIOS men de har fortfarande samma funktion.

Jo fast då är en rymdraket ju bara ett flygplan som klarar mer grejer i såna fall också. Kan inte riktigt hålla med dig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Jo fast en en rymdraket är ju bara sett flygplan som klarar mer grejer i såna fall också. Kan inte riktigt hålla med dig.

Om du skriver ett brev till någon. Blir det inte ett brev om du tex. byter språk?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

De stora skillnaderna med UEFI var väl:

1) Ett mer användarvänligt gränssnitt, massor av "ögongodis"
2) Stöd för mus (alltså inte bara tabba sig fram med tab/piltangenter
3) Snabbare och bättre tillgång och översikt av datorns hårdvara
4) Stöd direkt "out of the box" för större hårddiskar (3TB)*

Är inte riktigt hundra på den sista punkten, men har för mig att jag läst det någonstans. De stora hårddiskarna funkar väl inte som de skall om man först inte formaterar dem i windows eller ett tredjeparts program, så att man faktiskt ser hela hårddisken, och inte bara 2TB eller 750GB av 3TB.

Dualbios är dock som någon påpekat ingenting nytt, har funnits ganska länge. Har en gamla bräda från 2005-2006 som hade dualbios, dock från Asus.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Kan system som är tänkt för BIOS köras på UEFI och vice versa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

Kan system som är tänkt för BIOS köras på UEFI och vice versa?

Vet att man kunde det på Gigabytes moderkort med Z68 chipset.

http://www.tonymacx86.com/123-how-upgrade-bios-uefi-gigabyte-...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Välkomna till 2011.

http://imgur.com/A5XNVxg

Varför heter den dual?

Permalänk
Medlem

Trevligt med mycket info på en gång så man slipper lulla runt en massa i menyerna. Trevligt färgschema också för den delen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Har Gigabyte alltså haft UEFI i tidigare brädor? Inte sett någon modell i 990-serien med det i alla fall.

Senaste revisionerna på 990FXA-UD* (3.0) har UEFI.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kidde:

Interfacet här är ett utmärkt exempel på varför jag inte köper hårdvara marknadsförd mot gamers

Vad bra för att dom ända som marknadsförs mot "gamers" är Sniper serien. UEFI gränssnitter är ju orange vilket hintar mot Z87-OC.

Permalänk
Medlem

Jag håller fortfarande fast vid att UEFI inte tillför något mer än problem. Du måste ändå gå in och ställa in att vissa saker ska köras som legacy BIOS.

Ser inte fördelen riktigt med att det kan vara i 3D, stöd för mus och man kan ploppa in mer plugins osv.

Det här är nästan samma diskussion som startmenyn i Windows 8. Jag lägger inte ner många sekunder i någon av dem helt bortkasstat att lägga krut på UI öht

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

va? Det är ju textbaserat? De går ifrån 3D bioset (det i den undre bilden) för att använda textbaserat bios istället.

Det där är inte ett text-based user interface.

Det är alldeles för mycket färger, skuggor, ljus, gradienter, och förvirrande lull-lull.

Permalänk
Inaktiv

När 3D-BIOS skrotas kan jag eventuellt tänka mig en Gigabyte-bräda. Däremot har jag precis köpt en ASUS och det lär dröja tills jag byter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där såg ju väldigt lovande ut! Bra jobbat Gigabyte!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Synd att det var Gigabyte bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Synd att det var Gigabyte bara.

Synd att dom är bättre än någon annan.

Permalänk
Medlem

Oerhört trevligt och snyggt.
Förstår inte riktigt hur man kan klaga på att det är för avancerat, rör inte UEFI om du inte vet vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Synd att dom är bättre än någon annan.

Kan du utveckla det? Jag har ett gammal gigabyte till min phenom II, men jag är inte särskilt nöjd med AMDs chipset. Går inte så bra att klocka nåt annat än cpun med multipliers. Kortet är väl ok, men gigabyte hade gärna fått slänga in fler pwmkontroller som gått att styra från t ex speedfan. Dessutom fungerar en pwmport inte som den ska, den verkar bara leverera halva strömstyrkan. Men egentligen är väl GB helt ok. Jag har hört så mkt nice om ASRock bara så jag kan inte sluta se fram emot en haswellsetup mini-itx med asrock

Tycker det ser skitnice ut, Gigabytes nya uefi design alltså!

Innan dissade jag gigabyte för deras uefi, och jag har ingen dator ännu med efi, jag tänkte köpa asus/asrock...
Men nu får vi se om det kan bli gigabyte (men jag håller på asrock iaf) MSI är säkert jättebra med.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hoppas deras ny kommande mjukvaru uppdateringar och UEFI även täcker Z77 i den mån det är möjligt. Z77 är knappt ett år gammalt och gigabyte har inte uppdaterat en enda mjukvara på hemsidan sen release, eller jo dom la upp en BETA BIOS som ännu bara är Beta, ett år senare. Men nu kommer allt till Haswell....

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Ser lite plottrigt och bökigt ut men man blir väl fort van antar jag. Har man kört ASUS i typ 15 år och är fanboy så missar man nog en del erfarenheter från andra märken på gott och ont.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

På tiden att det ser snyggt ut! BIOS har levt alldeles för länge.

Hoppas att allt förklaras (till skillnad mot BIOS) och att saker man inte behöver pilla med döljs under ett 'avancerat' läge.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

ja det måste ju spela stor roll hur UEFI ser ut för där inne är man ju hela dagarna och pillar runt..så otroligt skönt att de äntligen fixat till utseendet

Permalänk
Medlem

Ush för UEFI, det kräver extra partitioner på disken bara för att man ska kunna boota sitt os. Och änny värre är att nu är det ingen standard som alla följer utseendemässigt så det är ett hellvete att hitta inställningarna på en dator man servar då alla ser olika ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Vill inte låta som en gubbe, men satan vad jag gillade "gamla" bios över det numera UEFI gränssnittet överlag.

Du är inte ensam kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

ja det måste ju spela stor roll hur UEFI ser ut för där inne är man ju hela dagarna och pillar runt..så otroligt skönt att de äntligen fixat till utseendet

Ironi ??

Nu är det också så att UEFI faktiskt är lättare att programera för och därför också antagligen kommer uppdateras oftare än gammla BIOS gjorde. Och att det stöder massa mer hårdvara, mus, ljud, större hårddiskar etc.
Är väl nice att det äntligen händer något.. väntade detta för 5 år sedan eller något, men har gått väldigt långsammt frammåt tycket jag. Är nice att dom äntligen börjar byta ut BIOS för att ha UEFI som standard.