Behover hjalp med formatering

Permalänk
Medlem

Behover hjalp med formatering

Hejsan! Ursaktar forst bristen po de tre sista boktaverna i svenskan, tangentbordet beter sig lite underligt.

Igar valde min SSD att sluta fungera. Har en OCZ Vertex och googlade lite och sag att andra haft samma problem. Disken slutar svara efter ett par minuter do den forsoker lasa in filer som po nogot satt och vis blivit korrupta.
Eftersom detta var min systemdisk hade jag inte sa mycket viktiga filer pa den som gick forlorade, och lyckades radda ungefar 60% av det jag ansag vara viktigt, utan det blir med en omstandighet da jag kommer behova installera om codecs och program osv.

Har kommer da problemet:

Om jag bootar ifran en Windows USB sa kommer SSDn att d'o' innan jag kommer till delen man kan valja vilken hdd man vill installera po, so jag ser bara mina tvo lagringsdiskar, som fungerar bra.

Jag sitter nu i Ubuntu, bootat fran en live usb, och funderar po vad jag kan gora. Har ingen namndvard erfarenhet fran linux sa ar inte saker pa hur jag kan formatera min SSD i linux for att fungera for windows.

Snalla hjalp mig!

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mera som du har nått hårdvaruproblem, om disken försvinner efter en stund beror det inte på installationen och det lär inte hjälpa att formatera disken, har du kollat om det finns firmwareuppdateringar till moderkortet och disken?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mera som du har nått hårdvaruproblem, om disken försvinner efter en stund beror det inte på installationen och det lär inte hjälpa att formatera disken, har du kollat om det finns firmwareuppdateringar till moderkortet och disken?

nah det ar nastan garanterat mjukvara som problemet ar. hittade flera andra nar jag googlade med samma problem, och for monga rackte det att hitta problemfilerna och ta bort dom, men do jag anser att detta ar for mycket jobb foredrar jag en formatering.

jag kan utan problem oppna den och kolla igenom den i ubuntu. jag kan bara inte skriva over eller ta bort de felande filerna.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bootar från win installationsusbn så påverkar inte filerna på ssd vad som händer, så om du har problem med disken där är det nått annat, har du provat att installera drivers för din diskkontroller när installtionsprogrammet för win frågar om du vill göra det ?
Kan du radera partitionen på den helt innan installation ?
http://www.cyberciti.biz/faq/linux-how-to-delete-a-partition-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.