Installera SSD, OS ligger i HDD

Permalänk
Medlem

Installera SSD, OS ligger i HDD

Tjena!

Har köp en ny SSD och tänkte installera den ikväll, men eftersom jag inte har min externa hårddisk här så kan jag inte föra över de viktiga filer jag har från min HDD därför undrar jag ifall de man kan skapa en partition och flytta över allt viktigt dit.

För att sedan formatera den partition OS ligger i.

Koppla bort HDD, sen koppla in SSD, installera OS på SSDn.

Så att de inte krockar, dvs OS på båda diskarna, då jag helst vill använda den ikväll..

Samt, ska man tänka på något annat vid installation av SSD? Drivrutinerna som fanns i HDD, eller ngt annat?

AHCI ska man ändra i bios iaf, men alla tips mottages tacksamt!

/Kim

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

Tjena!

Har köp en ny SSD och tänkte installera den ikväll, men eftersom jag inte har min externa hårddisk här så kan jag inte föra över de viktiga filer jag har från min HDD därför undrar jag ifall de man kan skapa en partition och flytta över allt viktigt dit.

För att sedan formatera den partition OS ligger i.

Koppla bort HDD, sen koppla in SSD, installera OS på SSDn.

Så att de inte krockar, dvs OS på båda diskarna, då jag helst vill använda den ikväll..

Samt, ska man tänka på något annat vid installation av SSD? Drivrutinerna som fanns i HDD, eller ngt annat?

AHCI ska man ändra i bios iaf, men alla tips mottages tacksamt!

/Kim

koppla ur HDD'n ha kvar SSD fixa ett tomt usb minne
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
när du e klar stänger du av datorn. kopplar in HDD .. går in i bios ändrar så den startas mot SSD'n
starta windows, letar upp filerna som ska sparas lägger dom som kopia direkt i roten *=Hårddiskens partition ex F:/backupp
när du sen har externa hdd så flyttar du helt enkelt över /backupp och formaterar HDD'n

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

koppla ur HDD'n ha kvar SSD fixa ett tomt usb minne
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Jag har OS i DVD-skiva.

Men hur blir det om jag kopplar bort HDD och installerar SSDn, och sen kopplar in HDD? Kommer det inte bli problem då OS kommer finnas på både HDD och SSD?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk

Använd migrations program? Körde det när jag köpte en ssd och hade allt på hårddisken. Programmet flyttar över det på ssd och funkar helt perfekt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av kiim:

Jag har OS i DVD-skiva.

Men hur blir det om jag kopplar bort HDD och installerar SSDn, och sen kopplar in HDD? Kommer det inte bli problem då OS kommer finnas på både HDD och SSD?

det ändrar du i bios.. brukar stå när man startar datorn tryck F2, F1 Esc, tab eller nån annan knapp bläddrar du fram dör det står Boot och ändrar till ssd istället

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av kiim:

Tjena!

Har köp en ny SSD och tänkte installera den ikväll, men eftersom jag inte har min externa hårddisk här så kan jag inte föra över de viktiga filer jag har från min HDD därför undrar jag ifall de man kan skapa en partition och flytta över allt viktigt dit.

För att sedan formatera den partition OS ligger i.

Koppla bort HDD, sen koppla in SSD, installera OS på SSDn.

Så att de inte krockar, dvs OS på båda diskarna, då jag helst vill använda den ikväll..

Samt, ska man tänka på något annat vid installation av SSD? Drivrutinerna som fanns i HDD, eller ngt annat?

AHCI ska man ändra i bios iaf, men alla tips mottages tacksamt!

/Kim

Skrivet av jonataan.host:

Använd migrations program? Körde det när jag köpte en ssd och hade allt på hårddisken. Programmet flyttar över det på ssd och funkar helt perfekt

kan funka men han borde ändra så den kör i AHCI först

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan funka men han borde ändra så den kör i AHCI först

Skrivet av jonatan80:

det ändrar du i bios.. brukar stå när man startar datorn tryck F2, F1 Esc, tab eller nån annan knapp bläddrar du fram dör det står Boot och ändrar till ssd istället

Skrivet av jonataan.host:

Använd migrations program? Körde det när jag köpte en ssd och hade allt på hårddisken. Programmet flyttar över det på ssd och funkar helt perfekt

Helst vill jag inte använda migrationsprogram. Har hört att de inte är optimalt så helst kör jag en clean install på SSDn

Men om man då ändrar boot prioritet till SSD, blir det några konstigheter eftersom OS ligger på båda diskarna?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen risk att det gamla och det nya operativsystemet krockar om du gör som Linus visar i denna video http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Och här kan du läsa mer om hur man installerar Windows 7 på en ny SSD http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Om du absolut vill skapa en ny partition på din gamla HDD så testa om denna guide fungerar för dig http://www.datorsupporten.se/partioneradela-harddisk-skapa-ny...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av kiim:

Helst vill jag inte använda migrationsprogram. Har hört att de inte är optimalt så helst kör jag en clean install på SSDn

Men om man då ändrar boot prioritet till SSD, blir det några konstigheter eftersom OS ligger på båda diskarna?

Funkar helt OK .. har likadant hemma har en installation på en av hårddiskarna i reserv om SSD kraschar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Funkar helt OK .. har likadant hemma har en installation på en av hårddiskarna i reserv om SSD kraschar

Okej, vad bra. Då får det bli detta tillvägagångssätt. Vet du ifall man måste uppdatera drivrutiner till moderkortet igen när man installerat SSDn?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

Okej, vad bra. Då får det bli detta tillvägagångssätt. Vet du ifall man måste uppdatera drivrutiner till moderkortet igen när man installerat SSDn?

beror på moderkort vet inte just på Asus P8P67 och vilken bios version har du nu ?
vilket OS windows 7, 8:an ?

http://www.asus.com/Motherboards/P8P67#support_Download

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Okej, vad bra. Då får det bli detta tillvägagångssätt. Vet du ifall man måste uppdatera drivrutiner till moderkortet igen när man installerat SSDn?

Vilket tillvägagångssätt menar du? Om du har klonat din HDD till SSD och ansluter den till samma styrkrets för SATA så behöver du inte göra ett smack.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

beror på moderkort vet inte just på Asus P8P67 och vilken bios version har du nu ?
vilket OS windows 7, 8:an ?

http://www.asus.com/Motherboards/P8P67#support_Download

Behövde inte uppdatera det igen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilket tillvägagångssätt menar du? Om du har klonat din HDD till SSD och ansluter den till samma styrkrets för SATA så behöver du inte göra ett smack.

Alltså att inte klona, då SSD inte presterar optimalt efter det jag förstått.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kiim:

Alltså att inte klona, då SSD inte presterar optimalt efter det jag förstått.

Det är inga som helst problem att klona. Det blir inte sämre. Däremot så blir ju alltid en ren installation snabbare eftersom den är ren. När du har lagt in alla program igen och använt den i två veckor så är skillnaden borta, förutsatt att du inte har en helt nedlusad windows nu.

Är du bekymrad över att få med dig alla program och inställningar så prova att klona först. Du kommer att märka en jäklig skillnad och vara nöjd med det. AHCI kan du/ska du sätta på oavsett om du klonar eller ej. Googla så hittar du snabbt hur du ska gå till väga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inga som helst problem att klona. Det blir inte sämre. Däremot så blir ju alltid en ren installation snabbare eftersom den är ren. När du har lagt in alla program igen och använt den i två veckor så är skillnaden borta, förutsatt att du inte har en helt nedlusad windows nu.

Är du bekymrad över att få med dig alla program och inställningar så prova att klona först. Du kommer att märka en jäklig skillnad och vara nöjd med det. AHCI kan du/ska du sätta på oavsett om du klonar eller ej. Googla så hittar du snabbt hur du ska gå till väga.

Instämmer med detta. Klonade windows-partitionen från min gamla mekaniska HDD till min nya SSD. Använde programmet Arconis. Inga problem alls och den formligen flyger fram nu :).
En chkdsk kan vara bra att köra på den klonade partitionen efter dock. Jävligt nice att slippa sitta två dagar att installera om alla program och skit efter en ren installation.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Alltså att inte klona, då SSD inte presterar optimalt efter det jag förstått.

Då har du förstått fel och är offer för myter baserade på ren okunskap.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net