Extern hårddisk ger blåskärmar när man försöker boota från den.

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk ger blåskärmar när man försöker boota från den.

Tja
Kör en laptop och behöver 2 os för att kunna göra det jag vill med den. Det är en ultrabook så det går inte att ha dubbla diskar. 2 partitioner är inte ett alternativ.

Så jag köpte en ssd till och en hårddiskkabinett för att kunna koppla in den bara när jag behöver det andra oset.
Problemet är att så fort jag försöker boota från den så blåskärmar datorn och sen bara den loopar omstart.
Har testat olika hårddiskar och olika kabinett men det blir samma sak ändå. Jag har även tagit ur den interna disken men det hjälper inte.

Det är usb 2.0 med extra kabel för ström.
Den står på ahci.
Någon som har förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Windows går inte boota från usb, om du inte har rätt version av windows 8 som tillåter att man gör en bootbar sticka.
Annars får du köra något annat os som går köra från usb.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Windows går inte boota från usb, om du inte har rätt version av windows 8 som tillåter att man gör en bootbar sticka.
Annars får du köra något annat os som går köra från usb.

Aha! :/
Dammet, det finns inget sätt att komma runt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kajlie:

Aha! :/
Dammet, det finns inget sätt att komma runt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Köra linux och virtualisera win ? iofs en oerhört seg lösning om du kör via usb 2, borde däremot gå ok via usb 3

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

In med VMWare och virtualisera dina andra operativsystem. Kör så på både jobblaptoppen och den privata, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köra linux och virtualisera win ? iofs en oerhört seg lösning om du kör via usb 2, borde däremot gå ok via usb 3

Skrivet av Wickit:

In med VMWare och virtualisera dina andra operativsystem. Kör så på både jobblaptoppen och den privata, funkar utmärkt.

Ja det är ju faktiskt en lösning.
Eller bara köra linux permanent.

Skulle det gå att boota från esata kabel eller det är också uteslutet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

E-sata går utmärkt, det är ingen skillnad på det och "intern sata" och så har jag själv gjort med en av mina laptoppar, det ger dessutom bra prestanda till skillnad från usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

E-sata går utmärkt, det är ingen skillnad på det och "intern sata" och så har jag själv gjort med en av mina laptoppar, det ger dessutom bra prestanda till skillnad från usb.

Härligt!
Då kör jag på det. Såg att det fanns nått kabinett på Clas med esata.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Du får se upp så du inte drar ur kabeln under drift bara, då fryser det mer eller mindre direkt om man har otur.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anton_mjor:

Du får se upp så du inte drar ur kabeln under drift bara, då fryser det mer eller mindre direkt om man har otur.

Jag skulle säga att det krachar i princip direkt om man dra ut kabeln till os disken eller att det blir skrivfel/dataförluster. Jag har provat och det brukar inte sluta bra, blåskärm eller total låsning, å andra sidan så har jag aldrig dragit ur esatakablar av misstag, de sitter lite hårdare än normala sata.
Jag använder föresten e sata hela tiden på min stationäre och ibland på laptopen när man ska labba.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har varit med om att det funkat nån enstaka gång, men då tror jag skrivcache och sånt var avstängt.
Jag talar om någon sekund då alltså.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″