Wiikey lyfter spärrarna i Nintendo Wii U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är bara ett bevis på att någon eller några inte gjort sitt jobb ordentligt

Du menar 99% av alla spelutvecklare och hårdvaruutvecklare någonsin?
Hur många spel kan du rabbla upp som inte blivit knäckta?
Jag kan nog med säkerhet säga att nästan alla spel jag spelat det senaste året antagligen har blivit knäckta och finns att ladda ner gratis.

DRM är ju otroligt effektivt..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sears:

Du menar 99% av alla spelutvecklare och hårdvaruutvecklare någonsin?
Hur många spel kan du rabbla upp som inte blivit knäckta?
Jag kan nog med säkerhet säga att nästan alla spel jag spelat det senaste året antagligen har blivit knäckta och finns att ladda ner gratis.

DRM är ju otroligt effektivt..

Nya SimCity är inte crackat och redo för TPB än!

Och tvekar på att det kommer bli inom en snar framtid med.

OT: Tycker det är lite synd att man ska behöva pirata spel för konsoll... en sak till PC då portningar oftast är slarvigt gjorda och de "förtjänar" inte full-price för spelet.
Men har man ändå gått och köpt en SPELMASKIN kan man väl fan köpa spelen till det med..!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är inte 8 år gammal hårdvara. Chippen är helt nya och specialdesignade just för den här konsollen.
Om du är intresserad så kan du läsa om det här. http://iwataasks.nintendo.com/interviews/#/wiiu/console/0/0

Du har rätt! Självklart är den inte det ordagrant 8 år, menade mer att teknologin är inte direkt "next gen" (därav min 8-år-prognos, då den nuvarande generationen är så gammal). Tack för länken, skall läsas omgående!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sears:

Du menar 99% av alla spelutvecklare och hårdvaruutvecklare någonsin?
Hur många spel kan du rabbla upp som inte blivit knäckta?
Jag kan nog med säkerhet säga att nästan alla spel jag spelat det senaste året antagligen har blivit knäckta och finns att ladda ner gratis.

DRM är ju otroligt effektivt..

Här finns en del intressant läsning kring DRM och varför det inte fungerar. Artikeln baseras på ett dokument från 2002 som de länkar till i första stycket.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

OT: Tycker det är lite synd att man ska behöva pirata spel för konsoll... en sak till PC då portningar oftast är slarvigt gjorda och de "förtjänar" inte full-price för spelet.
Men har man ändå gått och köpt en SPELMASKIN kan man väl fan köpa spelen till det med..!

Jag piratar aldrig pc spel. Bara konsollspel. Jag stödjer pc utveckling och kan inte bry mig mindre om konsoller försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lizzard8:

Jag piratar aldrig pc spel. Bara konsollspel. Jag stödjer pc utveckling och kan inte bry mig mindre om konsoller försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är det helt tvärt om. Skulle inte bry mig mindre om PC försvann.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Visst det kanske ökar försäljningen men det inte är på konsolerna som Nintendo tjänar pengar. Det är nästan noll-vinst på basenheterna medan de räknar med att tjäna på tillbehör och framför allt spel.

Jag kan tycka synd om spelutvecklare och Nintendo. När det kommer sådana här lösningar för oss som vet hur man piratkopierar, är det egentligen ingen som vinner på det ur ett större perspektiv. Men även om jag tycker så kan jag inte låta bli att bli sugen att köpa ett Wii U bara för att jag skulle komma undan så förbannat billigt.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

För mig är det helt tvärt om. Skulle inte bry mig mindre om PC försvann.

Skillnaden är ju dock att PC är en viktig plattform (PC = Personal Computer), medan en konsol bara är till för lek. Så ska någon av dem försvinna så lär det ju vara konsolerna ur en logisk synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Nya SimCity är inte crackat och redo för TPB än!

Och tvekar på att det kommer bli inom en snar framtid med.

OT: Tycker det är lite synd att man ska behöva pirata spel för konsoll... en sak till PC då portningar oftast är slarvigt gjorda och de "förtjänar" inte full-price för spelet.
Men har man ändå gått och köpt en SPELMASKIN kan man väl fan köpa spelen till det med..!

Själv är det tvärtom jag försöker så gott jag kan stödja och stötta utvecklingen för PC spel & marknad, enda anledningen till att PC får så dåliga portar är pga det är mer pengar för företaget att hämta på konsolerna och det är svårare att porta från Konsol -> PC än tvärtom & dåliga konsol portar till PC är även anledningen till att grafiken på PC har nästan stannat upp, men detta kommer givetvis rättas till nu när nästa generations konsoler släpps.

Och nästa generations konsoler kommer även vara närmare PC,n så kommer nog bli mindre dåliga "PC portar" i framtiden får man hoppas.

Fler spelföretag borde vara som Cd Project Red, skapa för PC & porta till konsol, även företaget som skapar Dark souls har gjort detta nu, med släppet utav Dark souls 2, det är i förstahand skapat för PC och sedan portat till konsol.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Nya SimCity är inte crackat och redo för TPB än!

Och tvekar på att det kommer bli inom en snar framtid med.

Jo, jag tvekar också på att folk bryr sig överhuvud taget.
Sim City är ett trasigt spel och piraterna lär väl inte bry sig tillräckligt för att vilja knäcka det. Enda anledningen jag ser är väl att köra upp en känga i röven på EA.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Inte bra för Nintendo alls. Jag ser inte varför detta skulle vara bra för Nintendo och deras konsol Wii U.

Det kan vara väldigt bra för Nintendo eftersom detta kan innebära att många fler köper en konsol och när de väl äger en konsol är det inte längre lika dyrt att även köpa ett par spel. Amiga, Atari, C64, för att bara nämna ett par hemdatorer, sålde mycket tack vare lättheten att kopiera mjukvara men tydligen har inte spelindustrin tagit någon större skada. Microsoft är där de är idag tack vare denna möjlighet och det finns mängder med andra exempel där kopiering varit av godo (som film serier, en musikindustri som vara nära på att gå under). Så länge det finns personer som köper kommer inte olovlig kopiering vara skadligt, det är först när det vänder och fler laddar ner än antalet som köper spelen, med andra ord att företaget går back, som det är skadligt (fast frågan är fortfarande om folk hade köpt det om det inte gått att ladda ner).

Själv köper jag numera inte spel från de tre stora utgivarna av en enda anledning, deras inställning till sina köpare och konsekvensen av detta (vilket är deras sabla drakoniska DRM).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Yay, nu kan man pirata alla 0 spel till Wii U som verkar spelvärda

Förresten, en ganska intressant pryl i sammanhanget är att jag faktiskt inte sett några scenreleaser av Wii U-spel, vilket får sägas vara något av ett undantag. 3DS exempelvis finns det fortfarande inget publikt hack till, men roms har cirkulerat i flera år nu, och då snackar vi ändå spel som lagras på ett format som kräver specialhårdvara för att dumpa, och borde bereda mycket mer besvär än det optiska media Wii U-spel ligger på. Samma sak gällde PS3 och Xbox 360, det gick att få tag på dumpar långt innan konsollerna hackades.

Finns det kanske någon slags hinder för att dumpa skivorna också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Anledningen till att Wii U inte säljer så bra som den kanske borde är ju att det inte finns några spel som folk bara måste ha. När Nintendo väl släpper ett sådant spel så kommer garanterat försäljningen att öka en hel del.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lizzard8:

Jag piratar aldrig pc spel. Bara konsollspel. Jag stödjer pc utveckling och kan inte bry mig mindre om konsoller försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Presis så tänker jag med så när en konsol knäcks är den värd att äga, inte en krona för konsolspel vill jag ge och om konsolerna försvinner helt desto bättre säger jag, Pc FTW

Permalänk
Avstängd

Det här var bara en tidsfråga. Wii U har varit knäckt ett tag men det är bara det att det inte har funnits någon mjukvara för ändamålet.

Samma sak med PS3an. Den var knäckt en bra tid innan den första exploiten. Det var knäckt redan då other OS fanns men det hade inte kommit någon mjukvara bara. Men då Sony tog bort other OS så gjorde de hackar communityn redit förbannad och det var då det bara exploderade. Sony skulle bara låtit other OS varit kvar så hade Sony hållit hacker communityn lugna. Men när dem tog bort other OS gjorde de inte bara vanligt folk förbannade utan också hacker communityn blev redigt upprörd. Det är inte gratis att lägga en massa resurser och tid på att täppa igen säkerhetshål och hindra piratkopiering. Sony har säkert lagt ut mer pengar på att mota det än vad de har tjänat på det. Billigast och effektivast i längden för Sony hade varit att låtit other OS varit kvar.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Det jag absolut inte gillar med pc är att man måste uppgradera den vartannat år och detta kostar ju några tusenlappar. Sen om konsolerna försvinner helt så TROR jag att dem flesta spelföretagen kommer göra spel då för den senaste tekniken, och när tekniken går så fort som det gör så kommer det att kosta mycket för konsumenterna. Sen så verkar det som att konsolerna tar spelen till framtiden, inte genom grafiken men hur vi spelar dem.

Detta är lite av mina tankar om vad som sägs i denna tråden. Ingen fakta bara mina tankar.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen direkt roll för min del... Piratkopierar inte några spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swebobo:

Det jag absolut inte gillar med pc är att man måste uppgradera den vartannat år och detta kostar ju några tusenlappar. Sen om konsolerna försvinner helt så TROR jag att dem flesta spelföretagen kommer göra spel då för den senaste tekniken, och när tekniken går så fort som det gör så kommer det att kosta mycket för konsumenterna. Sen så verkar det som att konsolerna tar spelen till framtiden, inte genom grafiken men hur vi spelar dem.

Detta är lite av mina tankar om vad som sägs i denna tråden. Ingen fakta bara mina tankar.

lägger man ut lika mycket som en person som skulle lägga pengar på spelkonsoler istället så skulle det vara mer värt att uppgradera datorn då på spelkonsoler måste man byta ut hela skiten inte bara upgradera minne och cpu sedan nästa år kanske gpu och vram än att spendera 7k på en ny spelkonsol "pris på konsol baserat på nypris vid release" då en stark dator kan simmulera ett xbox perfect så är det också en fråga om vad är värt att skaffa. något som dem borde införa är en enkel Software till pc vilket kopplar upp en till xbox community'n på datorn och kan spela spel på pc ist för konsoll om man inte har någon dock att man har en kontroll för xbox eller dylikt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Du menar 99% av alla spelutvecklare och hårdvaruutvecklare någonsin?

Ja, vem annars?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja. Det påverkar inte spelförsäljningen nämnvärt. Kolla på Wii som också hackades väldigt tidigt. De har ändå sålt nästan 900 miljoner spel till den konsollen dvs nästan 9 spel per enhet.

Wii sålde bra, det gör inte Wii U och tycks alltså inte gå hem lika bra hos dom som köpte 9 spel per enhet. Om detta är anledningen till att folk kommer köpa Wii U så kommer det inte säljas så många spel som 900 miljoner. Det lär inte få Nintendo att gå i konkurs direkt då dom omsätter mer än vad Sonys och Microsofts spelavdelning gör tillsammans, men det kan skrämma iväg dom större tredjepartstillverkarna och få dom att satsa allt på PS4 och Xbox. Men vem vet, detta kanske får Nintendo att släppa en ny och modernare konsol tidigare?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

De kunde sagt det på ett lite bättre sät.
Piratkopiering, äntligen!!!

med CFW på PSP så kunde man ladda genom USB långt innan Sony snappade upp det.
På Wii så slapp man att kassera en konsol ifall skiten brickade sig för man kunde blåsa den rent eftersom man kunde installera ny firmware på den samt att man slapp spela spel från skiva (ja, de spel man ägde original).
PS3 som i grund och botten skulle vara en media spelare kan spela video format som man tar för givet en media spelare ska klara av tack vare CFW samt Linux stödet man betalade för.
Xbox... ja fläktmod kanske? Strunt i den saken.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, jag tvekar också på att folk bryr sig överhuvud taget.
Sim City är ett trasigt spel och piraterna lär väl inte bry sig tillräckligt för att vilja knäcka det. Enda anledningen jag ser är väl att köra upp en känga i röven på EA.

Och jag hoppas någon tar tag i saken bara därför. Det har ju redan bevisats att beräkningarna inte sker hos EAs servrar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varför kunde inte sånt här hända när man var liten (NES, SNES, Playstation, Nintendo 64) o inte hade pengar ti spel?? Nuförtiden när jag bara kör PC så VILL jag köpa för att få Steam funktioner....*suck*

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

men om detta möjliggör Homebrew så vore det toppen

Alltid köpt mina spel men alltid kört homebrew då det är bättre.

Om alla kunde ta och följa Googles modell så skulle IAF jag vara gladare med mina spelburkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Att tro att konsoler - en maskin vars enda syfte är lek - är en viktigare plattform är någonting bara en helt ovetande individ och/eller en otroligt korkad individ skulle säga.

Jag kan surfa, titta på DVD, streama filmer och musik från mitt nätverk och se på Netlix på min 360. Konsoller som PS3 och 360 är mer än bara en "lek-plattform"

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag kan surfa, titta på DVD, streama filmer och musik från mitt nätverk och se på Netlix på min 360. Konsoller som PS3 och 360 är mer än bara en "lek-plattform"

Ursäkta ordvalet, men hur dum är du egentligen?
Lek är något man gör för nöje. Vad lyssnar du på musik eller ser på film/serier för?
Snälla säg att du gör kopplingen och sluta upp med dumheterna.

Permalänk
Inaktiv

Hur leker man med film och musik? Visst finns det frågesport och sånt. Men när jag ser på film och lyssnar på musik så leker jag inte. Dock finner jag nöje i att göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

vem bryr sig finns typ 10 spel till wii u ändå gratz pirater ni har också slösat 3k på en skitkonsol.

Permalänk
Skrivet av CorranHorn:

Anledningen till att Wii U inte säljer så bra som den kanske borde är ju att det inte finns några spel som folk bara måste ha. När Nintendo väl släpper ett sådant spel så kommer garanterat försäljningen att öka en hel del.

Stämmer nog! Köpte ett WiiU idag enbart för att testa Monster Hunter 3, som tydligen ska vara väldigt bra

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lizzard8:

Jag piratar aldrig pc spel. Bara konsollspel. Jag stödjer pc utveckling och kan inte bry mig mindre om konsoller försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft en PC så länge som jag kan minnas i mitt liv, hade min egna första PC 2001 (då jag var 7 år gammal) som jag spelade på.
Detsamma gäller konsoller, min första egna konsoll var ett super nintendo; idag är det allt från super nintendo till Wii, Xbox 360 och PS3.

Jag har kan man säga det bästa av båda världarna, och tror varken PC eller konsoll marknaden har rört sig utan den andra.

Visst är PC överlägset bäst med sin grafik och mod kapacitet, men det är fortfarande inte ens i närheten av hur bekvämt det är att bjuda hem polarna en fredagskväll efter jobbet (eller skolan för de som har det), sitta i soffan och snacka skit, sedan stoppa i Halo 4 skivan och vara igång på 10 sec med spelet; Det är något PC har lååååång väg kvar till att uppnå. Konsoll bara "funkar" helt enkelt, inge driver problem, inget strul med dåliga bindings (portade spel), stabil FPS utan att behöva känna något behov av att punga ut 5k+ på GPU'er ( enda spelet jag får drops i på mitt xbox är Skyrim och GTA IV, allt annat flyter på i 30fps hela tiden) osv osv.
Konsoller gör det som de är tillverkade för; En skön, enkel och smärtfri spelupplevelse. Visst det är inte något för alla, men uppenbarligen finns det folk som njuter av det eftersom det säljer (och att folk inte har råd med en PC dator är en dålig ursäkt då du kan bygga en budget dator själv för under 5 lakan idag som klarar alla spel helt OK).

Innan någon kommer och skriker FANBOY! så vill jag påpeka att jag själv är en PC människa, har tävlat inom Esports de senaste 4 åren (cs och LoL) på semi-pro nivå, vilket aldrig skulle kunnat hända med konsol. Men tycker ändå det är otroligt dumt att säga att konsoller skulle försvinna då den större delen av inkomst för företag ligger på just konsoller (baserat på kvartals rapporter från EA).

Om man kollar på både CPU och GPU så är det inte direkt några mirakel framsteg där heller som gör att man totalt vill dissa konsoller's titlar (Heavy Rain,, metal gear solid, Halo, alla JRPG's mm), haswell's nya flagskepp är 10% snabbare än Ivy's, med bättre GPU del... FUCK YEAH, NOT! Samma sak på GPU fronten... fick 840p med mitt gamla GX 580, medan folk som körde SLI 680 hamnade på runt 18-2000p i nya Valley benchmarking (x2 580 sli hade gett mig en teoretisk summa på 1680p).
PC marknaden lär verkligen ha något extremt unikt att komma med för att konkurrera ut smidigheten med en konsol, då det enda hårdvaran i en PC tillåter är snyggare stenväggar och inte bättre game mechanics.
Och vad Windows 8 gjorde med PC gaming ska man inte ens gå in på...

NOTE: Jag pratar om CASUAL gaming och inte E-sports när jag skrev detta, pratar om spel så som AC-serien och Forza/gran turismo, inte MMO's, FPS eller Strategi!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >