Permalänk
Medlem

Utrymme på disk

Har precis köpt mig en SSD-disk och tyckte det var lite konstigt att den blev full så himla fort.

Jag har ~110 Gb totalt och 70 Gb är upptaget, men när jag markerar alla mappar på disken (inklusive dolda) så hamnar dessa endast på 40 Gb. Så vart har de andra 30 Gb tagit vägen som jag tydligen använder?

Permalänk
Hedersmedlem

Du är den femtioelfte som ställer denna frågan här. Kanske du skulle prova en sök i forumet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Visar du inte dolda filer och mappar, så gör det såhär:

Medans i utforskaren: [Alt], Verktyg, Mappalternativ, Visning, Visa dolda filer och mappar.

Kolla hur mkt det blir nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Page och hiberfilen, ca 2ggr ram i storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Visar du inte dolda filer och mappar, så gör det såhär:

Medans i utforskaren: [Alt], Verktyg, Mappalternativ, Visning, Visa dolda filer och mappar.

Kolla hur mkt det blir nu.

lånar tråden lite, jag undrade också om det här, efter jag hade gjort som du sa så markerade jag alla mappar på min ssd och högerklicka sen egenskaper, då står det Storlek: 99gb Storlek på disk: 77gb, vad betyder det här?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du är den femtioelfte som ställer denna frågan här. Kanske du skulle prova en sök i forumet.

Sorry, my bad.

Skrivet av m4gnify:

Visar du inte dolda filer och mappar, så gör det såhär:

Medans i utforskaren: [Alt], Verktyg, Mappalternativ, Visning, Visa dolda filer och mappar.

Kolla hur mkt det blir nu.

Visar redan dolda mappar och filer.

Skrivet av mrqaffe:

Page och hiberfilen, ca 2ggr ram i storlek.

Ok, det verkar rimligt i och med 16 Gb ram. Vad gör dessa? Är det möjligt att få dem att lägga sig på den "vanliga" disken och i så fall vad skulle det få för konekvenser?

Permalänk
Rekordmedlem

Page filen kan du flytta vart du vill, hiberfilen måste ligga på systemdisken men det går att stänga av hibernation i energisparalternativen om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För framtida läsare som vill ha bort hiberfilen. Följ instruktionerna på:

http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/