Stabilast SSD för under 2000 sek.

Permalänk
Medlem

Stabilast SSD för under 2000 sek.

Dom jag har tittat på är:

1. OCZ Vector, 256 GB
2. Corsair neutron gtx, 240 GB
3. Intel 520, 240 GB
4. Samsung 840 pro, 256 GB

Vilken ger mig bäst prestanda under lång tid med dagliga massiva skrivningar.

Permalänk
Medlem

840 Pro har bäst prestanda.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Vilken ger mig bäst prestanda under lång tid med dagliga massiva skrivningar.

Den som inte finns med på listan; OCZ Vertex 4. Ja, jag vet varför, den spräcker din budget med några kronor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den som inte finns med på listan; OCZ Vertex 4. Ja, jag vet varför, den spräcker din budget med några kronor.

Med 500 till och med, kom igen nu, någon måste ha koll här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Med 500 till och med, kom igen nu, någon måste ha koll här.

Ja, några kronor Frågan är varför man väljer budgetmodeller för något som skall gå hårt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

840 pro

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

840 Pro har bäst prestanda.

Skrivet av celoz:

Ja men enligt detta test droppar den till 18 MB/s

http://www.tomshardware.com/reviews/vector-ssd-review,3358-5....

Då är valet mellan, Intel 520, Neutron och Vector, om ni inte har några andra tips ?

Permalänk
Medlem

Säger igen, 840 pro.. Har den själv, hur snabb som helst..Aldrig fått bluescreen pga den, har aldrig krånglat

Permalänk
Medlem

Snabbhet och stabilitet? 840 Pro.

Om du ändå har tittat på den själv så ingår den ju i dina tankebanor. Söker du runt lite så kan jag lova att det är en välrekommenderad SSD, med goda anledningar också.

I vilket fall som helst, du kan välja vilken du vill av dina fyra alternativ och så länge du inte får ett måndagsexemplar kommer du vara nöjd för skillnaden mellan dessa är inte alltför mätbar bara genom den rena upplevelsen och observationer.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ja men enligt detta test droppar den till 18 MB/s

http://www.tomshardware.com/reviews/vector-ssd-review,3358-5....

Då är valet mellan, Intel 520, Neutron och Vector, om ni inte har några andra tips ?

Tja, om du räknar med att peppra disken med små slumpmässiga skirvningar i maxfart så blir det nog problem med de flesta diskar, om du planerar att skriva mycket men inte endast små filer och hela tiden i maxfart) så kommer det inte att vara ett problem för samsung 840 pro. Planerar man att skriva mycket så ser man till att lämna en del utrymme opartitionerat för over provisioning oavsett märke/modell. Vad är det du har tänkt ha disken till?

Om stabilitet är prio ett så är samsung och intel de bästa alternativen just nu, enligt de retursiffror som finns tillgängliga så ligger i en klass för sig.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det blev en Neutron efter jag jämfört skriv testerna på tomsharware, samsung behövde minst
25% OP för att ny samma resultat, och då skulle jag inte få någon plats kvar neutron hade bäst Iops under
hela "ytan" av disken, enligt vad jag läste va neutron den som körde med mest fabriks OP.

Permalänk
Skrivet av Anon@tor:

Tack för svar, det blev en Neutron efter jag jämfört skriv testerna på tomsharware, samsung behövde minst
25% OP för att ny samma resultat, och då skulle jag inte få någon plats kvar neutron hade bäst Iops under
hela "ytan" av disken, enligt vad jag läste va neutron den som körde med mest fabriks OP.

Vad menar du med att neutron har bäst prestanda på "hela" ytan? När jag kollar resultaten på toms hardware so ligger samsung 840 i de flesta tester och neutron presterar alltid snäppet sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Tack för svar, det blev en Neutron efter jag jämfört skriv testerna på tomsharware, samsung behövde minst
25% OP för att ny samma resultat, och då skulle jag inte få någon plats kvar neutron hade bäst Iops under
hela "ytan" av disken, enligt vad jag läste va neutron den som körde med mest fabriks OP.

Skillnaden i OP mellan samsung 840 pro och neutron ligger i att samsungen har 256 gb tillgängligt och neutron har 240 gb. I praktiken har de samma mängd minne att jobba med, men corsair har valt att reservera mer utrymme i grundutförande.

Som sagt, vad ska du ha disken till? Att skriva mycket till en disk är inte nödvändigtvis samma sak som att peppra disken med små skrivningar i maxfart vilket är det som testet du länkade till visar.