Permalänk
Medlem

Kommer MOBO att sänka prestandan?

Jag ska köpa en hyfsad dator på komplett. Jag kommer nog ha en i5-3570k och Gainward GTX 670. Kommer deras prestanda sänkas av ett billigt moderkort, tex MSI B75MA-P45? Moderkortet stödjer i5 och PCIe x16 vilket GPU:n kör på. Kortet har bara en SATA-600, men eftersom jag tänker ha SSD:n på den så gör det nog inget, för man kan väl ha en SATA-600 HDD på en 300 anslutning?

Eftersom det är relativt bra GPU och CPU så vill jag inte slösa bort deras prestanda på ett dåligt moderkort, men och andra sidan vill jag ha pengar kvar till tillbehör. Jag kommer förmodligen överklocka.

Kommer jag få bättre prestanda med ett bättre moderkort?

Datorn jag tänke mig: http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10700

Säg gärna till om ni har några andra synpunkter på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning_:

Jag ska köpa en hyfsad dator på komplett. Jag kommer nog ha en i5-3570k och Gainward GTX 670. Kommer deras prestanda sänkas av ett billigt moderkort, tex MSI B75MA-P45? Moderkortet stödjer i5 och PCIe x16 vilket GPU:n kör på. Kortet har bara en SATA-600, men eftersom jag tänker ha SSD:n på den så gör det nog inget, för man kan väl ha en SATA-600 HDD på en 300 anslutning?

Eftersom det är relativt bra GPU och CPU så vill jag inte slösa bort deras prestanda på ett dåligt moderkort, men och andra sidan vill jag ha pengar kvar till tillbehör. Jag kommer förmodligen överklocka.

Kommer jag få bättre prestanda med ett bättre moderkort?

Datorn jag tänke mig: http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10700

Säg gärna till om ni har några andra synpunkter på datorn.

Tror inte det kommer spela någon roll om du inte har tänkt att köra SLI eller försöka överklocka.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Eftersom den har chipset b75 så kommer du inte kunna överklocka din processor. Försök hitta en med z77.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

B75 chipset så du kommer inte kunna överklocka processorn vilket är lite drygt när cpun kommer få jobba på i cpu tunga spel och dra ner fps för dig. ta nästa du hittar där som är billigaste msi Z77 :3
på hårddisken så spelar det ingen roll den kommer inte upp i 250 mbs iallafall i överföringshastighet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3302486 färdigbyggd med win 7
ljuddämpat chassie komplett datorn har inte det
moderkort som du kan klocka på
8 gb ram
ssd 120 gb basic som visar lite låg hastighet i jämnförelse med de andra men det är fortfarande mer än vad sata diskar kan skriva :3
modulärt 530w nätagg stort plus för de flesta men man kan ju välja ett utan det då inet monterar burken iallafall ^^
1 tb disk för lagring
gtx 670 referenskylare (låter lite mer än de flesta vanliga men då kan du ha ett insug i botten och ett i toppen så du får mindre fläktar i datorn :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Jag hade inte tänkt ha mer än ett GPU. Jag trodde man kunde överklocka men det var tydligen bara själva moderkortet. Jag får väl satsa 430kr extra på MSI Z77A-G43.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kan man överklocka gpu, minne och skärm också med z77a g43?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henning_:

Kan man överklocka gpu, minne och skärm också med z77a g43?

Du kan överklocka allt utom skärm då denna har "fasta" hastigheter (60 & 120Hz t ex).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan överklocka allt utom skärm då denna har "fasta" hastigheter (60 & 120Hz t ex).

Ok, tack. Är det en bra setup förövrigt?

Jag tänkte på att ha virtuellt surround i stereoheadset till tex bf3 och planetside 2. Klarar z77 g43 av det eller hur ska jag lösa det? Behöver jag ny hårdvara eller ska jag köpa ett bättre mobo i stället?

Räcker 500w strömförsörjning till hela systemet överklockat och allt?

Jag är nöjd med det här paketet, jag tror det är mycket prisvärt, men säg till om jag ska ändra något som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com