Windows 8.1 "Blue" skalar automatiskt efter skärmstorlek och upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tätt inpå eller inte beror på vad man jämför med. Jämför man med hur Microsoft historiskt har släppt sina OS (vart tredje år) så ja, då är det väldigt tätt inpå. Jämför man med konkurrenterna Android, Mac OS X och Ubuntu m.m. så är det inte det. Jag anser att Microsoft gör helt rätt i att byta till en årlig release av Windows, IT-världen förändras allt för mycket på tre år.

Omfraserade lite.. men ska de byta till årlig ska priset /3 också. (jag föredrar sp dock ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det enda jag egentligen saknar är bättre stöd för flera skärmar, Taskbar som sträcker sig över båda skärmarna, samt att man kan byta bakgrundsbild individuellt på skärmarna. Just nu använder jag Display fusion pro för att få dessa funktioner.

Taskbar kan du ju få på flera skärmar utan problem. Du kan ju även ställa in hur dom ska agera. Om fönster ska synas på båda eller på den skärmen som fönstret ligger på bland annat.

Dessutom kan du även ställa in olika bakgrunder per skärm. Kan iaf jag på min Windows 8 burk. Det enda du inte kan göra är att ha olika skärmsläckare. Men det anser iaf jag vara onödigt och väldigt jobbigt att titta på.

Men det jag däremot vill ha är ModernUI över båda min skärmar. Nu är det bara på ena vilket är störande. Men dom två exemplen du beskriver är hur som helst felaktiga.

Skrivet av Söderbäck:

You are so right! Problemet är att jag inte längre kan anpassa textstorleken med DPIinställningen. Inställningen biter liksom inte i just metroläget för just texten (vad jag märkt). Men det kanske går att trixa rätt på något annat sätt.

Du ändrar på fel ställe Tyvärr har dom ju kvar både kontrollpanelen och "PC Settings" vilket förvirrar. För att ändra grejjer i ModernUI går du in i PC-settings och stället in. Men du kan bara ställa in "Make everything larger". Jag har det på min HTPC och då får man plats med 3 rutor vertikalt istället för typ 6 eller 7 eller vad man nu kan få plats med i 1080p.

Hur som helst så gör det att all text och sånt blir kalasstort i ModernUi och blir då läsbart från soffan.

Personligen skulle jag vilja kunna ställa in i olika nivår precis som man kan göra i desktop. Men det kanske kommer i nästa version ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

Omfraserade lite.. men ska de byta till årlig ska priset /3 också. (jag föredrar sp dock ändå).

Windows 8 Pro var ju sjukt billigt att uppgradera till när det släpptes. En tiondel av vad det kostar nu..

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Microsoft visste redan från början att Windows 8 skulle floppa (pga hur folk fungerar) därför väntade de med att lägga ner en massa tid och pengar på att optimera det. De visste att folk älskade Windows 7 och det är alltid svårt att komma med något nytt efter en succe, folk jämför alltid. Därför sålde de Win 8 billigt i början. Nu fick de ut ett nytt gränsnitt och Win 8 fick ta en rejäl smäll. Men nu behöver de inte riskare att folk hatar den "riktiga" utgåvan. Kunden har redan fått sin slagpåse.

Dessutom: Om man köper en TV och den är trasig, man lämnar in den på lagning och får tillbaka den hel. Kunden är nästan alltid en mer positiv inställning till säljaren då, än om TV:n hade fungerat från början.

Fast det är ju inte Windows 8 som har floppat, utan Modern UI på desktop. Den funktionen skall ju enligt flera källor finnas kvar och fungera i stort på samma sätt som tidigare, så jag tror inte folk som ogillar Windows 8 blir nöjda med Windows 8.1, men det blir säkert en förbättring för de som gillar grundtänket i Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det enda jag egentligen saknar är bättre stöd för flera skärmar, Taskbar som sträcker sig över båda skärmarna, samt att man kan byta bakgrundsbild individuellt på skärmarna. Just nu använder jag Display fusion pro för att få dessa funktioner.

Ja det va ju utlovat ett bättre flerskärmsstöd med Windows 8 men det imponerar inte direkt för mig så placerar den till och med fönster på skärmar som inte längre är inkopplade. Man kan inte heller högerklicka på ett fönster i taskbaren och välja "Skicka till skärm X" och liknande funktionalitet, sådant som borde vara en självklarhet.

I övrigt saknas inbyggda funktioner för mult-touch touchpad om man inte installerar tredjepartsmjukvara vilket är väldigt dåligt med tanke på hur länge multi-touch touchpads har funnits. Även touchzoner saknas och går inte att ställa in. Sånt här borde helt enkelt vara standard och ha en högre prioritet än att göra en massa dåliga väderappar och liknande till Modern UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Taskbar kan du ju få på flera skärmar utan problem. Du kan ju även ställa in hur dom ska agera. Om fönster ska synas på båda eller på den skärmen som fönstret ligger på bland annat.

Dessutom kan du även ställa in olika bakgrunder per skärm. Kan iaf jag på min Windows 8 burk. Det enda du inte kan göra är att ha olika skärmsläckare. Men det anser iaf jag vara onödigt och väldigt jobbigt att titta på.

Men det jag däremot vill ha är ModernUI över båda min skärmar. Nu är det bara på ena vilket är störande. Men dom två exemplen du beskriver är hur som helst felaktiga.

Du ändrar på fel ställe Tyvärr har dom ju kvar både kontrollpanelen och "PC Settings" vilket förvirrar. För att ändra grejjer i ModernUI går du in i PC-settings och stället in. Men du kan bara ställa in "Make everything larger". Jag har det på min HTPC och då får man plats med 3 rutor vertikalt istället för typ 6 eller 7 eller vad man nu kan få plats med i 1080p.

Hur som helst så gör det att all text och sånt blir kalasstort i ModernUi och blir då läsbart från soffan.

Personligen skulle jag vilja kunna ställa in i olika nivår precis som man kan göra i desktop. Men det kanske kommer i nästa version ...

Detta finns inte i native windows 8, i sånna fall har du något program eller att det följde med in grafik drivrutin om du kör 3 skärmar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det är bra att de satsar mer på skalning, då det kommer bli allt viktigare framöver.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Detta finns inte i native windows 8, i sånna fall har du något program eller att det följde med in grafik drivrutin om du kör 3 skärmar..

Vilket syftade du på? DPI i ModernUI eller taskbar/wallpaper?

Har inga extra program som manipulerar Windows och jag har två skärmar ... Alltså finns det i native Windows 8. Iaf i alla dom datorer som jag installerat Windows 8 på.

Däremot så kan jag inte ha olika bakgrunder på olika skärmar på jobburken, men det är en GPO som stoppar mig där. Men hemma går det kalas iaf. Spy inte ut dig saker du inte är helt säker på.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vilket syftade du på? DPI i ModernUI eller taskbar/wallpaper?

Har inga extra program som manipulerar Windows och jag har två skärmar ... Alltså finns det i native Windows 8. Iaf i alla dom datorer som jag installerat Windows 8 på.

Däremot så kan jag inte ha olika bakgrunder på olika skärmar på jobburken, men det är en GPO som stoppar mig där. Men hemma går det kalas iaf. Spy inte ut dig saker du inte är helt säker på.

Taskbar/wallpaper, sisst jag provade (cirka 2 månader sedan) så fungerade det inte. men det kan ju ha ändrats..

Tog och kollade upp det och det verkar finans nu, nu blev jag ju lite gladare

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Taskbar/wallpaper, sisst jag provade (cirka 2 månader sedan) så fungerade det inte. men det kan ju ha ändrats..

Tog och kollade upp det och det verkar finans nu, nu blev jag ju lite gladare

Det stämmer:

Taskbar på båda skärmarna:

Olika bakgrunder:

Jag har använt Windows 8 som mitt mainOS sen strax innan publika betan. Har erfarenhet av operativet om man säger så Både på gott och ont.

Dessutom kan man nu även om man har på slideshowbakgrunder påslaget få olika bilder på skärmarna. Exempel om man har en skärm i landskap och den andra i porträttläge så kan slideshowen känna av hur bilden är och visa dom på respektive skärm beroende på om bilden är i landskap eller i porträtt. Rätt coolt. Så inte bilderna som är i porträtt ser fula ut på landskapsskärmen o tvärt om. Onödig feature absolut, men nice to have

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det går ju att höja DPIn manuellt annars, borde vara ytterst få applikationer i dagsläget som inte följer systemets DPI-inställning.

Jag tycker inte jag ska behöva sitta och pilla i varje app/program bara för att få upp storleken över 5px Min webläsare är 120% satt som standard etc etc men jag vill bara att det ska funka utan att behöva hålla på. Jag gillar att fixa med min stationära men på min bärbara så vill jag bara ha något som funkar utan tjafs

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd

Har inte NeXTSTEP redan kunnat göra det här med Display PostScript (DPS) sedan tidigt 90-tal?

Permalänk
Medlem

Det som är lite drygt är att hälften av programmen blir suddiga när man ändrar på dpi'n, så om det är en automatisk dpijustering som det är frågan om så är det ingen höjdare.

Som någon annan redan nämnt så är modern ui redan anpassat och internet explorer för modern ui är ett utmärkt exempel på hur man vill att fler program ska fungera.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Det som är lite drygt är att hälften av programmen blir suddiga när man ändrar på dpi'n, så om det är en automatisk dpijustering som det är frågan om så är det ingen höjdare.

Som någon annan redan nämnt så är modern ui redan anpassat och internet explorer för modern ui är ett utmärkt exempel på hur man vill att fler program ska fungera.

Om automatisk DPI-inställning är standard i Windows blir massor av programtillverkare i princip tvingade att ta ställning till det och anpassa sig. Jättebra ju.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Sandgren:

Håller med. Sitter med den upplösningen på en 27" på jobbet. Just nu rekommenderar jag alla som vill ha den upplösningen att gå upp till 30" då det är samma pengar, men mycket behagligare för ögat.

Dubbla priset är inte samma pengar.
16:10 priserna är inte roliga.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det kommer se minimalt ut på en 13-15,6" om den ska köra med 1920x1080.

Permalänk
Medlem

Ska de ha automatisk skalning hoppas jag de ser till att fixa lite bättre stöd för det...
Det är fortfarande problem i Microsofts egna program ibland om man inte kör på 100%.
Exempelvis kan Excel fela i vissa lägen så det blir två sidor om man kör på 150% istället för en om man kör 100... t ex.

Skrivet av car2ns:

Tyvärr har dom ju kvar både kontrollpanelen och "PC Settings" vilket förvirrar.

Det här ogillar jag med Windows 8. Känns som 2 os i ett. Tycker de ska bestämma sig, antingen Modern UI eller Desktop, inte blanda huller om buller.
Allt blir bara förvirrande, speciellt för de med mindre datorvana.

Jag tror de lyckas kalas med nästa version (och hade gjort med windows 8) om de fixar ett Modern UI-fritt desktop val men ändå ha stöd för att starta appar.
Sen försöka få så "alla" desktop-program går via Windows Store, så det blir lättare med hantering av uppdateringar osv. Och bort med kontrollen av vad som laddas upp i Storen, en summa att betala för att få ladda upp och sen bara plocka bort det som det hittas malware i osv.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sandgren:

Håller med. Sitter med den upplösningen på en 27" på jobbet. Just nu rekommenderar jag alla som vill ha den upplösningen att gå upp till 30" då det är samma pengar, men mycket behagligare för ögat.

Det är knappast samma pengar, en 30"-display går på i princip dubbla pengarna jämfört med en 27"?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Då kanske man änligen kan njuta av mina 2560x1440 skärmar även i windows skrivbordet, just nu fungerar skalningen bara bra i linux distar.

Hur menar du nu? Vad är det du vill skala på dina skärmar med 2560x1440 i upplösning?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag förstår nog inte riktigt poängen med detta...
Är detta alltså en finess för små skärmar med hög upplösning? Så text inte ska bli oläsligt liten?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag förstår nog inte riktigt poängen med detta...
Är detta alltså en finess för små skärmar med hög upplösning? Så text inte ska bli oläsligt liten?

Japp det är exakt det... För att dra det till det mest extrema så skulle Windows inte göra sig så bra på en 5"s 1080p skärm så länge man inte har ruggigt skarpa ögon

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SanTeoX:

Hur menar du nu? Vad är det du vill skala på dina skärmar med 2560x1440 i upplösning?

Det man vill är att allt fortsätter att vara ungefär lika stort, men renderat med långt fler pixels så det ser ut som "tyck". X11 har haft stöd för detta sedan dag 1 då det tidigt fanns bl.a. SGI maskiner med väldigt hög upplösning för sin tid.

Apple gjorde det hela ganska lätt för sig när man dubblade upplösningen på höjden och bredden. Applikationer som inte vet något om "retina" ser då ut som "vanligt", grafik blir inte bättre men text blir mycket skarpare och trevligare att läsa. Har man någonsin använt en rMBP kan jag inte förstå hur man någonsin skulle kunna vara nöjd med laptops med 1366x768 eller ens 1920x1080 (vilket den Win8-laptop jag skriver detta på har).

I Windows finns inte (i alla fall inte innan 8.1) 200% zoom, så att köra Win på en rMBP är ingen trevlig upplevelse. Desktopläget fungerar inte heller speciellt bra på 13" laptops med 1920x1080 då man får välja mellan minimal text eller köra med t.ex. 125% zoom, något som får en hel del applikationer att se ut som skit (text klipps, knappar och annan grafik klipps eller hamnar på fel ställe..).

Det är väldigt irriterande att man ska vara tvungen att köra rMBP med OSX bara för Microsoft är helt oförmögen att fixa stöd i Windows för högupplösta skärmar. Linux-marknaden är för liten på desktop/laptop för att något ska göra högupplösta PC bara för den marknaden.

Så jag håller verkligen tummarna för att man tillslut lyckas i Win 8.1, men tycker mig ha hört detta nu innan varje nu version av Windows sedan Vista: visst suger stödet för högupplösta skärmar på Windows N, men Windows N+1 kommer lösa alla problem, så det är inte precis så man håller andan i väntan på att de får till det hela...

I "värsta" fall får man nöja sig med en 15" rMBP, inte helt fel och OSX 10.8 är i alla fall bättre än OSX Vista (10.7 Lion).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltså, fortfarande. Windows 8.x är säkert helt fantastiskt som operativ, det ifrågasätter jag inte, men herregud så illa det ser ut. Översta bilden påminner ju snarast om något urgammalt operativ än kommande flaggskepp.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Det går ju att höja DPIn manuellt annars, borde vara ytterst få applikationer i dagsläget som inte följer systemets DPI-inställning.

Firefox blir extremt litet på 1920*1080 15,6" och 125% dpi, kommer heller inte ihåg zoom nivån utan det får man installera ett plugin för.
Jag installerade förresten min dator från grunden men Win 8 och den ställde automatiskt in sig på 125%.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Verkligen dags. Problemet som många redan sagt är ju naturligtvis att vanliga program inte är anpassade för att skalas. Så det kommer ta ett par år innan den fulla effekten av skalbarheten slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Alltså, fortfarande. Windows 8.x är säkert helt fantastiskt som operativ, det ifrågasätter jag inte, men herregud så illa det ser ut. Översta bilden påminner ju snarast om något urgammalt operativ än kommande flaggskepp.

Hur? Minimalism och funktion är så mycket modernare än gradients, skuggeffekter och "3D"-knappar. Sådant är bara hemsida à la 1998. Det tilltalar P12 på samma sätt som detta skitcoola och moderna gränssnitt: http://www.sweclockers.com/nyhet/16958-gigabyte-visar-uefi-du...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tea42BBS:

Äntligen! Verkligen dags. Problemet som många redan sagt är ju naturligtvis att vanliga program inte är anpassade för att skalas. Så det kommer ta ett par år innan den fulla effekten av skalbarheten slår igenom.

Och fram till dess borde Microsoft göra en lösning likt den Apple gjort för OSX, dubbla pixeltätheten så man i alla fall kan få riktigt bra text då kvalitén på text det överlägset viktigaste.

Microsoft kontrollerar inte HW på det sätt Apple gör, men man skulle ändå kunna ta fram en specifikation som HW-tillverkare kan välja att följa och om man följer den så skalas saker likt det gör i dagens "retina" Macintosh.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och fram till dess borde Microsoft göra en lösning likt den Apple gjort för OSX, dubbla pixeltätheten så man i alla fall kan få riktigt bra text då kvalitén på text det överlägset viktigaste.

Microsoft kontrollerar inte HW på det sätt Apple gör, men man skulle ändå kunna ta fram en specifikation som HW-tillverkare kan välja att följa och om man följer den så skalas saker likt det gör i dagens "retina" Macintosh.

Apple kör HD4000/nvidia/AMD-grafik precis som Windows-burkar gör..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Agile:

Apple kör HD4000/nvidia/AMD-grafik precis som Windows-burkar gör..

Problemet är inte vilken GPU som används, det är hur OS:et väljer att rita upp saker på en skärm med väldigt hög PPI. Vad du vill ha är att saker och ting är precis lika stora på skärmen när du kör 1280x800 som på 1920x1200 eller 2560x1600.

OSX hanterar fallet 1280x800 <-> 2560x1600 & 1440x900 <-> 2880x1800 riktigt bra, även för applikationer som inte alls anpassats, det jag påpekade var att Microsoft borde skapa en "profil" i Windows just för fallet där man dubblar antal pixels i båda ledderna där OSet automatiskt sköter skalningen.

OSX hanterar faktiskt fallen 1680x1050/1920x1200 <-> 2880x1800 och 1440x900/1680x1050 <-> 2560x1600 långt mycket bättre än vad Windows hanterar skalning, men det är inte fullt lika bra som fallen 1280x800 <-> 2560x1600 & 1440x900 <-> 2880x1800

Nackdelen är att en fördubbling är kanske ger lite väl hög upplösning, något som till viss del kan påverka prestanda (rMBP är inte fullt lika mjuk som "vanliga" MBP i vissa operationer) men framförallt drar upp priset.

Det bästa vore om det även fungerade med hög upplösning som inte nödvändigtvis är en multipel av dagens upplösningar, men det kommer tyvärr kräva att även applikationerna är anpassade för detta om det inte ska bli problem med hur saker ritas upp på skärmen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur? Minimalism och funktion är så mycket modernare än gradients, skuggeffekter och "3D"-knappar. Sådant är bara hemsida à la 1998. Det tilltalar P12 på samma sätt som detta skitcoola och moderna gränssnitt: http://www.sweclockers.com/nyhet/16958-gigabyte-visar-uefi-du...

Jag känner mig verkligen som "P12"... min son är snart 12 år däremot. Det var tydligen mycket begärt att få fram sin åsikt om utseendet på ett operativsystem utan att få påhopp från någon som kastar ur sig begrepp som inte är relevanta i sammanhanget.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz