Geforce GTX 780 för 1080p 120 Hz gaming

Permalänk
Medlem

Jag har ett Nvidia GTX 560 Ti.

Jag klarar mig utmärkt med det med alla nya spel. Visst, jag kan inte lira på Ultra high settings med väldigt hög upplösning men att lira på medium med normal resolution funkar okej för mig.

Jag är irriterad på det faktum att jag fortfarande klarar mig med ett GTX 560 Ti och en i5 processor som jag köpte för 4 år sedan.

Stagnation. Först var det processorer nu även grafikkort.

Men visst, vi får skylla på det faktum att PC marknaden är död, mer eller mindre. Det är inte sexigt att göra spel till den och nu vill alla göra spel till konsoler eller till mobiler/tablets istället så då finns det fokus på annat istället.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på att prissättningen stämmer efter Titan modellerna som ryktades.

Titan LE = GTX 780 599 Dollar
Titan 799 Dollar
Titan Ultra 999 Dollar

Oftast översätts priserna direkt till Euro när man jämför mot dollar och Europa priserna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sweclockers alltmer tyvärr tenderar till att publicera pressreleaser och annan "läckt info" i redaktionell skepnad.
Vaddå 780 är riktat för 120 mhz gaming?
Njo, visst, det lär ju vara snabbare än GK104-kretsen, men vad är då Titan som ju är snabbare än Titan-le?
Är den mer inriktad till oss med blott 60 mhz-skärmar

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

En titan kommer prestera minst lika bra som det här kortet om jag tolkar det rätt, det är all extra vram som skiljer en titan från ett 780, amirite?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cogiskart:

Hänger nog kvar på mitt 670 tills jag får se lite benchmarks och prestanda från den "nya" serien med kort. Blir jag inte nöjd så investerar jag i ett Titan.

Så hur det än går så kommer Nvida tjäna pengar på dig, vissa företag har det alldeles för enkelt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Jag tycker Sweclockers alltmer tyvärr tenderar till att publicera pressreleaser och annan "läckt info" i redaktionell skepnad.
Vaddå 780 är riktat för 120 mhz gaming?
Njo, visst, det lär ju vara snabbare än GK104-kretsen, men vad är då Titan som ju är snabbare än Titan-le?
Är den mer inriktad till oss med blott 60 mhz-skärmar

/jacozz

Ja Titan har dubbelt så mycket minne så den passar bättre till högre upplösningar. Ju högre upplösning ju mer minne behöver du.
När dom säger att dom riktar in sig på 1080p120 så är det bara för att ha en ursäkt om det är nån som klagar på att 780 bara har 3gb, för i 1080p så räcker ju faktiskt 3gb atm.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Kanske är dags att uppgradera från 280

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det kan bli spännande att se vad de nya konsolerna gör för minnesanvändningen i spel,
ps4 kommer ju ha 8gig och ska ju spela 1080p spel, kan ju hoppas det blir nödvändigt att ha mycket minne + bandbredd även i lägre upplösningar i och med det.

oavsett är det alltid bra med nya produkter, och alltid bra när dyra saker letar sig ner i pris tror dock jag väntar tills 800serien eller nästa radeon med att byta mitt 680,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

hahaha, snälla sluta, de gör ont att läsa de du skriver, du är medveten om att vi har mobiltelefoner idag på 5tum som har 1080p upplösning OMLED.

Är säker på att du sa för 3år sedan att de aldrig skulle kunna få så bra upplösning, vakna upp farfar

Att påstå att de inte är möjligt att skapa en skärm med 120hz och perfekt färgåtergivning i högre upplösning en 1080p är efterblivet.

Ingen bryr sig om priset är på 5000-10 000kr, folk skulle iaf köpa de.

Medveten om det. Är du medveten om hur mycket en OMLED TV i 20"+ kostar? Det finns en orsak varför det inte gjorts en skärm till något annat än Mobiltelefoner med just AMOLED/OMLED etc. För kostnaden att göra denna gör det ganska fort ovärt för konsumenter att köpa dessa. Sedan att du inte har läsförståelsen att tolka mina kommentarer får ju du stå för. Jag har aldrig påstått att det inte är möjligt utan har sagt att kostnaden idag inte är ekonomisk försvarbar. Har enbart sett en 120hz IPS någonsin och det är en Eizo skärm för 75 tusen. Dessutom borde du ta och läsa dina egna kommentarer eller mina för den delen.. Jag har inte sagt något om upplösningar. Det finns redan IPS paneler i 1600p. Farfar? Du är lika originell som en sten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Jaha..

Så efter 1 år så släpper man en nedbantad version av den gamla toppmodellen som vart extremt försenad..?

Härligt.. Hoppas åtminstone AMD kommer med något nytt.

Vore mer intressant ifall man la ut ett brett stöd för 4k vilket snart kommer att ta över för "full HD". Kommer själv att köpa mitt nästa system när det finns både skrivbordsskärm och tv skärm som kan klonas och kopplas till med EN sladd var i 4k minst 60hz. Inget fel med Kepler i sig själv, men jag tänker inte betala 9000kr för ett 1år gammalt grafikkort, så kommer det inget nytt så blir det inget nytt system för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Då blir det näst 780 för min del! Gigabyte GTX560TI ha varit trogen mot mig ett bra tag! Någon vet ungefär hur mycket kommer dom kosta?

Samma historia här haha dom sa typ under det billigaste Titan priset eller det är vad jag hört men vi får se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dansken88:

Då blir det näst 780 för min del! Gigabyte GTX560TI ha varit trogen mot mig ett bra tag! Någon vet ungefär hur mycket kommer dom kosta?

GTX 780 förväntas lägga sig någon tusenlapp under GTX Titan. Alltså i 6000-7000:- området.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Så hur det än går så kommer Nvida tjäna pengar på dig, vissa företag har det alldeles för enkelt.

Yep. Har inte haft AMD sedan 5xxx serien och jag kommer troligtvis inte gå tillbaka till AMD kort inom den närmsta tiden heller. Jag gillar Nvidias tjänster, drivers och allmänna stabilitet mer.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

GTX 780 förväntas lägga sig någon tusenlapp under GTX Titan. Alltså i 6000-7000:- området.

Själv hoppas jag på max 6000 kr när detta släpps och att det sjunker i pris efter ett tag och priskrigen mellan butikerna
och att cdon kör detta på sin månadsrea.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Själv hoppas jag på max 6000 kr när detta släpps och att det sjunker i pris efter ett tag och priskrigen mellan butikerna
och att cdon kör detta på sin månadsrea.

Priset på ett GTX 680 sjönk inte så överdrivet mycket efter lansering. Det handlade mest om någon hundring här och där.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

3d

Skrivet av kaya:

Ja Titan har dubbelt så mycket minne så den passar bättre till högre upplösningar. Ju högre upplösning ju mer minne behöver du.
När dom säger att dom riktar in sig på 1080p120 så är det bara för att ha en ursäkt om det är nån som klagar på att 780 bara har 3gb, för i 1080p så räcker ju faktiskt 3gb atm.

Glömm inte att s3d eller 3D Vision etc etc, kör 2 instancer av spelet när det är i 3d så 3gb kan ta slut snabbt om det är ett visst spel, själva klarar jag 3d med ett 670 och en i7 idag, så jag ser inte vad för galna spel dom vill köra i 3d eftersom det är inte så stort utbud av spel som har perfekt stöd utan massa patchar och trix

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ja, då ere 2st GTX660 2GB med DirectCU II, 3350kr för 2st nya i butik, 5000kr billigare än Titan och lika bra prestanda

Singel GPU är fortfarande att föredra. Minnesmängden är knappast densamma, för 1080 fungerar det ok, men allt över det så är Titan överlägset. Men prisvärt är det naturligtvis inte.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Men för oss som vill köra 120Hz i 1440p vad ska vi göra?

http://www.120hz.net

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

Har inte orkat läsa precis alla kommentarer men hur fungerar det egentligen mellan 120 hz skärm och att ha 120 fps i ett spel, märks det ingen skillnad med 120hz skärm om man inte kommer över 60fps? (eftersom standardskärmen har 60hz)

Krävs det mer av gpu:n för att driva en 120hz skärm?
Antar att det krävs andra kablar också, men förljer det med när man köper en 120hz skärm?

En guldstjärna till den/de som ger sig tid till att svara på mina frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Singel GPU är fortfarande att föredra. Minnesmängden är knappast densamma, för 1080 fungerar det ok, men allt över det så är Titan överlägset. Men prisvärt är det naturligtvis inte.

Nej, Singel GPU dog ut för entusiaster för flera år sedan, var många många år sedan ett SingelGPU grafikkort klarade av senaste spelen i 60 FPS på högsta, idag är det helt omöjligt med ett grafikkort, inte ens ett Titan hänger med, du MÅSTE ha två grafikkort, end of story. SLI/CF är och har varit framtiden, 2st GTX660 2GB är by far det mest prisvärda på hela marknaden, du får otroligt bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Nvidia.

I am dissapoint.

A: Rebranding är dålig stil.

B: 3GB minne hade varit trevligt.

B: (undantaget 660Ti korten)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Ja det blir, 3 titan och lite annat
Dock inget vatten på titan kanske senare.

awesome! så i slutet av maj får man se lite komponentporr!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Jag hade hoppats på "Geforce GTX 780 för 5760x1080p 120 Hz gaming".

Permalänk
Medlem

Skaffade mig nyligen en 144hz, 1920x1080. Jag är inget fan av att spela med flera skärmar, gillar det inte alls. Och 1080 räcker då för mig än så länge. Och om det här kortet visar sig vara något som är värt att köpa så blir det nog ett sånt. Om pengarna räcker till dvs..

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Näe 560Ti får hänga med tills AMDs nästa generation ÅTMINSTONE. Då får man se om man hoppar på Eyefinity eller Surround tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Nvidia.

I am dissapoint.

A: Rebranding är dålig stil.

B: 3GB minne hade varit trevligt.

B: (undantaget 660Ti korten)

Svårt att undvika "rebranding" då det är nånting som både nvidia och AMD pysslat med i mååånga år.
Och "rebranding" brukar vara en sanning med modifikation, inte sällan är det nya revisioner och helt andra layouts på kortdesignen som ger bättre pris/prestanda i slutändan.

Permalänk

Nice...nu kommer butikerna strax att rea ut 600-serien...nice kanske dax för fynd!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nice...nu kommer butikerna strax att rea ut 600-serien...nice kanske dax för fynd!

Varför skulle dom rea ut dom? Är ju inte direkt utdaterade produkter som är osäljbara bara för man byter namn på kortena.
GTX680 är i princip GTX770 så dom få 680 som då finns kvar i lager säljs till normalpris, resten hos leverantörer och i pipen döps om med klistermärke och nytt BIOS till GTX 770 osv. och behåller priset. är ju ingen stor skillnad mellan 680 och 770 som gör det omöjligt att byta namn på det med BIOS och lite lätt klock.

Permalänk

Det har funnits 120hz skärmar med IPS länge, dock med en högre upplösning än 1080p
http://www.120hz.biz/pixel-perfect-yamakasi-catleap-q270-2b-e...

Skärmen är "OC" men garanti på inga döda pixlar och 120hz.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)