Permalänk
Medlem

Bygga vattenkylning

Jag har nu tröttnat på att datorn låter som ett jetplan så jag ska införskaffa ett FD R4 och bygga vattenkylning till processorn. Nu till problemet, jag kan absolut 0 om vattenkylning. Jag har en budget på ungefär 1000 kr och mina mål är att få en kombination av effektivitet och tysthet. Hur ska man välja sina delar? Vad bör man tänka på när man ska göra något sånt här? Kan man bygga effektivare system än ex. H100 i samma prisklass?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

Det första som kan vara bra att tänka på är att det kommer att kosta. Jag skulle rekommendera att du dubbla din budget.
Fast det finns billigare alternativ så som ett kit. ex. https://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240, där allt följer med.
Om 1000kr är fast i sten kommer nog det bästa valet vara ett färdigbyggt slutet system och några tysta fläktar. Kanske till och med någon luft kylare.

Om du vill få reda på mer om vattenkylning så kan du kolla hur andra har gjort det, se vilka delar dom har och hur dom har satt ihop det.
Det kanske ger dig en bättre uppfattning.

Jag skulle kunna rekommendera riktig vattenkylning men inte till dom med en tight budget.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Det första som kan vara bra att tänka på är att det kommer att kosta. Jag skulle rekommendera att du dubbla din budget.
Fast det finns billigare alternativ så som ett kit. ex. https://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240, där allt följer med.
Om 1000kr är fast i sten kommer nog det bästa valet vara ett färdigbyggt slutet system och några tysta fläktar. Kanske till och med någon luft kylare.

Om du vill få reda på mer om vattenkylning så kan du kolla hur andra har gjort det, se vilka delar dom har och hur dom har satt ihop det.
Det kanske ger dig en bättre uppfattning.

Jag skulle kunna rekommendera riktig vattenkylning men inte till dom med en tight budget.

Dubbla budgeten är inget alternativ i nuläget. Saken är den att jag inte är ute efter att pressa ur så mycket som möjligt ur processorn. Jag har tänkt klocka upp den lite, men jag är inte ute efter några otroliga siffror samtidigt som jag vill ha ner ljudvolymen. Det här med vattenkylning ser jag som en kul grej, jag tycker det är kul att pilla lite med sånt här (när orken finns för det) samtidigt som det ger bra kylning och ljud.

Något mer jag funderade på var kylning till grafikkort. Vad jag har hört så gäller inte garantin längre om man byter kylare, stämmer det?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Avstängd

du kan ju ta en liten radioator från en bil, billig pump från biltema, vattenslang och ett hemmabyggd vattenblock. vet dock inte hur detta kommer funka med det går under 1000kr!

Visa signatur

mobo: gigabyte GA-P55 socket1156 grafikkort: GTX580 twin frozer cpu: i5 760 chassi: HAF 912+ nätagg: corsair 650 80+bronze ssd: corsair 120gb

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Dubbla budgeten är inget alternativ i nuläget. Saken är den att jag inte är ute efter att pressa ur så mycket som möjligt ur processorn. Jag har tänkt klocka upp den lite, men jag är inte ute efter några otroliga siffror samtidigt som jag vill ha ner ljudvolymen. Det här med vattenkylning ser jag som en kul grej, jag tycker det är kul att pilla lite med sånt här (när orken finns för det) samtidigt som det ger bra kylning och ljud.

Något mer jag funderade på var kylning till grafikkort. Vad jag har hört så gäller inte garantin längre om man byter kylare, stämmer det?

Kul att du är intresserad!

När det gäller grafikkort skiljer det sig mellan tillverkarna. EVGA och XFX låter garantin sitta kvar även om du byter kylare på den. De är de ända jag vet som inte tar bort garantin men det kanske finns andra. Tänk också på att vattenblock till grafikkort som inte är av referens modell är ganska svåra att hitta.

//EDIT: Blev lite osäker när det gäller XFX. Förr behölls garantin men det kan ha ändrats.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk

Ett Corsair H80i med push&pull config kan köras på väldigt låga varvtal med väldigt effektiv kylning. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MormorsBullar:

du kan ju ta en liten radioator från en bil, billig pump från biltema, vattenslang och ett hemmabyggd vattenblock. vet dock inte hur detta kommer funka med det går under 1000kr!

Det kommer bli svårt att hitta en radiator som ens är mindre än mitt chassi, annars låter det som en rolig idé

Skrivet av Xprevious:

Kul att du är intresserad!

När det gäller grafikkort skiljer det sig mellan tillverkarna. EVGA och XFX låter garantin sitta kvar även om du byter kylare på den. De är de ända jag vet som inte tar bort garantin men det kanske finns andra. Tänk också på att vattenblock till grafikkort som inte är av referens modell är ganska svåra att hitta.

//EDIT: Blev lite osäker när det gäller XFX. Förr behölls garantin men det kan ha ändrats.

Då var det som jag trodde, tråk alltså

Skrivet av Oliviawilde:

Ett Corsair H80i med push&pull config kan köras på väldigt låga varvtal med väldigt effektiv kylning. Rekommenderas starkt!

Men är inte H80i bra mycket sämre än H100i? Uppfyller H80i mina krav? Sen går det väl också att byta fläkt i den?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

1000 är alldeles för lite, och ens 2000 räcker inte långt som du vill ha det tyst. Köp dig en noctua luftkylare i stället
edit: sluten vattenkylning är överskattat imo. En pump till som ska låta också, förutom fläktarna. Och de presterar ändå inte mycket bättre än tex noctua nh d14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det kommer bli svårt att hitta en radiator som ens är mindre än mitt chassi, annars låter det som en rolig idé

Då var det som jag trodde, tråk alltså

Men är inte H80i bra mycket sämre än H100i? Uppfyller H80i mina krav? Sen går det väl också att byta fläkt i den?

jag luftkylde min i5 2500k @ 4.8ghz utan några värmeproblem med en http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 som nu sitter på min i7 3770k som också går rejält svalt så om du inte tvunget måste ha vattenkylning så är denna towerkylaren en av de bästa kylaren på marknaden och väldigt tysta på högsta hastighet!

Skrivet av _MmattiasS_:

1000 är alldeles för lite, och ens 2000 räcker inte långt som du vill ha det tyst. Köp dig en noctua luftkylare i stället
edit: sluten vattenkylning är överskattat imo. En pump till som ska låta också, förutom fläktarna. Och de presterar ändå inte mycket bättre än tex noctua nh d14

precis NH-D14 är förbannat tyst och presterar bättre än alla 120mm vattenkylningslösningar (h80i osv) och i vissa fall också h100i om du har ett välventilerat chassi

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xprevious:

Kul att du är intresserad!

När det gäller grafikkort skiljer det sig mellan tillverkarna. EVGA och XFX låter garantin sitta kvar även om du byter kylare på den. De är de ända jag vet som inte tar bort garantin men det kanske finns andra. Tänk också på att vattenblock till grafikkort som inte är av referens modell är ganska svåra att hitta.

//EDIT: Blev lite osäker när det gäller XFX. Förr behölls garantin men det kan ha ändrats.

Jag har klisterlappar på skruvarna till mitt XFX HD7770 som säger Varranty Void.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

1000 är alldeles för lite, och ens 2000 räcker inte långt som du vill ha det tyst. Köp dig en noctua luftkylare i stället
edit: sluten vattenkylning är överskattat imo. En pump till som ska låta också, förutom fläktarna. Och de presterar ändå inte mycket bättre än tex noctua nh d14

Då får vattenkylning ligga på is så länge

Skrivet av Oliver91:

jag luftkylde min i5 2500k @ 4.8ghz utan några värmeproblem med en http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 som nu sitter på min i7 3770k som också går rejält svalt så om du inte tvunget måste ha vattenkylning så är denna towerkylaren en av de bästa kylaren på marknaden och väldigt tysta på högsta hastighet!

precis NH-D14 är förbannat tyst och presterar bättre än alla 120mm vattenkylningslösningar (h80i osv) och i vissa fall också h100i om du har ett välventilerat chassi

Hur menas med välventilerat chassi? Räknas R4 som det?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Då får vattenkylning ligga på is så länge

Hur menas med välventilerat chassi? Räknas R4 som det?

jag har Define XL som i princip har samma ventilationsförmåga så ja man kan väl säga att R4 är välventilerat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Då får vattenkylning ligga på is så länge

Hur menas med välventilerat chassi? Räknas R4 som det?

Välventilerat kan också menas med bra luftflöde. Inte en massa kablar i vägen och sådant t.ex
Vilket oftast kommer med ett bra chassi med kabeldragning.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zer0x:

Det kommer bli svårt att hitta en radiator som ens är mindre än mitt chassi, annars låter det som en rolig idé

bara för att :

jag kanske testar

Visa signatur

mobo: gigabyte GA-P55 socket1156 grafikkort: GTX580 twin frozer cpu: i5 760 chassi: HAF 912+ nätagg: corsair 650 80+bronze ssd: corsair 120gb

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha en vattenkylare från corsair om du vill ha en tyst kylare, fläktarna man får med låter en massa så du blir tvungen att lägga 250kr extra på nya fläktar.
Luftkylare kyler bättre än H80i och kommer alla med tysta fläktar om man köper någon av de dyrare modellerna. FD Define R4 är ett väldigt bra chassi.

En av dessa är ett mycket bättre köp om du vill få en tyst dator Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14, Be Quiet Dark Rock PRO 2, Thermalright Silver Arrow och har du höga minnen får du istället köpa Noctua NH-U14S.
Alla är väldigt bra kylare, köp den du gillar priset eller utseendet mest på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Dubbla budgeten är inget alternativ i nuläget. Saken är den att jag inte är ute efter att pressa ur så mycket som möjligt ur processorn. Jag har tänkt klocka upp den lite, men jag är inte ute efter några otroliga siffror samtidigt som jag vill ha ner ljudvolymen. Det här med vattenkylning ser jag som en kul grej, jag tycker det är kul att pilla lite med sånt här (när orken finns för det) samtidigt som det ger bra kylning och ljud.

Något mer jag funderade på var kylning till grafikkort. Vad jag har hört så gäller inte garantin längre om man byter kylare, stämmer det?

Satsa på nåt beggat då..
typ http://www.blocket.se/malmo/Vattenkylning__27__skarm__AM3__mo... ,saknas bara pump.
Eller vänta in en Zalman Reserator eller Reserator2 som säljs beggade för 500-1000 inkl block här på Swec marknad eller blocket. Pasiva och tysta

Permalänk
Avstängd

1000:- får du knappast något, kanske en corsair h100. Ska du dock ha riktig kylning blir det dyrare, såvidare du inte köper bagagnade komponenter från blocket eller swec. Saken är den, vattenkylning kanske inte är tystare, utan det beror på vilken hastighet dina fläktar är på.

Permalänk
Medlem

Se över ditt nuvarande luftflöde istället och dammnivå. och kontrollera fläktarna. Är du ens säker på att det är din cpu-fläkt som låter? Grafkkortsfläktarna brukar kunna låta förjävla mycket i load om man har dåligt luftflöde i chassit.

Min dator är knäpptyst om jag vill att den ska vara det. Dock om man lirar krävande spel ett tag så måste man ju dra på iallafall grafikkorts-fläktarna så att dom inte blir alltför varma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

1000:- får du knappast något, kanske en corsair h100. Ska du dock ha riktig kylning blir det dyrare, såvidare du inte köper bagagnade komponenter från blocket eller swec. Saken är den, vattenkylning kanske inte är tystare, utan det beror på vilken hastighet dina fläktar är på.

Skrivet av Whippoorwill:

Satsa på nåt beggat då..
typ http://www.blocket.se/malmo/Vattenkylning__27__skarm__AM3__mo... ,saknas bara pump.
Eller vänta in en Zalman Reserator eller Reserator2 som säljs beggade för 500-1000 inkl block här på Swec marknad eller blocket. Pasiva och tysta

Får väl bli luft istället

Skrivet av deadich:

Se över ditt nuvarande luftflöde istället och dammnivå. och kontrollera fläktarna. Är du ens säker på att det är din cpu-fläkt som låter? Grafkkortsfläktarna brukar kunna låta förjävla mycket i load om man har dåligt luftflöde i chassit.

Min dator är knäpptyst om jag vill att den ska vara det. Dock om man lirar krävande spel ett tag så måste man ju dra på iallafall grafikkorts-fläktarna så att dom inte blir alltför varma.

Jag har ett ganska litet chassi nu som är fullt, dåligt luftflöde och lite halvkassa fläktar. I idle så är det cpukylaren som låter mest, iallafall som jag upplever det och jag har inte lyckats pressa mitt grafikkort tillräckligt mycket än för att det ska gå tungt så jag har aldrig hört det.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag har nu tröttnat på att datorn låter som ett jetplan så jag ska införskaffa ett FD R4 och bygga vattenkylning till processorn. Nu till problemet, jag kan absolut 0 om vattenkylning. Jag har en budget på ungefär 1000 kr och mina mål är att få en kombination av effektivitet och tysthet. Hur ska man välja sina delar? Vad bör man tänka på när man ska göra något sånt här? Kan man bygga effektivare system än ex. H100 i samma prisklass?

Du kan ju köpa vattenkylning ifrån kina http://www.overclock.net/t/1369715/build-log-250-chinese-wc-c... här är en kille som byggde en full loop med en 360 rad för ca 1500kr ska du inte ha kylning till grafikkortet så kanske du kan få ihop ett paket för 1000kr:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Du kan ju köpa vattenkylning ifrån kina http://www.overclock.net/t/1369715/build-log-250-chinese-wc-c... här är en kille som byggde en full loop med en 360 rad för ca 1500kr ska du inte ha kylning till grafikkortet så kanske du kan få ihop ett paket för 1000kr:) http://www.overclock.net/content/type/61/id/1355235/width/500...

Hur är kvalitén på dom grejerna då? Har ingen större lust vatten dränka datorn.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |