Permalänk
Medlem

Hur mäter man prestandan av moderkort?

Prestandaskillnader kan göras enkelt med t.ex GPU,CPU,RAM osv. Men hur ser man prestandaskillnader på olika moderkort? Förutom sockettyp, säg för mig..Varför skulle det vara värt för mig att köpa ett nytt moderkort, förutom byte av sockettyp på CPU?

Eller hara det med överklockningsmöjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Prestandaskillnader kan göras enkelt med t.ex GPU,CPU,RAM osv. Men hur ser man prestandaskillnader på olika moderkort? Förutom sockettyp, säg för mig..Varför skulle det vara värt för mig att köpa ett nytt moderkort, förutom byte av sockettyp på CPU?

Tycker inte det skulle vara värt det. Du har redan ett bra moderkort för din processor. (Prestandaskillnaden mellan moderkorten är inte så stor, förutom överklocknings möjligheter och PCI-e hastigheter vid SLI.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Stöd för nyare CPU:er precis som du säger. Sen kanske man behöver fler expansionsplatser, USB 3.0 eller plats för mer minne. Finnsväl en massa anledningar till varför man byter...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae, alltså de dyrare moderkorten stödjer på sin höjd snabbare minne. Dessutom kan de ju tack vare högre kvalite på komponenter samt fler inställningsmöjligheter lämpa sig bättre till att överklocka CPUn. Sen kan de i vissa fall ha fler/snabbare PCI-E kontakter så att du kan köra SLI/Crossfire. Men din dator skulle inte bli snabbare - allt annat samma - bara för att du byter moderkort, nej.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A