Eftermarknads kylare + Chassi + Moderkort = Icke Fungerande?

Permalänk
Ljusskygg

Eftermarknads kylare + Chassi + Moderkort = Icke Fungerande?

Hej, jag har en Cooler Master 212 Evo hemma som bara ligger och gör ingenting.
Kan inte använda den då ej verkar passa med mitt moderkort samt chassi. Dock så vet jag inte om någon eftermarkads kylare kommer passa. Då under själva burken där man ska montera fast en sak (under plåten som är under moderkorter xD). Får det inte plats, den tar I, I chassit.

Vet ni om det då kommer vara så med alla kylare, eller måste jag göra lite eget och ta bort en bit av chassit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? De flesta moderna har ju uttaget hål på baksidan av moderkortsplåten. Annars så skall det ändå vara inom spec för vad som skall gå montera. Säker på att du läst instruktionerna rätt?
Sedan att det tar i skall egentligen inte vara någon fara, då det inte skall vara ledande ström i kylaren oavsett om inte något ät jävligt fel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Ljusskygg

Det tar i på det sättet typ att. Man behöver 8mm utrymme, men det finns bara 3mm (Är inte exakt så men nästan)

Jag har Cooler Master 430 Elite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv...

på bilderna på inet har de en betydligt större kylare så förstår inte hur din inte skulle få plats? du måste göra fel på något sätt om det inte fungerar.

sen hittade jag denna kommentaren på chassit där han kör samma kylare som dig.

Citat:

Morgan(1) GillaBetyg: 4
Väldigt bra chassi för pengarna. Dock medioker kabeldragning men med lite försök så kan man göra det snyggt. Fyllde mitt med Corsair fläktar och nu blir flödet starkt och effektivt. Får enkelt plats med en CM Hyper 212 Evo i den med råga.

+ Mycket plats för pengarna.
+ Ventilerade 5.25" platser gör fläktarna på CPU kylarens jobb enkelt.
+ Fin design.
+ Fint målad interiör.
+ Plasten på frampanelen matchar de målade ståldelarna väl.
+ Dammfiltret under PSUn fungerar mycket väl och låter bara de finaste partiklarna passera.
+ Tummskruvar på sidopanelen.
+ De skruvlösa fästena för hårddiskar och 5.25 enheter är väldigt bra, fast själv använder jag skruvar då de fäster bättre.
- Kabeldragningen var väl sisådär men man kan enkelt dra 24 pin sladden enkelt och ur syn så an ska väl inte klaga.
- Läskigt starka LEDer på frampanelen, själv har jag kopplat ur dem helt för de är så sabla jobbiga.
- Jag hade problem att montera den främre fläkten i toppen då fläkten stötte emot RAM minnena. Men med en slimmare fläkt ska det nog inte vara ett problem.
- Inget hål för att fint dra 8 pin kontakten till CPUn på ett fint sätt.
- Sidopanelen sitter inte helt 100% och det stör mig lite.

Jag är lite petig, men de små detaljerna gör mycket.

TLDR; Om du behöver ett billigt och bra chassi så är det här ett bra val.
2012-07-21

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns det inte en påse som kom med med skit man ska ha till olika sockets? Och manual också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Erhm? Googlade bilder nu och din låda har ju uttag på baksidan så moderkortsplåten skall inte vara ivägen. Sedan är distanser en bit ovanför med. Så du borde nästan ha en cm från moderkort till chassiplåten.

Säker på att du fattat instruktionerna rätt? Så du inte tagit fel muttrar eller vänt monteringsplattan fel ?

http://www.vortez.net/articles_pages/cooler_master_hyper_212_...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Det tar i på det sättet typ att. Man behöver 8mm utrymme, men det finns bara 3mm (Är inte exakt så men nästan)

Jag har Cooler Master 430 Elite

--------------------
Du har väl använt dig utav distanserna mellan moderkort och chassi hoppas jag.. 3mm har jag aldrig sett i något chassi?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Erhm? Googlade bilder nu och din låda har ju uttag på baksidan så moderkortsplåten skall inte vara ivägen. Sedan är distanser en bit ovanför med. Så du borde nästan ha en cm från moderkort till chassiplåten.

Säker på att du fattat instruktionerna rätt? Så du inte tagit fel muttrar eller vänt monteringsplattan fel ?

http://www.vortez.net/articles_pages/cooler_master_hyper_212_...

Den där sidan/länkningen verkar ganska strulig.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av godspeed:

--------------------
Du har väl använt dig utav distanserna mellan moderkort och chassi hoppas jag.. 3mm har jag aldrig sett i något chassi?

Det var ett exemple, först när jag byggde datorn så hade jag ej distanser då de 7 youtube videos jag kollade på INTE nämnde dom. Men fick det fixat innan jag starta den.. tur.
Men det är förmodligen moderkortet som inte är 100% kompatibelt med chassit då fläkt "hålen" inte stämmer in med det fyrkantiga "luckan" i chassit. Den är.. "offcenter".

Skrivet av Ctrl:

Erhm? Googlade bilder nu och din låda har ju uttag på baksidan så moderkortsplåten skall inte vara ivägen. Sedan är distanser en bit ovanför med. Så du borde nästan ha en cm från moderkort till chassiplåten.

Säker på att du fattat instruktionerna rätt? Så du inte tagit fel muttrar eller vänt monteringsplattan fel ?

http://www.vortez.net/articles_pages/cooler_master_hyper_212_...

Jag är säker. Det är förmodligen moderkortet som inte är 100% kompatibelt med chassit då fläkt "hålen" inte stämmer in med det fyrkantiga "luckan" i chassit. Den är.. "offcenter".

Skrivet av deadich:

Finns det inte en påse som kom med med skit man ska ha till olika sockets? Och manual också.

Jepp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Det var ett exemple, först när jag byggde datorn så hade jag ej distanser då de 7 youtube videos jag kollade på INTE nämnde dom. Men fick det fixat innan jag starta den.. tur.
Men det är förmodligen moderkortet som inte är 100% kompatibelt med chassit då fläkt "hålen" inte stämmer in med det fyrkantiga "luckan" i chassit. Den är.. "offcenter".

Jag är säker. Det är förmodligen moderkortet som inte är 100% kompatibelt med chassit då fläkt "hålen" inte stämmer in med det fyrkantiga "luckan" i chassit. Den är.. "offcenter".

Jepp

------------------------
har monterat såna med backplåtar som varit grövre än 212:ans och där det inte ens funnits en lucka, det behövs inte någon eller att det ska vara centrerat, man tar helt enkelt ur moderkortet totalt och sen montera kylaren och montera åter moderkortet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av godspeed:

------------------------
har monterat såna med backplåtar som varit grövre än 212:ans och där det inte ens funnits en lucka, det behövs inte någon eller att det ska vara centrerat, man tar helt enkelt ur moderkortet totalt och sen montera kylaren och montera åter moderkortet

Kan säkert montera ut moderkortet, men att få det tillbaka blir då ett helvete då detta vart mitt första bygge som jag fuckade up, men sedan fixade.
Det jag gjorde fel var med distanserna. Så nu är skruvhålen och allt paj. Det sitter bra som det är nu. Men vill ej riskera att inte kunna montera fast igen. Finns ju alltid alternativet att köpa nytt chassi, men vill gärna inte göra det om jag inte måste

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Kan säkert montera ut moderkortet, men att få det tillbaka blir då ett helvete då detta vart mitt första bygge som jag fuckade up, men sedan fixade.
Det jag gjorde fel var med distanserna. Så nu är skruvhålen och allt paj. Det sitter bra som det är nu. Men vill ej riskera att inte kunna montera fast igen. Finns ju alltid alternativet att köpa nytt chassi, men vill gärna inte göra det om jag inte måste

Ah, det kan jag förstå i sånt fall
I det läget kanske du borde satsa på en sån som har intels originalkylarfästen, har för mig att arctic cooling har nån sån fläkt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av godspeed:

Ah, det kan jag förstå i sånt fall
I det läget kanske du borde satsa på en sån som har intels originalkylarfästen, har för mig att arctic cooling har nån sån fläkt

Okej tack, ska försöka leta

Visa signatur
Permalänk
Ljusskygg

Jag lyckades.. även om den inte passade helt. Tog mig två timmar, att plocka fram allt, kolla på den, fundera, kolla snabbt på en video, fundera, ect..
men jag verkar ha lyckats installera fläkten trots min negativa inställning till det jag misslyckats med för ett par månader sedan.

Blev 10c svalare i idle, ej testat tunga saker än!

Den sitter fast och stadigt nu tack vare mitt logiska (haha) tänkande!

Visa signatur