Externa diskar slutar fungera av speedfan.

Permalänk
Medlem

Externa diskar slutar fungera av speedfan.

Hejsan, jag har ett problem som har irriterat mig ganska länge och nu tröttnade jag.

Varje gång jag startar igång speedfan så stänger mina externa diskar av sig. För att datorn ska hitta diskarna igen så måste jag krypa ner bakom datorn och dra ur och sätta i usbkontakterna igen. Detta resulterar också i att alla program som ligger på diskarna får en annan ikon. och för att få tillbaka original ikonen måste jag starta om datorn, och då måste jag även starta om speedfan.

några tips?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Hejsan, jag har ett problem som har irriterat mig ganska länge och nu tröttnade jag.

Varje gång jag startar igång speedfan så stänger mina externa diskar av sig. För att datorn ska hitta diskarna igen så måste jag krypa ner bakom datorn och dra ur och sätta i usbkontakterna igen. Detta resulterar också i att alla program som ligger på diskarna får en annan ikon. och för att få tillbaka original ikonen måste jag starta om datorn, och då måste jag även starta om speedfan.

några tips?

Det där lät ju jättekonstigt. jag har flera usb hårddiskar och dem har aldrig betet sig så med Speedfan för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där lät ju jättekonstigt. jag har flera usb hårddiskar och dem har aldrig betet sig så med Speedfan för mig

Det är helt efterblivet, har aldrig gjort såhär med mina andra datorer. Utan endast denna..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Xcym:

Hejsan, jag har ett problem som har irriterat mig ganska länge och nu tröttnade jag.

Varje gång jag startar igång speedfan så stänger mina externa diskar av sig. För att datorn ska hitta diskarna igen så måste jag krypa ner bakom datorn och dra ur och sätta i usbkontakterna igen. Detta resulterar också i att alla program som ligger på diskarna får en annan ikon. och för att få tillbaka original ikonen måste jag starta om datorn, och då måste jag även starta om speedfan.

några tips?

jag har ett tips! sluta använda speed fan! nä men kolla om det finns något annat program?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Hejsan, jag har ett problem som har irriterat mig ganska länge och nu tröttnade jag.

Varje gång jag startar igång speedfan så stänger mina externa diskar av sig. För att datorn ska hitta diskarna igen så måste jag krypa ner bakom datorn och dra ur och sätta i usbkontakterna igen. Detta resulterar också i att alla program som ligger på diskarna får en annan ikon. och för att få tillbaka original ikonen måste jag starta om datorn, och då måste jag även starta om speedfan.

några tips?

Ett par tips:
Kolla om det finns något nytt bios till moderkortet som är relaterat till usb.
Skicka ett mail till tillverkaren av speedfan och meddela problemen du har.
Hitta ett annat program som kan styra dina fläktar (för om du endast mäter temperaturerna så finns det bättre program)

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Speedfan har också gett mej konstiga fel. När jag startade det på min gamla sempron 3000+ dator så fick min crt skärm jätteskumma inställningar.

Bild i spoiler.

Dold text

Jag har bytt till hw monitor för att kolla temperatur. Coretemp funkar också. Kontrollera fläktar vet jag inte vilket program som är bra tyvärr.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

jag har ett tips! sluta använda speed fan! nä men kolla om det finns något annat program?

har inte hittat något liknade program

Skrivet av Cyberhof:

Ett par tips:
Kolla om det finns något nytt bios till moderkortet som är relaterat till usb.
Skicka ett mail till tillverkaren av speedfan och meddela problemen du har.
Hitta ett annat program som kan styra dina fläktar (för om du endast mäter temperaturerna så finns det bättre program)

Styr inga fläktar med det, använder det ändast för temeratur. Tips till annat program?

Skrivet av Blupparen:

Speedfan har också gett mej konstiga fel. När jag startade det på min gamla sempron 3000+ dator så fick min crt skärm jätteskumma inställningar.

Bild i spoiler.

Jag har bytt till hw monitor för att kolla temperatur. Coretemp funkar också. Kontrollera fläktar vet jag inte vilket program som är bra tyvärr.

Har coretemp, men vill veta GPU tempsen

ska kolla HW.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Kolla på GPU-Z och MSI Afterburner om du vill se temp på GPU.

Afterburner har trevligt overlay så man kan se temps med mera ingame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Kolla på GPU-Z och MSI Afterburner om du vill se temp på GPU.

Afterburner har trevligt overlay så man kan se temps med mera ingame.

tackar, ska kolla detta

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Kolla på GPU-Z och MSI Afterburner om du vill se temp på GPU.

Afterburner har trevligt overlay så man kan se temps med mera ingame.

Skrivet av Cyberhof:

Ett par tips:
Kolla om det finns något nytt bios till moderkortet som är relaterat till usb.
Skicka ett mail till tillverkaren av speedfan och meddela problemen du har.
Hitta ett annat program som kan styra dina fläktar (för om du endast mäter temperaturerna så finns det bättre program)

Skrivet av jakob.ee.:

jag har ett tips! sluta använda speed fan! nä men kolla om det finns något annat program?

Okey, nu dök nästa problem på mig, Utan speedfan så fungerar inte rainmeter som den ska.. tempen slutar fungera och det fungerar bara med speedfan.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Okey, nu dök nästa problem på mig, Utan speedfan så fungerar inte rainmeter som den ska.. tempen slutar fungera och det fungerar bara med speedfan.

Rainmeter programmet verkar använda Speedfan för övervakning av temp. Ett bra program som jag använder för att övervaka temperaturen plus status för hur hddn mår är Hard Disk Sentinel Pro

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Rainmeter programmet verkar använda Speedfan för övervakning av temp. Ett bra program som jag använder för att övervaka temperaturen plus status för hur hddn mår är Hard Disk Sentinel Pro

Tack för tipset! ska kolla upp detta programet också

Visa signatur

Citera för garanterat svar