Fractal Design Define XL R2

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Ostpai:

Efter att man bett om de nya distanserna och en kylfläkt, hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan de blivit levererade?

Två-tre arbetsdagar, de skickas från Sverige.

Skrivet av Minsc S2:

Kommer antagligen beställa ett sådant här chassi till sommaren - kan man anta att de chassin som säljs om 3-4 månader automatiskt kommer med rätt distanser?
Annars är det väl bara att beställa och hoppas...

Alla chassin som tillverkas idag har problemet åtgärdat, likaså har vi åtgärdat de chassin som fanns kvar hos distributören. Risken finns ju dock att du får ett chassi som legat på lager i butik, så vi kan inte lova ett datum när problemet är helt borta.

Permalänk
Medlem

Köpte chassit och efter installation av mina komponenter (XFX core edition 650W, ATX MB) så kan jag säga att chassit är sjukt stort och rymligt! Får mitt atx kort att se ut som ett Micro-atx =P
Lite jobbigt att få fast elen till mina sata-diskar då agget ska sitta över MB så kablarna måste vridas 180 grader.

Lite svårt att få plats med alla kablar dock. Men har du ett Modulerbart Nätagg så ska det inte vara några problem alls.

Tyst och fint för övrigt!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Alla chassin som tillverkas idag har problemet åtgärdat, likaså har vi åtgärdat de chassin som fanns kvar hos distributören. Risken finns ju dock att du får ett chassi som legat på lager i butik, så vi kan inte lova ett datum när problemet är helt borta.

Jag bytte chassi från mitt Arc till detta chassi och hade fått antagligen en där de hade åtgärdat det hos distributören. De nya distanserna låg i en plastficka med informations papper ovanpå chassit i lådan. Det enda jag märkte var att distans-hylsan som följer med (så man kan dra åt distanserna) inte passade. Testade även med sådana som följer med andra chassin och de funkade inte heller, var bara en skruvmejsel med fast sådan hylsa som klarade av de distanser som följde med, något som har lösts med de nytillverkade?

Annars är jag mycket nöjd med chassit, håller med Jonas här i recensionen på alla punkter. Jag var sugen på R4 då det också är ett chassi jag tycker är mycket bra att bygga i, men XL R2 hade de extra platserna för expansionskort, vilket gjorde att jag kunde sätta grafikkort/ljudkort precis som jag ville (dumt moderkort). Jag tycker detta chassi är bättre än R4an för att det är så mycket lättare att bygga i. Kan tillägga att chassit är väldigt tyst fast jag har fyllt alla fläktplatser.

En nackdel är den enligt mig och andra, starka PWR-LED, jag fick rycka ur den för den lös upp hela mitt sovrum (verkar vara så på nästan alla Define-chassin).

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Det enda jag märkte var att distans-hylsan som följer med (så man kan dra åt distanserna) inte passade. Testade även med sådana som följer med andra chassin och de funkade inte heller, var bara en skruvmejsel med fast sådan hylsa som klarade av de distanser som följde med, något som har lösts med de nytillverkade?

Jag vet att man skickade fel distanser igen när man skulle ersätta de första som var för kort. Denna gång var de grövre gänga och antagligen därför hylsan inte passar för dig. Skruvarna som var tänkt till moderkortet passade därav inte heller. Du kan säkert få nya distanser av FD om så är fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Jag vet att man skickade fel distanser igen när man skulle ersätta de första som var för kort. Denna gång var de grövre gänga och antagligen därför hylsan inte passar för dig. Skruvarna som var tänkt till moderkortet passade därav inte heller. Du kan säkert få nya distanser av FD om så är fallet...

Skruvarna som följde med passade perfekt men precis som du säger var de grövre.
Tänker inte möda med att montera ur allt nu när det passar.

Tack ändå

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt att saker är fel osv. Dessutom så är ju manualen under all kritik. Hur fan gör man för att få loss den övre hdd-buren? vill snurra den

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Går det att montera en 280 radiator i toppen eller fronten?...fattade det som att bara 240 gick vilket vore synd nu när jag beställt en xl r2 och 280 radiator!??
Mvh Robert

Permalänk
Fractal Design

Hej!

Skrivet av deadich:

Jäkligt tråkigt att saker är fel osv. Dessutom så är ju manualen under all kritik. Hur fan gör man för att få loss den övre hdd-buren? vill snurra den

Tackar för feedbacken, vi ska se vad vi kan göra med manualen i framtiden! HDD buren lossar du genom att skruva loss två tumskruvar i över och underkant på buren. Dra sedan buren rakt ut och rotera den 90 grader åt vänster, skjut in den och skruva fast skruvarna igen.

Skrivet av RobNuqem:

Går det att montera en 280 radiator i toppen eller fronten?...fattade det som att bara 240 gick vilket vore synd nu när jag beställt en xl r2 och 280 radiator!??
Mvh Robert

280 radiatorer går att montera i taket givet att det är en "slim" radiator med en uppsättning fläktar (2x140). Från moderkortets överkant till taket i chassit är det runt 65mm, om radiator+fläkt är tjockare än så blir det troligtvis problem.

mvh
Fractal Design

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fractal Design:

280 radiatorer går att montera i taket givet att det är en "slim" radiator med en uppsättning fläktar (2x140). Från moderkortets överkant till taket i chassit är det runt 65mm, om radiator+fläkt är tjockare än så blir det troligtvis problem.

Då borde det funka med Corsair Hydro H110 med 2 st Fractal Design Silent Series R2? Radiatorn är 29mm utan de medföljande fläktarna vilka jag byter ut mot era Silent Series R2 som är 25mm och tillsammans blir det hela 54mm.

Gäller även detta för R4 eller är det mindre plats?

Är medveten om att detta egentligen är fel ställe att fråga den andra frågan på då det är om XL R2, men tänkte att jag lika gärna kunde fråga Fractal det också medan jag håller på.

Mvh Nikkiiboii

Permalänk
Medlem

Vilken cpu kylare passar bra med designen på det här chassiet? Jag börjar bli topless på mitt stacker chassi som har alla möjliga resonanser och är på tok för öppet. Kör just nu en extern swiftech 3x120 mm trippelrad men den är inte stora boven i dramat. Vore intressant om man kunde få in den i lådan dock. Men man är sugen på att testa enkel luftkylning igen om det skiter sig i ett försök få en riktigt tyst dator. Stackern är ju inte liten men med de tjocka vattenkylningsledningarna är det på håret att det fungerar så hoppas detta är större.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon206480:

Då borde det funka med Corsair Hydro H110 med 2 st Fractal Design Silent Series R2? Radiatorn är 29mm utan de medföljande fläktarna vilka jag byter ut mot era Silent Series R2 som är 25mm och tillsammans blir det hela 54mm.

Gäller även detta för R4 eller är det mindre plats?

Är medveten om att detta egentligen är fel ställe att fråga den andra frågan på då det är om XL R2, men tänkte att jag lika gärna kunde fråga Fractal det också medan jag håller på.

Mvh Nikkiiboii

Ja, det bör fungera utmärkt i Define XL R2.

Define R4 är klart mindre, så där bör 280mm-radiatorer undvikas - det finns runt 45mm ovanför moderkortet, så det går bara med slimfläktar.

Skrivet av oqvist:

Vilken cpu kylare passar bra med designen på det här chassiet? Jag börjar bli topless på mitt stacker chassi som har alla möjliga resonanser och är på tok för öppet. Kör just nu en extern swiftech 3x120 mm trippelrad men den är inte stora boven i dramat. Vore intressant om man kunde få in den i lådan dock. Men man är sugen på att testa enkel luftkylning igen om det skiter sig i ett försök få en riktigt tyst dator. Stackern är ju inte liten men med de tjocka vattenkylningsledningarna är det på håret att det fungerar så hoppas detta är större.

Trippelradiatorer finns ingen möjlighet att montera i chassit utan större modifikationer.

Då det finns gott om plats i lådan rekommenderar vi ett stort dubbeltorn för tystast möjliga luftkylning, som till exempel Thermalright Silver Arrow eller Noctua NH-D14.

Permalänk
Medlem

Får denna 2x140 mm radiator plats i toppen? https://www.swiftech.com/mcrx40-qp-radiator-series.aspx 316 mm long

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att en 280 radiator(i mitt fall en hydro h110) inte passar i toppen på ett define xl r2 felet ligger i att hålbilden är fel,kanske något att tänka på Fractal design ) funkar med två stycken 140 fläktar men inte med radiator hålen passar inte då.fast jag vill ge chassit en chans så jag ta borrmaskinen och gör nya hål....

Permalänk
Medlem

En 280 radiator får dock plats i toppen på xl r2,som sagt bara hålbilden i chassit som inte är gjort för en raddis

Permalänk
Medlem

280 radiator passar tyvärr inte hålbilden i plåten på chassit stämmer inte,kanske värt att notera eller kanske göra om,grymt chassi för övrigt!
Mvh Robert Rosengren

Skrivet av Fractal Design:

Hej!

Tackar för feedbacken, vi ska se vad vi kan göra med manualen i framtiden! HDD buren lossar du genom att skruva loss två tumskruvar i över och underkant på buren. Dra sedan buren rakt ut och rotera den 90 grader åt vänster, skjut in den och skruva fast skruvarna igen.

280 radiatorer går att montera i taket givet att det är en "slim" radiator med en uppsättning fläktar (2x140). Från moderkortets överkant till taket i chassit är det runt 65mm, om radiator+fläkt är tjockare än så blir det troligtvis problem.

mvh
Fractal Design

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av RobNuqem:

280 radiator passar tyvärr inte hålbilden i plåten på chassit stämmer inte,kanske värt att notera eller kanske göra om,grymt chassi för övrigt!
Mvh Robert Rosengren

Tyvärr finns ingen ordentlig standard för avståndet mellan fläktarna på 280mm-radiatorer - vår hålbild är tyvärr fel för Corsair H110, men rätt för tex NZXT Kraken X60.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Tyvärr finns ingen ordentlig standard för avståndet mellan fläktarna på 280mm-radiatorer - vår hålbild är tyvärr fel för Corsair H110, men rätt för tex NZXT Kraken X60.

Får denna plats i detta chassit? Med fläktar också?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av LinusNeuman:

Får denna plats i detta chassit? Med fläktar också?

Ja den får plats i fronten på chassit om man monterar bort hårddiskburarna, får plats med 2 eller 4 fläktar. Den nedre hårddiskburen kan i så fall monteras längre in i chassit, över fläktplatsen i botten.
Men i toppen är den tyvärr för tjock för att montera ihop med fläktar.

mvh
fractal Design

Permalänk
Medlem

NZXTn är 312 då borde en 316 mm lång rad gå in också förhoppningsvis?

Lite synd ni inte har uttag för externa radiatorer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av oqvist:

NZXTn är 312 då borde en 316 mm lång rad gå in också förhoppningsvis?

Lite synd ni inte har uttag för externa radiatorer

Totallängden är så gott som aldrig ett problem, möjligen kan det strula om den bakre kammaren i radiatorn är riktigt stor. Det kritiska måttet är tjockleken, max c:a 65mm (inkl fläkt) innan den slår i moderkortet.

Permalänk

Fel distanser

Jag köpte precis ett Fractal Design Define XL R2. Och fick fel distanser märkte det när grafikkortet skulle in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Jag köpte precis ett Fractal Design Define XL R2. Och fick fel distanser märkte det när grafikkortet skulle in.

Att du inte kollade innan du skruvade in allt! Nu blir de extrajobb för dig. Du får kontakta FD support för nya distanser.

Permalänk

Jag blev först medveten om problemet efter jag hade byggt ihop allt och inte fick in grafikkortet. Först då såg jag här på forumet att det fanns ett problem med felaktiga distanser.
Var förövrigt in idag på Alina Systems i Uppsala idag, där jag köpte chassit. Säljaren verkade inte riktigt fatta vad som var problemet. Men han packade upp ett annat chassi som visade sig innehålla samma typ av felaktiga distanser. Så det finns nog fler chassin där med felaktiga distanser.
Det faktum att han tänkte ge mig likadana distanser säger väl allt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Jag blev först medveten om problemet efter jag hade byggt ihop allt och inte fick in grafikkortet. Först då såg jag här på forumet att det fanns ett problem med felaktiga distanser.
Var förövrigt in idag på Alina Systems i Uppsala idag, där jag köpte chassit. Säljaren verkade inte riktigt fatta vad som var problemet. Men han packade upp ett annat chassi som visade sig innehålla samma typ av felaktiga distanser. Så det finns nog fler chassin där med felaktiga distanser.
Det faktum att han tänkte ge mig likadana distanser säger väl allt..

OK då är jag med. Hoppas affären skickar tillbaks lådorna då till FD. Finns ett till problem du kan kolla och de är att mic och hörlurskontakterna kan vara fel dvs bytt plats. Bra med Sweclockers forum i sånna här lägen .:)

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

OK då är jag med. Hoppas affären skickar tillbaks lådorna då till FD. Finns ett till problem du kan kolla och de är att mic och hörlurskontakterna kan vara fel dvs bytt plats. Bra med Sweclockers forum i sånna här lägen .:)

Ja Sweclockers forum är helt fantastiskt när man har problem med datorer Okej bra att veta tack
Jag hoppas verkligen Alina Systems skickar tillbaka dem. Men tyvärr så verkade de helt omedvetna om problemet både innan jag kom dit och när jag åkte därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Ja Sweclockers forum är helt fantastiskt när man har problem med datorer Okej bra att veta tack
Jag hoppas verkligen Alina Systems skickar tillbaka dem. Men tyvärr så verkade de helt omedvetna om problemet både innan jag kom dit och när jag åkte därifrån.

Du kan ju nämna detta för FD om du har kontakt med supporten. Detta problem borde vara löst snart tycker jag.

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Du kan ju nämna detta för FD om du har kontakt med supporten. Detta problem borde vara löst snart tycker jag.

Ja jag har skrivit till dom nu om Alina Systems, Förhoppningsvis försvinner alla "felaktiga chassin" snart från marknaden. Man tycker att butikerna borde veta om att det finns ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

OK då är jag med. Hoppas affären skickar tillbaks lådorna då till FD. Finns ett till problem du kan kolla och de är att mic och hörlurskontakterna kan vara fel dvs bytt plats. Bra med Sweclockers forum i sånna här lägen .:)

Hejsan vet du hur man löser problemet med att hörlur och mic kontakterna är felvända?

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Kimpa454:

Hejsan vet du hur man löser problemet med att hörlur och mic kontakterna är felvända?

Hej,

Skicka ett mail till support@fractal-design.com så skickar de ut en konverteringssladd.

mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Har någon här hoppat från Coolermaster Stackeresque till XL R2? Sitter just nu på en het haswell dator och jag har inte så värst mycket headroom med kylningen med mina GTX 580 i stock och standardkylarn på CPUn. Nu lär ett 580 för mesta delen inte sitta i burken vilket kommer underlätta lite.

Men jag är lite nyfiken på vilken kylningsprestanda jag kan förvänta mig jämfört med min standardknofigurerade stacker nu när jag tagit ur vattenkylningen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x