Permalänk
Medlem

PS3 VS PC

Någon som vet fördelar och nackdelar med de Ps3 Och datorn som är villig att hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fumba:

Någon som vet fördelar och nackdelar med de Ps3 Och datorn som är villig att hjälpa mig

PS3 -> Billigt men väldigt begränsat
Nackdel: Dyra spel (Nästan alla nya spel ligger på 6-700:-)

PC -> Dyrare, bättre prestanda, spel är ofta billigare vid release, fler indie developers (bra och ofta billiga spel)

Enda anledningen till att jag äger ps3 är exclusive titlar. (Som bara finns till PS3)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Oj. Det är ju rätt stor skillnad.

Du kan surfa mycket bättre och enklare på en PC. Du kan sköta dina bankärenden.. Något säger mig att du inte behöver sköta några bankärenden.

Du kanske enbart syftar på någon form av speljämförelse? Ruggigt dålig fråga, hursomhelst. Du behöver specifiera dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Entusiast

Ett enkelt svar är att eftersom du frågar denna frågan så är PS3 för dig!

Men eftersom du frågar så skall du få svar...

Om du inte vet vad FPS är så är det "Frames per second" och det är oftast det man jagar i spel och som för ett spel att "flyta" så att säga.
Ett uråldrigt PS3 kan oftast bara leverera 24-30FPS i moderna spel i en upplösning av 720p med väldigt låg grafik. Enligt mig så är detta helt ospelbart och enligt den normala Svensson så är det en hejdundrades spelupplevelse!

Jag kräver minst 60FPS i 1080p och skapligt höga grafikinställningar.
När du köper en dator så bestämmer du själv ungefär vad du är ute efter men jag måste säga att en PS3:a för 2000kr är ganska oslagbart om du nu inte köper en begagnad dator men om du nu har budgeten för en dator (Åtminstone 5000kr skulle jag rekommendera) så kan du få en ganska bra där du kan få en väldigt mycket bättre spelupplevelse än på ett PS3.

Men som sagt så kostar det, om du inte har något problem med att spela på ett PS3 så why not go for it istället för att fastna i FPS-jakten som oss stackare här på Sweclockers

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

PS3 -> Billigt men väldigt begränsat
Nackdel: Dyra spel (Nästan alla nya spel ligger på 6-700:-)

PC -> Dyrare, bättre prestanda, spel är ofta billigare vid release, fler indie developers (bra och ofta billiga spel)

Enda anledningen till att jag äger ps3 är exclusive titlar. (Som bara finns till PS3)

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog börja titta på lite billigare butiker om du lägger ut 600-700kr för varje PS3 spel. Ett hett tips är titta på spel från england så får du ofta nya titlar med pre order för omkring 300-400kr.
Ligger i samma prisklass som jag köper nya spel till PC genom greenmangaming.
Skillnaden är att PS3 spelen kan säljas på tradera eller blocket om du vill få tillbaka 200kr snabbt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

PC oerhört mycket mer frihet. Är du född igår eller?Vet du inte skillnaden på en dator och playstation? Eller menar du spelen? Eller rent hårdvarumässigt?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

PS3 är mycket skönare enligt mig, känner mig mer avslappnad i soffan än i stolen. Lämnade konsol pga den sociala aspekten. PC är bättre.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

PC oerhört mycket mer frihet. Är du född igår eller?Vet du inte skillnaden på en dator och playstation? Eller menar du spelen? Eller rent hårdvarumässigt?

Du får mer än gärna förklara skillnaden på hur en CPU till PC och CPUn till PS3 fungerar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Någon som vet fördelar och nackdelar med de Snowboard Och cykel som är villig att hjälpa mig

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Någon som vet fördelar och nackdelar med de Snowboard Och cykel som är villig att hjälpa mig

Vafan pratar du om? Komisk? Då kan vi lika gärna skita i forum om man blir klandrad för att göra trådar....

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Har båda och det finns fördelar med båda! Jag tycker det är värt att ha båda, kör exklusiva till PS3 och resten till PC.

PS3 +Billigare hårdvara, enklare att avända, blu-ray spelare, exklusiva spel som Journey, FFXIII, Uncharted, Wipeout, tycker de ser okej ut fortfarande! PS+, funkar som mediacenter till film och musik, ser bra ut vid TVn

-Dyrare spel om du inte vill vänta, dyra tillbehör, dedikerad spelmaskin mest, går något fel är det svårt att fixa själv

PC +Billigare spel, mer frihet, du kan göra allt med en PC (spel, surfa, film, arbete), du kan välja hårdvara, spel flyter bättre (Jämför FarCry 3 och ACreed 3 tex mellan PS3(20-30fps) och PC), spel ser bättre ut (oftast), du kan fixa hårdvara själv om den går sönder, du kan uppgradera hårdvara

-Dyrare hårdvara, runt 5-6 tusen för en speldator imo (Täck dock på att PS3 kostade 5000 vid release! ), lättare för att bli krångel med hårdvara(SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ DELAR OCH DRIVRUTINER SOM SKITER SIG!), måste uppgradera ibland

Argument som "skönare i soffan" är knas imo. Sätt en skön stol framför datorn, eller varför inte en soffan/fåtölj? Koppla in en 360 kontroll bara.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Har båda och det finns fördelar med båda! Jag tycker det är värt att ha båda, kör exklusiva till PS3 och resten till PC.

PS3 +Billigare hårdvara, enklare att avända, blu-ray spelare, exklusiva spel som Journey, FFXIII, Uncharted, Wipeout, tycker de ser okej ut fortfarande! PS+, funkar som mediacenter till film och musik, ser bra ut vid TVn

-Dyrare spel om du inte vill vänta, dyra tillbehör, dedikerad spelmaskin mest, går något fel är det svårt att fixa själv

PC +Billigare spel, mer frihet, du kan göra allt med en PC (spel, surfa, film, arbete), du kan välja hårdvara, spel flyter bättre (Jämför FarCry 3 och ACreed 3 tex mellan PS3(20-30fps) och PC), spel ser bättre ut (oftast), du kan fixa hårdvara själv om den går sönder, du kan uppgradera hårdvara

-Dyrare hårdvara, runt 5-6 tusen för en speldator imo (Täck dock på att PS3 kostade 5000 vid release! ), lättare för att bli krångel med hårdvara(SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ DELAR OCH DRIVRUTINER SOM SKITER SIG!), måste uppgradera ibland

Argument som "skönare i soffan" är knas imo. Sätt en skön stol framför datorn, eller varför inte en soffan/fåtölj? Koppla in en 360 kontroll bara.

Antar att du pratar om mig? Alla andra nämnde andra saker så varför inte ta med något annat än det. Skulle aldrig köra xbox kontroll i spel då det inte fungerar bra i FPS eller andra spel.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Antar att du pratar om mig? Alla andra nämnde andra saker så varför inte ta med något annat än det. Skulle aldrig köra xbox kontroll i spel då det inte fungerar bra i FPS eller andra spel.

Mer förberedelse för andra som kommer in

360 kontrollen är ju ett måste imo i spel som ACreed, Alan Wake, Darksiders och FFXII tex

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

PS3 -> Billigt men väldigt begränsat
Nackdel: Dyra spel (Nästan alla nya spel ligger på 6-700:-)]

De flesta spel kostar runt 450-550 till PS3, sedan att det finns vissa titlar som går upp till 600 är tja mer ovanligt. Vist små lokala butiker må hända ta ut ockerpriser på spel, men det är en annan femma.

Det sagt, du kan köpa så got som alla PS3 spel ( förutom persona 4 arena ) för ~ 320-360 kr +(~60 kr i frakt, visa gratis) nytt från USA om du orkar vänta i 3 dagar från bland annat https://www.videogamesplus.ca/default.php

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du får nog börja titta på lite billigare butiker om du lägger ut 600-700kr för varje PS3 spel. Ett hett tips är titta på spel från england så får du ofta nya titlar med pre order för omkring 300-400kr.
Ligger i samma prisklass som jag köper nya spel till PC genom greenmangaming.
Skillnaden är att PS3 spelen kan säljas på tradera eller blocket om du vill få tillbaka 200kr snabbt.

Har inte köpt nytt spel till min PS3:a på minst 1,5-2 år nu. Ser mest priserna som brukar ligga 100-200:- över PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har inte köpt nytt spel till min PS3:a på minst 1,5-2 år nu. Ser mest priserna som brukar ligga 100-200:- över PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det i sverige. Men då är sverige otroligt dyra när det gäller spel till konsoler.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Menande hårdvara utmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fumba:

Menande hårdvara utmässigt.

Dagens konsoller har hårdvara som var "OK" (Dugligt) för 6-7 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |