Asus Designo MX279H – IPS-skärm i 27 tum med 1080p-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vet inte om jag missade den informationen, men exakt hur brett blir det mellan bildskärmens yttre kant och skärmkanten yttre gräns. Såvitt jag förstod så var skärmkanten någon millimeter bred och att själva bildskärmens avstånd till ramen var några ytterligare millimeter.

Samma fråga här! Beroende på kantbredden så kan det ju vara en rätt intressant eyefinityskärm!

Fråga till recensenten/fotografen: är den här bilden ni tog "äkta":
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/29/Asus_mx279h_f...
Går den synliga ytan så där långt ut på ramen på riktigt?... dvs ni har inte lagt på testbilden i efterhand?
Det ser lite för bra ut för att vara sant...

Jäkligt surt om den saknar vesafäste dock
Hur stabil är ramen? Går den att plocka bort? Skulle man kunna fixa en egen ersättningsram tro?

*edit*
Visst måste ni väl fejkat in testbilden i länken jag hänvisar till ovan?
Kollar man tex dessa videos här så är ju ramen påtagligt större:
https://www.youtube.com/watch?v=1NJp8FwFd8w&feature=player_de...
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4Sv...

... och kollar man allra första bilden högst upp i er recension så kan man se vad som rimligen måste vara den äkta ramen runt skärmen, och den ser ut att vara typ en cm tjock.
En besvikelse som vanligt isåfall, och faktiskt lite irriterande om Swec-recensionen missleder på denna punkt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxx:

Hur nära sitter ni som säger att era skärmar är pixliga vid 1920x1080?
Jag sitter med denna skärmen och har inga problem med pixlar.

Eller är ni bara jäkligt kräsna och ska alltid ha det senaste?

För övrigt är jag mycket nöjd med skärmen, inga eftersläpningar och solklar bild.
En liten skvätt med bleeding i nedre vänstra hörnet, annars klart värd pengarna.

//X

Som allt annat är det nog bara en vanesak.
Sitter själv med 1080p 27" och det stör mig inte ett dugg, även om jag var orolig innan köpet att det skulle vara illa.
Men skulle jag få låna en högupplöst skärm en vecka och vänja mig vid det så ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Samma fråga här! Beroende på kantbredden så kan det ju vara en rätt intressant eyefinityskärm!

Fråga till recensenten/fotografen: är den här bilden ni tog "äkta":
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/29/Asus_mx279h_f...
Går den synliga ytan så där långt ut på ramen på riktigt?... dvs ni har inte lagt på testbilden i efterhand?
Det ser lite för bra ut för att vara sant...

Jäkligt surt om den saknar vesafäste dock
Hur stabil är ramen? Går den att plocka bort? Skulle man kunna fixa en egen ersättningsram tro?

*edit*
Visst måste ni väl fejkat in testbilden i länken jag hänvisar till ovan?
Kollar man tex dessa videos här så är ju ramen påtagligt större:
https://www.youtube.com/watch?v=1NJp8FwFd8w&feature=player_de...
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4Sv...

... och kollar man allra första bilden högst upp i er recension så kan man se vad som rimligen måste vara den äkta ramen runt skärmen, och den ser ut att vara typ en cm tjock.
En besvikelse som vanligt isåfall, och faktiskt lite irriterande om Swec-recensionen missleder på denna punkt

Det var exakt den informationen jag var ute efter, hurvida skärmen skulle vara en bra Infinity/Surroundskärm eller inte p.g.a de obefintliga skärmkanterna. Det verkar dock som att skärmen har en rätt bred kant tyvärr. Tycker att detta är information som borde tas upp i recensionen eller åtminstone skall tänkas på vid nästa skärmrecension.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Sitter 35cm från min 22tums EIZO med 1680x1050. Jag klarar mej men ögonen ser faktiskt pixlarna och jag förstår att det skulle kunna se snyggare ut.

Men... VA?!?

Hur sjutton sitter du om du har 35cm mellan dig och din skärm?
Har du tangentbordet bakom skärmen då eller?

Sitter man så nära en skärm förstår jag att man ser pixlarna utan problem, jag sitter 50-60cm från min skärm på 24" och 1920x1200 och kan då inte påstå att jag ser några pixlar. Nu har jag inte testat en skärm på 27" och 1080p så jag kan varken säga bu eller bä åt den kombon, men personligen så kommer det bli högre upplösning på min nästa skärm pga. att jag vill ha mer utrymme att arbeta på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tycker att detta är information som borde tas upp i recensionen eller åtminstone skall tänkas på vid nästa skärmrecension.

Kan bara hålla med

... och jag gillar verkligen inte att det faktiskt verkar som Sweclockers fejkat skärminnehållet på sitt eget bildmaterial, så bildytan ser större ut än den är i verkligheten.
Missleder ju oss konsumenter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Kan bara hålla med

... och jag gillar verkligen inte att det faktiskt verkar som Sweclockers fejkat skärminnehållet på sitt eget bildmaterial, så bildytan ser större ut än den är i verkligheten.
Missleder ju oss konsumenter

Vadå fejkat? Vad skulle Sweclockers vinna på att "fejka" en bild? Det är ju inte så att de försöker få just den skärmen såld.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kan bara hålla med

... och jag gillar verkligen inte att det faktiskt verkar som Sweclockers fejkat skärminnehållet på sitt eget bildmaterial, så bildytan ser större ut än den är i verkligheten.
Missleder ju oss konsumenter

Vore väldigt bra om det VESA-fäste stod med bland egenskaper.

Ja, den ser faktisk fejkad ut. Även perpektiven mellan ramen och "panelen" ser lite skeva ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vadå fejkat? Vad skulle Sweclockers vinna på att "fejka" en bild? Det är ju inte så att de försöker få just den skärmen såld.

Den är ju inte fejkad i säljsyfte för att få den att se ut som att den har bredare ram än den egentligen har, utan jag antar för att det alltid är svårt att fota bildskärmsinnehåll på ett snyggt sätt. Det verkar därför väldigt vanligt (speciellt i reklambilder på tillverkarnas egna hemsidor och i reklamblad mm) att efterbehandla in bildinnehållet istället för att fota det, för att ge bildinnehållet mer "stuns".

Jag trodde inte man skulle behöva ta till det tricket i en recension dock, men så verkar definitivt vara fallet här: Bilden är taget i Sweclockers lokaler (med tanke på bakgrunden som matchar andra Swec-recensioner), och "bildskärmsinnehållet" matchar som sagt inte de ramar som skärmen egentligen har, såvitt jag kan se.

Detta blir missledande för oss läsare tyvärr.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar den utveckling som just nått 1080p som standard?

Slår vad om att skulle företagen göra en "fuling" och skriva 16:10 ist för 16:9 så skulle 95% av de som gnäller på 16:9 (För det verkar vara på modet) inte märka skillnaden.

Tja, det är ju inte mer än en godtycklig gissning men för dom liksom jag själv som kör 16:10 i jobbet skulle det märkas direkt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

1920x1080 räcker för mig än sålänge (alla andra verkar bli kräsna riktigt snabbt!) fast 120hz lr IPS. TN kan ni ta med om det e någe speciellt med den som 'den nya snabbaste skärmen i världen' o.s.v.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag har inte direkt perfekt syn, utan ser ganska dåligt med både närsynthet och brytningsfel. Jag vill inte ha en pixlig-skärm, utan jag vill ha skärpa så jag ser nåt. 1080p på en 27 tum är bara korkat. Dessutom 16:9, ännu en defekt.

Angående 120 Hz så lyckas många överklocka Samsungs PLS-paneler uppåt de siffrorna, även om det verkar vara långt ifrån alla som klarar över 100 Hz. Säljs billigt på ebay i 27 tum och 2560x1440.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Min åsikt! 27 tum 1920x1080 Neej tack! Men schysst att ni gör en sådan här sak!:)

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Den är ju inte fejkad i säljsyfte för att få den att se ut som att den har bredare ram än den egentligen har, utan jag antar för att det alltid är svårt att fota bildskärmsinnehåll på ett snyggt sätt. Det verkar därför väldigt vanligt (speciellt i reklambilder på tillverkarnas egna hemsidor och i reklamblad mm) att efterbehandla in bildinnehållet istället för att fota det, för att ge bildinnehållet mer "stuns".

Jag trodde inte man skulle behöva ta till det tricket i en recension dock, men så verkar definitivt vara fallet här: Bilden är taget i Sweclockers lokaler (med tanke på bakgrunden som matchar andra Swec-recensioner), och "bildskärmsinnehållet" matchar som sagt inte de ramar som skärmen egentligen har, såvitt jag kan se.

Detta blir missledande för oss läsare tyvärr.

Eller så är den inte fejkad alls?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller så är den inte fejkad alls?

Men kom igen, har du faktiskt kollat på bilden från Swec jag länkade till förut och jämfört med de videor jag länkat till?
Enligt Swecbilden jag länkade till verkar ramen vara typ säg kanske max fyra millimeter, men på andra videos som faktiskt visar skärmen på riktigt in-action så verkar den snarare vara typ en centimeter.
Hur får du ihop det?

Kolla även den här bilden:
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/29/Asus_mx279h_k...

Ser du den där lite mattare delen av ramen längst ut till höger, som är ca en 1cm bred? Verkar det sannolikt att den verkliga bildytan går upp ovanpå den? (Det måste den gör att för att Swec:s bild ska stämma)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fotot på skärmen med en testbild skulle egentligen inte publiceras alls. Det var ett experiment för att se ifall det gick att få en ”levande” bild istället för en bild på en svart och släckt skärm, men inte mer än så: ett femton minuters pillande i Photoshop som ändå lyckades smyga sig in på servern. Det var först nu på söndagen som jag såg att den var uppe och fick därmed en ”oh shit”-upplevelse starkare än ICA:s kaffe.

Bilden är borttagen och jag ber verkligen om ursäkt för den förvirring det skapade.

För er som undrar om bild så är det alltså en svart ram runt bilden vilket syns på ASUS egen produktbild i början av artikeln. Jag har inte skärmen tillgänglig längre men total icke-aktiv yta inklusive ram är under centimetern som jag minns det. Någon av de som skrivit att de har skärmen kanske kan ge exakta millimetermått.

Inget VESA-fäste på denna skärm.

Permalänk
Medlem

Tackar för förtydligandet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Om möjligheten finns skulle jag personligen uppskatta om man kunde ha en sektion av artikeln dedikerad till kalibrering av skärmarna som recenseras. Då kan man se hur pass mycket bättre färger m.m. går att få om man har rätt utrustning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Casgar:

Om möjligheten finns skulle jag personligen uppskatta om man kunde ha en sektion av artikeln dedikerad till kalibrering av skärmarna som recenseras. Då kan man se hur pass mycket bättre färger m.m. går att få om man har rätt utrustning.

Skärmarna kan väldigt sällan kalibreras och du får helt enkelt det ljus du betalar för. Skärmarna saknar rätt sorts reglage och andra metoder som att ladda upp nya LUT:ar är förbehållet de dyraste skärmarna.

Vad många förmodligen menar med "kalibrering av skärm" är inte alls kalibrering av skärmen utan att mätare och programvara skapar en färgprofil som sedan används av grafikkortet till att förändra sin signal för att kompensera för skärmens fel. Ett fel i signalen plus ett fel i skärmen blir ett "rätt" så att säga. Frågan är så vanlig att jag skrivit en separat artikel om detta här:

http://www.d65.se/viktigt-fran-d65se/profilering-eller-kalibr...

Nu kan man utifrån det ljus skärmen skickar ut ändå se vilka skärmar som lämpar sig bättre för profilering med bibehållen kvalitet. En förutsättning är att färgrymden från början ligger så nära målet som möjligt och att avvikelserna i gamma inte är för stora, det vill säga det jag mäter och presenterar i testet. Exakt hur bra detta blir varierar kraftigt med mätare och vilken programvara som används vilket blir tydligt vid kontrollmätningar:

Kör du Spyder3 med medföljande programvara får du resultat #1
Kör du i1 Display 2 med iMatch får du resultat #2
Kör du i1 Display Pro med Basiccolor ger resultat #3
...och så vidare där det också kan bli sämre.

Men skärmen förblir exakt densamma, det är endast grafikkortet som ändras. Så tänk på det när ni läser andra tester där man "kalibrerat" skärmen. Det enda man säger att just deras kombination av mätare och programvara lyckas få grafikkortet att kompensera för skärmens fel enligt vad mätprogrammet anser att den lyckats med, vilket alltså kan vara helt fel. Dessutom: vad en kombination av utrustning och program lyckas med kanske just din utrustning misslyckas med.

Det är mycket möjligt att testerna kommer inkludera ett sådant moment framöver, sannolikt en i1 Display Pro, för att se hur väl just den konsumentutrustningen lyckas med processen. Då måste man också gå tillbaka och kontrollmäta ljuset igen snarare än att lita på vad någon automatiserad programvara rapporterar.

Annars går det alltså att ganska snabbt dra slutsatser om vilka skärmar som lämpar sig mer eller mindre för profilering. Ju bättre fabriksinställlning, desto bättre förutsättningar för mätprogram, mätare och grafikkortet att göra sitt bästa.

Permalänk

Verkar ju väldigt trevlig men jag köper inte fjolårets produkt för detta pris.
Jag är ute efter en ny skärm och denna verkade helt ok tills jag såg att den är från förra året. Jag väntar hellre på årets modeller.
Det kommande testet av koreaskärmar kommer bli intressant då dessa betingar ett mycket lägre pris jämförelsevis.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Oj, det där blev man absolut inte dummare av!

En lite fundering dock, oavsett vad man har för skärm borde man väl ändå kunna förbättra dess färgegenskaper bara genom att manuellt ändra i dess inbyggda inställningar (förutsatt att man har rätt verktyg för att kontrollera sådant såklart)? Då är det ju ändå inte bildsignalen man ändrar på utan skärmens fysiska egenskaper, eller hur?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Fotot på skärmen med en testbild skulle egentligen inte publiceras alls. Det var ett experiment för att se ifall det gick att få en ”levande” bild istället för en bild på en svart och släckt skärm, men inte mer än så: ett femton minuters pillande i Photoshop som ändå lyckades smyga sig in på servern. Det var först nu på söndagen som jag såg att den var uppe och fick därmed en ”oh shit”-upplevelse starkare än ICA:s kaffe.

Bilden är borttagen och jag ber verkligen om ursäkt för den förvirring det skapade.

För er som undrar om bild så är det alltså en svart ram runt bilden vilket syns på ASUS egen produktbild i början av artikeln. Jag har inte skärmen tillgänglig längre men total icke-aktiv yta inklusive ram är under centimetern som jag minns det. Någon av de som skrivit att de har skärmen kanske kan ge exakta millimetermått.

Inget VESA-fäste på denna skärm.

Tack för förklaringen och editeringen. En liten stilla fråga, vet du på rak arm någon skärm i 24"-klassen med VÄLDIGT tunn skärmkant som skulle passa sig i en 3-skärmslösning. Typ som dom gamla överprisatta och föråldrade Samsung SyncMaster MD230X3 som inte alls är anpassade för spelandes.

Syftet med skärmen skulle uteslutande vara för spel, 120 hz och VESA-fäste inget krav, men ändock positivt. IPS eller TN-panel är inte avgörande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Casgar:

En lite fundering dock, oavsett vad man har för skärm borde man väl ändå kunna förbättra dess färgegenskaper bara genom att manuellt ändra i dess inbyggda inställningar (förutsatt att man har rätt verktyg för att kontrollera sådant såklart)? Då är det ju ändå inte bildsignalen man ändrar på utan skärmens fysiska egenskaper, eller hur?

Ju mindre grafikkortet måste kompensera för skärmens fel desto bättre blir det. Ifall skärmen har rätt sorts reglage (och de fungerar på rätt sätt) kan du åstadkomma bättre resultat genom att just kalibrera skärmen på manuell väg. Problemet är just att majoriteten datorskärmar saknar sådana reglage och de fungerar sällan på rätt sätt, som exempel "Kontrast"-reglaget på ASUS MX279H

Skärmens fysiska egenskaper ändras egentligen inte. Vad man reglerar är en elektronisk justering av mängden ljus inom gränsen för panelens fysiska egenskaper. Det går inte att få en skärm likt dessa att bli mer "AdobeRGB-liknande" eftersom det kräver annan energifördelning över andra våglängder och därmed en annan ljuskälla. Därav av frasen "du får det ljus du betalar för".

Fast har skärmen reglage som fungerar på rätt sätt och internt arbetar med högre bitdjup, 10, 12, helst 14 bitar, kan man förhoppningsvis kalibrera skärmen så pass korrekt att grafikkortet inte behöver ändra sin signal. Då är dessutom skärmen verkligen kalibrerad och ger också möjlighet till korrekta färger mot andra källor.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Überklass:

Tack för förklaringen och editeringen. En liten stilla fråga, vet du på rak arm någon skärm i 24"-klassen med VÄLDIGT tunn skärmkant som skulle passa sig i en 3-skärmslösning.

Tyvärr. Inte ännu. Det kommer att ta tid att arbeta sig igenom produktutbudet och jag kommer att bli en bättre guide framöver.

Det finns gott om produkter som ger tunna ramar men de har sällan spel i åtanke och är riktade mot installations- och signage-marknaden. Relativt höga priser och fokus på driftstabilitet snarare än det du frågar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxx:

Hur nära sitter ni som säger att era skärmar är pixliga vid 1920x1080?
Jag sitter med denna skärmen och har inga problem med pixlar.

Eller är ni bara jäkligt kräsna och ska alltid ha det senaste?

För övrigt är jag mycket nöjd med skärmen, inga eftersläpningar och solklar bild.
En liten skvätt med bleeding i nedre vänstra hörnet, annars klart värd pengarna.

//X

Om man köper en större skärm så vill man ju också ha större arbetsyta. Utan högre upplösning så blir det ju exakt samma sak. (Nästan iaf)

Permalänk

Tråkigt att inget sägs om hur pixlig skärmen upplevs.

Alla LCD-skärmar jag hittills sett irriterar mig eftersom jag ser de förbannade pixlarna och deras mellanrum! Det spelar ingen roll hur fantastiskt bra färgåtergivning och kontrast en skärm har om man upplever skärmen som om den vore täckt med ett finmaskigt myggnät.

Jag använder fortfarande en CRT-skärm, men har en ny 22" IPS-skärm som backup. Ingen idé att börja använda LCD-skärmar innan pixelmellanrummet går ned från ca 0,25 till 0,05 mm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spajdermän:

Tråkigt att inget sägs om hur pixlig skärmen upplevs.

Ganska svårt att säga eftersom det är helt beroende på hur nära skärmen du sitter. T.ex. så kommer alla 24" skärmar med 1920x1080 pixlar se mer eller mindre lika pixliga på samma avstånd, oavsett skärmens andra egenskaper.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Tråkigt att inget sägs om hur pixlig skärmen upplevs.

Om du är känslig för pixlighet är en 27 tums 1920 skärm helt fel väg att gå från början
Kolla på en med 2560x1440 upplösning istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Ganska svårt att säga eftersom det är helt beroende på hur nära skärmen du sitter. T.ex. så kommer alla 24" skärmar med 1920x1080 pixlar se mer eller mindre lika pixliga på samma avstånd, oavsett skärmens andra egenskaper.

Skrivet av Roger W:

Om du är känslig för pixlighet är en 27 tums 1920 skärm helt fel väg att gå från början
Kolla på en med 2560x1440 upplösning istället

Ja, högre upplösning är nog bättre, så länge inte bara pixlarna är mindre utan också deras mellanrum. Jag får fortsätta jämföra i butik. Möjligen hinner tekniken gå framåt innan min trogna CRT gett upp?

Permalänk

Vad är det för goja om att crt är bättre osv? Sluta använda skärmen som ett par glasögon och flytta längre bak för bövelen.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om du är känslig för pixlighet är en 27 tums 1920 skärm helt fel väg att gå från början
Kolla på en med 2560x1440 upplösning istället

Visst är det fint med 2560x1440. Men seriöst, jag ser fan inte en enda pixel och jag har en 3 år gammal 27" TN från samsung med 1080P.