Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Permalänk
Avstängd

Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Har kollat runt lite på olika märken av modekort som ASUS, MSI och gigabyte.

Men tänkte höra lite om vad ni rekommenderar och varför ? Gärna förslag på olika priskillnader.

Tidigare använt mig av asus och vart nöjd med det.

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk

Asus, hela dan varje dag.

Alla är väl bra på sitt sätt, smaksak skulle jag vilja säga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

ASUS är bäst inget snack. Det jag har nu har knallat på sedan 2009 utan ett enda problem och då har jag ändå uppdaterat bios flera ggr, bytt prolle, bytt CPU-fläkt, bytt chassi etc etc....det bara ångar på
Innan dess hade jag en burk med ett MSI mobo, vilket bara strulade gång på gång tills det till slut dog....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Skule vilja säga att det inte är någon större skillnad på moderkort i ungefär samma prisklass/utrustningsklass. Undantagen är de rena budgetkorten, där det kan variera friskt, men från tusenlappen och uppåt skulle jag vilja säga att kvalitetsnivån är relativt hög oavsett tillverkare (Asus, Asrock, Gigabyte, MSI).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av MrZodiak:

Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Har kollat runt lite på olika märken av modekort som ASUS, MSI och gigabyte.

Men tänkte höra lite om vad ni rekommenderar och varför ? Gärna förslag på olika priskillnader.

Tidigare använt mig av asus och vart nöjd med det.

ASrock funkar fin fint

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem

ASRock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Asus utan tvekan! ända moderkorts tillverkaren som aldrig strulat för min del!

Den som nog fungerat sämst är det jag har nu och det är Gigabyte! även asrock har inte varit någon höjdare.

Asrock har svajande kvalité på sina produkter och Gigabytes Bios är helt åt helvete. I min dator så får får man rebuilda bioset på varje gång man startar den... har varit så nu ett tag...

Det är heller inte bara jag som råkat ut för det utan en vän till mig som nyligen byggde ihop sin dator råkar ut för samma sak!

Och mitt föra gigabyte moderkort fick göra samma sak...

Permalänk
Medlem

Inte tänkt i dessa banor förut, men har bara haft ASUS och har inte haft ngt problem alls med dem. Funkar superbra. Annars skulle jag nog köra på vilket kort som helst som matchar mitt färgschema och har tillräckligt med usb portar pci 3.0 etc

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Jag har genom de senaste 6-7 åren haft XFX, Asus, MSI och Gigabyte. Alla i mid- till high-end-klasserna. Inget av Dom har strulat överhuvudtaget, alla har varit klockrena förutom XFX-kortet (som hade ett Nvidia chipset). Jag skulle kika mer i detalj på vilka funktioner som finns på korten jag jämför, snarare än titta på märket.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Asus då jag föredrar deras BIOS. Annars är det väl rätt lika i kvalitét mellan dom stor märkerna.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Själv kör jag med Asus då jag föredrar deras BIOS. Annars är det väl rätt lika i kvalitét mellan dom stor märkerna.

Detta. Nästan ingen skillnad alls.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Bara kört asus, aldrig krånglat. Notera att asus på vissa produkter har 5 års garanti, medans tex asrock har 1år....just saying..

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Asus utan tvekan! ända moderkorts tillverkaren som aldrig strulat för min del!

Den som nog fungerat sämst är det jag har nu och det är Gigabyte! även asrock har inte varit någon höjdare.

Asrock har svajande kvalité på sina produkter och Gigabytes Bios är helt åt helvete. I min dator så får får man rebuilda bioset på varje gång man startar den... har varit så nu ett tag...

Det är heller inte bara jag som råkat ut för det utan en vän till mig som nyligen byggde ihop sin dator råkar ut för samma sak!

Och mitt föra gigabyte moderkort fick göra samma sak...

Verkar vara skit bakom spakarna..

Själv kört msi och gigabyte, inga problem. Kolla på de funktioner du vill ha sedan en affär du gillar så spelar det ingen roll vilket märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Asus utan tvekan! ända moderkorts tillverkaren som aldrig strulat för min del!

Den som nog fungerat sämst är det jag har nu och det är Gigabyte! även asrock har inte varit någon höjdare.

Asrock har svajande kvalité på sina produkter och Gigabytes Bios är helt åt helvete. I min dator så får får man rebuilda bioset på varje gång man startar den... har varit så nu ett tag...

Det är heller inte bara jag som råkat ut för det utan en vän till mig som nyligen byggde ihop sin dator råkar ut för samma sak!

Och mitt föra gigabyte moderkort fick göra samma sak...

Då har du nog fel på ditt kort har aldrig haft några problem med något gigabyte kort.

Vad det gäller moderkort så säger jag som en annan sa att Msi Asus eller Gigabyte kvittar alla är lika bra aldrig haft problem med något av dom.
Enda kort jag haft problem med är Asrock kort fast det är 6 år sedan jag använde ett sådan så dom kan ha blivit bättre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har msi nu, och är riktigt nöjd
Handtestat moderkort från fabrik FTW!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Hedersmedlem

Byggt med Asus sedan 1996 och har fortfarande inte haft ett trasigt kort. Det tillsammans med bra funktioner och att de är välbyggda gör att jag har fortsatt med Asus. Jag har testat med andra märken ibland av olika anledningar men alltid återvänt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Asus & MSI!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Har msi nu, och är riktigt nöjd
Handtestat moderkort från fabrik FTW!

du tror väll inte de handtestar alla kort? det tar ett eller två kort av alla 100x av den batchen och testar dem..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Skulle säga att skillnaderna är minimala idag om du väljer samma styrkrets

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Administrativ avgift

Msi eller asrock dels A) förmånliga priser B) båda har enkel och bra bios C) alltid klockat bäst för mig D) Asus rampage extreme bara dog för mig... dåligt volt regulator? Och på deras extrema kort sätter de en liten fläkt som låter som ...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

ASUS och/eller MSI för min del.

PS. Vänligen ändra rubriken från "Vilket modekorts märke rekomenderar du ?" till "Vilket modekortsmärke rekommenderar du?" eller ännu bättre, "Vilken modekortstillverkare rekommenderar du?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

ASUS och/eller MSI för min del.

PS. Vänligen ändra rubriken från "Vilket modekorts märke rekomenderar du ?" till "Vilket modekortsmärke rekommenderar du?" eller ännu bättre, "Vilken modekortstillverkare rekommenderar du?"

Eller rent av Moderkortstillverkare...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Min första egenbyggda dator hade ett MSI-kort. Det var på Via KT400-tiden, så att det krånglade som fasen är knappeligen något att tänka på idag.
Annars är det enda moderkort jag haft stora problem med på senare år ett Dell XPS 700 med NForce.
Alla andra kort har varit Asus (både SE, Deluxe, Pro och HTPC-anpassade med integrerad AMD-processor) och fungerat helt klanderfritt.
Därför rekommenderar jag Asus om någon frågar och avråder från andra chipset-tillverkare än Intel, utom möjligen i de fall då hela systemet är integrerat med propp parad till chipset.

Permalänk
Medlem

Asus!

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Har haft:

ASUS Narra 3 (OEM)
ASUS P5QEW (inte säker på exakt beteckning, mATX 775)
ASUS P8Z68-V LE
ASUS P8Z77-V PRO
ASUS P8Z77 RAMPAGE V GENE

Alla har funkat perfekt, inget strul what so ever. (Anledningen till att jag bytt LE->PRO->RoG var p.g.a. sandy->ivy->mATX)

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

asus rankar högt för mig men mina senaste två moderkort var från gigabyte och har varit toknöjd med dom.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eller rent av Moderkortstillverkare...

Fo3

My bad. Helt klart. Fanns så mycket stavfel så jag missade det.

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Verkar vara skit bakom spakarna..

Själv kört msi och gigabyte, inga problem. Kolla på de funktioner du vill ha sedan en affär du gillar så spelar det ingen roll vilket märke.

Skit bakom spakarna? Jo tjena!

Är väll inte mitt fel att gigabyte tillverkar moderkorts biosar som inte fungerar!

Både jag och min kompis moderkort strular. efter vi fick hem moderkorten, byggt burkarna och startat upp dom så gjorde båda samma sak. inga inställningar sparas då varje gång man startar om datorn så kör den recovery för att fixa den trasiga biosen som alltid går sönder!

det ända datorerna hade som var likadant var moderkorten och det är dom som strular... Båda var Rev 1.0 så förhoppnings vis så har dom väll fixat skiten i rev 2.0...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga Asus jag också, har haft XFX med nVidia chipset (socket 775) Sen ett Gigabyte kort (Socket 1156) ett Z68 från Asus och just nu Sabertooth Z77. Skulle välja Asus alla dagar i veckan endast för att få deras UEFI.

Permalänk
Medlem

Asus är det enda för mig. Bra kvalité med mycket funktioner och dom ligger alltid i framkant men ny teknik. (inte för att andra ligger direkt efter iofs;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll