ZFS: raidz2 (6x 2TB) eller raidz (4x 3TB)?

Permalänk
Medlem

ZFS: raidz2 (6x 2TB) eller raidz (4x 3TB)?

Hej!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min NAS. Om jag ska köpa sex stycken 2TB hårddiskar och köra dessa i raidz2, eller om jag ska köpa fyra stycken 3TB hårddiskar och köra dessa i raidz. Båda alternativen kostar ungefär lika mycket om man endast ser till diskarna. Operativsystemet kommer vara SmartOS eller OmniOS (Illumos).

Fördelar raidz2 (6x 2TB):

  • Två diskar kan gå sönder istället för en

Fördelar raidz (4x 3TB):

  • Det finns endast fyra diskar istället för sex som kan gå sönder

  • Jag behöver inte köpa något kontrollerkort (moderkortet har endast 6 hårddiskplatser, och totalt blir det 8 diskar med raidz2).

  • Lägre strömförbrukning?

Vad är säkrast? Minst risk för att förlora all data? Vad rekommenderar ni? Jag lutar just nu mest åt raidz2.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra med Raidz1, bör du köra med 5 diskar istället.

Permalänk
Medlem

Som Hotcpu6 säger så lirar RAIDZ1 pretandamässigt bäst med 3, 5 eller 9 diskar, RAIDZ2 funkar bäst med 4, 6 eller 10 diskar.
Finns en massa inlägg om detta överallt på olika forum, dock brukar man få tillräckligt bra prestanda ändå för "hemmabruk" om man inte håller sig till dessa regler. Men det är enkelt att prova sig fram när man väl har diskarna inkopplade så kan man köra lite benchmarks med olika RAIDZ konfigurationer och se hur det funkar.

Personligen hade jag nog kört på RAIDZ2 för den ökade driftsäkerheten, kör själv 12st 2TB diskar i en ZPOOL bestående av 2st 6 diskars RAIDZ2 vdevs. Och som alla brukar påpeka så är RAID inte backup, men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Om du ska köra med Raidz1, bör du köra med 5 diskar istället.

Tack! Läste mig till den insikten nu precis.

Skrivet av b1ghen:

Som Hotcpu6 säger så lirar RAIDZ1 pretandamässigt bäst med 3, 5 eller 9 diskar, RAIDZ2 funkar bäst med 4, 6 eller 10 diskar.
Finns en massa inlägg om detta överallt på olika forum, dock brukar man få tillräckligt bra prestanda ändå för "hemmabruk" om man inte håller sig till dessa regler. Men det är enkelt att prova sig fram när man väl har diskarna inkopplade så kan man köra lite benchmarks med olika RAIDZ konfigurationer och se hur det funkar.

Personligen hade jag nog kört på RAIDZ2 för den ökade driftsäkerheten, kör själv 12st 2TB diskar i en ZPOOL bestående av 2st 6 diskars RAIDZ2 vdevs. Och som alla brukar påpeka så är RAID inte backup, men det är en helt annan diskussion.

Tack för ditt svar! Blir nog att köra på raidz2 då. Är väl medveten om att RAID inte är backup. Backup har jag ordnat off-site (hos mina föräldrar + SkyDrive för det viktigaste), det får duga.

Permalänk
Avstängd

När en stor disk kraschar så tar det lång tid att reparera raidet, det kan ta flera dagar eller veckor med 6-7TB diskar. Och då stressas alla andra diskar så de kan börja ge read/write errors - du har förlorat alla data med raidz1 (dvs raid-5). Därför ska du alltid köra raidz2 (dvs raid-6) om du har stora diskar. Raidz1 går bra med små diskar, som reparearr raidet snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

När en stor disk kraschar så tar det lång tid att reparera raidet, det kan ta flera dagar eller veckor med 6-7TB diskar. Och då stressas alla andra diskar så de kan börja ge read/write errors - du har förlorat alla data med raidz1 (dvs raid-5). Därför ska du alltid köra raidz2 (dvs raid-6) om du har stora diskar. Raidz1 går bra med små diskar, som reparearr raidet snabbt.

Tack! Jag har kommit till en viss insikt om att jag inte riktigt har råd att köpa (och senare byta ut/uppgradera) en sexdiskars RAID-Z2. Du säger att RAID-Z1 är okej med små diskar. Skulle det fungera med 3 * 3TB-diskar? Eller är det att äventyra all data?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att 3TB diskar anses vara stora, så det kommer alltså att ta lång tid att reparera raidet om en disk kraschar. Så om du ska använda 2TB eller 3TB eller 4TB diskar så skulle jag rekommendera raidz2. Raidz1 kanske går bra med 1TB diskar och mindre.

Sex diskars raidz2 kan du köra på några år. Sen kan du köpa lösa 3TB eller 4TB diskar att kopiera mindre viktiga data på. Senare när du har mer pengar, så kan du byta ut alla diskar mot 3 eller 4TB diskar, men då har du ju redan några stycken. Du kan långa lösa diskar av dina kompisar medan du bygger om ditt raid. Så gör jag.