Ny hårddisk, bör man omformatera?

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk, bör man omformatera?

Hej,
Jag har nyligen skaffat mig en ny hårddisk, jag lyckades koppla in den och hitta den på datorn och det funkar bra men,
bör man s.k "omformatera" eller formatera om windows och allting så det blir borttaget och rent? Eller kan jag bara låta det vara?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lain3n:

Hej,
Jag har nyligen skaffat mig en ny hårddisk, jag lyckades koppla in den och hitta den på datorn och det funkar bra men,
bör man s.k "omformatera" eller formatera om windows och allting så det blir borttaget och rent? Eller kan jag bara låta det vara?

Om du med hårddisk menar det du lagrar på, så nej du behöver inte installera om något, kör på och var glad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du med hårddisk menar det du lagrar på, så nej du behöver inte installera om något, kör på och var glad.

Va? Jag menar hårddisk såsom en internt minne som man lagrar på... Ja.

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lain3n:

Va? Jag menar hårddisk såsom en internt minne som man lagrar på... Ja.

Ja, jag ville vara lite övertydlig så vi inte gick om varandra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inte om du bara ska ha den som lagringsdisk

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Inte om du bara ska ha den som lagringsdisk

Hur menar du?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lain3n:

Hur menar du?

Hur menar DU? Ställ frågan så vi förstår vad du menar. har du den nya hårddisken som D: eller vad? Om det är en helt ny hårddisk så är det rätt så osannolikt att den dyker upp utan att bli partitionerad och formaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Hur menar du?

Troligtvis om du ska ha den som lagringsdisk, alltså inga spel/program eller operativsystem(ex Windows) utan bara lagra foton filmer osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att omformatera windows hursomhelst så problemet är löst!

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Jag bestämde mig för att omformatera windows hursomhelst så problemet är löst!

But, but, but.. why? "Don't fix something that ain't broken"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lain3n:

Jag bestämde mig för att omformatera windows hursomhelst så problemet är löst!

Vad är det du inte vill ta in? Du behöver inte ominstallera windows för en ny lagringsdisk. Bara för att någon frågar vilken av diskarna det är så betyder det inte att detta ändras.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Hur menar du?

En lagringsdisk som du sparar skit på, inte installerar windows på.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Ehm.. om du vill byta ut (kassera/de-montera) operativ system disken (oftast C:\)
isåfall behöver du ju installera om..

Men ska du bara ha den som sekundär/lagringsdisk (oftast D:\, E:\ etc) så behöver du ju inte installera om ditt operativ system för det.. bara formatera den *nya disken* och tuta o köra.

Permalänk
Medlem

Jojo, double facepalm på det kanske, men jag ska "ominstallera" (Vilket är det rätta ordet?) windows så att jag kan enkelt och smidigt installera om alla program på den nya hårddisken.

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Inaktiv

facepalm