Långsam SSD, kan detta stämma?

Permalänk

Långsam SSD, kan detta stämma?

Godmorgon alla sweclockare!

Det är så att min SSD har blivit ganska slö på senare tid. Disken är en Samsung 840 (MZ-7TD120BW)
Det kan ta x-antal sekunder innan den ens vill börja kopiera saker, starta program kan ta en bra stund på sig
med vissa andra saker osv.
Därför fick jag för mig att testa den med Samsungs mjukvara Samsung Magician.

Och detta var resultatet jag fick utav den Benchmarking funktionen som finns inbyggd:

Och då till frågan, såhär långsamt skall det väl inte gå?
SSD'n installerades i slutet av Januari i år. Och jag har den senaste firmware på disken, AHCI är på fast
det säger programmet att det inte är, samt att det är en SATA3 port som den sitter i.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Kolla om TRIM kommandon skickas och mottas av din SSD. Om TRIM inte funkar som det ska har du nog boven där skulle jag tro. Det kan drastiskt sänka prestandan på en SSD över tiden.

Steg 1.

run (as admin)

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

If the result is '0' TRIM is enabled.

Steg 2.

If "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" returns a value of '0' that simply means that the operating system is configured to send TRIM commands to the SSD. It doesn't mean that it actually is sending those commands. The other thing you need to check is that the drive itself is ready to receive TRIM commands, which you can do as follows:
Install and run Intel's SSD Toolbox program (http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...)
Select your SSD and click "View Drive Information" (it doesn't matter whether it's an Intel SSD or some other brand)
In the "Word" column, scroll down to '169'; the description should be, "Data Set Management Support"
A couple of lines down from that, look for "Bit 0 - Data Set Management Supported"
If the Hex Value associated with that reads '1', the drive is ready to receive TRIM commands from the OS
That, along with the 'fsutil' command, should be sufficient to assume that TRIM is operating properly. I don't know of any command or program that can do a proper test to confirm it beyond that though.
Hope this helps!

Taget från: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprohardw...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte det är svårare än att det är en P55-bräda med en Marvell 9128 som styrkrets för SATA3.

Testa koppla in den i SATA2 och se om du får bättre hastigheter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror inte det är svårare än att det är en P55-bräda med en Marvell 9128 som styrkrets för SATA3.

Testa koppla in den i SATA2 och se om du får bättre hastigheter.

Låter troligt, gjorde samma misstag själv när jag köpte en SSD för några år sedan.
Flyttade över den till Intel controllern så var allt prima.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig ett par olika felkällor:

Eftersom moderkortet har två olika kontollers så finns det två ställen att aktivera ahci på, är du säker på att ahci är aktiverat även för den kontroller som ssd:n är kopplad mot?

Eftersom marvellkretsen begränsas av att endast använda en PCIe lina så har den en maxfart på ca 360mb/s, har man sedan två diskar kopplade mot den kontrollern så halveras den farten. Om disken är kopplad till marvellporten kan det således vara värt att testa att låta den vara ensam i dessa portar.

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Vilket OS kör du?

Jag kör Windows 7 professional.

Skrivet av Gambit_2K:

Kolla om TRIM kommandon skickas och mottas av din SSD. Om TRIM inte funkar som det ska har du nog boven där skulle jag tro. Det kan drastiskt sänka prestandan på en SSD över tiden.

Taget från: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprohardw...

Trim är igång, och jag har även kikat på så att disken tar emot Trim med programmet du länkade!

Skrivet av Frispel:

Kan tänka mig ett par olika felkällor:

Eftersom moderkortet har två olika kontollers så finns det två ställen att aktivera ahci på, är du säker på att ahci är aktiverat även för den kontroller som ssd:n är kopplad mot?

Eftersom marvellkretsen begränsas av att endast använda en PCIe lina så har den en maxfart på ca 360mb/s, har man sedan två diskar kopplade mot den kontrollern så halveras den farten. Om disken är kopplad till marvellporten kan det således vara värt att testa att låta den vara ensam i dessa portar.

Jag har bara den SSD-disken som är kopplad på en av mina två SATA3 portar, men jag får väl prova att flytta på kabeln till en SATA2 port och se ifall det blir någon skillnad!

Tack för all hjälp! Så får vi se ifall det blir någon skillnad när jag byter port här.
Jag återkommer om en stund.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Jag kör Windows 7 professional.

Trim är igång, och jag har även kikat på så att disken tar emot Trim med programmet du länkade!

Jag har bara den SSD-disken som är kopplad på en av mina två SATA3 portar, men jag får väl prova att flytta på kabeln till en SATA2 port och se ifall det blir någon skillnad!

Tack för all hjälp! Så får vi se ifall det blir någon skillnad när jag byter port här.
Jag återkommer om en stund.

Förresten, gör ett test med as-ssd istället så får vi betydligt mycket mer matnyttig info än vad samsungs eget program ger.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Förresten, gör ett test med as-ssd istället så får vi betydligt mycket mer matnyttig info än vad samsungs eget program ger.

Testar även denna!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Sådär! Då har jag kört as-ssd och fick detta resultatet:

Någon får mer än gärna översätta detta

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YspiloN^:

Sådär! Då har jag kört as-ssd och fick detta resultatet:

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/annatprogram...

Någon får mer än gärna översätta detta

Jaha, du kör inte AHCI, detta innebär att den inte har trimfunktionen vilket ju slöar ner den efterhand. Så du får ändra detta i bios men innan du gör det behöver du även ändra en registernyckel för annars startar inte windows.
Sök på Google efter "set AHCI in windows after installation" eller liknade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jaha, du kör inte AHCI, detta innebär att den inte har trimfunktionen vilket ju slöar ner den efterhand. Så du får ändra detta i bios men innan du gör det behöver du även ändra en registernyckel för annars startar inte windows.
Sök på Google efter "set AHCI in windows after installation" eller liknade.

Hmm, enda stället där jag kan ändra ACHI har jag satt på enabled, den kör även någon sorts ACHI-check innan datorn startas på alla enheter.
Men jag får helt enkelt kolla igen!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Hmm, enda stället där jag kan ändra ACHI har jag satt på enabled, den kör även någon sorts ACHI-check innan datorn startas på alla enheter.
Men jag får helt enkelt kolla igen!

Som jag sade tidigare så finns det två ställen att aktivera ahci på, ett för sydbryggans inbyggda kontroller och ett för marvell-kretsen...

Permalänk
Hedersmedlem

Men lydde du tidigare råd och bytte till en av dina SATA2 portar? Som sas tidigare så är inte Marvel kontrollern någon höjdare för SSD'er.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Som jag sade tidigare så finns det två ställen att aktivera ahci på, ett för sydbryggans inbyggda kontroller och ett för marvell-kretsen...

Jag hittade ett ställe till efter lite letande, smällde igång ACHI där och nu står det att det är igång!

Körde Samsungs programvara igen och det går ju mycket fortare, men inte så fort som den kan gå,
ökade till 16000 i Random write IOPS och 30000 i Random read IOPS.

Bara jag som är lite svår och tänker att jag har gjort rätt

Jag skall även kika på det om att byta port om det blir stor skillnad!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670