Permalänk
Medlem

Hjälp att överklocka FX-8120 8-Core

Förlåt att det kommer en till av dessa hjälp mig att överklocka trådar.

Innan du lämnar så måste jag bara säga att jag har sökt på forumet och de trådar som jag har hittat som ska hjälpa mig att överklocka själv har inte gjort mig mycket klokare. Eller så är det huvudsakligen för intel.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att veta vad jag ska ändra på i bios osv. Det är det jag inte vet.
Jag har laddat ner program där jag ser temperaturer osv.

Jag ska strax införskaffa mig en vattenkylare.

Men jag vågar inte ändra något i bios för att jag förstår inte mig på hur det fungerar.

Mina specifikationer:

Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637650

Processor: AMD FX-8120 8-Core Processor
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650173

Nätaggregat: Corsair TX 650W PSU
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623444

RAM-minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB KIT
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649839

Grafikkort: 2st XFX Radeon HD 7850 2GB GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756496

Så om någon snäll själ skulle kunna förklara för mig vad jag ska ändra i mina BIOS och hur mycket jag ska ändra dem.

Jag vill inte ha mer en 4.0Mhz

Nu är den på 3.1Mhz

Tack i förhand!!!:D

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte hjälpa, men om din CPU går i 3,1 MHZ så kommer du inte ens in i Windows =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GHz hoppas jag..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Jag menar såklart Ghz

Sorry för det!

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna ni skickade.

Min fråga är då, finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att öka datorns Ghz utan att jag behöver läsa igenom allt det?

Grejen är att jag jar läst ett par sådana guider men jag blir inte klok på hur mycket jag ska ändra endå.

Sen har jag inte så mycket tid till att läsa igenom allt.

Så ja, jag letar efter en genväg här om någon skulle kunna hjälpa mig, Det kan bara vara att få upp den till 3.5 Ghz eller nåot, men så att den blir lite snabbare iaf

tack på förhand igen!

Permalänk
Medlem

Läs länken jag skicka till dig.

Titta extra noga på den suddiga bilden och stäng av det
Sen är det bara att testa röra multipeter ett steg upp.
Kan behöva låsa volten på cpun oxå.
Auto är inte att rekomendera.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

tack så mycket!!

men hur vet jag att jag inte ökar multipetern för mycket och vad ska man ha för volt, hur vet jag att jag inte tar för hög volt?

Vilka program bör jag använda för att kolla sen så att det blir bra? har ngra olika xD

Permalänk
Medlem

Om du inte ens orkar läsa snabba guider, då är nog inte överklockning något för dig då det tar sin lilla tid att kolla så det blir stabilt

Du kan inte öka multipeln "för mycket" mer än att det då kan bli ostabilt, då behöver du höja spänningen. Du börjar alltså med att höja multipeln lite i taget, och mellan varje höjning kör du stabilitetstest med tex intel burn test (https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=197...). När det inte längre är stabilt så höjer du spänningen lite och fortsätter höja multipeln osv. Till slut kommer du till en punkt där det inte hjälper att höja spänningen, eller att processorn blir för varm för att fortsätta överklocka. Det är jätteviktigt att hålla koll på processortemperaturen när du överklockar, gärna med olika program samtidigt eftersom de kan mäta fel ibland, tex med hwmonitor eller realtemp

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Tack för länkarna ni skickade.

Min fråga är då, finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att öka datorns Ghz utan att jag behöver läsa igenom allt det?

Grejen är att jag jar läst ett par sådana guider men jag blir inte klok på hur mycket jag ska ändra endå.

Sen har jag inte så mycket tid till att läsa igenom allt.

Så ja, jag letar efter en genväg här om någon skulle kunna hjälpa mig, Det kan bara vara att få upp den till 3.5 Ghz eller nåot, men så att den blir lite snabbare iaf

tack på förhand igen!

Om du inte orkar läsa igenom och sätta dig in i överklockningen så rekommenderas det verkligen inte. Skaffa hellre en snabbare CPU, t.ex en FX8350 och prova att köra moderkortets inbyggda automatiska överklockning.

En liten grej, för att vara den jobbiga ordpolisen - Det heter inte multipeter. Bara så att du inte lär dig fel. Multipel eller Multiplier heter det

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Infogar ett inlägg jag nyligen skrev till en annan överklockningsaspirant. Denna "guide" gäller främst Phenom 2, men mycket kan översättas till Zambezi/Bulldozer. Det du behöver se över är främst grundhastigheterna och spänningarna. Själva förfarandet är i princip detsamma.

Citat:

Om du skulle ha lust att kassera AMD Overdrive, och överklocka på riktigt har jag gjort en liten guide till dig, som du kan följa och bli mycket lyckligare

För att göra ditt förfarande så enkelt som möjligt, bör du göra hela jobbet grundligt. Många guider därute specificerar endast vad som fungerat för deras exemplar av moderkort, processor och minnen. Därför är det mycket viktigt att känna till din egen uppsättning, och i förväg skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag överklockade en kompis x6 1045t, och till att börja med gick det sådär, men efter att ha börjat på en grundlig nivå har vi fått upp den i 3.6GHz stabilt, trots att just hans exemplar var ett riktigt oturschip. Jag förstår om du vill göra jobbet så enkelt som möjligt, men i slutändan kommer du tacka dig själv, för när det går åt skogen så är det ljusår enklare att hitta felet om alla relaterade parametrar är kontrollerade. Vi hade bland annat problem med RAID-enheterna, korrupt Windows, Miljö- och Strömsparfunktioner etc.

Kolla först upp vilken stepping du har på processorn. Detta gör du enklast i CPU-z, vars funktioner kommer vara till nytta senare. Sedan söker du på google vad andra personer fått för resultat på just den revisionen. Du är då ute efter att ta reda på vilken spänning de använt samt CPU Host/FSB och Multipeltal. Notera detta på lämpligt ställe.

Steg två är att ta reda på vilket moderkort du har, och mer eller mindre göra samma sak som med processorn. Kolla upp vad andra personer fått för resultat. Notera även detta.

Dessa två notiser använder du som riktmärke för vad du kan förvänta dig, och vilka ramar du bör hålla dig till. Det är också väldigt bra att få upp misstanke för att någon annan komponent strular, om resultatet inte alls liknar vad den stora massan fått.

Nästa steg är att nollställa datorn och eliminera så många potentiellt felande parametrar som möjligt. Bland dessa finns framförallt allt vad ECO, Energy Saving, SMART Power, Cool'n Quiet. Dessa ska du stänga av illa kvickt för att ge ett stabilare förlopp. Du ska också gärna plocka bort så många enheter som möjligt för att som sagt eliminera potentiella fel. Jag brukar alltid koppla bort både mina spardiskar och min SSD, och sedan ha en liten skräpdisk som jag använder medans jag överklockar, där jag installerar en stabil version av Windows(XP eller W7 rekommenderas). Många gånger kan man stöta på instabilitet som man i första hand tror kommer från för hög överklock, men som i själva verket beror på att din Windows-installation blivit korrupt, till följd av att din dator hängt sig, crashat, eller på något sätt beräknat fel saker på fel sätt. Detta vill du såklart undvika på din primära installation eftersom att du då måste installera om datorns operativsystem.

Nu är det dags att börja överklocka. De frekvensposter du ska hålla koll på är:

CPU Host Frequency -
Hyper Transport - Denna ska hållas under 2000MHz
Northbridge(NB) - Denna ska också hållas under 2000MHz
DRAM, RAM, Memory - Läs på i CPU-z vad dina minnen är specade till, och håll dig under det värdet(oftast 1333 eller 1600MHz).

Och för spänningen gäller det att hålla koll på:

CPU VCore - Håll denna under 1.5v
CPU/NB Voltage - Kör denna under 1.45v för att vara på den säkra sidan
DRAM Voltage - Precis som på hastigheten så kollar du upp vad minnesmodulerna är specade för. Ställ in det värdet, och ändra inte på det.

Nu går förfarande till som så att du sänker multipeln till förslagsvis 10x, DRAM till 1066MHz och Northbridge en bra bit under 2000MHz(detta för att ge utrymme till ökning på CPU Host, som i sin tur tar upp allt annat). Efter detta börjar du sakta plocka upp CPU Host med 10-20MHz i taget till att börja med. För varje steg startar du upp Windows och stabilitetstestar med t.ex OCCT i 10min, för att se att inga problem uppstått. När du stöter på problem med instabilitet ökar du försiktigt spänningen med ett steg i taget, backa CPU Host med 1-2MHz och provar igen. Fortsätt med detta tills du börjar närma dig 280-285MHz på CPU Host. Då kan du börja precis på samma sätt öka CPU Multipel tills du stöter på problem. Om det skulle vara så att du inte får datorn stabil fast du ökar CPU Vcore så kan du behöva höja CPU/NB Voltage något snäpp. Om detta inte skulle fungera så testa att installera om Windows.

Håll hela tiden koll på de andra parametrarna, och se till att dom inte överskrider sina riktvärden.

Temperaturen du ska hålla dig under med Phenom 2 är 55c(max 62c), och eftersom att AMDs sensorer inte brukar fungera så bra rekommenderar jag att du tar ut rumstemperaturen, subtraherar den med processorns temperatur i Idle, släng på 5 grader, och normalisera dina värden efter det tillsammans med den inbyggda sensorns Delta T(Load T - Idle T).

På 1045t kom vi fram till att 13.5 x 265MHz(ca. 3.6GHz) var en väldigt bra punkt(hade dock inte upplåst Multipel som 965an har), och detta klarade den på 1.45v Vcore och 1.42v CPU/NB Voltage.

Detta är som sagt den grundläggande och jobbiga vägen, men om du följer dessa steg kommer du garanterat ha lärt dig en hel del, och din överklock kommer både vara högre och stabilare

Ursäkta den långa texten Återkom gärna med frågor...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Läs länken jag skicka till dig.

Titta extra noga på den suddiga bilden och stäng av det
Sen är det bara att testa röra multipeter ett steg upp.
Kan behöva låsa volten på cpun oxå.
Auto är inte att rekomendera.

Varför säger du "multipeter" om man får fråga?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag skrev "multipeter" för att richie.f skrev det xD

Du tack så jätte mycket Deathdancer.

Jag läste det du hade skrivit det hjälpte väldigt mycket, men du kan jag följa det till punkt efter punkt jag med?

Men jag är osäker på hur jag ska fixa det där med att ha en annan hårddisk med Windows 7 på.
Måste jag köpa ett nytt windows 7 och lägga på en annan skit hård disk då eller? för jag har ju ett installerat nu.

Och det här med temperaturen känns också svårt att räkna ut osv. Men jag tänkte köpa en vatten kylare för cirka 5-600 kr och det borde väll räcka om jag inte ska maxa processorn? Borde inte det räcka då om jag håller koll på temperaturen. Jag såg någon stans (vet inte riktigt var) att ngn kille på detta forum länkat till en sida där man hade kollat vilken temperatur som olika processorer kunde ha max. Så jag får väll kolla där då xD

Men ska jag göra som: putte_br sa och disable'a all det som han hade gjort och sen jobba med att öka multiplier osv sen?

Permalänk

Förstår du engelska flytande? Finns mycket bra, komplette guider för Bulldozer överklockning på det språket.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Varför säger du "multipeter" om man får fråga?

Ingen aning om hur det stavas och mobilen kan inte stava åt mig som win8 gör automatiskt så det blev stav fel

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Jag skrev "multipeter" för att richie.f skrev det xD

Du tack så jätte mycket Deathdancer.

Jag läste det du hade skrivit det hjälpte väldigt mycket, men du kan jag följa det till punkt efter punkt jag med?

Men jag är osäker på hur jag ska fixa det där med att ha en annan hårddisk med Windows 7 på.
Måste jag köpa ett nytt windows 7 och lägga på en annan skit hård disk då eller? för jag har ju ett installerat nu.

Och det här med temperaturen känns också svårt att räkna ut osv. Men jag tänkte köpa en vatten kylare för cirka 5-600 kr och det borde väll räcka om jag inte ska maxa processorn? Borde inte det räcka då om jag håller koll på temperaturen. Jag såg någon stans (vet inte riktigt var) att ngn kille på detta forum länkat till en sida där man hade kollat vilken temperatur som olika processorer kunde ha max. Så jag får väll kolla där då xD

Men ska jag göra som: putte_br sa och disable'a all det som han hade gjort och sen jobba med att öka multiplier osv sen?

Titta på den här guiden Länk

Där står steg för steg på Engelska hur du klockar din cpu och moderkort.
Dom till och med överklockar samma cpu som du har och ett Gigabyte moderkort med bilder.

Ta dig tid att läsa annars är det svårt att hjälpa dig när du har frågor.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Jag var nyligen i en liknande situation och folk pekade mig hit och dit för att kolla guider men enkelt sätt så gjorde jag så här: ändrade multipliern ett steg upp o kollade ifall datorn funkade felfritt i windows i några minuter, jag höll även koll på temperatur osv. ! Datorn gick stabilt och det funkade bra så jag höjde den ännu mer och fortsatt med detta tills jag kände att datorn började gå segare och då höjde jag corevolten ett steg för att göra det ännu mer stabilt! Detta är en enkel metod som fukar för mig och det är enkelt att förstå!

Permalänk
Medlem

Okej tack alla. Men är det ett måste att fixa en annan hårddisk med ett windows 7 till på? För att jag har inte lust att köpa ett Windows 7 till för 1000 kr.

Om det är ett måste men att jag kan använda tex linux eller något annat kan någon då skriva en förklaring till hur det går till?

Sen får ni gärna visa hur man gör för att kunna boota från tex ett usb eller en annan hårddisk och hur man får det aatt fungera osv.

Ska ta mig tid att pröva om ngn dag, har inte riktigt tid med skolarbete osv och om det är något mer jag undrar över så skriver jag här!

Sen undrar jag även om man behöver överklocka sina grafikkort och RAM minnen. behövs det eller ska man skita i det om man inte vill maxa datan?

//oddfellow

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Okej tack alla. Men är det ett måste att fixa en annan hårddisk med ett windows 7 till på? För att jag har inte lust att köpa ett Windows 7 till för 1000 kr.

Om det är ett måste men att jag kan använda tex linux eller något annat kan någon då skriva en förklaring till hur det går till?

Sen får ni gärna visa hur man gör för att kunna boota från tex ett usb eller en annan hårddisk och hur man får det aatt fungera osv.

Ska ta mig tid att pröva om ngn dag, har inte riktigt tid med skolarbete osv och om det är något mer jag undrar över så skriver jag här!

Sen undrar jag även om man behöver överklocka sina grafikkort och RAM minnen. behövs det eller ska man skita i det om man inte vill maxa datan?

//oddfellow

Vad ska du med en till hd men win på?
Du vill väll bara överklocka din cpu lite?
Då är det inte nödvändigt att överklocka resten av datorn.

Börja med en lätt överklocka av cpun och rör inte FSB( CPU Host Clock control).

Jag har ingen aning om hur mycket du kan överklocka din cpu utan att röra olika inställningar i bios.
Men du kan prova att ändra Multiplier från 15,5 till 16 och starta datorn och se fall det fungerar problemfritt och titta att
tempraturen inte blir för hög.

Jag tror din Multiplier står på 15.5 original.

Du får testa på eget ansvar.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Deathdancer skrev att det kan vara bra.

Ja men jag menade om det var väldigt avancerat att överklocka det andra också och om jag ska låta det va eller om man kan göra det.

Men jag kör på bara CPU

Jag ska prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Deathdancer skrev att det kan vara bra.

Ja men jag menade om det var väldigt avancerat att överklocka det andra också och om jag ska låta det va eller om man kan göra det.

Men jag kör på bara CPU

Jag ska prova det

Jag har ingen extra hd då jag överklockar bara den vanliga med win på och det räcker.
Eftersom du inte orkar läsa/förstår guiderna så låt bli att överklocka hela datorn och satsa på bara cpun.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Okej nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Vad ska du med en till hd men win på?
Du vill väll bara överklocka din cpu lite?
Då är det inte nödvändigt att överklocka resten av datorn.

Börja med en lätt överklocka av cpun och rör inte FSB( CPU Host Clock control).

Jag har ingen aning om hur mycket du kan överklocka din cpu utan att röra olika inställningar i bios.
Men du kan prova att ändra Multiplier från 15,5 till 16 och starta datorn och se fall det fungerar problemfritt och titta att
tempraturen inte blir för hög.

Jag tror din Multiplier står på 15.5 original.

Du får testa på eget ansvar.

Om man inte tänkt göra ett grundligt arbete när det gäller överklockning ser jag inte riktigt meningen med det hela. Varför jag alltid kör en separat disk vid OC är dels på grund av att jag, som många andra, kör med W8, och eftersom att det är ett såpass nytt system har jag ingen historik för hur det beter sig vid överklockning, samt dels till följd av otaliga korrupta OS efter för många OC-crasher. Jag har ingen lust att behöva installera om min primära installation av W8 + spel + program + hitta filer som inte kommit över till spardisken + konfigurera program + schemalägga aktiviteter(backup, FTP, serverunderhåll), etc

Låt mig också påminna dig om att bara höja multin på AM3/AM3+ inte alls ger samma prestandaökning som om du ökar CPU Host + HyTr. Därför är det mer effektivt att först hitta den maximala punkten för CPU Host i första hand, och i andra hand höja multin. Detta är såklart mer omständligt, men då får man också minnas att den lilla skaran som överklockar sina datorer seriöst också är de som generellt sett kan mest, och lägger mest tid på dator/IT som hobby eller jobb.

TS: Skicka gärna ett PM om du har några frågor. Jag liksom många andra visar gärna vägen. Kom dock ihåg att allt står och faller med hur mycket kött på benen du skaffar dig, så det finns egentligen ingen bra genväg för överklockning.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Höj fsb med ungefär 0.0013 för att få runt 4 mhz extra.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om man inte tänkt göra ett grundligt arbete när det gäller överklockning ser jag inte riktigt meningen med det hela. Varför jag alltid kör en separat disk vid OC är dels på grund av att jag, som många andra, kör med W8, och eftersom att det är ett såpass nytt system har jag ingen historik för hur det beter sig vid överklockning, samt dels till följd av otaliga korrupta OS efter för många OC-crasher. Jag har ingen lust att behöva installera om min primära installation av W8 + spel + program + hitta filer som inte kommit över till spardisken + konfigurera program + schemalägga aktiviteter(backup, FTP, serverunderhåll), etc

Låt mig också påminna dig om att bara höja multin på AM3/AM3+ inte alls ger samma prestandaökning som om du ökar CPU Host + HyTr. Därför är det mer effektivt att först hitta den maximala punkten för CPU Host i första hand, och i andra hand höja multin. Detta är såklart mer omständligt, men då får man också minnas att den lilla skaran som överklockar sina datorer seriöst också är de som generellt sett kan mest, och lägger mest tid på dator/IT som hobby eller jobb.

TS: Skicka gärna ett PM om du har några frågor. Jag liksom många andra visar gärna vägen. Kom dock ihåg att allt står och faller med hur mycket kött på benen du skaffar dig, så det finns egentligen ingen bra genväg för överklockning.

Nu är du kanske bättre på det än mej men funderar vad kan hända med Hårdisken som Win 8 ligger på
vid OC?

Jag nämligen själv klockat min dator med oprativsystemet till http://valid.canardpc.com/2757667 5303.5 MHz
och vad kan hända med hårddisken med win 8?

Det ända jag märkte var att buss speed inte kunde gå över 220.98 med en SSD diska.
Allt över så vägrar Win 8 att starta.

Hur mycket vinner du i fart i datorn med att överklocka med Högre buss speed?

Och vad är HyTr? Det var ett nytt ord för mig.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Nu är du kanske bättre på det än mej men funderar vad kan hända med Hårdisken som Win 8 ligger på
vid OC?

Jag nämligen själv klockat min dator med oprativsystemet till http://valid.canardpc.com/2757667 5303.5 MHz
och vad kan hända med hårddisken med win 8?

Det ända jag märkte var att buss speed inte kunde gå över 220.98 med en SSD diska.
Allt över så vägrar Win 8 att starta.

Hur mycket vinner du i fart i datorn med att överklocka med Högre buss speed?

Och vad är HyTr? Det var ett nytt ord för mig.

HyTr kallar jag Hyper Transport, eftersom att HT är väldigt associerat med Hyper Threading.

Det som kan hända är att när du tar dig in i Windows med en delvis stabil överklock, och börjar stabilitetstesta så finns det en risk att diverse vitala operativsystemsfiler kan bli korrupta vid en krash. Då kan du bli tvungen att installera om operativsystemet. Rent hårdvarumässigt är det inget att oroa sig för. För mig blir det dock för mycket arbete att installera om datorn så fort jag vill överklocka. Att Windows 8 skulle hålla en annan kvalité mot andra OS låter jag dock vara osagt. Det är bara en inbyggd självbevarelsedrift som säger att en stabil W7/XP är att föredra mot W8 som fortfarande bara är barnet i jämförelse.

Ska försöka se mig om efter lite testresultat på OC mot multi vs OC mot bussen. Har en P2 x4 liggandes som jag kanske kan testa på. Den generella principen är att om bussen ökas, så ökar du inte bara processorns interna kapacitet, utan ökar på potentialen för hela plattformen, eftersom att bussen länkas till väldigt många andra funktioner(Nordbrygga, Hyper Transport, Minne etc.). Det blir dock fler parametrar att hålla reda på

Sedan är jag inte säker på att detta även gäller Zambezi/Vishera. Är endast familjär med Deneb och Thuban.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vad menas med bussen osv?

Min multiplier stog på runt 17 nu..

Permalänk

Om du syftar på FrontSideBus så är det den MHz gånger multipliern som utgör vilken slutgiltig GHz/MHz du får på dina kärnor. Så t.ex. jag som har min FSB på 200 MHz och multiplier på x20 så blir min max MHz 4000.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra memtest86 en vända innan jag bootar från hårddisken.. Minskar risken för korrupta filer enligt min erfarenhet.