Permalänk
Medlem

Min CPU blir överhettad!?

Tjena!

Jag har haft problem med min dator/kylning nu på sistone... och jag har misstankar om att det är min CPU kylare som fungerar dåligt (har en FX 4100). När min dator (för den sjunde gången) tvärdog , öppnade jag sidoplåten och kände på CPU kylaren... Detta var kanske inte det smartaste jag gjort. Jag brände mig rätt rejält :(. Kylaren blir bara skållhet när jag spelar FPS spel.
Så har ni några tips på några bra kylare, eller vad felet egentligen är?? Jag kände även på nätagget, men den var som vanligt.

Tack på förhand!!

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Skrivet av BowL4D:

Tjena!

Jag har haft problem med min dator/kylning nu på sistone... och jag har misstankar om att det är min CPU kylare som fungerar dåligt (har en FX 4100). När min dator (för den sjunde gången) tvärdog , öppnade jag sidoplåten och kände på CPU kylaren... Detta var kanske inte det smartaste jag gjort. Jag brände mig rätt rejält :(. Kylaren blir bara skållhet när jag spelar FPS spel.
Så har ni några tips på några bra kylare, eller vad felet egentligen är?? Jag kände även på nätagget, men den var som vanligt.

Tack på förhand!!

Denna är en poppis kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Har du dammat ur fläkten, även kollat om den glappar, såfall remontera den(Om du har kylpasta då.)
Även kan det vara värt att köpa till ett par extra fläktar om du har dålig luft genom strömning.

Permalänk

Ladda ner hwmonitor och starta det. Spela ett tag som du brukar och sen tar du en printscreen med hwmonitor så ser vi temperaturerna

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Denna är en poppis kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Har du dammat ur fläkten, även kollat om den glappar, såfall remontera den(Om du har kylpasta då.)
Även kan det vara värt att köpa till ett par extra fläktar om du har dålig luft genom strömning.

Tack för tipset! Det kan nog stämma att jag har dålig luft genom strömming, det får bli ett par fläktar också;)

Skrivet av jonataan.host:

Ladda ner hwmonitor och starta det. Spela ett tag som du brukar och sen tar du en printscreen med hwmonitor så ser vi temperaturerna

Ja det ska jag, vänta en stund bara.

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Jag hann inte ta printscreen innan datorn dog, men det sista jag såg var att mätaren var uppe i 92 grader. Bra eller dåligt?? :/

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Jag hann inte ta printscreen innan datorn dog, men det sista jag såg var att mätaren var uppe i 92 grader. Bra eller dåligt?? :/

Jag skriver från min laptop;)

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Denna är en poppis kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Har du dammat ur fläkten, även kollat om den glappar, såfall remontera den(Om du har kylpasta då.)
Även kan det vara värt att köpa till ett par extra fläktar om du har dålig luft genom strömning.

Då är H80i mycket bättre sluten vatten kylning är bättre. Mycket bättre faktiskt.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk

AMD processorerna ska ändå fungera OK vid högvärme.. När jag överklocka min processor så kom jag upp i 101 Grader.. ( http://www.ladda-upp.com/bilder/64182/101grader ) Fläkten som står att den går i 42187, där hade jag kopplat ihop några delta fläktar för att få bort värmen och då räknade den jätte konstigt..
Gradantalen stämmer.. mätte med en termometer med.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

det sista jag såg var att mätaren var uppe i 92 grader. Bra eller dåligt?? :/

92c? Har du lust att steka mina ägg?

Du bör ligga runt 50-70c beroende på vilken cpu fläkt du har. Damma ur fläkten och blås rent med tryckluft, byt kylpasta eller hela kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

Då är H80i mycket bättre sluten vatten kylning är bättre. Mycket bättre faktiskt.

Det har du rätt i men jag vill inte betala för mycket pengar på min budget dator nu, då jag ska bygga en ännu bättre dator nu efter sommar med vatten kylning

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

92c? Har du lust att steka mina ägg?

Du bör ligga runt 50-70c beroende på vilken cpu fläkt du har. Damma ur fläkten och blås rent med tryckluft, byt kylpasta eller hela kylaren.

Javisst Nej men jag får nog byta hela kylaren, som du säger. Cooler Master Hyper 212 EVO duger den?

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk

92 grader är katastrofalt för den processorn. Du bör ligga runt 62 grader full load. Byt kylare och lägg på ny kylpasta. Den kylaren som någon tipsade om är faktiskt riktigt bra för priset. Bara att köpa. Tre av mina vänner har den.

Edit: Googlade lite snabbt. Max temp för BD är 70 grader.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Javisst Nej men jag får nog byta hela kylaren, som du säger. Cooler Master Hyper 212 EVO duger den?

Den är otroligt prisvärd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

92 grader är katastrofalt för den processorn. Du bör ligga runt 62 grader full load. Byt kylare och lägg på ny kylpasta. Den kylaren som någon tipsade om är faktiskt riktigt bra för priset. Bara att köpa. Tre av mina vänner har den.

Skrivet av LemonIllusion:

Den är otroligt prisvärd.

Bra! Då blir det den då:)

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Har du kikat så att CPU-fläkten verkligen snurrar? Kontakten kanske glappar lite eller något i den stilen. 92 grader låter otroligt högt, även för standardkylaren. 4100 är ju relativt ny, så att den redan skulle dammats igen så pass mycket att den nästan går upp i hundra grader känns inte så troligt.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Har du kikat så att CPU-fläkten verkligen snurrar? Kontakten kanske glappar lite eller något i den stilen. 92 grader låter otroligt högt, även för standardkylaren. 4100 är ju relativt ny, så att den redan skulle dammats igen så pass mycket att den nästan går upp i hundra grader känns inte så troligt.

Ja fläkten snurrar och jag är rätt säker på att det inte glappar, men man kan ju alltid dubbelkolla. Om jag nu ska beställa kylare så får det bli imorgon, så jag har alltid i världen ;).

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag tror det följer med kylpasta med kylaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Javisst Nej men jag får nog byta hela kylaren, som du säger. Cooler Master Hyper 212 EVO duger den?

Den är mer än duger, då har du rum för överklockning också, även då kommer du ligga under 60c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

Då är H80i mycket bättre sluten vatten kylning är bättre. Mycket bättre faktiskt.

Javisst är det bättre, men Hyper 212 EVO presterar jävligt bra ska du veta. Dessutom så är den ganska mycket billigare än vad en H80i Det finns även luftkylare som presterar likvärdigt som en H80i.

Edit:
TS, kör på en 212 EVO, du kommer att få betydligt bättre temperaturer, en riktigt bra kylare för pengarna ^^

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Kolla så att allt fungerar som det ska och är rent innan du köper nytt ffs

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595