Asrock gör spillsäkra moderkort

Permalänk
Medlem

kanske inte så hett för stationära men för laptops vore det ju super.

om det e till en låg kostnad kan jag nog pröjsa lite extra för skydd till stationär också.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till ett precis, men jag skulle heller inte betala extra för ett då jag inte använder mig utav vattenkylning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Avskärmad ljuddel med separat jordning är nog bästa funktionen!

Permalänk

Varför inte jag har tidigare varit med om att både spilla mjölk och vatten på mina komponenter. Har dock aldrig varit någon fara. I fallet med mjölken så upptäckte jag det 3 veckor senare när jag öppnade burken och såg en vit/gul beläggning på grafikkort och chassi botten.

Permalänk
Medlem

Bra för överklockar och fixar kan jag tänka mig, men har man chassi hängande under bordet ser jag ingen vits med det. Är ju ändå nätaggregatet jag är mest orolig att få in vatten i.

Skrivet av Sagostund:

Varför inte jag har tidigare varit med om att både spilla mjölk och vatten på mina komponenter. Har dock aldrig varit någon fara. I fallet med mjölken så upptäckte jag det 3 veckor senare när jag öppnade burken och såg en vit/gul beläggning på grafikkort och chassi botten.

Säker på att det var mjölk då

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Brände ett moderkort när vattenkylningen läckte såhade ju varit nice med skydd mot det:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

för dom med custom vattenkylning äre säkert klockrent
men alltså spilla exempelvis cola, å med tiden blir de lite dammigt.. njaa.. kombinationen av dom 2 blir inte direkt fredagsmys
fast de är väl bara ta högtryckarn å blåsa rent iofs. . .

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara positivt så länge det inte drar upp kostnaden märkvärt.

Permalänk
Proffsmobbare

Det kommer inte att vara något idiotsäkert skydd med tanke på processorsockeln och RAM/PCI-slots. Men helt klart bättre än ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Då hade man ju kunnat kyla moderkortet i en vattentank!
(med reservation för det som kopplas på (CPU, GPU, annat) inte är vattentät )

Spillsäkert är inte samma sak som vattentätt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Nu behöver vi bara något mot damm...

http://www.inet.se/files/img/max/6301241_0.png
There you go.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Kudos till Asrock

Känns som en väldigt bra grej.
jag dricker alltid kaffe mm runt datorn när jag skruvar har dock aldrig lyckats spilla något men man vet ju aldrig.
Väldigt bra för tex någon som ska ge sig in på vatten kylning och klantar sig lite

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 Vit | Asrock Extreme4 Z77 | Intel Core i5 3570k| 8GB G.Skill Ripjaws Gaming Series | EVGA GeForce GTX 460 | 120GB A-data S510 | Be-Quiet Pure Power 630w |

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad kommer härnäst? Stötsäkra moderkort så vi slipper chassin?!
Klockrent ju ^^

stötsäker säkerhetsplast som finns på skärmar och andra elektroniska dyra saker då man får dem nya hade varit najs om de INTE blev skadligt statiska.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Mitt Sabertooth x58 tålde en mindre läsk explosion då jag tappade ett fullt glas i golvet och datorn stod under bordet med sidan öppen, sitter fortfarande torkad läsk kvar. Funkar bra! Det ända som dog var mitt Xonar Essence STX.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Självklart vill man ha ett spillsäkert MB så länge det inte kostar mer pga av det. Det är inte direkt att man spiller specielt ofta på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Fint! Kanske Ultra Ever Dry funkar också?

http://www.youtube.com/watch?v=WYlDVimu1s0

I lol'ed

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Spillsäkert..? Men då är det ju ingen sport..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Haha fan va gött! Råkade dregla över mitt kort en gång när jag skulle sätta in en ny fläkt, behöver inte vara orolig för det längre då

Skickades från m.sweclockers.com

Haha... Taggad på hur bra den fläkten skulle kyla, eller?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Så nu ska man inte bara ha hälsofarliga flamskyddsmedel utan också täcka hela kortet med någon annan kemikalie. Undrar hur "miljövänligt" och "hälsofarligt" kortet kommer att bli.
Jag förstår ju varför dom lanserar kortet med denna funktion, kommer garanterat att sälja några extra exemplar och skapa massa med gratis publicitet. Men vad spelar det för roll om kortet tål vätska när inga andra komponenter gör det...

För dom som har vattenkylning eller kanske framförallt dom som säljer vattenkylningssystem, är det i sådant fall inte bara bättre att byta ut vatten som kylande media till t.ex. en lätt flyttande olja?

Permalänk
Medlem

Ja vore ju bra med nåt som var festsäkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fint! Kanske Ultra Ever Dry funkar också?

http://www.youtube.com/watch?v=WYlDVimu1s0

Just sådana "nano teknikskt" vattenavstötande är väldigt hälso- och naturfarliga eftersom partiklarna är väldigt små och kan därför inte "filtreras" bort i kroppen utan åker då runt helt fritt och kan riskerar skada hjärnan mm.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Detta måste jag ha
Skaffar jag ett är det dags att sparka igång gamla bettan, en nVentiv Mach 2 anno 2003 avsedd att kyla ner pentium 4 till -35 grader
Problemet var att jag stekte ihjäl moderkort efter moderkort med kondens på baksidan av kortet där ett litet element ibland inte klarade att hålla temperaturen hög nog. Hoppas de är vattentäta på baksidan med

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att få vätska på ett moderkort. Men hände det hade det varit katastrof, så det här är alltid välkommet även om jag fortfarande inte tänker få någon vätska på moderkortet.

Permalänk

Skulle ju inte vara dumt, inte för att jag nånsin dödat ett kort med vatten även om man har spillt en del ett par gånger.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

de pratar/skriver gissningsvis om precis samma behandling som hälften av de kort vi tillverkar där jag jobbar genomgår, de lackas.

frågan är hur processorsockeln och liknande skulle klara sig, fett? tror knappast det...

mer gimmick än något som faktiskt gör nytta...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Jag spillde vatten över min dator (med öppet chassi) en gång. Lät den stå avstängd ett par timmar med en bordsfläkt på full fart blåsandes.

Den krånglade lite första två dagarna, sen fungerade den som vanligt igen. Jag kanske hade en prototyp? Eller bara tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Just sådana "nano teknikskt" vattenavstötande är väldigt hälso- och naturfarliga eftersom partiklarna är väldigt små och kan därför inte "filtreras" bort i kroppen utan åker då runt helt fritt och kan riskerar skada hjärnan mm.

Konstigt att knappt ingen ifrågesätter det. Kommer garanterat bli som Asbesten på 70-talet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte vilja ha detta? Extra säkerhet kan ju aldrig vara fel, speciellt när vattenkylning har blivit så poppis. Hoppas alla komponenter byggs så i framtiden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saigon:

Konstigt att knappt ingen ifrågesätter det. Kommer garanterat bli som Asbesten på 70-talet.

Nu gör du en på tok för grov förenkling här. Asbest är en väldefinierad sak (ett silikatmineral) vilket nanopartiklar inte är. Det går inte att säga att nanopartiklar generellt är farliga för att gruppen innehåller så många olika saker. Det är som att säga att mineraler är farliga för att asbest råkar vara dåligt för oss. Det finns massa nanopartiklar naturligt också. Visst ska vi undersöka om nya ämnen kan innebära en hälsorisk men det måste göras för varje enskilt ämne då det är helt omöjligt att klassa alla nanopartiklar som farliga eller ofarliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24