Corsair H80i fläktar låter fruktansvärt högt!

Permalänk
Inaktiv

Corsair H80i fläktar låter fruktansvärt högt!

Hej!

Har satt ihop min dator med Corsair H80i, där fläktarna för ett otroligt oväsen som är ohållbart. Det är en oacceptabel ljudnivå som jag inte hade önskat med ett vattenkylningssystem för över 800 kronor.

Processorn är en FX-8350. Ljudet är mycket störande redan vid 1500 varv, och vid 2000 varv låter datorn som en riktig dammsugare.

Vad jag sett på internet kan detta ha att göra med ett problem med fläktarna. Har någon liknande erfarenheter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Hej!

Har satt ihop min dator med Corsair H80i, där fläktarna för ett otroligt oväsen som är ohållbart. Det är en oacceptabel ljudnivå som jag inte hade önskat med ett vattenkylningssystem för över 800 kronor.

Processorn är en FX-8350. Ljudet är mycket störande redan vid 1500 varv, och vid 2000 varv låter datorn som en riktig dammsugare.

Vad jag sett på internet kan detta ha att göra med ett problem med fläktarna. Har någon liknande erfarenheter?

Tycker alla fläktar låter för jävligt över 1000-1200 varv. Varför vill du köra med så högt varvtal?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

sätt fläktarna på 1300 RPM eller under det och kolla om det är acceptabelt för dig. annars så kan du bara köpa ett par andra. Corsair är inte känd för att skicka med tysta fläktar till sina vattenkylare.....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Tycker alla fläktar låter för jävligt över 1000-1200 varv. Varför vill du köra med så högt varvtal?

Jag håller på att överklocka min processor, och vill ha bra resultat. På Quiet mode håller den sig runt 1200 varv, men jag trodde att det gick att köra på höga varv med en okej ljkudnivå i alla fall. För om det inte går kommer jag inte så högt som jag hade tänkt mig.

Skrivet av EvilWord:

sätt fläktarna på 1300 RPM eller under det och kolla om det är acceptabelt för dig. annars så kan du bara köpa ett par andra. Corsair är inte känd för att skicka med tysta fläktar till sina vattenkylare.....

Vilka fläktar kan du rekommendera? Finns det några som har okej ljudnivå vid högre varv?

Permalänk
Inaktiv

Jag körde en kuhler 620 (liknande modell) med 2 st GentleTyphoon vid ~800 rpm och då kyldes processorn tyst i ungefär 5 GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Jag körde en kuhler 620 (liknande modell) med 2 st GentleTyphoon vid ~800 rpm och då kyldes processorn tyst i ungefär 5 GHz

En AMD 8350?

Skrivet av anon99339:

Jag håller på att överklocka min processor, och vill ha bra resultat. På Quiet mode håller den sig runt 1200 varv, men jag trodde att det gick att köra på höga varv med en okej ljkudnivå i alla fall. För om det inte går kommer jag inte så högt som jag hade tänkt mig.

Vilka fläktar kan du rekommendera? Finns det några som har okej ljudnivå vid högre varv?

Tror inte du hittar nån tyst fläkt som varvar 1500-2000rpm. Jag hade försökt att få ner tempen med så låg vcore som möjligt, bra ventilation i chassit, bra kylpasta och i mån av plats, kanske satt dit lite tomma fläktramar. Citerar mig själv

"Kan ej rekommendera 1850 varv. Motorn på dessa är kraftigare än t.ex. 1150 rpm versionerna och låter därför mer. Dessutom finns det ingen anledning att köra dom i en hög hastighet. Radiatorn är så pass lite på H50 att det inte hjälper att blåsa hur mycket luft som helst genom den.

Vill du ha en effektiv H50 gör du så här:

Köper 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Inet.se alt. Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se
1 st Fan Mate 2, Varvtalsregulator - Inet.se
1 st Adapter för 3-pins fläktar Y-kabel 2-1 - Inet.se

Sedan slaktar du 2 gamla 120mm fläktar. Dom behöver inte fungera då du endast ska använda ramen. Du gör sedan en sandwich konstruktion: Fläkt-ram-radiator-ram-fläkt (se bild 1). Detta gör man pga. motorn på fläktarna annars "skuggar" för radiatorn. Motorn är ju runt 5 cm i diameter och där flyttar den ju ingen luft (Se bild 2). När man däremot har en ram emellan kan den trycka luft igenom hela radiatorn."

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

En AMD 8350?

Tror inte du hittar nån tyst fläkt som varvar 1500-2000rpm. Jag hade försökt att få ner tempen med så låg vcore som möjligt, bra ventilation i chassit, bra kylpasta och i mån av plats, kanske satt dit lite tomma fläktramar. Citerar mig själv

"Kan ej rekommendera 1850 varv. Motorn på dessa är kraftigare än t.ex. 1150 rpm versionerna och låter därför mer. Dessutom finns det ingen anledning att köra dom i en hög hastighet. Radiatorn är så pass lite på H50 att det inte hjälper att blåsa hur mycket luft som helst genom den.

Vill du ha en effektiv H50 gör du så här:

Köper 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Inet.se alt. Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se
1 st Fan Mate 2, Varvtalsregulator - Inet.se
1 st Adapter för 3-pins fläktar Y-kabel 2-1 - Inet.se

Sedan slaktar du 2 gamla 120mm fläktar. Dom behöver inte fungera då du endast ska använda ramen. Du gör sedan en sandwich konstruktion: Fläkt-ram-radiator-ram-fläkt (se bild 1). Detta gör man pga. motorn på fläktarna annars "skuggar" för radiatorn. Motorn är ju runt 5 cm i diameter och där flyttar den ju ingen luft (Se bild 2). När man däremot har en ram emellan kan den trycka luft igenom hela radiatorn."

http://img844.imageshack.us/img844/6843/h50s.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/2408/h50gt.jpg

Jag har funderat lite mer nu. Anledningen till att jag ville köra på höga varv är att jag inte var nöjd med temperaturerna. Luftflödet i chassit är okej, men inte ultimat.

Kan det vara att kylaren inte är monterad bra eller är det för dåligt luftflöde?

H80i är monterad som utblås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med en så pass liten radiator får man räkna med dessa problem. Skulle satsa på en 240/280 istället. Kan även rekommendera att montera radiatorn utanför chassit. Har gjort det med min H50 och fick ner tempen ett par grader samtidigt som jag kunde sänka hastigheten på fläktarna till ca 400-500 rpm.

Edit. Datorn på bilden är en samma som i sign.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kollat in Noiseblocker NB-eLoop B12, och de verkar najs.

http://www.inet.se/produkt/5322311/noiseblocker-nb-eloop-b12-...

http://www.coolingstuff.se/p/710/noiseblocker-nb-eloop-b12-ps

http://www.inet.se/produkt/5322314/noiseblocker-nb-eloop-b12-...

http://www.coolingstuff.se/p/827/phobya-nb-eloop-1600rpm

Just den sista från Phobya ska jag nog själv införskaffa då jag tycker mina nuvarande fläktar inte ger nå bra prestanda.
Jag har läst ett par reviews av fläkten och alla är nöjda.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag kör mina på 1300rpm och visst hör man dom lite men det är inget jag blir störd av.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag har funderat lite mer nu. Anledningen till att jag ville köra på höga varv är att jag inte var nöjd med temperaturerna. Luftflödet i chassit är okej, men inte ultimat.

Kan det vara att kylaren inte är monterad bra eller är det för dåligt luftflöde?

H80i är monterad som utblås.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör inblås luften är ju svalare utanför chassit när du kör utblås så kyler du ju med högre värme än om du blåser in svalare rumstemp.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon99339:

Jag håller på att överklocka min processor, och vill ha bra resultat. På Quiet mode håller den sig runt 1200 varv, men jag trodde att det gick att köra på höga varv med en okej ljkudnivå i alla fall. För om det inte går kommer jag inte så högt som jag hade tänkt mig.

Vilka fläktar kan du rekommendera? Finns det några som har okej ljudnivå vid högre varv?

jag använder mig av dessa dom kör på ca 1100 RPM på max och är tystare än fläktarna som följer med H100i/H80i

sen är även GentleTyphoon väldigt bra fläktar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Standardfläktarna till en H100 låter också åt helvete för mycket, bättre att köpa till ett par fläktar för 100-200kr st istället!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Med en så pass liten radiator får man räkna med dessa problem. Skulle satsa på en 240/280 istället. Kan även rekommendera att montera radiatorn utanför chassit. Har gjort det med min H50 och fick ner tempen ett par grader samtidigt som jag kunde sänka hastigheten på fläktarna till ca 400-500 rpm.

http://www2.perrablerra.se/swec/%2b%2b%2b/H50_Radiator_ute.jp...

Edit. Datorn på bilden är en samma som i sign.

Skrivet av ronz:

Jag har kollat in Noiseblocker NB-eLoop B12, och de verkar najs.

http://www.inet.se/produkt/5322311/noiseblocker-nb-eloop-b12-...

http://www.coolingstuff.se/p/710/noiseblocker-nb-eloop-b12-ps

http://www.inet.se/produkt/5322314/noiseblocker-nb-eloop-b12-...

http://www.coolingstuff.se/p/827/phobya-nb-eloop-1600rpm

Just den sista från Phobya ska jag nog själv införskaffa då jag tycker mina nuvarande fläktar inte ger nå bra prestanda.
Jag har läst ett par reviews av fläkten och alla är nöjda.

Skrivet av hjorten66:

Jag kör mina på 1300rpm och visst hör man dom lite men det är inget jag blir störd av.

Skrivet av hjorten66:

Jag kör inblås luften är ju svalare utanför chassit när du kör utblås så kyler du ju med högre värme än om du blåser in svalare rumstemp.

Skrivet av EvilWord:

jag använder mig av dessa dom kör på ca 1100 RPM på max och är tystare än fläktarna som följer med H100i/H80i

sen är även GentleTyphoon väldigt bra fläktar.

Skrivet av Kagamex:

Standardfläktarna till en H100 låter också åt helvete för mycket, bättre att köpa till ett par fläktar för 100-200kr st istället!

Tack så mycket för alla svar! Överväger att byta ut fläktarna och kanske köra inblåsning istället.

Just nu har jag 43 grader i Prime95 vid standardfrekvens 4.0GHz. Är detta normalt?

EDIT: Fläktarna körs just nu på önskad RPM (max 1300 varv).

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu testat överklockningen mer, och misstänker att problemet kan ligga i kontakten mellan kylare och processor. Corsair Link visar att H80i-tempen ligger på 45 grader medan CPU-tempen (i CoreTemp) ligger på 62 grader. Temperaturen är sämre nu efter att jag testat att montera om den med ny kylpasta (lika mycket som ett riskorn).

Hur ska jag få bra kontakt mellan kylare och CPU?

Permalänk

Det tar visst antal timmar innan kylpastan är inkörd.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Bra fläktar för radiatorer är annars Noctua NF-F12 som alltid får bäst temperaturer på LinusTectTips tester

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W