Permalänk
Inaktiv

hårddisk avgift

Hur är det nu egentligen med hårddisksavgiften till copyswede?

Betalar man numera extra till musik&video branschen ifall man köper en hårddisk i Sverige?

Om det är så, undrar jag om någon vet varför de inte har blivit stämda? Måste väl finnas lagar som förbjuder sådant i Sverige? Om jag förstår det hela rätt så är man inte bara påtvungen att betala avgiften även om jag ska enbart ska använda min hårddiskplats till egen produktion samt windows, utan den ger en heller inga rättigheter att lasta ner filer gratis från de som nu skulle få ta del av avgiften?

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja de är ju en bra fråga! Men om så nu är fallet så hittar man liknande scenarion lite överallt. TV licensen är ju ett exempel där många betalar avgift för något man inte nyttjar. Vad gäller hårddiskar så ser jag de som kollektiv bestraffning.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått det så är det endast en avgift för externa hårddiskar men jag kan ha fel i det. Ärligt talat, finns det verkligen så många som springer runt med externa hårddiskar och piratkopierar idag sker inte piratkopieringen på internet istället?

Permalänk
Medlem

Brännbara DVD skivor också vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Brännbara DVD skivor också vad jag hört.

USB-minnen också tror jag.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av WEBRUNNER:

Brännbara DVD skivor också vad jag hört.

på den tiden då man inte hade USB-minnen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tydligen så handlar det om privatkopiering alltså att man får kopiera sånt man köpt till sin familj och sina vänner. Det är det avgiften är till för att kompensera rättighetsinnehavarna för inkomstbortfallet. SIFO gör undersökningar om vad som kopieras och sen fördelar man pengarna till rättighetsinnehavarna baserat på det. Det hela låter högst tveksamt enligt min mening.

http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/fragor-och...

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Vad jag förstått det så är det endast en avgift för externa hårddiskar men jag kan ha fel i det. Ärligt talat, finns det verkligen så många som springer runt med externa hårddiskar och piratkopierar idag sker inte piratkopieringen på internet istället?

Avgiften är inte för piratkopiering utan privatkopiering, dvs att du får kopiera en CD-skiva och ha kopian i stället för originalet i bilen, du får ge en kopia av en skiva till din mamma (eller vem du vill du känner), du får lägga in dina musikfiler på en hårddisk så du kan lyssna på dem i datorn osv. Det är det avgiften går till. Inte till att betala för piratkopieringen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Avgiften är inte för piratkopiering utan privatkopiering, dvs att du får kopiera en CD-skiva och ha kopian i stället för originalet i bilen, du får ge en kopia av en skiva till din mamma (eller vem du vill du känner), du får lägga in dina musikfiler på en hårddisk så du kan lyssna på dem i datorn osv. Det är det avgiften går till. Inte till att betala för piratkopieringen.

Ja dom får då till de.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Hur är det nu egentligen med hårddisksavgiften till copyswede?

Betalar man numera extra till musik&video branschen ifall man köper en hårddisk i Sverige?

Om det är så, undrar jag om någon vet varför de inte har blivit stämda? Måste väl finnas lagar som förbjuder sådant i Sverige? Om jag förstår det hela rätt så är man inte bara påtvungen att betala avgiften även om jag ska enbart ska använda min hårddiskplats till egen produktion samt windows, utan den ger en heller inga rättigheter att lasta ner filer gratis från de som nu skulle få ta del av avgiften?

Mvh

Man betalar endast denna avgift för externa hårddiskar (närmare bestämt för de diskar som har hårddiskchassi). Så det går bra att köpa hårddiskar för internt bruk och hårddiskchassi separat så slipper man avgiften. Men det kommer troligen inte spara dig några pengar.
Andra enheter som innefattas är USBminnen, mobiltelefoner (vet inte vilka som är avgiftsbelagda), tomma CD/DVD/Bluerayskrivor. Det mesta som är väldigt mobilt och har en del lagringsutrymme är avgiftsbelagt. Laptops i sig är inte avgiftsbelagda och jag tror inte att surfplattor är det heller.

Copyswede kommer troligen inte att bli fällda för vad de gör då de har stöd i svensk lag för sin verksamhet. Eftersom att det är tillåtet med privatkopiering i Sverige så är det även fritt fram att ha en organisation som lägger på extraavgifter på medier/enheter särskilt ämnade till privatkopiering för att ersätta inkomstbortfall. Märk väl att jag pratar om privatkopiering och INTE piratkopiering.
Sedan kan man väl ifrågasätta om externa hårddiskar används i någon större utsträckning för just privatkopiering. Ingen delar väl sin köpa musik lagligt via just externa hårddiskar till sina närmsta i dagsläget?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Vad jag förstått det så är det endast en avgift för externa hårddiskar men jag kan ha fel i det. Ärligt talat, finns det verkligen så många som springer runt med externa hårddiskar och piratkopierar idag sker inte piratkopieringen på internet istället?

Avgiften är för privatkopiering och inte piratkopiering. Privatkopiering är till exempel när man kopierar ett musik album man äger för att ha i bilen att lyssna på eller att ge bort till en närstående och avgiften är då tänkt att täcka bortfallet av detta till upphovsmännen. Avgiften vad jag vet ska ligga på ljudkassetter, VHS-band och tomma CD/DVD/Blu-ray -skivor vilket för mig låter vettigt, men nu så ligger avgiften på externa hårddiskar och USB-minnen också vilket jag inte tycker används till att privatkopiera med i alls samma utsträckning.

De verkar ha blivit giriga och försöker införa avgiften på allt de kan numera som mobiltelefoner och troligen surfplattor med http://www.idg.se/2.1085/1.376665/copyswede-vill-hamta-miljon....

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan kan man väl ifrågasätta om externa hårddiskar används i någon större utsträckning för just privatkopiering. Ingen delar väl sin köpa musik lagligt via just externa hårddiskar till sina närmsta i dagsläget?

Det är inte bara musik som gäller, utan alla medier har jag för mig? Och enligt Copyswede skulle då folk springa runt med filmer på externa hårddiskar. Vilket jag iofs kan tänka mig i viss mån, men jag ställer mig inte bakom beslutet att avgiftsbelägga hårddiskar för det då de imo inte har det som huvudsyfte. Enligt mig är de bara giriga och bakåtsträvande, men så länge lagen ser ut som den gör och har gjort sen typ urminnes tider så...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Märk väl att jag pratar om privatkopiering och INTE piratkopiering.

Ja, dom kan kalla de vad dom vill, men vad de handlar om är ju rätt självklart och i och med de är de kollektiv bestraffning. "Vi kan inte göra något åt problemet så då får alla betala straffavgift istället" typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

men så länge lagen ser ut som den gör och har gjort sen typ urminnes tider så...

Ja, men de gör de inte mera rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Tydligen så handlar det om privatkopiering alltså att man får kopiera sånt man köpt till sin familj och sina vänner. Det är det avgiften är till för att kompensera rättighetsinnehavarna för inkomstbortfallet. SIFO gör undersökningar om vad som kopieras och sen fördelar man pengarna till rättighetsinnehavarna baserat på det. Det hela låter högst tveksamt enligt min mening.

http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/fragor-och...

Högst tveksamt är ordet.

Detta kan man läsa:
"Men privatkopieringsersättning betalas inte av privatpersoner, utan av de tillverkare och importörer som säljer produkter som kan användas för privatkopiering."

Jag kanske är dum men vem betalar i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eftersom att det är tillåtet med privatkopiering i Sverige så är det även fritt fram att ha en organisation som lägger på extraavgifter på medier/enheter särskilt ämnade till privatkopiering för att ersätta inkomstbortfall.

Här det sjuka kommer in. ALLT man köper har skydd mot kopiering så det går inte att kopiera något. Skydden borde tas bort för alla som betalar avgiften för privatkopiering så vi kan göra kopior på det vi köper.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Högst tveksamt är ordet.

Detta kan man läsa:
"Men privatkopieringsersättning betalas inte av privatpersoner, utan av de tillverkare och importörer som säljer produkter som kan användas för privatkopiering."

Jag kanske är dum men vem betalar i slutändan!

Det gör den som köper produkten då återförsäljaren (troligtvis) lägger på avgiftssumman på återförsäljnings priset.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om ni ska börja med att kolla upp saker ni betalar för som ni inte nyttjar så ska ni nog flytta ifrån Sverige till något skatteparadis. Hela Sverige bygger på att man hjälper varandra att betala så att alla kan dra nytta av det. Jag blir så trött på detta, så som TV-licens eller detta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Hur är det nu egentligen med hårddisksavgiften till copyswede?

Betalar man numera extra till musik&video branschen ifall man köper en hårddisk i Sverige?

Om det är så, undrar jag om någon vet varför de inte har blivit stämda? Måste väl finnas lagar som förbjuder sådant i Sverige? Om jag förstår det hela rätt så är man inte bara påtvungen att betala avgiften även om jag ska enbart ska använda min hårddiskplats till egen produktion samt windows, utan den ger en heller inga rättigheter att lasta ner filer gratis från de som nu skulle få ta del av avgiften?

Mvh

Detta har ju pågått sedan musikkasset och videokassetstiden då detta också var på tapeten. Alltså 40+ år.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja de är ju en bra fråga! Men om så nu är fallet så hittar man liknande scenarion lite överallt. TV licensen är ju ett exempel där många betalar avgift för något man inte nyttjar. Vad gäller hårddiskar så ser jag de som kollektiv bestraffning.

Men nu är det ju så att:
#1 tv avgiften går till en statlig insitution som förmedlar media som är fritt tillgängligt till alla som betalar.
#2 en tv är ju trots allt först och främst ämnad till att se på tv med även om många av oss numera använder de som datorskärmar.

Så det blir en lite dum jämförelse.
Hårdisken har jag och de flesta ju för att göra en jäkla massa saker med. Dessutom så äger jag personligen ingen dvd spelare som jag skulle kunna kopiera över filmerna från, vilket jag gissar gäller ganska många människor nu för tiden. Dessutom så skulle jag nog skicka filen via internet och inte släpa med mig en hel hårdisk ifall jag ville kopiera filen till en annan plats och jag hade den på datorn. Visst finns det kanske några som skulle kopiera innehåll de köpt för eget bruk till en extern hårddisk, men det är ju som du säger fullt lagligt och kan knappast räknas som inkomstbortfall som måste kompenseras med kollektiva avgifter?

Hur som helst, bra att höra att det enbart gäller externa diskar, då slipper jag köpa med mig sådana innan jag flyttar tillbaks till Sverige

Hade man varit jurist så varför inte försöka sig på en stämning när något är så uppenbart fel? Det är lite det jag funderar över varför ingen tar det initiativet? Måste ju ge massa credd till den som skulle vinna en sådan sak, vilket också lär vara bra reklam många nyutbildade jurister ifall de vinner fallet. Själv har jag tyvärr ingen susning om svenska lagar så jag är väl själv inte den mest ämnade personen att göra en stämning själv..

Permalänk
Medlem

Ingen bra tråd för mig de här. Minns förra gången detta togs upp och då blev jag lika förbannad. Fattar inte att hårdvarutillverkare kan acceptera detta men dom är väl för små för att ha något att säga till om när jättarna säger hur de ska vara. Om nu musikindustrin m.m. vill ha in avgift får dom väl lägga de på sina egna skivor/produkter då och inte på något helt annat som andra företag tillverkar som till exempel USB minnen. Verkar ju lite vettigare.

Tänk om jag hade ett företag som tillverkar och sålde svarvar. Sen blir jag tvungen att betala massa pengar per såld svarv till ett stort företag som säljer basebollträn. Anledning: företaget som säljer dessa basebollträn påstår sig förlora pengar eftersom folk kan tillverka sina egna basebollträn med hjälp av svarven jag säljer. Så då bestämmer dom med stöd av lagen att jag ska betala dom för förlorad inkomst trots att dom går med ofattbara vinster.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilka som gynnas utav detta, dom stora artisterna och andra stora producenter och liknande som redan har mer pengar än dom kan göra av med? Trist i så fall om det inte går till dom artisterna som faktiskt behöver pengarna för att leva på det dom gör.

Jag är rätt sugen på att ge Robyn ett bidrag till en lyxkåk i skärgården när jag köper min nästa hårddisk, det är ju bra att vi hjälper varandra att betala så att alla kan dra nytta av hennes nästa sommarplåga i radion.

Ett bättre sätt vore väl att baka in en extra skatt eller avgift när man köper media som går att privatkopiera som sedan går tillbaka till dom som har gjort det upphovsrättsskyddet mediet då går ju pengarna till rätt personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Frågan är vilka som gynnas utav detta, dom stora artisterna och andra stora producenter och liknande som redan har mer pengar än dom kan göra av med? Trist i så fall om det inte går till dom artisterna som faktiskt behöver pengarna för att leva på det dom gör.

Jag är rätt sugen på att ge Robyn ett bidrag till en lyxkåk i skärgården när jag köper min nästa hårddisk, det är ju bra att vi hjälper varandra att betala så att alla kan dra nytta av hennes nästa sommarplåga i radion.

Jag vet vad man kan göra! Jag har ett USB minne på 64gb. Då kan jag kopiera hennes skiva dit minst 100 gånger i olika mappar. Då förloras de intäkter för lika många album. Yihaa! eller nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Här det sjuka kommer in. ALLT man köper har skydd mot kopiering så det går inte att kopiera något. Skydden borde tas bort för alla som betalar avgiften för privatkopiering så vi kan göra kopior på det vi köper.

Sant. Själv ser jag det som att jag moraliskt om än inte juridiskt har rätt att kringgå kopieringsskydden för att kunna privatkopiera vad jag vill i och med att jag betalat avgiften.
Upphovsrättsinnehavare som kopieringsskyddar sitt material borde givetvis inte få ta del av de pengar avgiften inbringar.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Det är inte bara musik som gäller, utan alla medier har jag för mig? Och enligt Copyswede skulle då folk springa runt med filmer på externa hårddiskar. Vilket jag iofs kan tänka mig i viss mån, men jag ställer mig inte bakom beslutet att avgiftsbelägga hårddiskar för det då de imo inte har det som huvudsyfte. Enligt mig är de bara giriga och bakåtsträvande, men så länge lagen ser ut som den gör och har gjort sen typ urminnes tider så...

You are right. Var lite luckor i min beskrivning. Även upphovsrättsmän för rörlig blid får del av copyswedes intäkter.

Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, dom kan kalla de vad dom vill, men vad de handlar om är ju rätt självklart och i och med de är de kollektiv bestraffning. "Vi kan inte göra något åt problemet så då får alla betala straffavgift istället" typ.

Ja och nej. I grunden rör det sig egentligen om samma sak som du säger då privatkopieringsavgiften infördes för att man legaliserat en del av det som tidigare varit piratkopiering och därmed kunde man börja ta ut en avgift för denna del. Juridiskt är det ju däremot en rätt stor skillnad.
Men vad som är viktigt i sammanhanget är att privatkopieringen inte införts i Sverige på grund av hur samhället ser ut idag. Det här är rätt klurigt. Det var när kassettbanden nådde Sverige (på 60talet? kan ha varit tidigt 70tal...) som frågan om privatkopieringsrättigheter väcktes. Kopiering av media i hemmet fanns i stort sett inte innan. En kopiering av ett kassettband till en nära vän var ju enligt lagens mening inte tillåten vilket var problematiskt i sig. Vid den tidpunkten handlade det om en helt annan typ av mediakonsumtion och distribution att ta hänsyn till. Först försökte mediabranchen förbjuda anläggningar som kunde kopiera kassettband men det gick inge vidare. Så de tittade mot att lägga in avgifter för själva kopieringsmediet istället. Oavsett så har jag full förståelse varför man använde sig av "privatkopieringsvägen" då. Problemet är egentligen inte att tanken är fel utan att verktyget är väldigt förlegat. Jag är för tanken att ha en privatkoperingslag som är anpassad till samhället vi lever i.
Ingen hänsyn är tagen i lagen till att distribution, konsumtion och teknik är väldigt olika idag mor när lagen kom upp på tapeten. Dessutom tas ingen hänsyn till kopieringsskydden.

Skrivet av Pimpim666:

Här det sjuka kommer in. ALLT man köper har skydd mot kopiering så det går inte att kopiera något. Skydden borde tas bort för alla som betalar avgiften för privatkopiering så vi kan göra kopior på det vi köper.

Ja, jag håller helt med. Det finns fler saker jag ogillar med hela tänket kring copyswede.
Exempelvis, vem ansvarar för att den privata organisationen copyswede inte tar ut svängarna för mycket med de extra befogenheter de fått av Sveriges lagar? Vem håller koll på att de sköter sitt uppdrag? Politiker? Jag har mailat runt och frågat utan att någon politiker vill kännas vid ansvar här. Så nej...
Ger man ett företag befogenheter att lägga till avgifter som i praktiken fungerar som extra beskattning på varor så är det väl inte orimligt att någon har koll på dem så att de inte lägger avgifter på något som exempelvis externa diskar. Just dessa stämmer dåligt överens med vad som står i lagen för vilka enheter som skall kunna beläggas med avgifter.
Har haft lite kontakt med en jurist på copyswede också och de vill inte kännas vid att de valt att inkludera externa diskar som avgiftsbelagda. De säger istället att de bara följer lagen och inte själva utvärderat användningsområdet för dessa externa diskar. Så de är inte så intresserade av att själva gå in på varför de agerar som de gör.
Dålig insyn i kombination med att ingen kollar upp att de använder sina utökade befogenheter på ett vettigt sätt. Lite missnöjd är jag allt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gunmoses:

Frågan är vilka som gynnas utav detta, dom stora artisterna och andra stora producenter och liknande som redan har mer pengar än dom kan göra av med? Trist i så fall om det inte går till dom artisterna som faktiskt behöver pengarna för att leva på det dom gör.

Jag är rätt sugen på att ge Robyn ett bidrag till en lyxkåk i skärgården när jag köper min nästa hårddisk, det är ju bra att vi hjälper varandra att betala så att alla kan dra nytta av hennes nästa sommarplåga i radion.

Ett bättre sätt vore väl att baka in en extra skatt eller avgift när man köper media som går att privatkopiera som sedan går tillbaka till dom som har gjort det upphovsrättsskyddet mediet då går ju pengarna till rätt personer.

Yes. Det mest intressanta med denna idé är väl att det skulle vara enkelt och alltså faktiskt genomförbart att endast avgiftsbelägga den media som inte har kopieringsskydd på sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad p.g.a. §1.6

Tänk på att ni kan använda er av gillaknappen istället för kommentarer typ +1, dito eller liknade.
Trådarna blir onödigt långa annars.

Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)