Problem med fläkt och spänningen i Antec Kühler H2O 620

Permalänk
Medlem

Problem med fläkt och spänningen i Antec Kühler H2O 620

Jag monterade en Antec Kühler H2O 620 i min dator och det är något som inte stämmer. Fläkten låter mycket. Det är så högt att jag måste ha på mig hörlurar och inte ens då är det bekvämt.

I manualen står det "Connect fan to pump. Connect pump power cable to motherboard". Jag har testat både CPUFAN och SYSFAN men det har inte gjort någon skillnad.

Vissa säger att man ska ansluta pump-strömkabeln till 12V-matningen på nätaggregatet. Stämmer detta? Ska fläkten i så fall anslutas till SYSFAN eller ska den fortfarande vara kvar i pumpen?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Pumpen till cpu fan-headern och fläkten till vilken fan-header som helst du har över (funkar i den som sitter på pumpen). Sedan skaka lite på chassit med datorn igång (luta sida till sida och framåt bakåt) så ska du se att det kommer tysta ner sig. Det är förhoppningsvis luftbubblor som busar med dig.

Sätt fläkten i pull så borde det tysta ner sig lite mera också, så upplever jag det iallafall =D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Pumpen till cpu fan-headern och fläkten till vilken fan-header som helst du har över (funkar i den som sitter på pumpen). Sedan skaka lite på chassit med datorn igång (luta sida till sida och framåt bakåt) så ska du se att det kommer tysta ner sig. Det är förhoppningsvis luftbubblor som busar med dig.

Jag skakade lite på datorn och det verkar som att det gjorde en liten skillnad. Fläkten är dock fortfarande uppe i 1400 RPM.

Om jag sätter endast fläkten i SYSFAN så borde jag väl kunna reglera hastigheten utan att det förstör något? Jag har hört att pumpen alltid ska gå i 100%.

Citat:

Sätt fläkten i pull så borde det tysta ner sig lite mera också, så upplever jag det iallafall =D.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt att jag gör det senare.

Permalänk
Medlem

Jag satte in fläkten från min luftkylare som jag tidigare använde och skakade på radiatorn och slangarna. Det är mycket tystare nu.

Det står fortfarande 1400 RPM. Är det fläkten eller pumpen den baserar värdet på?

Jag är ännu inte nöjd med ljudet. Det borde låta mindre och gå att reglera hastigheten.

Permalänk
Medlem

står det 1400rpm på Cpufan så är det pumpen som snurrar så och det ska den =D

men du kan koppla i Fläkten hur du vill, helt upp till dig. Har du en fläktkontroller du brukar använda kör på den.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

min 620 är kopplad med pumpen på cpu-fan och fläkten sitter på min Fläktkontroller, hade fläkten på chassi-fan1 förrut och ställde in den via bios innan min kontroller hade kommit hem hehe.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Okej. Vad har du för fläkt? Hur bra är den i jämförelse med Antec-fläkten man får med?

Uppdaterade info.
Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej. Vad har du för fläkt? Hur bra är den i jämförelse med Antec-fläkten man får med?

jag har GT fläktar; http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... dock så blev det så snabba för det var en bra deal när jag köpte hehe, finns i olika hastigher så man slipper köra med Fläktkontroller lr bios inställningar för lägre varv. Jag har motstånd kopplade på mina så de inte snurrar på max volt, men jämfört med din Antec fläkt så blir det mellan 5-10 graders skillnade på kylningen om det är bra luft flöde i resten av datorn =D

men vid mitt nästa vattenbygge så kommer jag nog köpa http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12... och sedan köra dessa med motstånd, så jag slipper bry mig och fläktkontroller och sådant. Till din Antecs Radiator så ska du helst ha fläktar som är gjorda för just radiatorer, som Corsair SP, Scythe GT och motsvarande för t ex Cougar & Noctua. Det är statiskt tryck man vill ha inte flytta massor med luft hehe ;D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

jag har GT fläktar; http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... dock så blev det så snabba för det var en bra deal när jag köpte hehe, finns i olika hastigher så man slipper köra med Fläktkontroller lr bios inställningar för lägre varv. Jag har motstånd kopplade på mina så de inte snurrar på max volt, men jämfört med din Antec fläkt så blir det mellan 5-10 graders skillnade på kylningen om det är bra luft flöde i resten av datorn =D

men vid mitt nästa vattenbygge så kommer jag nog köpa http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12... och sedan köra dessa med motstånd, så jag slipper bry mig och fläktkontroller och sådant. Till din Antecs Radiator så ska du helst ha fläktar som är gjorda för just radiatorer, som Corsair SP, Scythe GT och motsvarande för t ex Cougar & Noctua. Det är statiskt tryck man vill ha inte flytta massor med luft hehe ;D

Okej. Det är möjligt att jag köper någon av de fläktarna senare. Just nu använder jag en fläkt från Cooler Master som jag fick med när jag köpte min luftkylare.

Permalänk
Medlem

På min kuhler 620 stoppade jag pumpen till molex( 4pin). Köpte 2st pwm styrda fläktar som jag monterade på CPU_fan och CPU_OPT( eller nån sånt). Jag tror inte pumpen mår så bra av att gå upp och ner i varv. För att få bort luft så rörde jag omkring radiatorn( med pumpen igång) innan jag monterade fast den.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk

Köpte 2st av dessa! De funkar utmärkt i PnP

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

På min kuhler 620 stoppade jag pumpen till molex( 4pin). Köpte 2st pwm styrda fläktar som jag monterade på CPU_fan och CPU_OPT( eller nån sånt). Jag tror inte pumpen mår så bra av att gå upp och ner i varv. För att få bort luft så rörde jag omkring radiatorn( med pumpen igång) innan jag monterade fast den.

Det är oklart om man ska koppla in pumpen till nätaggregatet eller moderkortet. Bl.a. så säger Antec att man ska sätta den i moderkortet medan andra säger att den ska in i nätaggregatet.

Min pump går i 1450-1480 RPM i idle. Är det för stor skillnad? Jag har den inkopplad i CPUFAN.

Skrivet av filipcombat:

Köpte 2st av dessa! De funkar utmärkt i PnP

Okej. Just nu är jag dock inte intresserad av att köpa nya fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en joystick på CDON och de hade bra rabatt ifall man köpte för över 300 kr så därför valde jag att också köpa fläktar: två Scythe Glide Stream 120 (2000rpm) och en Arctic Cooling ARCTIC F12 PWM.

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga då jag monterade in en 620 idag:

Pumpen/vattenblocket är rätt varmt, typ 50-60 grader.. Är det normalt?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Passar på att fråga då jag monterade in en 620 idag:

Pumpen/vattenblocket är rätt varmt, typ 50-60 grader.. Är det normalt?

kör pumpen via nätagget och fläkten på cpu fan så ska det vara svalare men låta mer...
det är inte så normalt enligt mig en kompis ligger på 4 ghz med sin 2500k och den kommer inte över 60c men blocket är då svalt vad jag minns

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör pumpen via nätagget och fläkten på cpu fan så ska det vara svalare men låta mer...
det är inte så normalt enligt mig en kompis ligger på 4 ghz med sin 2500k och den kommer inte över 60c men blocket är då svalt vad jag minns

Kör precis så som du säger..

Det konstiga är att pumpen/blocket är varmare än radiatorn.. Just nu kör jag med en vanlig fractal design-fläkt på moderkortets cpu och den snurrar på i 75-88% typ. Lirade lite RTS nyss och tempen låg runt 50 typ, vilket ju inte är så farligt.

Ska härja runt med chassit lite mer. Det rasslar till om man vänder och vrider på det, så det är en hel del luftbubblor kvar. De kanske gör så pumpen får jobba hårdare...(?)

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W