WD Elements 2TB problem

Permalänk
Medlem

WD Elements 2TB problem

Hej! Köpte denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W... för cirka ett halv år sen och den har funkat galant tills idag, jag satt o titta på film och helt plötsligt så crasha filmen och nu finns inte hårddisken på datorn längre, jag har prövat att ansluta hårddisken till olika datorer men funkar inte på någon. Har aldrig tappat den och har inte direkt rört på den över huvudtaget. När jag pluggar ur den och sätter på den igen så börjar den låta som vanligt men sen dör den efter cirka 10 sekunder och blir helt tyst, MEN lampan på den blinkar fortfarande. Vet någon vad felet kan vara? MVH Zhape

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett allmänt problem med den här modellen, det värsta är att jag har en själv...

Någon har lyckats få liv i den genom att plugga in den i en XP dator... (genom usb )

Permalänk
Medlem

@trollhattan
Har dock ingen dator med XP :/

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju om det går att plocka ur disken ur den och prova direkt i en dator (Eller annat case)

Skall nog faktiskt redan börja reka för en ny, har min fylld med data som jag inte vill bli av med...

Permalänk
Medlem

Ja det är det jag undrar om jag ska göra, vill ju dock inte riskera att förstöra något.

Kommer nog kolla på en ny själv, verkar som det är många som har detta problemet (som du nämnde tidigare).

Permalänk
Avstängd

Det du kan prova är

1. Dator med XP, kanske någon du knner har en ?
2. Plocka ur disken
3. En USB hub med separatström skall ha fungerat för en när jag googlade lite snabbt.

Verkar vara något med Access som pajar, firmware fel i casecontrollern från wd.

Du får gärna hålla oss uppdaterade om vad du testar samt om något funkar, jag är såklart nyfiken då min förmodligen okcså kommer dö någon dag...

Permalänk
Medlem

Känner ingen som har XP, och har inte någon USB hub heller, och vad menar du exakt med plocka ur disken?

Permalänk
Avstängd

Ta ur disken ur caset, kolla youtube det var ganska lätt.

Du kan prova sätta den direkt i en annan dator eller köpa ett nytt case på typ Kjell eller något tror dom kostar typ 200kr. Har du tur kanske det fungerar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skulle rekommendera precis samma sak som trollhattan säger.
Öppna själva lådan som disken ligger i, alltså plastcase't.

Det sitter inte med några skruvar utan är plastclips som man "knäcker upp"... Det går att göra detta försiktigt, men med största sannolikhet kommer du ha sönder några av dessa plastclips, vilket kommer göra ev. garanti obrukbar.

Jag har varit ute för precis samma sak, köpte en ny extern 2TB disk från CDON.COM av märket Seagate med USB3.
Fungerade kalas i några veckor sedan bara "dog" den...
Min tanke var dock att ha denna disk som intern, men externa diskar är ibland bättre pris då - varpå man helt enkelt kan knäcka upp skalet och använda disken som intern disk istället. Dessutom får man ju en extern låda man kan ha senare
Hur som helst, när jag kopplade in disken via vanlig SATA internt på ett moderkort - ding-dong -> Allting tillbaks.

Men dina val är egentligen;

1. Garanti
Gå tillbaka med disken till el'os gigant'os och "skicka den på reparation"...
Märk dock att du kommer bli utan disken i några veckor och sedan få en ny eller annan disk som är rekondad.
Disken är alltså helt ren, formaterad och innehåller inte ett jux. Det är troligtvis inte ens din disk.

2. Öppna diskens plastcase och prova den som intern disk
Detta kommer troligtvis fungera, då elektroniken i dessa externa lådor ibland kan krångla eftersom den är av ganska dålig kvalité. Det kan även bero på glappkontakt eller liknande.
Nackdelen här är att du förbrukar din vanliga garanti.

3. Åberopa fabriksgaranti med den interna disken (när du öppnat plastcase't)
Om du kört på alternativ nr 2, och det visar sig att den fysiska disken är trasig... ja då är det inte mycket att göra.
Men helt kört är det inte, du kan alltid använda fabriksgaranti på många diskar idag, även om de sålts som externa så kan du anmäla denna, numera interna disk, som felaktig. Du kommer troligtvis få bekosta frakten till WD's serviceverkstad, men efter det kommer du bli ersatt med en ny.

Man kan även byta kretskort (logicboard) på den ev. felaktiga disken, men det är nästan overkill... beror på hur mycket viktig data du har på den och vilka resurser du vill lägga ner på att rädda det som räddas kan

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Vad trevliga nyheter. Min kommer kanske också börja krångla då. Min andra externa, en från Seagate, ska tydligen börja knastra snart

Men "firmware fel i casecontrollern"... Kan jag köpa ett nytt case nu när den är felfri och på så vis "laga" den före den går sönder?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

Ingen aning, tyckte mest att det kunde värt att prova...

Permalänk
Medlem

@andreas_dock så garantin försvinner direkt om du öppnat den? för det är vad jag precis gjorde... och om jag då skulle använda den som intern, vad är det jag behöver för att kunna göra det?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av overheizer:

Vad trevliga nyheter. Min kommer kanske också börja krångla då. Min andra externa, en från Seagate, ska tydligen börja knastra snart

Men "firmware fel i casecontrollern"... Kan jag köpa ett nytt case nu när den är felfri och på så vis "laga" den före den går sönder?

"firmware fel i casecontrollern" ??
Vad menar du med det?

Kan du inte prova disken internt och se att den rullar på som den bör?
Om så är fallet - kan du köpa valfritt no-name case och sätta den i - kommer fungera.

De ligger på runt 150+frakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s126465861&o=produkt_pr...

Annars kan du köra med disken löst via kontrollerkort (SATA->USB) det fungerar också
(Detta är alltså kretskortet som finns i externa lådor, men du kör det "rent" - utan låda)

Jag har sådana liggnade, PM'a om du vill köpa billigt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zhape:

@andreas_dock så garantin försvinner direkt om du öppnat den? för det är vad jag precis gjorde... och om jag då skulle använda den som intern, vad är det jag behöver för att kunna göra det?

Kan du sätta ihop den igen, så det inte syns att du varit inuti plastlådan och rotat?
Chanserna är små, då det brukar finns plastclips som låser lådan och dessa är engångsclips från fabrik... de sätter på ett nytt case vid reparationerna..
Dessutom brukar det finnas små plomberingar i form av tejp-bitar eller liknande som förstörs när du öppnar lådan.

... Skulle dock inte så vara fallet - Grattis!

Anyhow, såhär kopplar du in en intern SATA disk i din burk;
https://www.youtube.com/watch?v=EHxZN_NSiRI
(Hittade västa pedagogiska tjejen från WD )

Har du en laptop så kommer du behöva ett kretskort som gör om SATA / 12v SATA till 12v AC / USB 2.x/3.x

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

"firmware fel i casecontrollern" ??
Vad menar du med det?

Kan du inte prova disken internt och se att den rullar på som den bör?
Om så är fallet - kan du köpa valfritt no-name case och sätta den i - kommer fungera.

De ligger på runt 150+frakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s126465861&o=produkt_pr...

Annars kan du köra med disken löst via kontrollerkort (SATA->USB) det fungerar också
(Detta är alltså kretskortet som finns i externa lådor, men du kör det "rent" - utan låda)

Jag har sådana liggnade, PM'a om du vill köpa billigt

"Verkar vara något med Access som pajar, firmware fel i casecontrollern från wd."
Trollhattan skrev det lite högre upp.

Disken funkar som den ska nu. Men jag tänkte att om jag byter case nu, när den funkar. Då kommer den väl aldrig börja krångla på det sättet?
Och tydligen verkar det ju vara så Sitter och kollar efter nya case nu

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja det kanske var en flummig formulering

Har din disk börjar krångla nu, hade jag - om du kan, testat den internt först.
Du nämnde att disken du hade "knastrade" ?? Låter inte helt jäkla bra... inte alls faktiskt :cry:

Om det visar sig vara disken som knastrar, och inte kretskortet i kabinetten - då är det inte bra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan du sätta ihop den igen, så det inte syns att du varit inuti plastlådan och rotat?
Chanserna är små, då det brukar finns plastclips som låser lådan och dessa är engångsclips från fabrik... de sätter på ett nytt case vid reparationerna..
Dessutom brukar det finnas små plomberingar i form av tejp-bitar eller liknande som förstörs när du öppnar lådan.

... Skulle dock inte så vara fallet - Grattis!

Anyhow, såhär kopplar du in en intern SATA disk i din burk;
https://www.youtube.com/watch?v=EHxZN_NSiRI
(Hittade västa pedagogiska tjejen från WD )

Har du en laptop så kommer du behöva ett kretskort som gör om SATA / 12v SATA till 12v AC / USB 2.x/3.x

Har ingen sådan sladd tror jag... Dessa är sladdarna jag fick med när jag köpte datan: Molex Connectors W/cable, Serial ATA connectors w/cable och PCI Express connectors w/cable och jag antar att det inte är någon av dessa kablar jag behöver?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zhape:

Har ingen sådan sladd tror jag... Dessa är sladdarna jag fick med när jag köpte datan: Molex Connectors W/cable, Serial ATA connectors w/cable och PCI Express connectors w/cable och jag antar att det inte är någon av dessa kablar jag behöver?

Det är Serial ATA connectors w/cable du skall ha.

I datorn sitter det en nätdel som har flera av dessa kontakter löst i datorn;

Den kan bara fästas på ett sätt.

Sedan skall du ha data-kabeln, alltså SATA;

Samma sak här, kan bara fästas på ett sätt.

Summa summarum, du kopplar in det såhär;

Lycka till

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ja det kanske var en flummig formulering

Har din disk börjar krångla nu, hade jag - om du kan, testat den internt först.
Du nämnde att disken du hade "knastrade" ?? Låter inte helt jäkla bra... inte alls faktiskt :cry:

Om det visar sig vara disken som knastrar, och inte kretskortet i kabinetten - då är det inte bra.

JAG är flummig, och trött. Det var min seagate-disk som enligt uppgifter börjar krångla för folk, med knaster-ljud. Det var onödigt att nämna det ens, men ville bara berätta att båda mina diskar har fått en dödsstämpel

Jag beställer ett case till min WD disk iaf, så slipper jag oroa mig för att datorn kanske inte hittar den.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Okej jag har nu kopplat in den men hade ingen extra kabel så jag tog drog ut kablarna ur skivspelaren eller vad man nu kallar det och använde dem men hård disken syns ej på diskhanteraren, kan jag göra så eller måste jag koppla tillbax det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zhape:

Okej jag har nu kopplat in den men hade ingen extra kabel så jag tog drog ut kablarna ur skivspelaren eller vad man nu kallar det och använde dem men hård disken syns ej på diskhanteraren, kan jag göra så eller måste jag koppla tillbax det?

Skickades från m.sweclockers.com

Känn på disken, snurrar den? Startat om datorn? Ja, du kan sno skivspelarens kablar Kolla så inte kablarna lossnade från moderkortet.

Stäng av datorn och ryck ur strömsladden när du är inne och pillar förresten, om du nu inte gjorde det.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

okej nu hittade datorn hårddisken, men vet inte om du såg videon som andreas linkade, men nu när jag "installerar" hårddisken kommer dem nuvarande filerna försvinna?

Permalänk
Skrivet av Zhape:

okej nu hittade datorn hårddisken, men vet inte om du såg videon som andreas linkade, men nu när jag "installerar" hårddisken kommer dem nuvarande filerna försvinna?

Tjejen i videon har en disk som är ny och tom. Hon formaterar den. Gör DU det förlorar du allt på den.

I min värld borde du bara kunna gå in på "den här datorn" och komma åt disken.

Vad har du att välja på inne på diskhanteraren?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

"disk 1 okänd, inte intitierad" fast nu när jag skulle göra som tjejen i videon så kom detta meddelande fram "Begäran kunde inte utföras pågrund utav ett fel i en I/O enhet"

Permalänk
Skrivet av Zhape:

"disk 1 okänd, inte intitierad" fast nu när jag skulle göra som tjejen i videon så kom detta meddelande fram "Begäran kunde inte utföras pågrund utav ett fel i en I/O enhet"

Ok. Formatera den inte vad du än gör iaf. Hoppas du får hjälp. Hoppas disken fungerar

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag med! Vet dock inte vad jag ska göra nu :/

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om du har ett i/o fel på disken, även när den är internt inkopplad så lutar det åt att MBR (master boot record) eller TOC (table of contents) är trasiga.

Har du tur kan dessa repareras och all data åter igen bli synlig, så gör inget förhastat!, misslyckade försök till att återskapa data där du skriver till disken kan skriva över existerande data och göra den oåtkomlig.

Jag förstår att du är lite utav en nybörjare på det här, men vi skall försöka guide'a dig igenom processen av felsökningen av en disk.

Nu när du har den interna disken inkopplad, vad är det för modell?
Detta står på en etikett på själva disken, alltså tex;

När du fått veta vilken tillverkare av själva disken du har, och modell - skriv det här så återkopplar jag med vilket verktyg du kan använda för att felsöka disken och få veta om den har fysiska fel (skicka på garanti!) - eller om det "bara" är en tappad/skadad TOC / MBR.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det är en WD elements 2.0TB SATA/64MB Cache WD20EARX

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zhape:

Det är en WD elements 2.0TB SATA/64MB Cache WD20EARX

Western Digital har ett diganostik program som du kan köra i Windows på disken (de flesta har fortfarande DOS baserade program, vilket medför mer jobb för att få igång, så här var det ju en liten ljusglimt)

Gå till denna sidan: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&lang=...
Ladda ner Data Lifeguard Diagnostic for Windows

Installera program och följ insturktionerna på skärmen för att felsöka din disk.
Kör först ett kort test - alt det OK så gör ett långt för att se att disken faktiskt är OK.

Observera att detta kan ta flera timmer (långa läget) och att du SKALL HA disken inkopplad via SATA.

Div. loggar osv som skapas av programmet skall du spara, det kan vara så att WD vill ha dem vid en ev. reparation. (de ser felet på disken direkt och slipper felsöka själva eftersom du gjort jobbet)

Lycka till
Skriv gärna hur det går!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag inte kan köra något av testen då detta meddelande kommer upp "Please closse any other opeen progrm and any open files in the drive to prevent data loss." Men hur är det möjligt när diskan inte ens fungerar?