Plextor M5 Pro 512 GB totalt stendöd, vad göra?

Permalänk
Medlem

Plextor M5 Pro 512 GB totalt stendöd, vad göra?

Min Plextor M5 Pro 512 GB som jag köpte för ett par månader sedan har fungerat fint tills idag. Väckte upp min huvudmaskin ur standby efter jobbet, som jag alltid gör, och direkt efter lösenordsinmatning låste sig Windows fullständigt. Kanske 20-30 sekunder senare slocknade skärmen, och efter ytterligare några sekunder fick jag en trevlig blåskärm som jag faktiskt aldrig sett förut: "KERNEL DATA INPAGE ERROR". Troligtvis var ssd:n död redan då, vilket orsakade blåskärmen.

Efter omstart hittades inte ssd:n överhuvudtaget av bios längre, trots ivriga försök (det tar ca 30 sekunder extra vid uppstart pga försök att kommunicera med ssd:n).

Jag har testat följande:

  1. Omstart (varm och kall, flera gånger).

  2. Kopplat i och ur signal- och strömkabeln flera gånger för att utesluta glapp.

  3. Tog ut ssd:n, satte den i en usb-ansluten hårddiskdocka och testade med två andra datorer.

Resultat: Noll livstecken. Även hårddiskdockan försöker febrilt få kontakt med ssd:n, men ger till slut upp efter ca 30 sekunder.

Finns det något ytterligare jag kan testa innan jag ger upp och skickar in skiten som garantiärende till Plextor?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har nu även testat att vänta ett dygn, låta den "vila", vilket jag någonstans i bakhuvudet fått för mig att jag läst om för några år sedan.

Men icke, fortfarande noll livstecken. Den blir lite ljummen efter en stund, så ström får den uppenbarligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Jag har nu även testat att vänta ett dygn, låta den "vila", vilket jag någonstans i bakhuvudet fått för mig att jag läst om för några år sedan.

Men icke, fortfarande noll livstecken. Den blir lite ljummen efter en stund, så ström får den uppenbarligen.

Tråkigt! Läge för RMA?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Wow, och jag som satt och funderade på enn M5 Pro istället för enn Samsung 840 Pro. Går det inte att göra enn firmware update även om den inte fugnerar?

Permalänk
Medlem

Stand-By mördade min första SSD (en Intel 510). Med största sannolikhet är det samma sak som hänt dig.

Det är bara och byta ut den och sluta använda "Stand-By".

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Wow, och jag som satt och funderade på enn M5 Pro istället för enn Samsung 840 Pro. Går det inte att göra enn firmware update även om den inte fugnerar?

Om inte BIOS kan hitta den så är en firmwareuppdatering inte möjlig nej.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tråkigt! Läge för RMA?

Jepp, jag skickade nyss iväg den.

Att köpa från Proshop kanske inte var så smart dock, då de kräver att man skickar returer med företagspaket, vilket Posten tar 190:- för. Det verkar inte som om Proshop erstätter frakten (även om felet bekräftas alltså). Om det stämmer, så kan de glömma mig som kund framöver.

Skrivet av Mars SSX:

Wow, och jag som satt och funderade på enn M5 Pro istället för enn Samsung 840 Pro. Går det inte att göra enn firmware update även om den inte fugnerar?

Nej, det är tyvärr stört omöjligt. Jag kan inte komma åt något alls på ssd:n, den är död. Eller skendöd. Jag lyckades inte väcka den till liv dock, vad jag än försökte.

Skrivet av Rikimaru:

Stand-By mördade min första SSD (en Intel 510). Med största sannolikhet är det samma sak som hänt dig.

Det är bara och byta ut den och sluta använda "Stand-By".

Ok. Det är ju dock extremt ruttet - standby är en självklarhet och det har fungerat flera gånger per dag i flera år med de andra ssd:er jag haft (Intel X-25M G2 180 GB och Samsung 830 256 GB).

Om Plextors ssd:er inte klarar av standby så ska det upp i rampljuset, ordentligt. Då kan de sluta skryta så förb****t om hur "stabila" och "säkra" deras enheter är.

Skrivet av TiasE:

Om inte BIOS kan hitta den så är en firmwareuppdatering inte möjlig nej.

Precis. Jag försökte ändå, som sista desperat åtgärd. Plextors programvara sökte efter ssd:n i uppåt 1 minut och gav sedan upp. Testade även i IDE mode, men det blev ingen skillnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Provat denna metod?

  1. Koppla ur alla hårddiskar. Låt SATA kabeln till moderkortet sitta i moderkortet men inte i SSDn.

  2. Koppla in SSDn med ENDAST strömkabeln (inte kabeln som går till moderkortet) - Så att SSDn är den enda hårddisken igång.

  3. Starta datorn och låt datorn stå på (även om det bara är svartskärm eller om det står att ingen "Boot kan hittas på hårddisken").

  4. Efter ca 30min tryck in SATA-kabeln som går från moderkortet in i SSDn och starta om datorn.

Så har jag lyckats reseta min SSD när den har strulat och det har funkat varje gång.
Dock har min aldrig "dött" utan bara blivit lite knasig vid tillfällit strömavbrott

Värt att prova iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Provat denna metod?

  1. Koppla ur alla hårddiskar. Låt SATA kabeln till moderkortet sitta i moderkortet men inte i SSDn.

  2. Koppla in SSDn med ENDAST strömkabeln (inte kabeln som går till moderkortet) - Så att SSDn är den enda hårddisken igång.

  3. Starta datorn och låt datorn stå på (även om det bara är svartskärm eller om det står att ingen "Boot kan hittas på hårddisken").

  4. Efter ca 30min tryck in SATA-kabeln som går från moderkortet in i SSDn och starta om datorn.

Så har jag lyckats reseta min SSD när den har strulat och det har funkat varje gång.
Dock har min aldrig "dött" utan bara blivit lite knasig vid tillfällit strömavbrott

Värt att prova iallafall!

Tack för ett mycket intressant tips!

Synd som tusan att jag redan hunnit returnera den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tack för ett mycket intressant tips!

Synd som tusan att jag redan hunnit returnera den.

Ah, missade du skrev det, sorry :/

Det kanske kan ha fungerat, men nu lär du väl antagligen få en ny SSD istället så det är väl säkrare på sitt sätt!

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är en reklamation (inom 3 år) eller garanti så ska Proshop stå för frakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Provat denna metod?

  1. Koppla ur alla hårddiskar. Låt SATA kabeln till moderkortet sitta i moderkortet men inte i SSDn.

  2. Koppla in SSDn med ENDAST strömkabeln (inte kabeln som går till moderkortet) - Så att SSDn är den enda hårddisken igång.

  3. Starta datorn och låt datorn stå på (även om det bara är svartskärm eller om det står att ingen "Boot kan hittas på hårddisken").

  4. Efter ca 30min tryck in SATA-kabeln som går från moderkortet in i SSDn och starta om datorn.

Så har jag lyckats reseta min SSD när den har strulat och det har funkat varje gång.
Dock har min aldrig "dött" utan bara blivit lite knasig vid tillfällit strömavbrott

Värt att prova iallafall!

Det var så Jonas gjorde med sin ssd om jag inte missminner mig. Hörde det i swecs podcast för någon månad sen, vet dock inte vilket fabrikat ssdn var av.

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ah, missade du skrev det, sorry :/

Det kanske kan ha fungerat, men nu lär du väl antagligen få en ny SSD istället så det är väl säkrare på sitt sätt!

Det är ett bra test att ha i sin mentala verktygslåda! Får hoppas jag aldrig behöver det bara.

Skrivet av giplet:

Om det är en reklamation (inom 3 år) eller garanti så ska Proshop stå för frakten.

Ok, då ska jag se till att propsa på det!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

hmm det här låter illa för mig, har min dator i standby hela tiden när den inte används, har en vertex 3 max iops. Har dock inte märkt av något frys efter jag installerade windows 8. Använder standby för mitt nätagg är helt värdelöst och startas om i ungefär 20minuter när den ska starta datorn, som om den inte pallar med komponenterna även fast det är 850w. Får väl ta mig i kragen och köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Det tog exakt en månad innan jag fick veta att Proshop kommer att kreditera ssd:n. Slö hantering (särskilt då deras RMA-ärenden går till Danmark, via svenska filialen, där de först får ligga och mögla i en vecka), så jag kommer nog att undvika Proshop framöver.

Ssd:n var alltså uppenbarligen totalpaj, och jag är ju inte direkt sugen att köpa en ny likadan...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Tråkigt! Läge för RMA?

Jepp, jag skickade nyss iväg den.

Att köpa från Proshop kanske inte var så smart dock, då de kräver att man skickar returer med företagspaket, vilket Posten tar 190:- för. Det verkar inte som om Proshop erstätter frakten (även om felet bekräftas alltså). Om det stämmer, så kan de glömma mig som kund framöver.

Det är priset man får betala för att få det billigaste. Det går bra att köpa nuförtiden, men ska du åberopa garantin så kommer man ångra stort att man snålade in på de där tiorna. Det blir dyrt och/eller krångligt. Dyra och avancerade saker bör man köpa i en "riktig" affär för att få säkerheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rikimaru
Stand-By mördade min första SSD (en Intel 510). Med största sannolikhet är det samma sak som hänt dig.

Det är bara och byta ut den och sluta använda "Stand-By".

Ok. Det är ju dock extremt ruttet - standby är en självklarhet och det har fungerat flera gånger per dag i flera år med de andra ssd:er jag haft (Intel X-25M G2 180 GB och Samsung 830 256 GB).

Om Plextors ssd:er inte klarar av standby så ska det upp i rampljuset, ordentligt. Då kan de sluta skryta så förb****t om hur "stabila" och "säkra" deras enheter är.[/QUOTE]
What..?! Blev lite paff när jag läste detta också. Men fick ett svagt minne av att jag läst det förr också. Men det är ju helt orimligt. Man använder ju stand-by mest hela tiden nuförtiden, speciellt om man har en bärbar dator.

Skrivet av backfeed:

Uppdatering:

Det tog exakt en månad innan jag fick veta att Proshop kommer att kreditera ssd:n. Slö hantering (särskilt då deras RMA-ärenden går till Danmark, via svenska filialen, där de först får ligga och mögla i en vecka), så jag kommer nog att undvika Proshop framöver.

Ssd:n var alltså uppenbarligen totalpaj, och jag är ju inte direkt sugen att köpa en ny likadan...

Som sagt...

Men att inte ta en ny likadan är ju lite fånigt. Nu har du ju fått din felaktiga produkt, nu är det extremt osannolikt att du får ännu ett defekt exemplar från samma tillverkare av samma modell. Jag har själv en likadan disk som jag precis satt i min nyinskaffade Macbook pro, men felprocenten är såpass låg ändå. Man får väl ta backuper med jämna mellanrum. Tycker diskhaverier av alla slag blivit vanliga senaste decenniet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det är priset man får betala för att få det billigaste. Det går bra att köpa nuförtiden, men ska du åberopa garantin så kommer man ångra stort att man snålade in på de där tiorna. Det blir dyrt och/eller krångligt. Dyra och avancerade saker bör man köpa i en "riktig" affär för att få säkerheten.

Jepp, du har rätt. Jag brukar normalt inte köpa från billiga ställen med tveksam service, men jag hade fått upp förtroendet för Proshop efter att jag tidigare handlat prylar därifrån som inte gick att få tag på i någon annan butik (ett väldigt specifikt moderkort, det enda som passade i min htpc), och det gick väldigt smidigt. Men så är det förstås, att det är först när man får problem som de dåliga sidorna kommer fram.

Det har jag erfarenheter från förut, men ibland är jag dum nog att upprepa samma misstag.

Skrivet av Gibbe:

Men att inte ta en ny likadan är ju lite fånigt. Nu har du ju fått din felaktiga produkt, nu är det extremt osannolikt att du får ännu ett defekt exemplar från samma tillverkare av samma modell. Jag har själv en likadan disk som jag precis satt i min nyinskaffade Macbook pro, men felprocenten är såpass låg ändå. Man får väl ta backuper med jämna mellanrum. Tycker diskhaverier av alla slag blivit vanliga senaste decenniet.

Jo, visst är det lite fånigt, men det finns ju en liten risk att det beror på någon yttre påverkan, något som har med övrig hårdvara i min maskin att göra. Inte heller det är särskilt sannolikt, men jag är inte villig att riskera ytterligare en månads frånvaro av lagringsenhet, och att bli tvungen att installera om operativet ytterligare en gång.

Backup har jag förstås, men bara på relevanta filer, så jag måste ändå installera om operativ + program. Örk.

Det fick för övrigt bli en Samsung 840 Pro 512 GB som ersättare. Från en mer pålitlig butik.

Visa signatur

5950X, 3090