U S B (bootbar + flera partitioner? )

Permalänk

U S B (bootbar + flera partitioner? )

Hej har inte hittat konkret lösning alls på stora vida webben på mina funderingar.

-Kan jag ha ett styck usb-flashminne med följande egenskaper symbiost:

*Bootbart (kräver viss FAT-formatering va? )
*Verktyget Recovery-Console (några få MegaByte med windows XP egna extrapartition -DOSverktyg )
*samt en normal formaterad del som lagring (innehållandes programsviten PortableApps och liknande för windowsklient)

8 GB usb-minnet räcker och ska permanent sitta i datorn. Den sk återställningskonsolen till XP kan man ju installera
såväl lokalt som på detta minne (om man då gör stickan bootbar först)
Men kraschar den lokala disken /fel på bootsektor /system har man ju fördelen att starta via stickan.

(På stationär dator där jag har XP´s Återställningskonsol installerad på systemdisken så startar ju datorn automatiskt till
bootmeny där markören vilar default på "lokala disken" i 30 sekunder. Men man kan även välja fler alternativ.jag antar det blir exakt likadant trots att man har delen på extern flashminne..? )

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan göra ett normalt bootbart usbminne och sedan bara lägga in mappar med de prog du vill tillföra när det är skapat, det finns inget behov av att mickla mer avancerat såvida du inte ska lägga in möjligheten att ha flera olika operativsystem på minnet att välja mellan vid installation.
Bootbarhet har inte med filsytemet att göra, det kräver en bootloader på samma sätt som din hdd, det är den som skapas av de program som gör ett minne bootbart, sardu är ett mer avancerat sånt program som kan användas om du vill ha flera operativsystem på minnet http://www.sarducd.it/ jag har lekt med det och det enda som inte fungerar bra är om man blandar 32 och 64 bit os.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan göra ett normalt bootbart usbminne och sedan bara lägga in mappar med de prog du vill tillföra när det är skapat,
inte fungerar bra är om man blandar 32 och 64 bit os.

Hej tack för så snabb återkoppling.

Okej så jag tolkar det som att man kan kombinera åtminstone 2 faktorer:
-Att usb-flashminnet innehåller en "Bootsektor" , initerar så datorn kan läsa från den enheten istället för ord sys.
-samt att resten av utrymmet hanteras som vilket fat32 minne som helst att lägga in filer,bilder,mappar på via Windows...?

*men det tredje som handlar om Återställningskonsolen (som vid boot kommer hanteras som ett helt eget separat operativ av värddatorn.)
Hur hanteras detta? För vad jag förstått innehåller det särskilda RecoveryConsolen på 7MB grundläggande verktyg såsom checkdisc ,etc.

Kombineras dessa 3 ? Eller ersätter Konsolen rentutav alternativ ett...och har bootloader integrerat?

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du nått annat än den reparationsmeny du kan få upp genom att trycka F8 när wininstallationsskivan bootar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

trams

Skrivet av mrqaffe:

Menar du nått annat än den reparationsmeny du kan få upp genom att trycka F8 när wininstallationsskivan bootar ?

Jag bara refererar till en stationär dator där jag vet att Xp recoveryConsole är installerat (lokalt)

Där startar datorn automatiskt till det du menar (f8) Val av operativsystem /eller Bootmeny ?
Markören är per default då på den normala "xp professional home"
men även den extra konsolen går att välja genom piltangenterna, datorn hittar alltså ett extra operativ varje gång den startar och detta är väl
samma sak som reperationsdelen på XP skivan.
/C:\XPSP2\I386

Detta fenomen antar jag blir likadant oavsett Konsolens enhetsbeteckning/usb /eller lokal.

Nåväl. Jag har idag följt flertalet guider om hur man installerar konsolen på ett usb minne men misslyckats totalt. Trots översikt av en bekant som är van vid DOS språket & mycket duktig systemadministratör "datanörd" . Skiter i det här jävla tramset. Det är så jävla obefogad arbetsinsats utan bättre att tamejfan betala för en Hirens Live CD eller liknande man kan beställa färdiga usb som klarar allting.

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk

Upp. Lyft.

Jag behöver ett usb-minne som är bootbart (med Hireens Live CD på)
men har fastnat som ni sett. Det är Dos4Grub eller vad det heter...

fråga 2: Blir usb minnet med speciellt format läsbart sen i normala windowsklienter? dvs normal filstruktur NTFS volym så man kan lagra filer där på.

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk
Rekordmedlem

Som skrivet, prova sardu, minnet blir inte i nått "konstigt format" bara för att det blir bootbart, man bara lägger in det som behövs för boten och du kan kopiera in annat på minnet sedan om du vill bara du inte tar bort bootfilerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Som skrivet, prova sardu, minnet blir inte i nått "konstigt format" bara för att det blir bootbart, man bara lägger in det som behövs för boten och du kan kopiera in annat på minnet sedan om du vill bara du inte tar bort bootfilerna.

Hejsan.
Exakt jag har helt enkelt samlat för mycket information, vilket gör att man blandar ihop saker och drar fel slutsatser.

Jag har nu 1 usb minne med en linux-distribution på som jag gjorde bootbart enligt den hemsidan.
(som bekant annat filsystem) Störtskönt med KDE skrivbordsmiljö och fungerar klockrent som en egen dator man kör med direkt och sen suspend " jag antar att man inte ens använder RAM-minnet på värddatorn?

Sen provade jag samma program som följde med linux. (UnetBootin)
Programmet skriver bootsektor och sen la jag bara till iso -filen av HireensLiveCD och lät det stå på en längre tid och skriva rätt filer till minnet.

Nu har jag provat och jodå, trycker man F12 så kommer man fram till UnetBootins startmeny där man kan välja en rad saker:

men långt ifrån hur en HireensCD skall se ut:

flytta filerna eller vad tros?

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --