Permalänk
Medlem

En kärna varmare!

Hej!
Jag har nyligen installerat en corsair h110 till min i7 3770k. När jag kör realtemp så ligger en kärna ofta 10-20 grader varmare än alla andra vid idle (kärna 3).
Men sedan när jag stresstestar med prime95 så blir den jämnare med de andra.
Är det här normalt?

Permalänk
Avstängd

Kolla i taskmgr vilken kärna som används mest, borde ju vara core 3 isf.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

De verkar användas lika mycket. Kan det vara någonting med ojämn kylpasta?

Permalänk
Sötast

Tempsensorerna i en processor är designade för att användas som en skyddsmekanism mot överhettning, av denna anledningen så lägger man mest krut på att de ska visa rätt temperatur när processorn börjar nå sina maxtemperaturer, allt därunder får man ta med en grävskopa salt.

Att kylpastan skulle vara ojämn är högst osannolikt då det sprids ut iom att man klämmer fast kylaren på processorn.

Permalänk
Skrivet av Raliks:

Hej!
Jag har nyligen installerat en corsair h110 till min i7 3770k. När jag kör realtemp så ligger en kärna ofta 10-20 grader varmare än alla andra vid idle (kärna 3).
Men sedan när jag stresstestar med prime95 så blir den jämnare med de andra.
Är det här normalt?

Det är normalt.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack allihopa!

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt vanligt på IB 3770k och 3570k, enda lösningen är att delidda den och byta ut kylpastan mellan kylflänsen och själva CPUn. Det är dock inget jag skulle rekommendera om du inte är väldigt duktig på sånt här och har en backup CPU.

http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-ivy-brid...