Permalänk
Medlem

3-pin till USB?

Hej på er!
Nu har jag tröttnat på diverse kylplattor till laptops som man kan köpa överallt och som håller i två månader för att sedan börja låta som ett tröskverk och till slut dö en plågsam död (vilken jag möjligtvis kan ha varit ansvarig för)!

Skall även tilläggas att jag sällan sitter med datorn i knät utan oftast befinner jag mig vid mitt skrivbord, när jag inte är på resande fot.

Så vad jag har planerat nu är att skapa en inbyggd kylplatta i skrivbordet. Jag har en fläkt liggandes som jag tänkte bygga in i skrivbordet. Den är på 200 millimeter så det borde räcka. Båda sidorna skall sedan täckas med skyddande galler, givetvis, och sedan kunna kopplas in till laptopen när den står där.

Det problem jag stött på nu är hur jag ska strömförsörja fläkten. Den har i nuläget en vanlig 3-pinskontakt i änden på sladden. Denna ska gärna, med USB-kontakt, kunna kopplas in i laptopen eller ännu hellre vara direktansluten till en strömkälla så att det bara är att slå på en strömbrytare så går den igång.

Min fråga till er allvetande där ute är nu, är det möjligt?
Vidare då, hur går man tillväga?

Tack på förhand

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av frelleX:

Hej på er!
Nu har jag tröttnat på diverse kylplattor till laptops som man kan köpa överallt och som håller i två månader för att sedan börja låta som ett tröskverk och till slut dö en plågsam död (vilken jag möjligtvis kan ha varit ansvarig för)!

Skall även tilläggas att jag sällan sitter med datorn i knät utan oftast befinner jag mig vid mitt skrivbord, när jag inte är på resande fot.

Så vad jag har planerat nu är att skapa en inbyggd kylplatta i skrivbordet. Jag har en fläkt liggandes som jag tänkte bygga in i skrivbordet. Den är på 200 millimeter så det borde räcka. Båda sidorna skall sedan täckas med skyddande galler, givetvis, och sedan kunna kopplas in till laptopen när den står där.

Det problem jag stött på nu är hur jag ska strömförsörja fläkten. Den har i nuläget en vanlig 3-pinskontakt i änden på sladden. Denna ska gärna, med USB-kontakt, kunna kopplas in i laptopen eller ännu hellre vara direktansluten till en strömkälla så att det bara är att slå på en strömbrytare så går den igång.

Min fråga till er allvetande där ute är nu, är det möjligt?
Vidare då, hur går man tillväga?

Tack på förhand

Jag har gjort en sådan strömförsörjning genom att klippa av en USB sladd och klippa av fläkt sladden. Sen var det bara mixtra ihop dom och koppla in USB-kabeln i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Jag har gjort en sådan strömförsörjning genom att klippa av en USB sladd och klippa av fläkt sladden. Sen var det bara mixtra ihop dom och koppla in USB-kabeln i datorn.

Wow. SweClockers sviker mig aldrig! Tack hörni!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk

Det bör vara möjligt, dock kommer fläkten bara kunna matas med 5V (om du inte bygger in någon krets som ökar spännigen), vilket gör att den (om det är en 12V-fläkt) inte kommer gå på högsta varvtal.

Om du kollar på Wikipedia så ser du pinouten på USB, och det är alltså pin 4 som ska till den svarta kabeln på fläkten (jord/minus) och pin 1 som ska till den röda (plus), den gula behöver du inte ta hänsyn till om du inte vill ha varvtalsövervakning.

Ska du inte använda USB så kan du tex ha ett 9V-batteri, eller ett par Li-Ion-celler i en hållare, med en strömbrytare.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta på cirka 4-5 fläktar själv så det är möjligt. Var nu dock väldigt längesedan och alla dessa fläktar ligger änna inbakade under mina servrar, för att fylla sin funktion då hehe.

Men jag kollade på en 200mm fläkt jag har. Den har 3 sladdar ifrån sig, svart, röd och gul. Den gula var igentejpad så jag antar att den har varit till för styrning eller liknande, verkar i alla fall inte behövas. Svart och röd är samman kopplade med en enkel usbkabel som jag har skurit upp och tagit fram en svart och en röd sladd ifrån och skarvat ihop dessa.

Med denna metod så kommer fläken gå så ofta som datorn har ström, eller har vait så i alla mina fall (cikra 3 datorer). Men en enkel strömbrytare borde kunna fixa avstängning hur enkelt som helst Det går även att byta ut usb kabeln mot en mobilladdare som följer med android mobiler. Eller tja, det är ju oftast en vanlig usb^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av colafrysen:

Det bör vara möjligt, dock kommer fläkten bara kunna matas med 5V (om du inte bygger in någon krets som ökar spännigen), vilket gör att den (om det är en 12V-fläkt) inte kommer gå på högsta varvtal.

Om du kollar på Wikipedia så ser du pinouten på USB, och det är alltså pin 4 som ska till den svarta kabeln på fläkten (jord/minus) och pin 1 som ska till den röda (plus), den gula behöver du inte ta hänsyn till om du inte vill ha varvtalsövervakning.

Ska du inte använda USB så kan du tex ha ett 9V-batteri, eller ett par Li-Ion-celler i en hållare, med en strömbrytare.

Det sista där, där sa du något! Jag undrar jag hur länge ett 9V-batteri skulle klara av att driva en sån fläkt...

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Det borde väl nästan vara bättre att driva fläkten med hjälp av 230volts nätet istället? om ändå fläkten ska sitta fast i skrivbordet, en hyfsat enkel smart krets borde se ut så här

230v - 12v - strömbrytare - volt reglerare från t.ex. 0v till 12v - fläkt

självaste hastighets regleraren och av/på knappen behöver inte vara speciellt stora och går nog enkelt att gömma och ha lätt åtkomligt i ett skrivbord,

från 230v till 12v borde man kunna använda t.ex en laddare till en bärbar dator (eller liknande som ligger på 12v)

Permalänk
Medlem

Du kan använda denna för att omvandla från 5v (USB) till 12v som fläkten behöver för att gå på fullt varvtal. http://dx.com/p/mini-dc-dc-voltage-stabilizer-regulator-modul...
Den kan ju mata ut valfri spänning så du kan reglera den valfritt för att få lagom hastighet på fläktarna.

Jag testade en gång att driva en 12v fläkt med 5v från en USB-port. Fläkten snurrade inte. Men jag antar att det var ett undantag, för vad jag har hört så räcker 5v till att driva de flesta fläktar, om inte med full hastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frelleX:

Det sista där, där sa du något! Jag undrar jag hur länge ett 9V-batteri skulle klara av att driva en sån fläkt...

Det kommer räcka gott och väl att driva fläkten på 5V. Bara du får lite luftflöde under datorn så kommer det bli jättestor skillnad

Permalänk
Medlem

Någon som köpt en sådan här lösning? Skulle vilja slippa pilla själv samt ha möjlighet att återanvända både sladd och fläkt i framtiden

Permalänk

@Wooshen: Det jag skulle ha gjort är att skaffa en liten strömadapter man kan sätta direkt i vägguttaget, och ett plus är ju om denna också har så man kan reglera volten. Då slipper man krångla med att löda dit potentiometer eller ordna någon sorts krets för att kontrollera volten. Det finns mängder med såna på ebay för bara några kronor.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Wooshen: Det jag skulle ha gjort är att skaffa en liten strömadapter man kan sätta direkt i vägguttaget, och ett plus är ju om denna också har så man kan reglera volten. Då slipper man krångla med att löda dit potentiometer eller ordna någon sorts krets för att kontrollera volten. Det finns mängder med såna på ebay för bara några kronor.

Jag föll åt hållet där jag beställde en usb converter från kina
Då jag inte behöver ha någon speciell kontroll egentligen förutom på/av samtidigt som den anslutna enheten är på så klarar jag mig. Hoppas jag, får väl se om det är ett tröskverk som drar igång sen när jag väl kopplat in den. Är dock en 200mm från corsair 250d så den borde snurra rätt tyst.