Kan dålig överklockningsförmåga bero på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Kan dålig överklockningsförmåga bero på moderkortet?

Tja! Har funderat ett tag på varför jag inte får upp min AMD Phenom II 960T till mer än 3.6 ghz stabilt när jag överklockar den. Det kommer upp meddelanden om bl.a. page fault in nonpaged area mm. och jag börjar fundera på att byta moderkort för att se om ett annat kort kan få upp min kära cpu i högre hastigheter. Är detta värt? Jag undrar även om det kan bero på dåliga minnen. Jag har för tillfället några halvkassa minnen som jag snodde från min gamla fujitsudator. För att förenkla tråden och frågorna:

1) Kan mitt moderkort göra så att jag inte kan klocka så högt som jag vill?
2) Kan mina minnen påverka att jag inte kan klocka så högt som jag vill?
3) Eller beror det helt enkelt på en oturlig processor?

Mina komponenter står nedan! Vore tacksam för svar!
Edit: Har en CM Hyper 212 för att kyla, så värmen är inte ett problem

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Tja! Har funderat ett tag på varför jag inte får upp min AMD Phenom II 960T till mer än 3.6 ghz stabilt när jag överklockar den. Det kommer upp meddelanden om bl.a. page fault in nonpaged area mm. och jag börjar fundera på att byta moderkort för att se om ett annat kort kan få upp min kära cpu i högre hastigheter. Är detta värt? Jag undrar även om det kan bero på dåliga minnen. Jag har för tillfället några halvkassa minnen som jag snodde från min gamla fujitsudator. För att förenkla tråden och frågorna:

1) Kan mitt moderkort göra så att jag inte kan klocka så högt som jag vill?
2) Kan mina minnen påverka att jag inte kan klocka så högt som jag vill?
3) Eller beror det helt enkelt på en oturlig processor?

Mina komponenter står nedan! Vore tacksam för svar!
Edit: Har en CM Hyper 212 för att kyla, så värmen är inte ett problem

Varför ska du ens överklocka mera?

Det ger inte ut mycket mera FPS i spelen.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tre sakerna kan påverka. Klockar du med FSB eller bara multipel?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

1) Ditt moderkort måste kunna kräma ut rätt spänning till samtliga komponenter i datorn för att få en stabil klockning.
2) Jag vet faktiskt inte hur minnena påverkar processorklockning. Låter detta vara osagt, reserverat för någon med mer kunskap
3) Det är nog mest troligt att du har fått en processor som inte klockar tillräckligt högt för din smak. (Har dock inte någon större erfarenhet av AMD:s processorer så vet inte heller ifall din klockning är onaturligt låg)

Vad jag hört så ska Asrock ha stabila moderkort som klarar av att leverera bra spänning.

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

minnena påverkar inte mkt men mer ram (är det ddr2 eller ddr3 ?) och t ex detta moderkort
https://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3 det klarar då av 4 ghz med phenom II men det är lite också på cpun som begränsar också hur högt man kommer..

minnen inte så vettigt att gå efter mhz då du har dedikerat grafikkort om du nu inte är ute efter några få fps extra medans det kostar 300 kr till för det
https://www.inet.se/produkt/5315494/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

minnena påverkar inte mkt men mer ram (är det ddr2 eller ddr3 ?) och t ex detta moderkort
https://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3 det klarar då av 4 ghz med phenom II men det är lite också på cpun som begränsar också hur högt man kommer..

Förstår inte riktigt vad du menar men du kan aldrig garantera att det där moderkortet klarar 4ghz. varje cpu är unik. Samma sak med moderkortet men cpu'n påverkar mest.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

I detta fallet hade jag nog oavsett valt att byta moderkortet. Stämmer det att det är det som står i din sign du har? Nvidia Chipset är inte bra någonstans, kör med AMD's egna kretsar.

http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/M3N78D%20FX/?cat=Specificatio... Är det detta du har nu, så hade jag som sagt bytat illa kvickt.

Varför kanske du undrar? Jo, Nvidia chipset blir mycket varma och kylningen på detta moderkort ser värdelös ut, samt där är ingen kylning på voltage regulatorerna runt CPU socketen heller.

Bättre val:

https://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

https://www.inet.se/produkt/1902350/asus-m5a97-r2-0

https://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Dessa kort "borde" ge dig mer headroom.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Orkhan:

Tja! Har funderat ett tag på varför jag inte får upp min AMD Phenom II 960T till mer än 3.6 ghz stabilt när jag överklockar den. Det kommer upp meddelanden om bl.a. page fault in nonpaged area mm. och jag börjar fundera på att byta moderkort för att se om ett annat kort kan få upp min kära cpu i högre hastigheter. Är detta värt? Jag undrar även om det kan bero på dåliga minnen. Jag har för tillfället några halvkassa minnen som jag snodde från min gamla fujitsudator. För att förenkla tråden och frågorna:

1) Kan mitt moderkort göra så att jag inte kan klocka så högt som jag vill?
2) Kan mina minnen påverka att jag inte kan klocka så högt som jag vill?
3) Eller beror det helt enkelt på en oturlig processor?

Mina komponenter står nedan! Vore tacksam för svar!
Edit: Har en CM Hyper 212 för att kyla, så värmen är inte ett problem

1) absolut kan det vara moderkortet som begränsar överklockningen, men det är mer sannolikt att du fått en riktigt dålig CPU även om det är ett rätt unket moderkort du sitter på (enligt sig)
2) Om jag kommer ihåg rätt så är 960T utan upplåst multiplier vilket innebär att man FSB överklockar vilket påverkar minnet, så det är högst troligt att det är dom som begränsar, testa höja hur många volt de får eller sänka hastigheten på dom.
3) Finns riktigt ruttna exemplar av CPUer man kan få med lite otur. Köpte själv en 2.6GHz P4a en gång i tiden. Den var typ "garanterad" att ge ~3.5GHz här på forumet, min stannade på 2.75GHz oavsett spänning. Vet att det var CPUn som var problemet då jag köpte en 3.2GHz prescot senare som gick upp i 4.7GHz med dryice på samma moderkort senare

oavsett vilket tycker jag det känns som en lite dum ide att köpa ett nytt moderkort för att kunna få ut ett per MHz extra från en så pass gammal CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

1) absolut kan det vara moderkortet som begränsar överklockningen, men det är mer sannolikt att du fått en riktigt dålig CPU även om det är ett rätt unket moderkort du sitter på (enligt sig)
2) Om jag kommer ihåg rätt så är 960T utan upplåst multiplier vilket innebär att man FSB överklockar vilket påverkar minnet, så det är högst troligt att det är dom som begränsar, testa höja hur många volt de får eller sänka hastigheten på dom.
3) Finns riktigt ruttna exemplar av CPUer man kan få med lite otur. Köpte själv en 2.6GHz P4a en gång i tiden. Den var typ "garanterad" att ge ~3.5GHz här på forumet, min stannade på 2.75GHz oavsett spänning. Vet att det var CPUn som var problemet då jag köpte en 3.2GHz prescot senare som gick upp i 4.7GHz med dryice på samma moderkort senare

oavsett vilket tycker jag det känns som en lite dum ide att köpa ett nytt moderkort för att kunna få ut ett per MHz extra från en så pass gammal CPU.

Tja! tack för svar. Vet att moderkortet är skitkasst xD där av mina misstankar.
Personligen tycker dock jag dock om processorn, den står sig fortfarande i dagens spel och håller min dator i schack, så jag är nöjd!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

Varför ska du ens överklocka mera?

Det ger inte ut mycket mera FPS i spelen.

Nej jag vet detta, men är personligen rätt så intresserad av överklockning, lite ur ett "nörd perspektiv" om du förstår vad jag menar. Sedan är jag bara allmänt intresserad av frågan, då det kan vara bra att veta

Skrivet av giplet:

Alla tre sakerna kan påverka. Klockar du med FSB eller bara multipel?

Klockar med multipeln!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz