Permalänk
Medlem

Köra 5 minnen eller 3?

Har haft problem med bluescreens, ibland har det inte kraschat på hela dagen, ibland en gång men i morse så fick jag typ 5 bluescreens irad. Tog därför ut ett av dem och nu har det funkat hela dagen så det kan ju vara det minnet eller den minnesplatsen som inte funkar riktigt. Jag har altså ett tri channel moderkort så frågan är ju om jag ska ta ut 2 minnen till eller om jag ska köra på 5st? Varje sticka är på 2gb

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Har haft problem med bluescreens, ibland har det inte kraschat på hela dagen, ibland en gång men i morse så fick jag typ 5 bluescreens irad. Tog därför ut ett av dem och nu har det funkat hela dagen så det kan ju vara det minnet eller den minnesplatsen som inte funkar riktigt. Jag har altså ett tri channel moderkort så frågan är ju om jag ska ta ut 2 minnen till eller om jag ska köra på 5st? Varje sticka är på 2gb

Man ska aldrig köra ojämna stickor om maxantalet på portar inte är 2.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Man ska aldrig köra ojämna stickor om maxantalet på portar inte är 2.

Varför inte, dual channel och triple channel fungerar ju inte oavsett?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Man ska aldrig köra ojämna stickor om maxantalet på portar inte är 2.

Aldrig stämmer inte riktigt.
Skillnaden blir att minnen inte kör i Tripple/Dual channel utan endast i Single Channel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Man ska aldrig köra ojämna stickor om maxantalet på portar inte är 2.

Alltså nu har ju jag ett tri channel moderkort så då är ojämna stickor naturligt

Permalänk
Medlem

Var lite svårläst, man kan köra ojämnt alltså inte 3 multipel. Men jag har aldrig hört någon som rekommenderar det. Skulle köra 3 minnen så länge du inte har absolut behov av mer minne och du inte märker av att du har 5 minnen.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karazhan:

Har haft problem med bluescreens, ibland har det inte kraschat på hela dagen, ibland en gång men i morse så fick jag typ 5 bluescreens irad. Tog därför ut ett av dem och nu har det funkat hela dagen så det kan ju vara det minnet eller den minnesplatsen som inte funkar riktigt. Jag har altså ett tri channel moderkort så frågan är ju om jag ska ta ut 2 minnen till eller om jag ska köra på 5st? Varje sticka är på 2gb

Vad händer om du sätter en annan sticka i den sockeln, alltså byter plats med en annan sådan? Då får du ju reda på om sockeln eller stickan är kajko, och kan då ev få det utbytt på garanti?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad händer om du sätter en annan sticka i den sockeln, alltså byter plats med en annan sådan? Då får du ju reda på om sockeln eller stickan är kajko, och kan då ev få det utbytt på garanti?!

Ska göra det när jag kommer hem, det sura är ju att jag har en fet luftkylare så den måste jag ta bort för att kunna testa på ett bra sätt. Ett annat problem är också att det kan vara grymt lång tid innan jag får bluscreens. I går när jag tog bort en sticka så fungerade datorn hela dagen, sen när jag startade den idag så fick jag bluescreen ganska omgående. Kan dock vara något med att jag sätter datorn i sleep.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karazhan:

Ska göra det när jag kommer hem, det sura är ju att jag har en fet luftkylare så den måste jag ta bort för att kunna testa på ett bra sätt. Ett annat problem är också att det kan vara grymt lång tid innan jag får bluscreens. I går när jag tog bort en sticka så fungerade datorn hela dagen, sen när jag startade den idag så fick jag bluescreen ganska omgående. Kan dock vara något med att jag sätter datorn i sleep.

Då kan det vara läge att testa burken i t ex Memtest86+ och/eller OCCT en längre tid för att se om burken verkligen är stabil?! Kör du överklockat, om så är fallet testa med "vanliga" hastigheter?

Sedan kan det vara läge att kolla vilken biosversion du har och kanske uppdatera om problemen hänger kvar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam

Memtest 20 minuter per minnessticka en och en för att få et thum om vilka som är OK eller inte. Så värt det för frustration i längden.

Är det garanti kvar är det bara att köra en retur på minnet.

Ang antal minnen på ett 1366 moderkort så är 6 optimalt för bandbredd och mängd, däremot hade jag nog hellre kört 4st i dualchannel än 5st i singelchannel om man inte är kritiskt behov av minnesmängden för bättre prestanda.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Går att köra med 3 st minnen (6GB) i triple channel, gör det själv på min gamla dator.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Alltså nu har ju jag ett tri channel moderkort så då är ojämna stickor naturligt

3, 6, 9, 12 stickor.

Det krävs 3 stickor för att ha tri channel eller par om 3. Du kan inte ha tri channel med 5 stickor för du kan inte ha 1.66 par med tri channel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då kan det vara läge att testa burken i t ex Memtest86+ och/eller OCCT en längre tid för att se om burken verkligen är stabil?! Kör du överklockat, om så är fallet testa med "vanliga" hastigheter?

Sedan kan det vara läge att kolla vilken biosversion du har och kanske uppdatera om problemen hänger kvar.

Skrivet av Fluf:

Memtest 20 minuter per minnessticka en och en för att få et thum om vilka som är OK eller inte. Så värt det för frustration i längden.

Är det garanti kvar är det bara att köra en retur på minnet.

Ang antal minnen på ett 1366 moderkort så är 6 optimalt för bandbredd och mängd, däremot hade jag nog hellre kört 4st i dualchannel än 5st i singelchannel om man inte är kritiskt behov av minnesmängden för bättre prestanda.

Kört memtest när jag hade 6st stickor i cirka 7 timmar och 0 error, kört flera memtest innan det också men 0 fel. Kört prime i 8 timmar också men samma sak där. blev inga fel.

Mitt moderkort har inte stöd för dual channel utan det 5st i single eller 3st i dual.

Ska pröva återställa den och se vad som händer då, kör 4.1ghz på en i7 975 men som sagt, kört prime på den i flera timmar utan fel.

Permalänk
Medlem

Står så här i min manual till mitt Asus Rampage III Formula:

2 DIMM: Supports two (2) modules inserted into slot A1 and B1 as one pair of Dual-channel memory configuration.

3 DIMM: Supports Three (3) modules inserted into the red slots (A1, B1 and C1) as one set of Triple-channel memory configuration.

4 DIMM: Supports four (4) modules inserted into the red slots (A1, B1 and C1) and the grey slot A2 as one set of Triple-channel memory configuration.

6 DIIMM: Supports six (6) modules inserted into both the red slots and the grey slots as two set of Triple-channel memory configuration.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

3, 6, 9, 12 stickor.

Det krävs 3 stickor för att ha tri channel eller par om 3. Du kan inte ha tri channel med 5 stickor för du kan inte ha 1.66 par med tri channel.

Självklart,dock så är ju 3 stickor ojämna i den bemärkelsen att 3 är ett ojämt tal, ville klargöra det då det det inte är så vanligt med tri channel och folk vet inte alltid om det och svarar därefter. Fick ett liknadne svar förra gången jag frågade om ram och då var det att man alltid ska köra ett jämt par så som 2-4-6 etc men självkalrt är det inte så om man har tri channel

Skrivet av seville57:

Står så här i min manual till mitt Asus Rampage III Formula:

2 DIMM: Supports two (2) modules inserted into slot A1 and B1 as one pair of Dual-channel memory configuration.

3 DIMM: Supports Three (3) modules inserted into the red slots (A1, B1 and C1) as one set of Triple-channel memory configuration.

4 DIMM: Supports four (4) modules inserted into the red slots (A1, B1 and C1) and the grey slot A2 as one set of Triple-channel memory configuration.

6 DIIMM: Supports six (6) modules inserted into both the red slots and the grey slots as two set of Triple-channel memory configuration.

Så det går att köra 3 i tri och en i single? Ska kolla om mitt asus p6t deluxe stödjer det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så det går att köra 3 i tri och en i single? Ska kolla om mitt asus p6t deluxe stödjer det när jag kommer hem

Tydligen går det att köra tripple channel med 4 dimms. Det går emot vad jag fått lära mig och tydligen fick jag lära mig något nytt.

Gigabyte skriver liknande om sina X58 moderkort.

Skrivet av Gigabyte:

1. 3 Channel mode cannot be enabled if only one or two DDR3 memory modules are installed.
2. When enabling 3 Channel mode with three or four modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used. When enabling 3 Channel mode with three memory modules, be sure to install them in the DDR3_1, DDR3_2 and DDR3_4 sockets.

Men det spelar nog ingen roll om du kör dual eller tripple channel. Skillnaden i prestanda är så liten att det inte är märkbart i spel eller vanligt användande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken