Kan jag använda dessa rengöringsdukar till att ta bort gammal kylpasta?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda dessa rengöringsdukar till att ta bort gammal kylpasta?

God morgon! Jag ska byta kylare till min processor (använder i dagsläget Intels stockkylare), men jag har ingen kemiskt ren aceton, T-röd eller liknande hemma. Däremot hittade jag en burk med rengöringsdukar här hemma, men jag vet inte om jag vågar använda dem i fall de skulle lämna rester eller något skit.

De är inköpta på Biltema och på förpackningen står det "För rengöring av datorer, skrivare, tangentbord, CD-ROM-skivor m.m. Brandfarligt - innehåller isopropanol." (vilket jag läst någonstans att man kan använda), men det står inte om det innehåller något annat. Det är alltså några slags fiberdukar som är indränkta, eller snarare fuktade med isopropanol. Det står även "Obs! Ej för användning på monitorns bildrör." Hittade tyvärr inte produkten på Biltemas hemsida. Så vad tror ni, kan de användas till att ta bort kylpasta med eller får jag ge mig iväg och fixa aceton?

Tack.

Permalänk
Medlem

Toa-papper och t-röd samt av sluta med kaffe filter funkar bra för mig. T-röd hittas billigt på macken.

Permalänk
Medlem

försvinner kylpastan så kör i vind! ..annars smetas det bara runt så att du märker om det fungerar eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Toapapper och t-röd samt av sluta med kaffefilter funkar bra för mig. T-röd hittas billigt på macken.

Det svarar ju förvisso inte på min fråga, men ja. Jag vet att man kan använda T-röd, kemiskt ren aceton och så vidare, men jag har inget av detta hemma, så jag undrar om rengöringsdukarna jag beskrev i ts skulle fungera. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

De fungerar bra, kör på!

Permalänk
Entusiast

Isopropanol är det tveklöst bästa jag har använt för rengöring av processorer, och fiberduk borde inte ludda. Så det låter som att det kan fungera riktigt bra

(Och förresten TS står för trådskaparen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

De fungerar bra, kör på!

Har du egen erfarenhet av just dessa (röd burk med Biltemas logo på)?

Skrivet av Blargmode:

Isopropanol är det tveklöst bästa jag har använt för rengöring av processorer, och fiberduk borde inte ludda. Så det låter som att det kan fungera riktigt bra

(Och förresten TS står för trådskaparen)

Trådstartare/trådstart... same shit!

Tack för de snabba svaren, i alla fall. Ville bara vara säker!

Permalänk
Medlem

Om inte dukarna innehållet något annat, typ någon form av olja så ska det inte vara någon fara. När du torkat bort kylpastan vill du att medlet i dukarna ska dunsta bort, inte stanna kvar som en hinna över CPUn.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Om inte dukarna innehållet något annat, typ någon form av olja så ska det inte vara någon fara. När du torkat bort kylpastan vill du att medlet i dukarna ska dunsta bort, inte stanna kvar som en hinna över CPUn.

Mjo, det var ju lite det jag oroade mig för, men nu står det tyvärr inte mer på burken. Men det känns ju dock rätt osannolikt att de skulle innehålla olja, med tanke på att alkohol löser fett.

Jag har aldrig bytt kylare förut, men jag hoppas att även mitt otränade öga märker om något olämpligt hamnar på CPUn!

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol är till för Teknisk rengöring och är det absolut bästa.

Finns att köpa på bl.a. Apoteket och Kjell.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...
Förklaring: Ren isopropanol / Isopropylalkohol (99,5%). Används för rengöring av bandtransport (tonhuvuden, videotrummor, gummirullar), optiska linser, etc. Avlägsnar oxid, smuts och olja.
Alternativ benämning: 2-propanol. Används även för rengöring av kretskort såväl före som efter lödning. Skonsamt mot de flesta plaster men kan påverka vissa lackerade ytor. Mycket brandfarlig.
Läs säkerhetsdatablad före användning.

På Apoteket finns det ej på hyllan utan man måste fråga efter det. Man får vara beredd på att de frågar vad man skall ha det till, men det ingår väl i deras arbetsrutin. Det är bara att förklara att du skall rengöra datorkomponenter som t.ex. processor eller minnen. När man ändå är på Apoteket så kan man köpa med sig luddfria rengöringskompresser.

Personligen skulle jag Inte använda T-röd då det innehåller olja. Oljehinna + Processor = Inge bra.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Hm, jag hittade säkerhetsdatablad för en produkt som i beskrivningen låter identiskt till dessa dukar.

http://www.melbye.com/melbye/frontend/mediabank/6894/Saekerhe...

Det står att det innehåller avjoniserat vatten. Om detsamma skulle gälla de jag har här, skulle det innebära någon fara för processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Det svarar ju förvisso inte på min fråga, men ja. Jag vet att man kan använda T-röd, kemiskt ren aceton och så vidare, men jag har inget av detta hemma, så jag undrar om rengöringsdukarna jag beskrev i ts skulle fungera. Tack ändå!

Det svarade inte på din fråga tänka komma med ett annat billigt alternativ bara. Man vet ju inte vad som finns i dom dukarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill vara noggrann måste du köpa något medel som tipsats om. Annars kan du använda bara ett kaffefilter utan något medel tycker jag. Du kommer inte att få bort allt, men det gör mindre skada att det sitter kvar lite kylpasta i porer i materialet än att du använder ett medel som inte är bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Svängde förbi den lokala matbutiken och hittade Gripen Kemiskt ren Aceton, trots att jag kollat tidigare och frågat ett av butiksbiträdena...

Hur som helst, hade lite problem hit och dit men nu så har min dator fått en ny 120mm-fläkt från be quiet!, ett 630W nätagg från samma tillverkare, lite dekorationer och en ny kylare som hjälper processorn ligga omkring 35 i idle och cirka 55 i load, mot tidigare 45 i idle respektive 80-85 i load.