Permalänk
Medlem

Gaming PC setup val av Intel Core i 7

Tjenare jag har 2 olika val att välja mellan och dem är
LGA2011 http://www.inet.se/kundvagn/visa/3334657/datorforslag2

LGA1155 http://www.inet.se/kundvagn/visa/3334651/datorforslag

Jag livestreamar väldigt ofta och så Rendrar jag även fast inte lika ofta.

Så jag undrar vilken som kommer göra det lättast för mig när jag spelar och livestreamar

För jag hade tänkt att "överklocka" processorn också till ca 4,6 GHz

Tack i förhand för svaren !

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

något är fel på länkarna båda är 2011'an

Permalänk
Medlem

Det räcker med en tråd....

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

något är fel på länkarna båda är 2011'an

Sådär det är fixat

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Inaktiv

Ska du spela är det väl onödigt med en i7 istället för en i5? lägg pengarna på hdd, ram eller GPU istället

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera någon av dem faktiskt men det som var mest intressant var:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3334651/datorforslag

Dock skulle jag göra vissa ändringar.

Den första ett byte till ett mer ljuddämpad chassi i stil med FD R4. Detta då det är väldigt få personer som gillar att höra sin dator, även om man tänker i stil med "Skit samma, jag tål lite ljud om datorn presterar bra i utbyte". En tyst dator är skönt att ha.

Jag skulle inte använda Samsungs 840 SSD serie om du inte då väljer Pro modellen istället. Basic-seriens prestanda är ifrågasättbar i 840 serien, dock några hundra billigare för det mesta. Men Pro är den som verkligen förtjänar att finnas i 840 serien. Ska du ha en basic kan du lika gärna använda en SSD ur Samsung's 830 serie i mitt tycke, om du kan hitta en.

Dominator Platinum för 1500:- ser jag faktiskt lite som slöseri. Ja, dem presterar väldigt, väldigt bra. Men du skulle lika gärna kunna köra på 4st 1600mhz 4gb stickor. Prestandatappet kommer inte vara så märkbart att du hajar till.

Lagring. Jag hoppas att du har en lagringsdisk hemma som du ska ha utöver SSD disken.

Moderkortet. Motivera gärna varför du har valt just det där, jämfört med ett billigare alternativ. Helt enkelt för att jag vill veta om du förstår vad du betalar för, och om du har användning av det. Ber om ursäkt om jag låter otrevlig/kaxig, inte min mening.

Grafikkort saknas men det har du väl även det ett liggandes.

Nätagget stödjer jag dock. Det är en komponent som många snålar in på, när ett bra nätaggregat är grunden till ett bra bygge.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ska du spela är det väl onödigt med en i7 istället för en i5? lägg pengarna på hdd, ram eller GPU istället

Jag kommer att behöva en i7 pga att jag streamar och rendrar samtidigt.

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

Onödigt med ht i spel? Inte riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Skulle inte rekommendera någon av dem faktiskt men det som var mest intressant var:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3334651/datorforslag

Dock skulle jag göra vissa ändringar.

Den första ett byte till ett mer ljuddämpad chassi i stil med FD R4. Detta då det är väldigt få personer som gillar att höra sin dator, även om man tänker i stil med "Skit samma, jag tål lite ljud om datorn presterar bra i utbyte". En tyst dator är skönt att ha.

Jag skulle inte använda Samsungs 840 SSD serie om du inte då väljer Pro modellen istället. Basic-seriens prestanda är ifrågasättbar i 840 serien, dock några hundra billigare för det mesta. Men Pro är den som verkligen förtjänar att finnas i 840 serien. Ska du ha en basic kan du lika gärna använda en SSD ur Samsung's 830 serie i mitt tycke, om du kan hitta en.

Dominator Platinum för 1500:- ser jag faktiskt lite som slöseri. Ja, dem presterar väldigt, väldigt bra. Men du skulle lika gärna kunna köra på 4st 1600mhz 4gb stickor. Prestandatappet kommer inte vara så märkbart att du hajar till.

Lagring. Jag hoppas att du har en lagringsdisk hemma som du ska ha utöver SSD disken.

Moderkortet. Motivera gärna varför du har valt just det där, jämfört med ett billigare alternativ. Helt enkelt för att jag vill veta om du förstår vad du betalar för, och om du har användning av det. Ber om ursäkt om jag låter otrevlig/kaxig, inte min mening.

Grafikkort saknas men det har du väl även det ett liggandes.

Nätagget stödjer jag dock. Det är en komponent som många snålar in på, när ett bra nätaggregat är grunden till ett bra bygge.

Jag har valt detta chassi för att jag är ofta iväg på stora lan och denna burk är ett skönt chassi och även en bra test bänk.
Jag har 1tb Hårdisk utöver ssd disken.
Jag har dubbla 660 ti från asus liggandes som jag ska använda i denna setup.
Moderkortet + enkel bios
avancerad bios för erfarna överklockare
automatisk överklockningsfunktion
Reset cmos-knapp på baksidan
gott om anslutningsmöjligheter

RAM Minne det är bra kylning i platinum stickorna vilket ger mig bra möjligheter för "överklockning" och dom ser bra ut. (inet har typ det dyraste priset på dem också ska köpas från annat ställe för 1190:-)

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ska du spela är det väl onödigt med en i7 istället för en i5? lägg pengarna på hdd, ram eller GPU istället

Och som andra säger det är inte onödigt med HT när det gäller att spela spel och livestreama samtidigt..

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Jag har valt detta chassi för att jag är ofta iväg på stora lan och denna burk är ett skönt chassi och även en bra test bänk.
Jag har 1tb Hårdisk utöver ssd disken.
Jag har dubbla 660 ti från asus liggandes som jag ska använda i denna setup.
Moderkortet + enkel bios
avancerad bios för erfarna överklockare
automatisk överklockningsfunktion
Reset cmos-knapp på baksidan
gott om anslutningsmöjligheter

RAM Minne det är bra kylning i platinum stickorna vilket ger mig bra möjligheter för "överklockning" och dom ser bra ut.

Isåfall så är chassit acceptabelt för ändamålet skulle jag säga. Just HAF serien har även väldigt bra kylning, så om portabilitet och överklockning är så pass viktigt så kan du köra på det. Jag funderade en snabbis på Define Mini men har ingen egen erfarenhet av just det chassit, så jag kan inte med gott samvete rekommendera det när jag inte känt på det själv.

660Ti SLI kommer fungera bra med bygget, troligtvis agera flaskhals, men i en så pass hög flaska att du inte behöver bry dig om det.

Avanceras BIOS för erfarna överklockare ser jag som rent marknadsförings-bullshit. Är du en erfaren överklockare behöver du inte ett super-BIOS för ändamålet. Inte heler en automatisk överklockningsfunktion. Reset-CMOS är trevligt att ha, om du dock behöver en sådan knapp på baksidan av kortet så låter det som att du kommer överklocka fram och tillbaka väldigt, väldigt ofta. Anslutningsmöjligheter är mysiga men oftast övervärderade. Känner du dock att det är någonting du sätter värde på ändå, så är det värt det. Det är trots allt bara du som bestämmer vad du tycker är acceptabelt. Och när du iallafall kan försöka att motivera kortet, så innebär det att du vill ha det till den grad att du skulle bli besviken i slutändan om du tog ett annat. Så kör på det moderkortet för att behålla sinnesron.

SSD är nästan ett krav idag för att en dator ska kännas modern. Googla runt på lite prestanda för 830, 840 Basic och 840 Pro.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Isåfall så är chassit acceptabelt för ändamålet skulle jag säga. Just HAF serien har även väldigt bra kylning, så om portabilitet och överklockning är så pass viktigt så kan du köra på det. Jag funderade en snabbis på Define Mini men har ingen egen erfarenhet av just det chassit, så jag kan inte med gott samvete rekommendera det när jag inte känt på det själv.

660Ti SLI kommer fungera bra med bygget, troligtvis agera flaskhals, men i en så pass hög flaska att du inte behöver bry dig om det.

Avanceras BIOS för erfarna överklockare ser jag som rent marknadsförings-bullshit. Är du en erfaren överklockare behöver du inte ett super-BIOS för ändamålet. Inte heler en automatisk överklockningsfunktion. Reset-CMOS är trevligt att ha, om du dock behöver en sådan knapp på baksidan av kortet så låter det som att du kommer överklocka fram och tillbaka väldigt, väldigt ofta. Anslutningsmöjligheter är mysiga men oftast övervärderade. Känner du dock att det är någonting du sätter värde på ändå, så är det värt det. Det är trots allt bara du som bestämmer vad du tycker är acceptabelt. Och när du iallafall kan försöka att motivera kortet, så innebär det att du vill ha det till den grad att du skulle bli besviken i slutändan om du tog ett annat. Så kör på det moderkortet för att behålla sinnesron.

SSD är nästan ett krav idag för att en dator ska kännas modern. Googla runt på lite prestanda för 830, 840 Basic och 840 Pro.

Okej jag ska Googla detta, Men så du skulle välja Förslaget med 3770k istället för den med 3820:n ? Tänkte efter som att 3820:n borde ändå vara bättre eller ? och det vart ändå 100 kr billigare.

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

Tycker dom minnena är lite överdrivet dyra...
Sen om jag var du skulle jag ta andra minnen,Moderkort,kylare:) skulle spara nog 1000-2000kr på det.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Tycker dom minnena är lite överdrivet dyra...
Sen om jag var du skulle jag ta andra minnen,Moderkort,kylare:) skulle spara nog 1000-2000kr på det.:)

Som sagt jag har ett pris på Dominator Platinum stickorna för 1200kr vilket är mycket bättre och jag ska ha dom för att dom är mycket lättre att "Överklocka" för att dom har bra kylning och moderkortet är ett bra och kylaren kommer jag att behöva till cpu:n för nästan optimal "överklockning".

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag skulle köra med 3770 istället för 3820 är pga den modernare arkitekturen. 22nm vs 32nm, 77w vs 130w.

3770K är den som är tillverkad i 22nm och har en TDP på 77W.
3820 är den som är tillverkad i 32nm med TDP på 130W.

TDP - Strömförbrukning. Ju högre strömförbrukning, desto högre värme. Och desto högre elräkning med för den delen, om än lätt att neglera. Hur som helst, värme är någonting som man vill undvika i sin dator, överklockning eller ej. Och som du kanske är medveten om brukar just överklockning och värme gå hand i hand. För dina ändamål har du ingen nytta av 3820, och du vill verkligen inte ha den extra värme den bidrar med.

Därför skulle jag välja 3770k istället.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Som sagt jag har ett pris på Dominator Platinum stickorna för 1200kr vilket är mycket bättre och jag ska ha dom för att dom är mycket lättre att "Överklocka" för att dom har bra kylning och moderkortet är ett bra och kylaren kommer jag att behöva till cpu:n för nästan optimal "överklockning".

För optimal överklockning ska du nog köra på riktigt vattenkylning. Finns även tornkylare som presterar likvärdigt med H100
Men de är ungefär samma pris så det spelar ingen större roll...

Men minnena, jämför ett 1866Mhz minnen mot ett par 2133Mhz i spel kommer du se att de är inga stora skillnader...
Men men upp till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Okej jag ska Googla detta, Men så du skulle välja Förslaget med 3770k istället för den med 3820:n ? Tänkte efter som att 3820:n borde ändå vara bättre eller ? och det vart ändå 100 kr billigare.

Nope, 3770k presterar bättre än 3820. Ska man köpa 2011 bör man gå på en 3930k, annars kan man lika gärna köra på ett 1155-system.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av xnos:

Jag har valt detta chassi för att jag är ofta iväg på stora lan och denna burk är ett skönt chassi och även en bra test bänk.

Har du ens sett det chassit?
Det är rätt stort

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Ska du spela är det väl onödigt med en i7 istället för en i5? lägg pengarna på hdd, ram eller GPU istället

Fel, Aldrig onödigt med en i7...

Permalänk
Medlem

Du har ett grafikkort va? Det är inte inräknat i kundvagnen...

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Skrivet av Melle345:

Du har ett grafikkort va? Det är inte inräknat i kundvagnen...

Han har två 660TI.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Eftersom du är medlem på sweclockers och har valt att köpa MSI z77 mPower mobo i din 1155 kundvagn så passar jag på och tipsar på denna.
http://www.inet.se/produkt/1902204/msi-z77-mpower-atx-radiost...

999:- för moderkortet + en radiostyrd bil!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Du har ju redan en tråd om precis det här ämnet? Fortsätt i den istället.

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.