Asus Zenbook UX51VZ utrustas med skärm i 2 880 x 1 620 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook UX51VZ utrustas med skärm i 2 880 x 1 620 pixlar

Den slimmade Asus Zenbook UX51VZ uppgraderas till 2 880 x 1 620 pixlars upplösning, men datorn ska inte säljas på den svenska marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Lite lustigt att de inte kommer lanseras i Sverige.
Trodde vi låg på top inom EU när det gäller att köpa dyra leksaker.

Permalänk
Medlem

Vilket monster till skärm. Stackars 650M lär skrika på hjälp när man slänger igång ett spel och maxar grafikinställningarna >:-]

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att 24-tummare med 2560x1600 borde varit standard för länge sedan med tanke på att de klarar ju av hur lätt som helst att göra små skärmar med hög upplösning. Teoretiskt så borde det väl inte vara svårare att göra större paneler med 2560x1600 eller t.o.m. 4k.

Jag antar att de sitter och suger på karamellen så länge det går. Är det verkligen så pass mycket större efterfrågan av laptops på 13-16 tum med denna upplösning jämfört med 22-27-tumsskärmar?

Jag vet att folk tar upp detta varje gång det kommer en nyhet om högre upplösning på telefoner / tablets / notebooks. Detta kommer att upprepas ända tills vi får högre upplösning som standard till ett rimligt pris.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Och vi kan inte ens få 2560*1600 på 22-24 tummare....
Rätt patetiskt att årets top telefoner har samma upplösning som en 50tums tv

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

fattar inte vrf dom fixar sånna upplösningar till 15" bärbara.. ut med riktiga monitorer i ställe

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Varför ska svagare enheter få högre upplösning än stationära datorskärmar/TV apparater? detta är riktigt dumt tycker jag man ser ju inte ens skillnad på en liten skärm. men aja bra gjort ASUS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Till svar på alla (inkl jag) som vill ha vettiga 24"or till vettigt pris med bra upplösning (2560x1440 -> 4K).

Andelen användare som har en desktopdator och skulle uppgradera till en highend skärm är mer eller mindre försumbar i förhållande till de som skall köpa en ny dator.

Misstänker att det är extremt dålig ROI på R&D för en superupplöst 24" jämfört med en laptop (sure tekniken för så hög PPI finns, men allt runt skall produceras också).

Tror vi vackert får vänta i ca 5 år innan det är rimligt att köpa en 2500+ 24" skärm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Varför ska svagare enheter få högre upplösning än stationära datorskärmar/TV apparater? detta är riktigt dumt tycker jag man ser ju inte ens skillnad på en liten skärm. men aja bra gjort ASUS.

För det finns pengar att tjäna där. En stor marknad helt enkelt. Jämför med hur många bärbara datorer som säljs kontra datorskärmar.

Sedan så är inte Windows alls anpassat för dessa skärmar ännu, nu kommer det ske och då kommer dem börja komma för bärbara datorer.

Den dagen Apple släpper en iMac eller en ny Cinema Display med 4k upplösning, då kommer det sättas fart. Problemet idag är att de krävs mycket prestanda för att driva dessa skärmar med hög upplösning. Prestanda som skulle kosta väldigt mycket.

Med tiden kommer det antagligen komma grafikkort eller integrerad grafik som är bättre anpassat för just detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Till svar på alla (inkl jag) som vill ha vettiga 24"or till vettigt pris med bra upplösning (2560x1440 -> 4K).

Andelen användare som har en desktopdator och skulle uppgradera till en highend skärm är mer eller mindre försumbar i förhållande till de som skall köpa en ny dator.

Misstänker att det är extremt dålig ROI på R&D för en superupplöst 24" jämfört med en laptop (sure tekniken för så hög PPI finns, men allt runt skall produceras också).

Tror vi vackert får vänta i ca 5 år innan det är rimligt att köpa en 2500+ 24" skärm.

5 år låter lite väl länge. Som du säger så finns tekniken redan idag. Men det är nog som du säger att de kanske inte kommer tjäna nog med pengar på sådana skärmar i dagsläget. Marginalerna som de tjänar på 1080p-skärmar är väl inte heller precis vackra men det kommer ju nya 1080p-skärmar lika snabbt som smör smälter i solsken.

Skrivet av esafesa:

Sedan så är inte Windows alls anpassat för dessa skärmar ännu, nu kommer det ske och då kommer dem börja komma för bärbara datorer.

Men varför kommer dessa paneler till laptops då som är ännu mindre? Det borde väl ge ännu sämre resultat? Hur är det i Windows 8 med högre upplösning är det bättre anpassat?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen

Zenbook är i mina ögon väldigt nära den perfekta laptopen. Det enda felet med dem är att de har hybriddiskar. Det ska vara ren SSD och högupplöst skärm (1920x1080 räcker) och priset ska vara bra. Undrar om man kan få det.

JA, jag är medveten om att den i artikeln omskrivna datorn har ren SSD. Men den kostar för mycket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shockwave:

Uhm, vore det inte bättre att sätta en 256GB SSD i den billigare och en 512GB SSD i den dyrare istället för att göra dem i RAID 0? Ser inte riktigt meningen med att köra SSD i RAID när man använder en laptop, då är väl utrymmer mycket mer viktigt? Det är det i alla fall för mig.

2x 256GB RAID 0 ger ju just 512 GB, så dina förslag innebär exakt lika mycket utrymme. Dock håller jag med dig, för jag ser inte poängen med RAID 0 i en laptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

5 år låter lite väl länge. Som du säger så finns tekniken redan idag. Men det är nog som du säger att de kanske inte kommer tjäna nog med pengar på sådana skärmar i dagsläget. Marginalerna som de tjänar på 1080p-skärmar är väl inte heller precis vackra men det kommer ju nya 1080p-skärmar lika snabbt som smör smälter i solsken.

Men varför kommer dessa paneler till laptops då som är ännu mindre? Det borde väl ge ännu sämre resultat? Hur är det i Windows 8 med högre upplösning är det bättre anpassat?

Frågan är HUR mycket dyrare det är att skapa en mer högupplöst skärm till stationära datorer. Det kan väl inte kosta jättemycket mer än vad det gör nu? Eftersom tekniken redan finns och de redan produceras högupplösta skärmar i miljontals till andra enheter.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HurMycket:

Zenbook är i mina ögon väldigt nära den perfekta laptopen. Det enda felet med dem är att de har hybriddiskar. Det ska vara ren SSD och högupplöst skärm (1920x1080 räcker) och priset ska vara bra. Undrar om man kan få det.

JA, jag är medveten om att den i artikeln omskrivna datorn har ren SSD. Men den kostar för mycket.

Tror du syftar på UX32VD, som tillkännagavs efter den "riktiga" Zenbooken UX31A: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385345 Låter som att den har det du efterfrågar, chassit är dessutom helt i aluminium.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

2x 256GB RAID 0 ger ju just 512 GB, så dina förslag innebär exakt lika mycket utrymme. Dock håller jag med dig, för jag ser inte poängen med RAID 0 i en laptop.

Ja fasen ja, tänkte på RAID 1. -.-

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Jag säger bara, asus lansera skiten i svergie och ge macbooken det lite hett om kinderna. Dock så kommer aldrig jag köpa den. Macbook pro 15 retina for life.

Innan alla hatare kommer så är det för tuchpaden och endast den. Jo såklart också för skärmen och vikten 2kg för 15 tumms dator som är tunn och fin och man "kan" spela på den om man vill. Sedan tål jag inte metro.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Ställ er även den här frågan: Hur ofta köper man en ny monitor vs hur ofta köper man en laptop?
Det säljs nog fler laptops än monitorer i dagsläget.
Dock hade jag tackat ja till en 4k ips monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Ställ er även den här frågan: Hur ofta köper man en ny monitor vs hur ofta köper man en laptop?
Det säljs nog fler laptops än monitorer i dagsläget.
Dock hade jag tackat ja till en 4k ips monitor

Det är nog lite moment 22 där. Dom tillverkar/säljer inte 22"-27" för att det nog skulle sälja för dåligt med dålig vinstmarginal. Åh andra sidan så sitter vi kvar på våra "sketna" monitorer länge för att det inte släpps något nytt kul.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

säg vad man vill om apple men det är som dem alltid gjorde en trend med saker

mainstream smartphone

tablets

ultrabook

hög upplösta skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

säg vad man vill om apple men det är som dem alltid gjorde en trend med saker

mainstream smartphone

tablets

ultrabook

hög upplösta skärmar

Skulle snarare säga att övriga tillverkare vägrar tänka... inte för än de måste för konkurrensen tvingar (Apple) dem. Tycker innovationen och hur genomtänkta produkterna är inte är superbra hos många tillverkare. De är bra mer av samma. Trist. Men hoppas de inser att innovation lönar sig.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ifs.... Med tanke på hur hårt det emellanåt suger att jobba på MacBook Pro Retina med nuvarande kretsar så kanske det är bättre att de väntar med lanseringen här tills Haswell är ute, samt att Nvidia/AMD har kommit med kraftfullare lösningar.

Permalänk
Inaktiv

Angående högupplösta större skärmar

Precis som så många andra i denna tråd så skulle jag önska en rimligt stor skärm (max 32 tum som det ser ut i dagsläget) med minimum 4k upplösning - helst ips/och eller oled samt 16/10.

Det finns dock flera problem med detta som måste beaktas. Det allra största problemet tillverkarna har, förutsatt att mina källor stämmer, är att det är exceptionellt svårt att tillverka större skärmar med dessa egenskaper vilket leder till en alldeles för låg yield, dvs. antal fungerande skärmar i procent jämfört med antal producerade totalt. Detta leder till mycket höga tillverkningskostnader som i sin tur trissar upp priserna på produkterna vilket i slutändan rimligen är anledningen till att det inte säljer särskilt bra/produceras i någon större utrsträckning.

För att vara lätt övertydlig är det, återigen om man skall tro det jag nu skriver, "mycket enklare" att producera högupplösta små skärmar än stora diton.

Permalänk
Medlem

Men aså vadå... Kommer vi i Sverige inte få någon ny Asus Zenbook 15,6" med Haswell i höst? Måste vi fortsätta hålla oss till Geforce 650m och Ivy Bridge?

Permalänk
Avstängd

Trevligt med högre upplösningar
Men tråkigt att de inte lanseras i Sverige

Permalänk
Avstängd

Varför har de två SSD i RAID?
Det låter ganska udda, och rätt onödigt.
SSD är ju ändå så snabba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag säger bara, asus lansera skiten i svergie och ge macbooken det lite hett om kinderna. Dock så kommer aldrig jag köpa den. Macbook pro 15 retina for life.

Innan alla hatare kommer så är det för tuchpaden och endast den. Jo såklart också för skärmen och vikten 2kg för 15 tumms dator som är tunn och fin och man "kan" spela på den om man vill. Sedan tål jag inte metro.

Du behöver inte förklara dig, vi alla vet att alla tycker om olika. MP 15 R är en mycket bra produkt, säkert också denna Asus. Det mesta handlar väl om personliga preferenser i dessa prisklasser.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Du behöver inte förklara dig, vi alla vet att alla tycker om olika. MP 15 R är en mycket bra produkt, säkert också denna Asus. Det mesta handlar väl om personliga preferenser i dessa prisklasser.

Trevligt att höra. Ja dom är nästan i samma prisklass. Asus har gjort många fina produkter.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Sedan så är inte Windows alls anpassat för dessa skärmar ännu, nu kommer det ske och då kommer dem börja komma för bärbara datorer.

Är inget problem att köra 200% DPI läge sedan Vista. De flesta PGA bristande kompetens använder XP skalning och inte Vista skalning dock, och begriper inte skillnaden. Ars har gjort detta misstag vid flera tillfällen, som senast med Parallels där de trodde att det Pixel doubling läge som användes för RMBP var från Parallels, och inte en inbyggd Windows inställning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #enbom:

Man tycker ju att 24-tummare med 2560x1600 borde varit standard för länge sedan med tanke på att de klarar ju av hur lätt som helst att göra små skärmar med hög upplösning. Teoretiskt så borde det väl inte vara svårare att göra större paneler med 2560x1600 eller t.o.m. 4k.

Jag antar att de sitter och suger på karamellen så länge det går. Är det verkligen så pass mycket större efterfrågan av laptops på 13-16 tum med denna upplösning jämfört med 22-27-tumsskärmar?

Jag vet att folk tar upp detta varje gång det kommer en nyhet om högre upplösning på telefoner / tablets / notebooks. Detta kommer att upprepas ända tills vi får högre upplösning som standard till ett rimligt pris.

Det folk inte verkar förstå är att dels är marknaden så liten att det går sakta. Sedan kostar det mer att köra en skärm i 2560x1600 i jämförelse med 1920x1080. Tro det eller ej så är faktiskt de som vill ha 2560x1600 en enorm minoritet. Därav utbudet. Att göra en 5 tums skärm i den upplösningen kostar inte i närheten av vad den skulle ha kostat vid säg 24" eller högre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vi snackar 2880x1620 upplösning på en 15,6" skärm. Frågan är ju hur stor skillnad det mänskliga ögat kan urskilja på så liten skärm på "normalt" avstånd. Ser inte riktigt behovet. Okej med 2 880 x 1 620 på en 40"-tv eller större, men på så små skärmar känns det onödigt, kanske också därav det svaga utbudet samt ingen release i Sverige, tror man inte produkten kommer sälja är det en dålig investering.
Kul att tekniken går framåt, ingen tvekan, men skulle uppskatta lägre priser framför högre upplösning än 1920x1080 på en 15,6".

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB