Permalänk
Medlem

Push/Pull

Det har ju redan konstaterats otaliga gånger att högt CFM inte är lika med högt statiskt tryck som man skall ha på tryck-sidan.
Min fråga är då vad ska/kan man ha för sorts fläkt på drag-sidan, högt cfm eller ytterligare en fläkt med statiskt tryck?
Utveckla gärna era svar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Avstängd

statiskt tryck...den ska ju suga luft genom kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Undrar detta också

Permalänk
Medlem

Ok, får tacka för svar då ingen annan verkar ha något att tillägga.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

Får man bäst resultat om båda fläktarna är på samma rpm/cfm?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Får man bäst resultat om båda fläktarna är på samma rpm/cfm?

troligtvis, ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Får man bäst resultat om båda fläktarna är på samma rpm/cfm?

Om dem inte är på samma RPM så kommer du antagligen få en hel del missljud och dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

Statiskt tryck är detsamma som statiskt sug, det menar inte på att fläkten trycker luft utan det är trycket fläkten kan hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Om dem inte är på samma RPM så kommer du antagligen få en hel del missljud och dålig prestanda.

NH-D14 levereras med 2 olika fläktar så det än nog inte en absolut sanning skulle jag tro...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

NH-D14 levereras med 2 olika fläktar så det än nog inte en absolut sanning skulle jag tro...

Men är det olika RPM på dem två fläktarna då? Jag sa inte olika fläktar, bara olika RPM

Permalänk

rpm är egentligen ointressant då det är lufttrycket (cfm) som påverkar. Men oftast är det ju kopplat till varandra, samma rpm med samma storlek ger ju samma eller i alla fall liknande cfm.

Är det i en sluten låda så är det samma cfm som gäller men i en öppen lösning som en klare faktiskt är så skadar det inte med lite högre push än pull då ett något högre statiskt tryck är att föredra men luften kan ändå slinka ut lite på sidorna.
Blir inte tillräckligt stor skillnad för att skapa missljud.

Men en 4000rpm Delta som push och en 800 rpm Noctua hade nog gett lite konstiga resultat.