Permalänk

Överklockning Intel I5 3570k?

Hejsan!

Har de senaste veckan försökt förstå mig på överklockning, känns som det är ett måste när man har en "upplåst model" .
Ikväll vågade jag för första gången försöka och det verkar fungera, men det känndes på tok för lätt. Det ända jag gjorde var att ändra en siffra i UEFI, från 3,4 till 4,0(självklart ökade jag siffran stegvis med test mellan). Jag har nu kört Prime95 i 2 timmar med goda resultat, ca 70-80 grader i load. Den nya klockningen har även verifierats med CPU-Z (http://i.imgur.com/p3x9YRX.jpg).

Jag ändrade inte volten eller något annat vilket får mig att känna att något är fel?
Värt att nämna är att jag fortfarande har Intel´s stock kylare(ny är beställd).

MVH
Artur

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk

4 ghz är väl inte så farligt på samma volt? Nu är inte jag så haj på detta med överklockning.
Kolla på videon på sweclockers sommardator, där överklockar dom lite lätt utan att höja volten och det verkar fungera bra.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S