Permalänk
Medlem

Orkar en D5 detta?

Hejsan, fråga till er LC proffs.

Orkar en D5+top pump driva , 1st 360X60mm Rad, 1st 280x60mm rad, 1st cpu block, 1st 4sticks ram block, 3st gpu sli fullcover block.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Inga problem! Det som är mest restriktiv brukar vara ram-blocket. Dock tycker jag att Radiatorytan är lite liten för bra tempraturer, du kommer få köra högvarviga fläktar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Är rad ytan för liten även om jag slopar 1 grafikkort?

Permalänk

Jag tycker radytan verkar helt OK, det är i stort sett 6x120mm för fyra komponenter vilket är ok. Ramblocken ger inte av sig mycket värme men är restriktiva så om du inte måste ha det för syns skull hade det varit en bättre ide att slopa det. En D5a orkar nog men du kommer behöva skruva upp hastigheten om du kör dom blocken, en MCP35X är ett bättre men lite högljuddare val eftersom den är kraftigare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag poängen med vattenkylt är just helt knäpptyst. Jag hade nog velat lägga till en 2x120 rad till, för o kunna köra fläktarna på ca 5-700rpm. Sen vill du ha D5'an på typ läge 3, för att den skall vara riktigt tyst. Ram kylning känns lite onödigt, men kan vara snyggt iofs:) Med tre grafikkort hade jag nog velat haft separata loopar, en för gpu 's och en för cpu+mobo+ram typ. (Dock kostar det sjukt mycket, du behöver inte göra det) Sen vill du nog köra grafikkorten i parallell oxå, dels för att minska motståndet i loopen, dels för att få jämnare temps.

MCP35X är inte "kraftigare" utan den ger högre tryck, så klarar en mer restriktiv loop. D5'an ger dock bättre flöde, och låter mindre.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

MCP35X är inte "kraftigare" utan den ger högre tryck, så klarar en mer restriktiv loop. D5'an ger dock bättre flöde, och låter mindre.

Faktiskt flöde beror på hur mycket tryck pumpen klarar (viktigast om det är en restriktiv loop) och max flöde från pumpen. Det hamnar någonstans på kurvan mellan punkterna. Visst är inte en D5a dålig men med den loopen OP funderar på är jag tveksam om det räcker, för en D5a är långt ifrån tyst på inställning 5 och kommer ge sämre flöde än en MCP35X.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Faktiskt flöde beror på hur mycket tryck pumpen klarar (viktigast om det är en restriktiv loop) och max flöde från pumpen. Det hamnar någonstans på kurvan mellan punkterna. Visst är inte en D5a dålig men med den loopen OP funderar på är jag tveksam om det räcker, för en D5a är långt ifrån tyst på inställning 5 och kommer ge sämre flöde än en MCP35X.

Absolut! Du har helt rätt,(pluggat strömningslära o termodynamik på Chalmers) därför jag tipsade om att köra gpu's i parallell, för att minska mottrycket i loopen. Mcp35x är en bra pump, men jag tycker att den låter lite för mycket, samt att den inte har samma robusta känsla som d5'an. Men mcp35x är helt klart att föredra vid högre mottryck.

Skall tillägga att d5'an är ruskigt kapabel, klarar lätt stora loopar. Killen på singularity computers påstår att du egentligen inte behöver dual loopar, utan en pump räcker. Han bygger costum byggen med 3gpus, 4+ rads o CPU, ram, mobo-kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight