Permalänk
Medlem

Stopp vid 4.4Ghz!

Tjena!

Jag är i full gång med att försöka överklocka min propp manuellt nu (alltid kört med OC Gene som är inbyggt i moderkortet) men det verkar vara TOTALT stopp vid 4.4Ghz för mig. Jag är inte helt införstådd med alla nya saker som är i det "nya" klick bioset. Men har försökt följa ett par guider utan någon stärre lycka.

Jag vill helt enkelt ha en sån stabil 24/7 klock som möjligt och anledningen till detta är för att jag spelar WoW samt streamar så jag vill ha ut mesta möjliga prestanda ur min dator.

Har ni aning om varför det tar just stopp vid 4.4Ghz?

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

vad menar du med stop? vad e volten på och tempsen?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjena!

Jag är i full gång med att försöka överklocka min propp manuellt nu (alltid kört med OC Gene som är inbyggt i moderkortet) men det verkar vara TOTALT stopp vid 4.4Ghz för mig. Jag är inte helt införstådd med alla nya saker som är i det "nya" klick bioset. Men har försökt följa ett par guider utan någon stärre lycka.

Jag vill helt enkelt ha en sån stabil 24/7 klock som möjligt och anledningen till detta är för att jag spelar WoW samt streamar så jag vill ha ut mesta möjliga prestanda ur min dator.

Har ni aning om varför det tar just stopp vid 4.4Ghz?

// Marcus

Kan vara så enkelt som att processorn inte gillar hastigheter över det. Prövat att höja volten något än? Annars känns det väl som en ganska tillräcklig hastiget kan man tycka

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gyhlen:

Tjena!

Jag är i full gång med att försöka överklocka min propp manuellt nu (alltid kört med OC Gene som är inbyggt i moderkortet) men det verkar vara TOTALT stopp vid 4.4Ghz för mig. Jag är inte helt införstådd med alla nya saker som är i det "nya" klick bioset. Men har försökt följa ett par guider utan någon stärre lycka.

Jag vill helt enkelt ha en sån stabil 24/7 klock som möjligt och anledningen till detta är för att jag spelar WoW samt streamar så jag vill ha ut mesta möjliga prestanda ur min dator.

Har ni aning om varför det tar just stopp vid 4.4Ghz?

// Marcus

Med open broadcaster på 1080p o wow så borde du inte flaska med den på stock t.t Wow svår drivet spel? Nee inte direkt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Öka volten
Min gör 4.9 i 1.360 "halvstabilt" och ~4.6 i 1.310, så var inte rädd o kärma på lite om du har kylning för det
i de hastigheterna ska du inte behöva något annat än multi och volt.

Edit: Din h100 kan definitivt klara 1.3-1.4v om du inte bor i en bastu/källare, jag menar min dark rock pro 2 (Luft) klarar det galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

vad menar du med stop? vad e volten på och tempsen?

Idle 32 grader Load 65 Volt 1.216

Skrivet av lollol7:

Kan vara så enkelt som att processorn inte gillar hastigheter över det. Prövat att höja volten något än? Annars känns det väl som en ganska tillräcklig hastiget kan man tycka

Vill ju ha ut max, om nu detta är max så har jag väl fått ett dåligt ex. ^^

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Med open broadcaster på 1080p o wow så borde du inte flaska med den på stock t.t Wow svår drivet spel? Nee inte direkt

WoW är ju dåligt optimerat och drar sjukt mycket CPU kraft!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Idle 32 grader Load 65 Volt 1.216

Det är ju ingenting xD
Ivy börjar läka ström vid typ 75° och behöver då mer volt för att vara stabil, men upp till det är det noll problem och även lite efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjena!

Jag är i full gång med att försöka överklocka min propp manuellt nu (alltid kört med OC Gene som är inbyggt i moderkortet) men det verkar vara TOTALT stopp vid 4.4Ghz för mig. Jag är inte helt införstådd med alla nya saker som är i det "nya" klick bioset. Men har försökt följa ett par guider utan någon stärre lycka.

Jag vill helt enkelt ha en sån stabil 24/7 klock som möjligt och anledningen till detta är för att jag spelar WoW samt streamar så jag vill ha ut mesta möjliga prestanda ur min dator.

Har ni aning om varför det tar just stopp vid 4.4Ghz?

// Marcus

Som de andra sa, höj volten. Min är 100% stabil vid 4.4GHz @ 1,305 volt och jag har inte orkat testa 4.5 eller 4.6 än just för att det krävdes så mycket för att komma upp i 4.4 stabilt.

Testa 4.5 @ 1,315 volt eller något

Skrivet av Gyhlen:

WoW är ju dåligt optimerat och drar sjukt mycket CPU kraft!

Hehe beror på din gear som sagt. Körde Elegon 25m LFR häromdagen och folk skrek i chatten "AMAGAD 7fps" när jag själv hade stabil 60fps (1200p, Vsync på, Ultra förutom Shadows på Good samt 4xAA). Tycker inte jag hittar mycket som drar ned FPSen förutom vissa områden i Pandaria där FPSen droppar lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Idle 32 grader Load 65 Volt 1.216

Vill ju ha ut max, om nu detta är max så har jag väl fått ett dåligt ex. ^^

Tror snarare att du har fått ett relativt bra ex om du är stabil på 4.4 med 1.216 volt!

Höj volten till 1.3, öka till 4.5, stabilt?, öka till 4.6, stabilt och bra temps? Var nöjd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av capkekken:

vad menar du med stop? vad e volten på och tempsen?

Skrivet av lollol7:

Kan vara så enkelt som att processorn inte gillar hastigheter över det. Prövat att höja volten något än? Annars känns det väl som en ganska tillräcklig hastiget kan man tycka

Skrivet av Dallebull:

Öka volten
Min gör 4.9 i 1.360 "halvstabilt" och ~4.6 i 1.310, så var inte rädd o kärma på lite om du har kylning för det
i de hastigheterna ska du inte behöva något annat än multi och volt.

Edit: Din h100 kan definitivt klara 1.3-1.4v om du inte bor i en bastu/källare, jag menar min dark rock pro 2 (Luft) klarar det galant

Skrivet av Gyhlen:

Idle 32 grader Load 65 Volt 1.216

Vill ju ha ut max, om nu detta är max så har jag väl fått ett dåligt ex. ^^

Skrivet av Dallebull:

Det är ju ingenting xD
Ivy börjar läka ström vid typ 75° och behöver då mer volt för att vara stabil, men upp till det är det noll problem och även lite efter.

Skrivet av Mocka:

Som de andra sa, höj volten. Min är 100% stabil vid 4.4GHz @ 1,305 volt och jag har inte orkat testa 4.5 eller 4.6 än just för att det krävdes så mycket för att komma upp i 4.4 stabilt.

Testa 4.5 @ 1,315 volt eller något

Hehe beror på din gear som sagt. Körde Elegon 25m LFR häromdagen och folk skrek i chatten "AMAGAD 7fps" när jag själv hade stabil 60fps (1200p, Vsync på, Ultra förutom Shadows på Good samt 4xAA). Tycker inte jag hittar mycket som drar ned FPSen förutom vissa områden i Pandaria där FPSen droppar lite.

Skrivet av 354145:

Tror snarare att du har fått ett relativt bra ex om du är stabil på 4.4 med 1.216 volt!

Höj volten till 1.3, öka till 4.5, stabilt?, öka till 4.6, stabilt och bra temps? Var nöjd

Det är spänningen, inte volten man höjer pöjkar ;).

"Hur meter hoppade Kalle? Tre långt" ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har du överklockat enligt konstens alla regler med att höja i steg, öka volten, hålla kolla på temps osv och det verkar vara stopp vid 4.4... ja, då är det stopp vid 4.4 ... Behöver ju inte vara svårare än så

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Entusiast

Du verkar ha fått ett riktigt bra ex, kör min i 4,3@1,2V och den tuffar lätt upp i 75ºC, detta med en H100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är spänningen, inte volten man höjer pöjkar ;).

"Hur meter hoppade Kalle? Tre långt" ;).

Uscha, får nog gå om ettan på grundskolan :<

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9