Activision ser osäker framtid i nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Skrivet av XHI:

PC - KONSOL - fia med knuff - titta på en sten - Se färg torka - mobilspel. nuff' said

DLC för $15 i limited edition online pass download.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Förstår faktiskt inte varför de inte bara gör spelkontroller till surfplattor, alltså inget skit som sitter integrerat med den utan en vanlig xbox/ps3/gammal nintendo dosa så kan man bara koppla in den och spela, hade varit såå mycket smidigare

Android stödjer redan ett bra antal handkontroller. Xbox360 stödjs native(bara koppla in via USB så funkar det direkt), PS3 stödjs med root och så finns det ett antal olika handkontroller gjorda specifikt till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

kan man inte ha båda då?
Jag jobba framför en pc varje dag, och varje kväll lira jag pc-spel... men på helgerna vill jag sitta i skön soffa o tar ett par kalla öl och lira Xbox på en stor jävla tv.....spelupplevelsen är enormt mycket fetare...

Klart man kan ha båda, fast själv sitter jag i soffan med ett par kalla öl och lirar på PCn, det är ju inga problem att koppla in en handkontroll, sladd till TVn och ljudanläggningen, den spelupplevelsen tycker jag är ännu bättre.

Jag har ingenting emot konsoler per se, men tycker dom var bättre förr. Nuförtiden när konsoler försöker vara "multimediamaskiner" känns dom mer som begränsade låsta PCs imho. Jag väljer helst bort dem då det blir en onödig extrakostnad även om jag missar några få spel - mervärdet av att lägga pengarna på en ordentlig PC istället mer än väger upp det för mig.

Men jag förstår att andra tycker annorlunda, det finns ju uppenbarligen en marknad för konsoler

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

De gånger jag försökt använda Ubuntu har jag haft mer strul än vad jag haft i W7 och W8 på flera år, handlar delvis om drivrutiner.
Har Ubuntu installerat på samma disk som W8 man använder det aldrig eftersom det inte tillför något för mig utan gör saker sämre.

Konstigt, precis tvärtom för mig

Terminalen i Windows är värdelös, det ända den duger till är att titta vad du har för IP..
Väldigt omständligt att installera program, då du är tvungen att gå ut på vart ända hemsida för att hämta diverse skit som VLC vilket tar onödigt mycket tid. Windows för min gjorde mitt ljudkort instabilt(ljud drivrutinerna blå skärmar) vilket inte händer i linux då allt bara funkar!

du måste även gå ut på alla olika hemsidor för att hämta drivrutiner vilket tar väldigt lång tid!

kasst UI som inte går att modifiera vilket är väldigt svårt arbeta. Windows kostar även pengar vilket det absolut inte är värt!

Windows är även segt och tar evigheter att starta upp. tar även lång tid att ladda saker på grund av att gammalt och kasst optimerat filsystem som kallas NTFS?

Att flytta över en ISO på 4.5GB tog 1 min i linux med det stod 75 min i Windows(orkade inte vänta så jag stängde det)

Windows kräver också otroligt mycket resurser vilket är löjligt med tanke på vilka "funktioner" där är? seriöst vad är det för skit?

"Ati drivrutinen har slutat svara och har nu återställts" hände med 5 minuters mellan rum innan problemet löstes då jag fick plugga ur min sekundära skärm...

jag kan göra listan längre med alla problem haf stött på under windows.

ända gången jag haft problem i linux mint var när jag på fyllan byta FGLRX drivaren och jag inte längre kunde spela upp filmer pga att dom hackade(enkelt löst)

jo och när Adobe flash strulade men det var något årsen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Att flytta över en ISO på 4.5GB tog 1 min i linux med det stod 75 min i Windows(orkade inte vänta så jag stängde det)

Då är det några allvarliga fel på din windows installation. Inte så konstigt att du har så mycket problem.

Under normala omständigheter om du flyttar från en mekanisk disk från 2010 eller nyare till annan mekanisk disk från 2010 eller nyare så kopierar den med ca 90MB/s så det borde ta 1 minut för både linux och windows.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Konstigt, precis tvärtom för mig

Terminalen i Windows är värdelös, det ända den duger till är att titta vad du har för IP..
Väldigt omständligt att installera program, då du är tvungen att gå ut på vart ända hemsida för att hämta diverse skit som VLC vilket tar onödigt mycket tid. Windows för min gjorde mitt ljudkort instabilt(ljud drivrutinerna blå skärmar) vilket inte händer i linux då allt bara funkar!

du måste även gå ut på alla olika hemsidor för att hämta drivrutiner vilket tar väldigt lång tid!

kasst UI som inte går att modifiera vilket är väldigt svårt arbeta. Windows kostar även pengar vilket det absolut inte är värt!

Windows är även segt och tar evigheter att starta upp. tar även lång tid att ladda saker på grund av att gammalt och kasst optimerat filsystem som kallas NTFS?

Att flytta över en ISO på 4.5GB tog 1 min i linux med det stod 75 min i Windows(orkade inte vänta så jag stängde det)

Windows kräver också otroligt mycket resurser vilket är löjligt med tanke på vilka "funktioner" där är? seriöst vad är det för skit?

"Ati drivrutinen har slutat svara och har nu återställts" hände med 5 minuters mellan rum innan problemet löstes då jag fick plugga ur min sekundära skärm...

jag kan göra listan längre med alla problem haf stött på under windows.

ända gången jag haft problem i linux mint var när jag på fyllan byta FGLRX drivaren och jag inte längre kunde spela upp filmer pga att dom hackade(enkelt löst)

jo och när Adobe flash strulade men det var något årsen!

Men jag gillar spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Konstigt, precis tvärtom för mig

Har hållt på med datorer i ~25år, och utbildad programmerare, men efter att ha slitit ett par dagar med att få en unbuntu-installation att fungera så la jag ner.
Det är möjligt att Linux fungerar fantastiskt när man väl fått det "up and running", men när det ska vara så jävla svårt att få igång hårdvaruaccelerering, Wifi, etc så tror jag de flesta tröttnar ganska snabbt

Ett par timmar senare hade jag win8 på burken, kunde luta mig trrillbaka, och spela lite schyssta spel

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av ilsk3n:

Har hållt på med datorer i ~25år, och utbildad programmerare, men efter att ha slitit ett par dagar med att få en unbuntu-installation att fungera så la jag ner.
Det är möjligt att Linux fungerar fantastiskt när man väl fått det "up and running", men när det ska vara så jävla svårt att få igång hårdvaruaccelerering, Wifi, etc så tror jag de flesta tröttnar ganska snabbt

Ett par timmar senare hade jag win8 på burken, kunde luta mig trrillbaka, och spela lite schyssta spel

Hmm, mitt Wifi funkade klockrent första gången jag körde upp Mint

Kan inte säga så mycket om ubuntu då jag senast anävnda det vid 7.10!

Men allt funkade klockrent vid första installation på min laptop!

Intel GMA 950 är klent men Minecraft fick en j*vla FPS boost, från att lagga och vara ospelabart till att kunna köra upp en server och att det blev fullt spelbart!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Anledning till att wii-u säljer dåligt är ju att den har för klen hårdvara, man kan lika gärna köpa en 360 eller ps3 så wii u är ju inte direkt "nextgen".

Sen visst är det kul att spela på telefonen, men den ersätter ju inte direkt en dator/spel konsol. Problemet med nya spel är att man inte sattsar på nya grejer/inovationer utan kör på med gamla beprövade saker (call of duty). Folk börjar väll tröttna på det och därför går försäljningen av spel dåligt.

Däremot går det väldigt bra för indieutvecklare och mobil spel då de sattsar mer på spelglädje och inovation än flashig grafik.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av jkw:

Hur kan de kalla Wii U "nextgen" när den är knappt märkbart bättre än dagens 7 år gamla konsoller PS3/Xbox36?

Undrar fanimej jag också....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

Hur kan de kalla Wii U "nextgen" när den är knappt märkbart bättre än dagens 7 år gamla konsoller PS3/Xbox36?

Åtminstone för att vara Nintendo på denna sidan millennieskiftet (De gjorde större skillnad förr) så får man väl ändå säga att Wii U är "nextgen".

Jag menar, Wii var ju ganska liten skillnad från GameCube, om man bortser från nya kontrollers/tillbehör. Själva konsolen, dess hårdvara så var det relativt liten skillnad för att vara "en generation nyare".
Wii var mer som GameCube+ eller GameCube 2,5 eller dyl.
Sett ur det perspektivet, att man jämför Wii U med dess föregångare Wii så tycker jag man kan kalla Wii U nextgen. För Wii U är mycket kraftfullare än Wii.
Däremot är det väl ingen nyhet att Wii halkade efter PS3 och Xbox 360 rejält hårdvaru/prestandamässigt.

Så det var redan med Wiin som de halkade efter nästan en generation. Hade de hoppat över Wiin och släppt Wii U direkt för 6-7 år sen så hade det varit en monsterkonsol.

Permalänk
Medlem

På IOS telefon/platta finns spelet "Clash of Clans", vilket jag spenderar mer tid totalt sett än vid datorn numera himla kul spel, men även det ENDA spelet jag fastnat för i mobilsegmentet..

PC'n kör jag 1-4 timmar i sträck när jag väl spelar nåt,

konsol kör jag 10-30min/vecka..

CoC på iPhone. kör jag 10min, men 8-20ggr/ dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Xbox och Playstation är entusiast konsoler med multiplayer och hela konkarongen, att Nintendo inte säljer som smör i solsken gör mig inte direkt förvånad, det gick väl inte så förbluffande bra för vanliga Wii när det kom det heller? Tycker att Bobby får rycka upp sig lite och våga chansa på de nya konsolerna.

Första Wii konsolen har väl sålt ungefär lika mycket som xbox 360 och Ps3 tillsammans så den har ju sålt hyfsat!
Äger ingen konsoll längre men men om jag skulle välja en av dessa "next gen" så skulle det lätt bli wii-u. Ser inte att de övriga erbjuder något jag inte kan få genom att koppla in en handkontroll till min pc? Nintendo har fortfarande nog många bra "egna" spel för att motivera ett köp!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Android tex som är Linux baserat så brukar program krascha betydligt oftare på än under Windows, för mig.

Det beror helt på om du sitter med stock(standard) Android eller nån sketen HTC sense, Samsung touchwiz eller annan version och på själva appen.
Jag har med stock Android 4.2 inte haft en enda crash av operativsystem under de månader jag haft min surfplatta, och jag använder den dagligen.
Jag har däremot haft ett bra antal app/program crashar, men det är alltid samma app. Så det är ju ganska lätt att dra slutsatsen att Linux och Android i sig själva fungerar mycket bra och att problemen ligger i kodningen för själva appen/apparna.
(Nexus telefonerna/surfplattorna är de enda som kör stock Android, så vitt jag vet)

Permalänk
Medlem

BARA 84.2% PÅ PC/Windows? Va i he*****

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

Om de inte var så rädda för att förnya sig så skulle spel kunna vara hur underbara som helst om de istället fick ett mervärde genom mobila enheter.

Wii U är ju en fantastisk skapelse egentligen. Idén med att ha inventory i handkontrollen, alternativt köra en mobil eller surfplatta som verktyg vid minigames i ett spel är ju awesome. Hade ju tyckt att det var fett att t ex dyrka upp lås på min mobil i Skyrim istället, alternativt ha menyn och där kanske. Alternativt att man kunde ta med sig visa delar till mobilen. WoW skulle ju verkligen må bra av att få in vissa funktioner i en mobil, som Auction House, post, nån form av minigame för att farma eller nåt liknande som man kunde göra på toaletten på jobbet, eller på lunchen liksom. Om man kan tänka sig att utveckla sånt istället för att se det som en fiende så tror jag att de skulle kunna tjäna en hel del pengar.

Permalänk

jag hade iaf inte saknat activision , dom har inte gjort något bra spel sen river raid och pitfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det beror helt på om du sitter med stock(standard) Android eller nån sketen HTC sense, Samsung touchwiz eller annan version och på själva appen.
Jag har med stock Android 4.2 inte haft en enda crash av operativsystem under de månader jag haft min surfplatta, och jag använder den dagligen.
Jag har däremot haft ett bra antal app/program crashar, men det är alltid samma app. Så det är ju ganska lätt att dra slutsatsen att Linux och Android i sig själva fungerar mycket bra och att problemen ligger i kodningen för själva appen/apparna.
(Nexus telefonerna/surfplattorna är de enda som kör stock Android, så vitt jag vet)

Håller med, har själv en galaxy s3 med 4.1.2 har uppdaterad den en gång sen ja fick den. men iaf, den har funkat mycket bra och jag har inte haft EN enda omstart eller frysning av telefonen sen ja öppna lådan. Min förra mobil, Motorola Droid Razr kraschade hela tiden, skärmlåset hängde sig i horisontalt läge.. aa ja blev så sur att den blev överkörd av en bil, tackar för drulle försäkring och min S3a :). vissa företag kan bara inte koda i android OS helt enkelt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickoB:

Jag tror det enda som skulle försämra försäljningen av PS4 och det nya Xboxet är om de lagt in "Always Online DRM" bara för att ens kunna spela ett spel (oavsätt om det är för online eller offline), likväl om de lägger in så spelen blir låsta till ens konsoll/konto.

Hoppar de över de två sakerna, så kommer konsollerna säljas rejält.
Att kräva alltid internetuppkoppling för spel, eller förhindra en att ta med sig ett spel till ens kompis eller köpa ett begangnat, är att skjuta sig i foten.
Vem har internet i sommarstugan, eller 3G/4G mobilt internet som fungerar 100% och är stabilt?
Hur många av er här, har råd att alltid köpa nya spel till fullpris?

Frågan är väl vem som inte har internet i sommarstugan, och samtidigt är medlem på swec? O_O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Det beror helt på om du sitter med stock(standard) Android eller nån sketen HTC sense, Samsung touchwiz eller annan version och på själva appen.
Jag har med stock Android 4.2 inte haft en enda crash av operativsystem under de månader jag haft min surfplatta, och jag använder den dagligen.
Jag har däremot haft ett bra antal app/program crashar, men det är alltid samma app. Så det är ju ganska lätt att dra slutsatsen att Linux och Android i sig själva fungerar mycket bra och att problemen ligger i kodningen för själva appen/apparna.
(Nexus telefonerna/surfplattorna är de enda som kör stock Android, så vitt jag vet)

Word. Jag sitter på samsung stock OS på en galaxy s3. Den krashar nästan dagligen samt tappar anslutningen till det mobila nätverket nästan varje natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Frågan är väl vem som inte har internet i sommarstugan, och samtidigt är medlem på swec? O_O

Tre ord: "Mobilt internet suger!".
Jag vet många ställen där man knappt har täckning med mobilen, än mindre en datauppkoppling.
Och det kan hända att man kanske är minderårig och ens föräldrar drar med en bort på semester (frivilligt eller ej), och man lyckas få med sig boxet.
Likväl om man är vuxen och tycker om att spela, men drar på en semester och vill gärna ta med sig boxet för de dagarna det regnar eller liknande.
Sist men inte minst, av alla som spelar på konsoler här i landet (unga som gamla), hur många av dessa har en uppkoppling som fungerar till 100%?

Mitt argument är att det finns ingen som helst garanti att de som har en konsol, har en uppkoppling som alltid fungerar till 100%. Och man ska därmed inte kräva konstant uppkoppling för att kunna spela ett spel på konsolen.
Ta det såhär, då internet går ned (kan vara 10 minuter, kan vara en dag) och du har inget annat att göra. Föredrar du då inte att kunna sätta igång din konsol och köra ett single player spel som du tycker om. Men om det kräver ett "Always Online DRM" så går detta inte ju. Så då blir det att ta fram den gamla kortleken och spela Patians eller något annat kortspel du känner till. Och kan du inte det, och det regnar massvis utomhus, ja då får du väl bara sitta ensam och inte ha ett dugg och göra...
Vad jag menar är att detta gäller inte bara för alla på Sweclockers. Utan alla i resten av världen. Att kräva "AOD" för alla spel på en konsol, är inte dumt, det är idiotiskt, och skadar branschen.

För många här. Då internet går ned i 5 minuter, så känns det för många som att de fått vänta 5 timmar. Vi är alla väldigt beroende av internet numera, och är det nere då vi väl behöver det, ja, alla som varit med om det, vet hur det känns. Att bygga en raket för att åka till månen känns enklare att bygga, än att vänta på att modemet ska lysa grönt igen.