Riktigt snabb nätverkslagring

Permalänk
Medlem

Riktigt snabb nätverkslagring

Vill bygga riktigt snabb nätverkslagring. Snabb är givetvis en definitionsfråga, men snabbare än en Synology DS209 och 2x1TB ecogreen diskar @ 5400rpm. När man söker på diskarna eller navigerar i strukturen ska det känns kvickt som en vanlig lokal disk. Därmed är inte överföringshastigheten direkt prioriterad.

NASen ska ha stöd för olika användare (olika användare ska ha olika access) och gärna grupphantering. Helst vill jag ansluta NASen som en "nätverksenhet" och logga in med respektive användarkonto som skapas. Jag är hemma i Synology DSM gränssnitt så ytterligare en enhet ifrån Synology är en stor fördel.

Jag hade velat ha runt 2TB i tillgängligt lagringsutrymme och någon slags raid (5 eller 6?) med möjlighet att återställa data med en eller två trasiga diskar.

NASen kommer anslutas till ett Gbit nätverk med CAT6 hela vägen.

Vad är de största flaskhalsarna? Några bra förslag för runt 10 000 kr? En SSD-baserad lösning är nog inte alternativ med tanke på utrymme och budget...

EDIT:
Är det tvärt att satsa på iSCSI Lun, har det några prestanda fördelar?

Permalänk
Vila i frid

På gigabit flaskar det ju vid drygt 100 MB/sek så att köpa mer prestanda än så är overkill - om du inte tänkt investera i 10GBE. Vill du inte skruva ihop en egen burk körandes t.ex. nas4free (som t.ex. fixar iSCSI) låter det bekvämast och enklast att köra med en "readynas pro 2" eller något med liknande prestanda dvs ca 100 MB/sek.

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag tänker inte förespråka någon speciell NAS själv, men jag kör Cat6-nätverk med bra grejjer och maxar nästan(i pirncip) gigabitlinan med min Readynas Ultra. Får ut över 100 MB/s i DL från NASen och 70-85MB/s Upp. Det svarar alltid väldigt bra och jag upplever det defenittivt lika rappt som om diskarna satt i datorn(förutom då diskarna behöver varva upp, men det är ju en inställningsfråga).
Jag kör med WD Greendiskar, samt en WD USB3-disk kopplad via USB3 och allt upplevs lika snabbt.

Min gissning är att SSD skulle vara rejäl 'overkill' och onödigt dyrt. Så länge du har begränsningen i gigabitnätverket och inte något mycket snabbare så är endå en vanlig HDD tillräckligt snabb. Svarstiden tror jag inte man märker skillnaden mellan en HDD och SSD för ren 'lagring' (en helt annan sak jämfört med SSD:n som systemdisk i datorn).

Hur hög belastning i antal samtidiga användare kommer det vara? Gissar att det kan öka kraven på NAS:en, och det jag uppfattat/upplevt är att det som styr är till stor del hur kraftig processor NASen har. ÄR det inte för många användare så tror jag att nästan vilken rejäl NAS som helst med lite bättre processor löser det du efterfrågar, i princip alla NASar löser väl det där med raid5/6. För att hantera två trasiga behöver man en 6bay, vill jag minnas...? Diskarna bör duga med bra vanliga HDD:s utan problem. Vill man ha 100-procentig snabb tillgång till lagringen är det antalgigen motsvarande WD Red-diskar och köra det utan att låta dem spinna ned efter inaktivitet ?
Antar att du har koll på smallnetbuilder.com ? Finns en hel del läsvärt där. Kombinera det med en intriktning på en Synology-modell eftersom du är van så blir du garanterat nöjd...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Såg att hasenfrasen hann svara medan jag skrev.

Jag är ioffsg mycket nöjd med min Readynas Ultra, och har flera bekanta & kollegor med Readynas. Alla är nog ganska nöjda men det finns några saker att påpeka: Webinterfacet / Gränssnittet håller inte det senaste snittet och borde moderniseras. Dock hörs det i forum som de två mest framstående av Netgears NAS-programvarumakare har sagt upp sig. Det kommer inte uppdateringar speciellt ofta, trots att man läser om folk som har issues. Jag tror t.o.m Netgear själva sagt att de nästan tar handen ifrån de äldre NASarna nu när de lanserat en helt ny serie.
Så: jag är nöjd, mina polare också men....

När det gäller bygga egen NAS så hade jag lite funderingar innan jag köpte min, men en liten stund med miniräknaren och kilowatttimmar per år fick mig att definitivt sluta fundera. En modern NAS drar inte många watt, troligen en tiondel av den hembyggda dator-NASen...?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag hade velat ha runt 2TB i tillgängligt lagringsutrymme och någon slags raid (5 eller 6?) med möjlighet att återställa data med en eller två trasiga diskar.

Om två diskar ska kunna krascha utan att du förlorar data så är det RAID6 (RAID 5 med dubbel partitet, tror jag är ett annat namn på samma sak).

Frågan om det inte är vettigt att ha minst fem diskar isåfall.. då utnyttjar du lagringskapaciteten av 3 diskar.
så säg 5st 2TB diskar (antagligen mest prisvärt) borde väl bli ca 6TB utrymme att lagra på.