Vilka spel tycker ni man bör ha till SNES?

Permalänk
Medlem

Vilka spel tycker ni man bör ha till SNES?

Tjabba gott folk!

Fick ett SNES som va i fin fint skick nu i vintras och har börjat använda det så smått nu när jag köpt en scart till min samsung LED tv (helt okey bild)
Tyvärr så är mitt spel bibliotek inte så värst stort just nu, så jag tänkte kolla runder lite efter klassiker som mega man X etc etc etc.

Att köpa de flesta spel i Sverige kan bli ganska stora summor så jag köper från Amerika då jag har en NTSC konverter till mitt SNES

Nu till frågan, vilka spel tycker ni att man bör ha till Super Nintendo?
Skulle vara intressant och höra, och om det kanske finns några guldkorn som man inte själv känner till.

Med vänlig hälsning: Marcus O

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Super Mario ofc!

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
99:e percentilen

Du ska helt klart ha "Super Mario World 2: Yoshi's Island"! Det var det enda spelet jag hade när jag hade SNES, men jag tröttnade inte. Skitbra spel!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Secret of mana

Permalänk
Medlem

Köper du amerikanska spel så får du för allt i världen inte glömma bort att importera Super Mario RPG! Du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem

Chrono Trigger är ju ett absolut måste!

Permalänk
Medlem

Hur är det med spel som inte tillverkas och säljs längre och är säkert bortåt 20 år gammla.. typ NES/SNES spel.

Får man ladda ned dom på nätet som roms ?
finns det isåfall någon kasett man kan köpa och spela roms från original maskinen ?

Supermario Allstars med Mario 1,2,3 och japanska 2:an uppgraderade till 16-bitars grafik.
Denna titel finns också till Nintendo Wii men begränsat upplaga.. men fortfarande 16-bit grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

finns det isåfall någon kasett man kan köpa och spela roms från original maskinen ?

Köp en PowerPack. Finns både till NES & SNES.

Permalänk
Inaktiv

Lufia 2: Rise of the Sinistrals

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Köp en PowerPack. Finns både till NES & SNES.

Ah tack för länken.. visst trevligt med original kasetter kan säkert vara sammlar värde på.. men detta blir billigare och framförallt lättare att få tag på så gammla titlar

Permalänk

Final Fantasy II, III och Earthbound rekommenderar jag starkt.

Permalänk
Medlem

Street fighter 2

Permalänk

Super Mario World.

Permalänk
Medlem

Zelda a link to the past är ju första valet, ligger nerpackad i någon kartong med lite annat heh

Permalänk
Medlem

Som någon skrev, Chrono Trigger! (chansen att du får tag i ett exemplar för ett vettigt pris är obefintlig dock...)

Permalänk
Medlem

Mina absoluta favoriter!

edit, fan va sugen jag blev på att köpa ett SNES!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast

Utöver de självklara fallen: Zelda och Super Mario -serien, så tycker jag att man skall prova på Final Fantasy serien.
Castlevania -serien är också ett "måste".

Och till de enklare, men ack så roliga spel som går snabbt att komma igång med utan större behov att fördjupa sig i storyn:
Rock'nRoll Racing - https://www.youtube.com/watch?v=N8OgEzbJY7s
F-Zero - http://www.youtube.com/watch?v=Gv8f9porzqw
Gradius - http://www.youtube.com/watch?v=CmRfYnoHBSo
R-Type - https://www.youtube.com/watch?v=T93uQ4nzuvk
The Lost Vikings - https://www.youtube.com/watch?v=ZItppVpUwwc

Jag kan säkert göra listan längre om jag sätter alla tre hjärncellerna på att samarbeta, men detta är vad som kommer fram på rak arm.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Förvånad att super metroid inte nämnts än.

Permalänk
Medlem

donkey kong country 2, super mario world (bästa mario spelet någonsin), Contra 3 (super probetector i EU). Det finns så otroligt många bra spel till snes att det är galet :).

Permalänk

Spel som är måsten

- Actraiser
- Donkey Kong Country
- Pilot Wings
- Mario Kart
- Mega Man X
- R-Type

Permalänk
Medlem

super metroid, starwing, f-zero,mario kart,a link to the past

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Oj många fina titlar

Blir till att browsa ebay samt tradera efter några

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Tycker att SNES största styrka var de många underbara RPG-spelen där några av dessa tillhör de bästa spelen som gjorts:

7th Saga
Breath of Fire 1-2
Chrono Trigger (möjligtvis bäst av alla SNES-spel)
Final Fantasy-spelen
Illusion of Gaia/Illusion of Time
Lufia 1-2
Ogre Battle (taktisk RPG)
Secret of Evermore
Secret of Mana
Secret of the Stars
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
The Legend of Zelda: A Link to the Past (action-RPG)

Utöver dessa rekommenderas följande övriga spel:

Super Mario World
Yoshi's Island
Super Mario Kart
Street Fighter II (vet ej vilken av alla versioner som är bäst)
Donkey Kong Country 1-2
Harvest Moon

Permalänk
Medlem

Turtles 4, turtles in time. Super off road.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

- Zelda: A link to the past
- F-Zero
- R-Type
- Donkey Kong Country 1&2
- Mario World ofc.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Zelda: a link to the past - möjligen det bästa äventyrsspel någonsin
Super Metroid - Undbar atmosfär för sin tid. Kan inte säga att det är min favoritkategori av spel men ingen bör missa detta spel
Super Mario World - Av många utsett till bästa plattformspelet någonsin, att hitta alla 96 utgångar tog en evig tid!
Super Mario Kart - Dra ihop ett gäng polare och spela mot varandra, kan inte bli mycket roligare!

Som tidigare nämnts finns det en stor samling fantastiska RPGn, egna favoriter;

Lufia: Första riktiga rpg jag spelat, 1:an är rätt medioker i efterhand, men uppföljaren är än idag ett av de bättre spelen jag någon spelat.
En fantastisk blandning av RPG, problemlösning med en story och musik i sällan skådat slog. Efter kvinnor så finns det nog få saker som fått fler att män gråta

Chrono Trigger: Av de flesta anses CT vara det bästa RPG:et till SNES, helt klart oerhört välgjort och banbrytande för sin tid.

FF 3/6: Växer rätt långsamt i början men när det väl tar fort så blir det svårt att slita sig. Aldrig tidigare har det varit så roligt att se världen gå under.
Kefka måste vara en av de bäst designade villains någonsin.

Permalänk
Medlem

Chrono Trigger och Final Fantasy kan jag rekommendera starkt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Valde ut lite olika titlar för att få en fin bredd. Många är ganska självklara men kanske hittar du något nytt tips här. (Försökte att bara välja ett spel per genre och serie men lyckades inte fullt ut )
Har markerat 100% must-haves i fetstil.

Har för övrigt också tagit hänsyn till att de fortfarande är roliga att spela idag.
Vissa spel som t.ex. Super R-Type, Mortal Kombat 1 och 2, F-Zero, Pilotwings osv. har ju ett nostalgiskt värde men rent spelmekaniskt (eller tekniskt) så håller de inte riktigt för mig längre.

  • Final Fantasy III (VI) - Bästa JRPG:et

  • Secret Of Mana - Bästa action-JRPG:et

  • Super Mario All-Stars inkl. Super Mario World - Allt i ett

  • Chrono Trigger - Näst bästa JRPG:et någonsin

  • Super Castlevania IV - Fortfarande bästa spelet i serien (ja, bättre än Symphony of the Night )

  • Super Probotector (Contra III) - Grym action, cool användning av Mode 7

  • Super Metroid - Kanske bästa spelet till plattformen

  • Legend Of Zelda: A Link To The Past - No words needed, fortfarande bäst

  • Micro Machines 2 - Grymt kul med fyra spelare, väl värt att investera i extra handkontroller och en 4-spelaradapter

  • Starwing (Star Fox) - Grymt coolt för sin tid och håller än idag pga sin charm

  • Super Mario Kart - Inte i närheten av N64-varianten men fortfarande kul

  • Street Fighter II Turbo - Min favorit i hela Street Fighter-serien fram tills SFIV AE släpptes

  • Actraiser - Grymt action RPG som släpptes tidigt i SNES:ens livscykel, varierad gameplay

  • Earthbound - Nintendos "egna" RPG, föråldrat stridssystem men charmigt till tusen

  • U.N. Squadron (Area 88) - Svinbra arkadport av klassiskt shoot em up

  • Wild Guns - Robotar, vilda västern och ett av de snyggaste spelen till SNES

  • Parodious - Sjukt bisarrt och bra shoot em up

  • Pocky And Rocky 2 - Fruktansvärt japanskt och härligt

  • Axelay - Riktig showcasetitel för SNES, grymt shoot em up med både vertikal och horizontell scrollning

  • Super Mario RPG - Väldigt härligt. Funkar inte med många NTSC-adaptrar, kan vara svårt att få igång på PAL-maskin

  • TMHT: Turtles In Time - Grymt kul med en polare, dödstrist om man är ensam

  • Super Star Wars (minns inte om jag gillade V eller VI bäst) - Känns lite sagt men fortfarande bra

Bubblare som kan bli svåra att lösa (aka krävs hack, import, custom cartridge etc)
Secret Of Mana 2 - Lite mer tekniskt kompetent än ettan men når aldrig upp till sama storhet och mysfaktor
Star Fox 2 - Funkar förvånansvärt bra trots betastadiet

Tre random tips:
1. Se till att du har en bra RGB-kabel, gärna med breakout för stereo RCA direkt på kabeln.
2. Testa att koppla in stereo direkt i en hembioförstärkare och slå på Dolby Pro Logic. Finns en hel del titlar med officiellt surround stöd och betydligt fler med inofficiellt stöd (för att de inte ville betala licensavgiften till Dolby).
3. För bäst känsla bör du också multi-x chippa konsolen så att du kan switcha mellan PAL och NTSC (skillnad på både upplösning och refreshrate och därmed ofta hastighet beroende på hur väl de PAL-optimerade sina portar) Finns fortfarande ett par svenska butiker som gör detta.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Super mario Allstars

Super mario kart

Super mario world 1,2

donkey kong country 1,2,3!

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Rock and roll racing, för musiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!