Permalänk
Medlem

extremfläkt

Jag letar en 140mm fläkt med riktigt bra luftflöde...vi snackar ingen tystgående liten smygare utan en högvarvig extrem 140mm fläkt, om det finns 230v varianter så fungerar det också.
har AMD 6970 i cf och dom brinner upp när jag spelar, så tänkte sätta en i sidan på chassit som blåser på dom.

Om inte någon har tips på bra eftermarknadskylare för CF (en ledig slot mellan korten)

Chassiet är define xl R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Jag letar en 140mm fläkt med riktigt bra luftflöde...vi snackar ingen tystgående liten smygare utan en högvarvig extrem 140mm fläkt, om det finns 230v varianter så fungerar det också.
har AMD 6970 i cf och dom brinner upp när jag spelar, så tänkte sätta en i sidan på chassit som blåser på dom.

Om inte någon har tips på bra eftermarknadskylare för CF (en ledig slot mellan korten)

Chassiet är define xl R2

Tack för dagens skratt

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Tack för dagens skratt

haha vadå, 230voltare måste ju vara ännu mer effektiva

Permalänk
Skrivet av magic84:

Jag letar en 140mm fläkt med riktigt bra luftflöde...vi snackar ingen tystgående liten smygare utan en högvarvig extrem 140mm fläkt, om det finns 230v varianter så fungerar det också.
har AMD 6970 i cf och dom brinner upp när jag spelar, så tänkte sätta en i sidan på chassit som blåser på dom.

Om inte någon har tips på bra eftermarknadskylare för CF (en ledig slot mellan korten)

Chassiet är define xl R2

Vattenkylning? Förstår ditt problem. Händer ibland att jag spelar på sommaren,bor i varm lägenhet. Då åker stora bordsfläkten fram av med chassisidan sen fullt blås. Funkar bra,ljudet hörs ej med lurar på

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Öppna burken och kör med en bordsfläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Öppna burken och kör med en bordsfläkt

orkar inte

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har en sån fläkt du söker på vinden.
Låter så att man knappt kan vara i rummet och flyttar riktigt mycket luft vad jag kan minnas. Satt i någon gammal HP dator eller liknande där den hade en special kontakt som fungerade som PWM styrning, dock har jag satt dit en vanlig 3-pins kontakt i stället så nu blåser den fullt alltid. Ska gå upp och titta efter den imorgon eftermiddag och se om den finns kvar, för i så fall så kan jag skänka den mot att du betalar frakten.
Är inte helt hundra på om det är 120- eller 140mm men ska kolla.

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Vattenkylning? Förstår ditt problem. Händer ibland att jag spelar på sommaren,bor i varm lägenhet. Då åker stora bordsfläkten fram av med chassisidan sen fullt blås. Funkar bra,ljudet hörs ej med lurar på

Nej jag vet, har tom haft en pelarfläkt mot fronten av chassiet (på andra sidan fronten sitter 2st 140mm) och ställt upp iskuber mot chassit.
Ställt gpu fläktarna på manuellt och 70%.

Är ett rätt litet rum jag har datorn i, så det blir snabbt över 30 grader i rummet och låter som ett jas-plan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasCreep:

Har för mig att jag har en sån fläkt du söker på vinden.
Låter så att man knappt kan vara i rummet och flyttar riktigt mycket luft vad jag kan minnas. Satt i någon gammal HP dator eller liknande där den hade en special kontakt som fungerade som PWM styrning, dock har jag satt dit en vanlig 3-pins kontakt i stället så nu blåser den fullt alltid. Ska gå upp och titta efter den imorgon eftermiddag och se om den finns kvar, för i så fall så kan jag skänka den mot att du betalar frakten.
Är inte helt hundra på om det är 120- eller 140mm men ska kolla.

Låter gött.
Sitter ju ofta såna där monsterfläktar i serverskåp, så borde ju finnas som reservdel någonstans

Permalänk
Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Hade några ordentliga 230v 120mm fläktar. Tjocka jävlar i metall. De kan du nog få flöde med. Får skarva sladden bara. Ska se om jag har dem kvar.
Kan du inte modda in en schysst 220mm fläkt i sidan av chassit annars? Kanske rent av blir en tyst lösning.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! har en gammal rack server på jobbet som har skrotats, den låter ungefär sådär, men där är det flera 40mm fläktar

Permalänk
Avstängd

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Har du prövat byta kylpasta etc?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hade några ordentliga 230v 120mm fläktar. Tjocka jävlar i metall. De kan du nog få flöde med. Får skarva sladden bara. Ska se om jag har dem kvar.
Kan du inte modda in en schysst 220mm fläkt i sidan av chassit annars? Kanske rent av blir en tyst lösning.

Tänkte slippa modda, och tanken är att det ska bli vattenkylning snart, vet bara inte om det är värt att köpa block till dom här "gamla" grafikkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

men grafikorten med orginalkylare suger ju ut luft
Får skylla på fractal design då...detta chassi kommer med 3 fläktar in och 1 ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

Det enda undertryck skapar är damm. Värme stiger, alltså ska man bara fläktar som suger ut luft i taket eller längst upp i baken på chassit.
En sidofläkts uppgift är att skicka in frisk luft till grafikkorten, sätter man den att suga ut luft kommer man pajja luftflödet helt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

230 volt, är du hög eller?

bara på tisdagar... nä man varför skulle inte det fungera, ett 12V relä som styrs av valfri annan fläkt och lite fulkopplingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

Nu har du nog sippat för mycket på konjaken. Varför skulle övertryck bli en ugn? Om man ska vara krass så rent fysikaliskt så betyder ju övertryck mer luft per volym, och alltså bättre kylningsförmåga. Man vill i en dator undvika undertryck. Du vill ju ha kontroll på var luften kommer in så den alltid tar vägen genom dina dammskydd.

Skrivet av Tarrgoth:

Det enda undertryck skapar är damm. Värme stiger, alltså ska man bara fläktar som suger ut luft i taket eller längst upp i baken på chassit.
En sidofläkts uppgift är att skicka in frisk luft till grafikkorten, sätter man den att suga ut luft kommer man pajja luftflödet helt.

Att värme stiger påverkar marginnellt i ett datorchassi. Det kan vara bra att tänka på vid passiv kylning, men annars är det viktigaste att ha ett bra flöde (ex in fram, ut bak).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520552

Är den enda fläkt jag kan tänka mig som är mer åt "extrem" hållet, som är 140mm d.v.s.

Går det bra med 120mm så finns ju bl.a San Ace och Deltas.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

den första av de du länkade är väldigt lik classe i sjöns fläkt sett till specen men ljudligare. Den andra flyttar mer luft men dyr.

Skulle satsa på en datorfläkt som startar med datorn...

Permalänk
Skrivet av magic84:

Jag letar en 140mm fläkt med riktigt bra luftflöde...vi snackar ingen tystgående liten smygare utan en högvarvig extrem 140mm fläkt, om det finns 230v varianter så fungerar det också.
har AMD 6970 i cf och dom brinner upp när jag spelar, så tänkte sätta en i sidan på chassit som blåser på dom.

Om inte någon har tips på bra eftermarknadskylare för CF (en ledig slot mellan korten)

Chassiet är define xl R2

Jag körde en Silverstone AirPenetrator 180mm i sidan på mitt Arc med crossfire förut. Den kan pressa luft som fan, körde den inte på många procent av max, och blåser väldigt riktat. Träffade mitt emellan korten för mig. Den finns säkert som 140mm också.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

Hoppar in lit pga denna kommentar

100% bombis på det? Jag tyckte det var logiskt att blåsa in ny kall luft på korten (eftersom de är varma). Dock finns det ju logik i din lösning också ^^

Så, skulle det i mitt fall vara såhär:
Insug: 2 i fornt
Utblås: 1 bak, 2 sida, 2 topp(rad)?

Blir att ändra imorgon annars

Permalänk
Inaktiv

Du vill ha extrema fläktar? Räcker 2000m3/h? (Flyttar ~40ggr mer luft än e "vanlig" datorfläkt.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-210-83&toc=20906

OBS: Jag tar inte ansvar för hörselskador, skrikande frugor eller rosenrasande grannar vilket kan bli en bieffekt när du använder denna produkt då den lär låta som ett jetplan.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=887836 dessa ska vara bra .. plus att de är 120mm vilket gör att den får plats typ överallt

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hoppar in lit pga denna kommentar

100% bombis på det? Jag tyckte det var logiskt att blåsa in ny kall luft på korten (eftersom de är varma). Dock finns det ju logik i din lösning också ^^

Så, skulle det i mitt fall vara såhär:
Insug: 2 i fornt
Utblås: 1 bak, 2 sida, 2 topp(rad)?

Blir att ändra imorgon annars

Har du undertryck så lär det smita in en j*vla massa damm. (Har erfarenhet av detta då mitt nuvarande chassi bara har två fläktar som blåser ut.) PS. Chassit ska bytas inom de närmaste veckorna hoppas jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |