Nvidias spelkonsol Shield till förbokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Ja, från datorn till Shielden, som i sin tur kan vara kopplad till TVn.

Varför skulle man vilja koppla så? Varför inte bara Dator --> TV? Känns onödigt att köpa ett mellanting för 3000 kr...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Enda som gör det försvarbart är om man kan sätta upp sin Shield connection så du kan streama dina spel via internet. Dvs, att du kan sitta på kompisens WLAN och streama spel ifrån din hemdator. Då hade det vart något och ha

Spela pc spel hemma gör jag hellre på pcn och android spel räcker det på plattan eller på telefonen. (platta + ps3 controller är förövrigt ett väldigt bra sett att avnjuta emulatorer).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Någon som känner till någon performance-test som jämför detta med hårdvara till datorer?

jag finner det svårt att tro att den skulle vara lika kraftfull i ett så litet format för 3000 kr.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Någon som känner till någon performance-test som jämför detta med hårdvara till datorer?

jag finner det svårt att tro att den skulle vara lika kraftfull i ett så litet format för 3000 kr.

De har krav på ett Geforce 660 minimum för att det ska fungera i huvud taget på din PC om du ska streama PC spel till den, vad konsolen i fråga själv har är ganska orelevant för streaming då redan Tegra 2+ klarade detta på android telefoner / plattor med andra mjukvaror.

Sedan vad är det för preformanse tester du vill ha? Hur ett Tegra 4 presterar? Det är ett hyfsat bra men ändå dålig ARM chip för mobiler då konkurrenter redan har betydligt bättre chip där ute redan nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Första det snackades om var 500$ så 500 ja men inte sek utan snarare runt 5000 kr. Det sagt nu får den ett pris på 350$ i USA var den får här blir svårt att säga men skulle tippa på 3000+.

I min mening otroligt för mycket för något som bara streamar PC spel och hyfsat dåliga Android spel. Man kan ju alltid hoppas på att det kommer bättre android spel men det får man väll se.

För stunden nöjer jag mig med min Vita + 3DS som kostar ungefär som denna tillsammans.

Lite så ja, en ny handhållen spel och streamkonsol med osäker framtid, eller två något äldre där man vet vad man får. Och ska man nu streama till en liten skärm när man kan sitta vid datorn vore ju intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

De har krav på ett Geforce 660 minimum för att det ska fungera i huvud taget på din PC om du ska streama PC spel till den, vad konsolen i fråga själv har är ganska orelevant för streaming då redan Tegra 2+ klarade detta på android telefoner / plattor med andra mjukvaror.

Sedan vad är det för preformanse tester du vill ha? Hur ett Tegra 4 presterar? Det är ett hyfsat bra men ändå dålig ARM chip för mobiler då konkurrenter redan har betydligt bättre chip där ute redan nu.

Vänta va, detta är ingen spelkonsol eller? Bara en skärm med en handkontroll kopplad till datorn?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vänta va, detta är ingen spelkonsol eller? Bara en skärm med en handkontroll kopplad till datorn?

Det är bådeock, du kan spela native android spel ifrån market eller tegra zone, utöver det har du möjlighet att spela pc spel via streaming, i det fallet ställer det större krav på din dator + ditt nätverk.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vänta va, detta är ingen spelkonsol eller? Bara en skärm med en handkontroll kopplad till datorn?

Det är en spelkonsoll, processorn som sitter i den är en Tegra 4, ungefärlig prestanda är de du får i nya mobiler som släppts i år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Priset känns rent spontant som ganska högt.... Av de förhandsvisningar jag har sett så verkar det dock vara en ganska bra maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du kommer endast kunna spela spel ifrån Google Play market för 3000+ kr. Om du ska lägga pengar på en handhållen spelenhet är PS Vita ett mycket bättre val, eller en android mobil som kan spela exakt samma spel om Nvidia Shield.

Jo de vet jag självklart eller använda konsolen till att styra "Se klippet nedan" de är faktiskt rätt grymt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En display med en upplösning på 1280x720, 2gb ram och Tegra 4 GPU.... De har alltså tagit fram en alldeles för stor bärbar konsol, med hårdvara som är motsvarande/sämre än dagens high-end smartphones.

Det enda som möjligtvis skulle kunna locka köpare, vore ett väldigt lågt pris.

Permalänk
Medlem

För 350 dollar är den chanslös.

Permalänk
Medlem

Är också tveksam.

Androidspel känns det knappast värt 2900kr för att spela med handkontroll. Det finns separata handkontroller att tillgå.

Strömma spel från datorn skulle väl funka men sitter man med AMD skiter det sig i alla fall. Molntjänst kommer ge kass respons om man är kräsen. I ett bra scenario har du 50ms till servern, det är 50ms extra latens på allt du gör i spelet. Dessutom är Wifi knappast helt tillförlitligt om man bor i flerbostadshus med 10+ nätverk inom räckhåll. Ganska ofta laggar det till eller till och med kopplar ifrån i någon sekund tack vare att närverken stör varandra. Inget problem vid surfande eller video med buffer men med spel får man problem. Lägg till också den ökade latensen vid Wifi, särskilt när hastigheten går ner.

Permalänk
Medlem

ehm..flopp. Halvtaskiga android/ios spel kan jag spela på min mobiltelefon. Som jag redan har med mig överallt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du kommer endast kunna spela spel ifrån Google Play market för 3000+ kr. Om du ska lägga pengar på en handhållen spelenhet är PS Vita ett mycket bättre val, eller en android mobil som kan spela exakt samma spel om Nvidia Shield.

Men så kostar ju en smartphone typ det dubbla också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men så kostar ju en smartphone typ det dubbla också?

Fast en smartphone har ju alla tillhanda allra redan?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men så kostar ju en smartphone typ det dubbla också?

Nja, du kan nog köpa en galaxy sIII för runt 3k.
Men den stora skillnaden är ju att en smartphone har en rad andra viktiga funktioner/ användningsområden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

kändes då inte minsta intressant hade kanske varit lite cool 1993 men tror det blir en riktig tok flopp
den är ful dyr verkar kass och dom flesta väljer nog en trevlig android telefon för dom pengarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Dyr jämfört med andra konsoler kanske, men nVidia tjänar ju inte multum på att sälja spel till den för att få igen pengarna om de skulle subventionera den. Så kostnaden är ju bara skiftad, imho. Kvalitet och tillgång på spel är en helt annan fråga =).

Permalänk
Avstängd

Ful som stryk men skulle gärna testa.

Visa signatur

lolclockers