Val av 4TB Extern USB 3.0 HDD

Permalänk
Medlem

Val av 4TB Extern USB 3.0 HDD

Tjenixen!
Servern behöver mer utrymme och jag tänkte köpa en 4TB Extern USB3.0 hårddisk.
Har att välja mellan dessa tre, vilken tycker ni? Motivera gärna ert svar!

LACIE PORSCHE DESIGN P9230 4TB USB 3.0/2.0 (är det någon som vet vilket märke på disken innuti?)
SEAGATE BACKUP PLUS DESKTOP 4TB USB 3.0
SEAGATE EXPANSION DESKTOP 4TB USB 3.0 BLACK

Priset skiljer inget så jag har bara beslutsångest vad jag ska välja, har alltid kört WD förut men har hört att deras 4TB är kassa, tom. deras externa 4TB innehåller hitatchi-diskar vad jag hört.

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Tjenixen!
LACIE PORSCHE DESIGN P9230 4TB USB 3.0/2.0 (är det någon som vet vilket märke på disken innuti?)

Jag köpte en P9230 för några veckor sen och det sitter en Seagate ST4000DM000 inuti. Jag har tidigare ägt ett flertal WD och Seagate och aldrig haft några problem.

Det negativa med denna Lacie:n är att den blir lite för varm i mitt tyckte. Under normal drift ligger den på runt 48 grader. Lacie skriver mycket i sin marknadsföring om att aluminiumhöljet ska skydda disken och leda bort värme, tyvärr får man en hårddisk i en plastlåda med ett aluminiumhölje utanpå. Problemet är också att det är en luftspalt på ca 1 mm mellan plastlådan och aluminiumhöljet så enligt mig är det inte så konstigt att den blir varm. Visst den ser snygg ut, men då livslängd och hållbarhet är prio på min lagringsdiskar hade jag hellre sett en annan lösning.

Jag även tillägga att jag kollade in ett test på en 4tb extern disk från Seagate (minns inte vilken modell) och den hade tydligen också "problem" med hög temperatur.

Permalänk
Medlem

LaCie är uppköpta av Seagate sedan förra året verkar det som.. så är nog endast Seagate diskar i LaCie skalen nu för tiden.

Permalänk

Seagate Barracuda 7200.14 4TB har något långsammare överföringshastighet än motsvarande 3TB. Sustained tranfer rate är 180 MB/s respektive 210 MB/s.

http://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/desktop-har...