Microsoft döper Blue till Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk som gnäller på Windows 8 Modern UI är mest pinsamma

Vad gör ni om dagarna? Surfar runt i startmenyn och LETAR efter era applikationer?? GUD VA PINSAMT!

Jag försöker sätta mig in i er situation..

windows 7
1.BOOTAR DATORN
2.Får upp desktop
3. ???? går in i startmenyn och letar fram vad ni skall starta ????

windows 8
1. BOOTAR DATORN
2. Får upp Metro ui
3. ???? VAD ÄR PROBLEMET ????

personligen har jag "pinnat" dom spel/program som jag använder i min taskbar och har gjort i 10 år, nu med Windows 8 så pinnar jag dom vanliga apparn/spelen jag använder på Modern ui, KLOCKRENT!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Länk till intervju uppskattas :).

Var rädd att nån skulle fråga om det, för jag hittar inte igen den. Man kan få en rätt bra inblick i hans tänkande här, fast där nämns inte orden "Windows 8".

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

men du kommer att kunna klicka på en knapp som visar nånting som vagt påminner om en startmeny.

Är det inte allmänt accepterat att startknappen kommer få samma funktion som tangentbordets windowsknapp, dvs. att visa startskärmen?

Permalänk
Inaktiv

Håller med dig helt daevilb, plus 8an är bra mycket snabbare och stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag tycker folk som gnäller på Windows 8 Modern UI är mest pinsamma

Vad gör ni om dagarna? Surfar runt i startmenyn och LETAR efter era applikationer?? GUD VA PINSAMT!

Jag försöker sätta mig in i er situation..

windows 7
1.BOOTAR DATORN
2.Får upp desktop
3. ???? går in i startmenyn och letar fram vad ni skall starta ????

windows 8
1. BOOTAR DATORN
2. Får upp Metro ui
3. ???? VAD ÄR PROBLEMET ????

personligen har jag "pinnat" dom spel/program som jag använder i min taskbar och har gjort i 10 år, nu med Windows 8 så pinnar jag dom vanliga apparn/spelen jag använder på Modern ui, KLOCKRENT!

Jag håller med, kör Windows 8 på min jobbdator och förstår inte heller problemet. dock tycker jag att det är omständigt att stänga av dator och komma in och ändra vissa inställningar.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag tycker folk som gnäller på Windows 8 Modern UI är mest pinsamma

Vad gör ni om dagarna? Surfar runt i startmenyn och LETAR efter era applikationer?? GUD VA PINSAMT!

Jag försöker sätta mig in i er situation..

windows 7
1.BOOTAR DATORN
2.Får upp desktop
3. ???? går in i startmenyn och letar fram vad ni skall starta ????

windows 8
1. BOOTAR DATORN
2. Får upp Metro ui
3. ???? VAD ÄR PROBLEMET ????

personligen har jag "pinnat" dom spel/program som jag använder i min taskbar och har gjort i 10 år, nu med Windows 8 så pinnar jag dom vanliga apparn/spelen jag använder på Modern ui, KLOCKRENT!

Du och en liten skara till bevisar att det finns två kategorier datorentusiaster. De rationella som funderar "blir allt jag gör bättre av detta" och vågar ifrågasätta. Eller de omogna ivrarna som säger "jag klarar mig, ni andra suger helt enkelt, ni är nollor". Du tillhör sista kategorin och det är nog mer pinsamt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Du och en liten skara till bevisar att det finns två kategorier datorentusiaster. De rationella som funderar "blir allt jag gör bättre av detta" och vågar ifrågasätta. Eller de omogna ivrarna som säger "jag klarar mig, ni andra suger helt enkelt, ni är nollor". Du tillhör sista kategorin och det är nog mer pinsamt.

Men du då som verkar vara en sån stor hjälte kan väl förklara för mig varför du saknar en STARTMENY?

vad gör DU i denna underbara startmeny som gör den totalt oersättlig?

Att jag klarar av denna extrema superförändring till Windows 8 kanske beror på att jag tagit till mig förändringarna och börjat arbeta med Windows 8 istället för att gå i taket varje release och hävda att saker fungerade bättre förut!

nu tror jag inte så illa om dig att jag kan placera dig i gruppen "jag skiter fullständigt i vad som är förbättrat i windows 8, dom har förstört startmenyn så därför tänker vara grinig och vägra installera"

Jag kan ta ett exempel, i år på dustinmässan så stod jag och tittade på en Acer S7 och visade mina kompisar hur Windows 8 fungerade, från ingenstans kommer det en GUBBE på 70+ år och säger att windows 8 är ren och skär skit!

av ren nyfikenhet så låter jag denna man fortsätta sin berättelse, han hade tydligen köpt en ny dator med windows 7 och installerat en fruktansvärd massa program (ni kanske vet hur det ser ut på vanliga svenssons datorer?, piratkopierade program,toolbars, virus osv osv) när han sedan köpt windows 8 och installerat så förflyttas ju dessa applikationer till Metro UI han va tydligen tvungen att scrolla flera meter för att se alla sina program..

Det va sån fruktansvärd besvikelse för honom så han hade ominstallerat sin dator med windows 7

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Du och en liten skara till bevisar att det finns två kategorier datorentusiaster. De rationella som funderar "blir allt jag gör bättre av detta" och vågar ifrågasätta. Eller de omogna ivrarna som säger "jag klarar mig, ni andra suger helt enkelt, ni är nollor". Du tillhör sista kategorin och det är nog mer pinsamt.

Jag anser mer att det handlar om omotiverat gnäll och rädsla för förändringar.
Har använt Win 8 sedan augusti och har inget större problem med det.

Visst är Startskärmen dåligt anpassad för datorer utan pekskärm, och visst finns det en hel del att önska, så som att det är svårt att hitta avstängningsknappen första gången etc.

Men att rata Windows 8 och spy galla över det för att man inte är nöjd med startskärmen är enligt mig bara larvigt. Som tidigare personer har sagt så sitter man ju inte och "jobbar" i startskärmen, utan man startar ett program och sedan jobbar man i det i desktopläge / alternativt Modern UI om det är en "app".

Alla har ju självklart rätt till sina egna åsikter, och om man inte gillar Windows 8 så är det bara att låta bli och fortsätta köra Windows 7 / XP istället för att slösa massa energi på att gnälla över hur dåligt det är.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Oavsett om det är gratis eller inte finns det vissa här inne som tjuter som små bebisar så fort Windows 8 kommer på tal, ni bara måste få ur er all ilska som ligger och bublar inom er eller hur? Dom roligaste kommenterarna by far är dom i stil med:
Bra val att det är gratis, äntligen nånting som är positivt med det här skit os:et följt av en fajntig liten Som om ni vore tvugna att använda det, ja fast min dator kom faktiskt med Windows 8 förinstallerat, och nu vill inte ja ha kvar det. Nej men grattis, då kanske du skulle ha testat os:et innan du köpte datorn? Finns färdiga datorer hos vilken el-kedja som helst att testa. Så på grund av att en del av folket där ute har köpt en dator med fel os (som dom trots allt vet medföljde installerat) så känner dom sig nu tvugna att stanna kvar? Byt till windows 7 istället då, eller vad ni nu gillar. Att sitta här och gnälla spydiga kommentarer om exakt varenda nyhet ang. ämnet ger er ingenting än att ni får använda vid skärmen, som om ni är coola eller nåt.
Det är humor verkligen att läsa alla klagomål, verkligen.

Men du... var inte det där världens längsta rant?

De flesta laptopar som säljs idag säljs med Windows 8 och det är oftast bara vissa versioner av Windows 8 som går att nedgradera med hjälp av skivor från tillverkaren. Om man vill ha Win 7 i en sån laptop så får man alltså köpa operativet. Ett operativ som i dagsläget är både dyrt och relativt svårt att få tag på.
Det är inte alla laptopar som det släpps drivrutiner till från tillverkaren till Win 7, så där blir ett ganska stort problem för de som inte är jätteintresserade av att pilla med sin dator.

Det är sant, man får göra ett val såklart. Vill jag utsätta mig för skymfen som är Win 8 eller kan jag låta bli att köpa en dator? Alternativt hitta ett annat operativsystem?

Det som stör så många är att Windows 7 var så bra och att det knappt går att hitta en nyare laptop idag som kör med det operativet. För ska man verkligen nöja sig med en sämre variant bara för att det är den som Microsoft vill sälja?

Klart att folk måste få klaga och använda sin sarkasm när de motsätter sig något. Annars är vi ju bara ja-sägare som låter andra styra våra liv. Det blir ju inte så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

* fast det finns en intervju med Steven Sinofsky som publicerades för nån dag sen, där han säger att de under hela utvecklingstiden fick feedback från testare och utvecklare att PC-användarna skulle hata Metro, men körde vidare ändå för PC-användare är idioter och framtiden är i alla fall tablets & telefoner. OK, han använde inte exakt den ordalydelsen, men det var andemeningen.

Länk or it didn't happen

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Alla har ju självklart rätt till sina egna åsikter, och om man inte gillar Windows 8 så är det bara att låta bli och fortsätta köra Windows 7 / XP istället för att slösa massa energi på att gnälla över hur dåligt det är.

Orsaken till mitt "gnäll" är att jag anser att Windows är på väg att utvecklas i en riktning jag inte gillar.
Det är inte så att jag inte förstår mig på Windows 8 utan jag vantrivs helt enkelt med hela konceptet, det känns som om "pekifieringen" av Windows håller på att förstöra plattformen jag har jobbat och levt med sedan Windows 3.0.

Om ingen klagar så tror Microsoft att alla är med på båten och fortsätter på samma spår. Tack och lov verkar dom ha tagit sitt förnuft tillfånga och lyssnat på användarna, i alla fall till viss del. Vi får se hur kompromissen mellan användarna och Microsoft blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Orsaken till mitt "gnäll" är att jag anser att Windows är på väg att utvecklas i en riktning jag inte gillar.
Det är inte så att jag inte förstår mig på Windows 8 utan jag vantrivs helt enkelt med hela konceptet, det känns som om "pekifieringen" av Windows håller på att förstöra plattformen jag har jobbat och levt med sedan Windows 3.0.

Om ingen klagar så tror Microsoft att alla är med på båten och fortsätter på samma spår. Tack och lov verkar dom ha tagit sitt förnuft tillfånga och lyssnat på användarna, i alla fall till viss del. Vi får se hur kompromissen mellan användarna och Microsoft blir.

Jag instämmer till fullo.
Har suttit med windows sedan 3.1.
inte många gånger jag blivt "anti" windows i dess utvecklande, skulle våga säga att första gången jag var vid windows ME sen var det länge till nästa besvikelse som var Vista då detta ungerade så mycket sämre än Longhorn tredje och hitills största besvikelsen är windows 8. Testade det mycket tidigt (när det fortfarande gick att få tillbaks startmenyn) och vantrivdes och kunde inte se meningen med hela ombyggnationen. Nu sitter jag med det i en virtuel miljö på min server och kör en minecraftserver i det.
Jag förmår tyvärr inte se fördelarna med alla stora enorma rutor som tar upp halva eller gärna hela skärmen.

Jag säger inte att det är dåligt för alla eller att det inte går att vänja sig vid men man borde fortfarande ha möjligheten att välja. Jag använder inte fruktmobiler eller (nu för tiden även) windows mobiler för jag vill inte att företagen som tillverkar dom skall fata beslut som hur det skall se ut på skärmen, om jag skall ha autorotation på eller om det skall vara autodimning på eller ej.
Jag vill välja själv hur jag använder något och fortfarande ta fördelar av framgångarna med minneshantering etc.

Microsoft gör ett OS för användare utan att ta hänsyn till individen.
Tänk om man inte kunde stänga av Aero i windows 7 utan att microsoft bara sa att, nä det är det nya. vänj er. Hur många som sitter och jobbar med cad hade suttit kvar i xp då? Troligen alla.
Jag sitter emellanåt med Metrolog XG13, Catia, inventor samt väldigt mycket i CM4D var av inga av dessa klarar av att visa en komplett 3dmodel utan felaktigheter så länge Aero är igång (inventor hungerar dock i directx så kan vara open gl som är kasst i det fallet).

Nej för min del får microsoft göra vad dom vill så länge vi som användare själva får välja vilket ui vi vill sitta med.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jag instämmer till fullo.
Har suttit med windows sedan 3.1.
inte många gånger jag blivt "anti" windows i dess utvecklande, skulle våga säga att första gången jag var vid windows ME sen var det länge till nästa besvikelse som var Vista då detta ungerade så mycket sämre än Longhorn tredje och hitills största besvikelsen är windows 8. Testade det mycket tidigt (när det fortfarande gick att få tillbaks startmenyn) och vantrivdes och kunde inte se meningen med hela ombyggnationen. Nu sitter jag med det i en virtuel miljö på min server och kör en minecraftserver i det.
Jag förmår tyvärr inte se fördelarna med alla stora enorma rutor som tar upp halva eller gärna hela skärmen.

Jag säger inte att det är dåligt för alla eller att det inte går att vänja sig vid men man borde fortfarande ha möjligheten att välja. Jag använder inte fruktmobiler eller (nu för tiden även) windows mobiler för jag vill inte att företagen som tillverkar dom skall fata beslut som hur det skall se ut på skärmen, om jag skall ha autorotation på eller om det skall vara autodimning på eller ej.
Jag vill välja själv hur jag använder något och fortfarande ta fördelar av framgångarna med minneshantering etc.

Microsoft gör ett OS för användare utan att ta hänsyn till individen.
Tänk om man inte kunde stänga av Aero i windows 7 utan att microsoft bara sa att, nä det är det nya. vänj er. Hur många som sitter och jobbar med cad hade suttit kvar i xp då? Troligen alla.
Jag sitter emellanåt med Metrolog XG13, Catia, inventor samt väldigt mycket i CM4D var av inga av dessa klarar av att visa en komplett 3dmodel utan felaktigheter så länge Aero är igång (inventor hungerar dock i directx så kan vara open gl som är kasst i det fallet).

Nej för min del får microsoft göra vad dom vill så länge vi som användare själva får välja vilket ui vi vill sitta med.

Avalon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

som i frukten?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Men du... var inte det där världens längsta rant?

De flesta laptopar som säljs idag säljs med Windows 8 och det är oftast bara vissa versioner av Windows 8 som går att nedgradera med hjälp av skivor från tillverkaren. Om man vill ha Win 7 i en sån laptop så får man alltså köpa operativet. Ett operativ som i dagsläget är både dyrt och relativt svårt att få tag på.
Det är inte alla laptopar som det släpps drivrutiner till från tillverkaren till Win 7, så där blir ett ganska stort problem för de som inte är jätteintresserade av att pilla med sin dator.

Det är sant, man får göra ett val såklart. Vill jag utsätta mig för skymfen som är Win 8 eller kan jag låta bli att köpa en dator? Alternativt hitta ett annat operativsystem?

Det som stör så många är att Windows 7 var så bra och att det knappt går att hitta en nyare laptop idag som kör med det operativet. För ska man verkligen nöja sig med en sämre variant bara för att det är den som Microsoft vill sälja?

Klart att folk måste få klaga och använda sin sarkasm när de motsätter sig något. Annars är vi ju bara ja-sägare som låter andra styra våra liv. Det blir ju inte så bra.

Still, svårt att köpa Windods 7? Kollar ni ens innan ni skriver? http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Windows%207 Oavsett pris så kan ingen med rätt säga att det är särskilt svårt att köpa det, sen i slutändan är det helt upp till tillverkarna att sätta vilket OS dom vill på sina produkter, så det är nånting MS självklart kan pusha för...men i slutändan bestämmer väl ändå tillverkaren själv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Dom är ju fortfarande sålda och dom har dragit in intäkterna? men med deras nya version utav Windows 8 nu så bör ju folk bli mer villiga att gå över och fler köp.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gå in på elgiganten/mediamarkt eller liknande och be att få titta på en dator som har Windows 7 som operativsystem. Här i Jönköping finns de inte i alla fall.

Möjligen finns det kvar på nätbutiker som du säger, men även där lär det ju ha minskat, då man ständigt möts av mantran i stil med "Dustin förinstallerar med Windows 8" och liknande.

Skönt att vi är överens om valbarheten i alla fall. Jag tycker inte heller att Modern UI borde försvinna utan vara valbart, även om jag själv inte gillar det.

Skrivet av darkmoon:

Men du... var inte det där världens längsta rant?

De flesta laptopar som säljs idag säljs med Windows 8 och det är oftast bara vissa versioner av Windows 8 som går att nedgradera med hjälp av skivor från tillverkaren. Om man vill ha Win 7 i en sån laptop så får man alltså köpa operativet. Ett operativ som i dagsläget är både dyrt och relativt svårt att få tag på.
Det är inte alla laptopar som det släpps drivrutiner till från tillverkaren till Win 7, så där blir ett ganska stort problem för de som inte är jätteintresserade av att pilla med sin dator.

Det är sant, man får göra ett val såklart. Vill jag utsätta mig för skymfen som är Win 8 eller kan jag låta bli att köpa en dator? Alternativt hitta ett annat operativsystem?

Det som stör så många är att Windows 7 var så bra och att det knappt går att hitta en nyare laptop idag som kör med det operativet. För ska man verkligen nöja sig med en sämre variant bara för att det är den som Microsoft vill sälja?

Klart att folk måste få klaga och använda sin sarkasm när de motsätter sig något. Annars är vi ju bara ja-sägare som låter andra styra våra liv. Det blir ju inte så bra.

Men såhär har det väl alltid varit? Sen när har man kunnat välja operativsystem till laptops (förutom självkonfigurerade)? Är väl i princip ingen tillverkare som gör det, jag har då inte sett några kommersiella telefoner, surfplattor eller laptops som man fått välja OS till. Bra eller dåligt så är detta knappast unikt för W8. Skulle säga att detta var betydligt värre när Vista kom, då var det jävligt svårt (om det ens gick) att ens installera XP på maskinerna, betydligt svårare än vad det är att få in W7 på en ny laptop. Sen att många laptops knappt kunde dra runt Vista gjorde ju inte saken bättre...

OT. Bra att 8.1 kommer vara gratis iaf, känns som att det kommer behövas att microsoft börjar göra kloka och smarta beslut som uppskattas nu ett tag framöver om de vill att deras nya inriktning ska ta fart och anammas av konsumenter. Tycker nästan att de borde släppa nån form av enterprise/workstation/enthusiast variant av W8 där desktop är det primära gränssnittet, för jag har väldigt svårt att se stora företag uppgradera till W8 som det är nu, känns ju väldigt viktigt nu när XP supporten tar slut nästa år. Känns lite Win Win köra modern UI för vanligt konsumentbruk och desktop för företag och för dom verkligen inte vill ha modern UI på stationära burkar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Win + Alt + PrintScreen kommer bli tillgänglig med den här updaten?
Win + printscreen är ju super skönt om det är något man hastig vill skärmdumpa. Men det är lite tråkigt när man ändå måste öppna upp och redigera bilden i efterhand.

Om man bara kunde dumpa det aktiva fönstret till en fil utan någon 3:e partsapp hade det varit suveränt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Microsoft slänger en livboj till sej själva. Bra för dem att de sätter prestige i andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men såhär har det väl alltid varit? Sen när har man kunnat välja operativsystem till laptops (förutom självkonfigurerade)? Är väl i princip ingen tillverkare som gör det, jag har då inte sett några kommersiella telefoner, surfplattor eller laptops som man fått välja OS till. Bra eller dåligt så är detta knappast unikt för W8. Skulle säga att detta var betydligt värre när Vista kom, då var det jävligt svårt (om det ens gick) att ens installera XP på maskinerna, betydligt svårare än vad det är att få in W7 på en ny laptop. Sen att många laptops knappt kunde dra runt Vista gjorde ju inte saken bättre...

OT. Bra att 8.1 kommer vara gratis iaf, känns som att det kommer behövas att microsoft börjar göra kloka och smarta beslut som uppskattas nu ett tag framöver om de vill att deras nya inriktning ska ta fart och anammas av konsumenter. Tycker nästan att de borde släppa nån form av enterprise/workstation/enthusiast variant av W8 där desktop är det primära gränssnittet, för jag har väldigt svårt att se stora företag uppgradera till W8 som det är nu, känns ju väldigt viktigt nu när XP supporten tar slut nästa år. Känns lite Win Win köra modern UI för vanligt konsumentbruk och desktop för företag och för dom verkligen inte vill ha modern UI på stationära burkar.

Ja, det har nog alltid vait så. Men mitt svar handlade om påståendet att man inte ska gnälla utan i så fall välja en dator med Windows 7... som alltså, enligt även dig, är svårt att få tag på. Omöjligt är det inte, men det är inte så att man med lätthet kan välja en på elgiganten, och att då hävda att det bara är att sluta gnälla och välja en dator med Windows 7 blir ju lite snett, minst sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det har nog alltid vait så. Men mitt svar handlade om påståendet att man inte ska gnälla utan i så fall välja en dator med Windows 7... som alltså, enligt även dig, är svårt att få tag på. Omöjligt är det inte, men det är inte så att man med lätthet kan välja en på elgiganten, och att då hävda att det bara är att sluta gnälla och välja en dator med Windows 7 blir ju lite snett, minst sagt.

Windows 8 är dock de senaste versionen av operativsystemet inom Microsoft och det är naturligt och standard att folk vill ha och begär det senaste operativsystemet vid köp av nya datorer.

Måste se från andra hållet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Windows 8 är dock de senaste versionen av operativsystemet inom Microsoft och det är naturligt och standard att folk vill ha och begär det senaste operativsystemet vid köp av nya datorer.

Måste se från andra hållet också.

Mitt inlägg hade som sagt ingenting med Windows 8 i sig att göra, utan tillgängligheten på Windows 7.

Alla verkar rörande överens om att (det är naturligt att) tillgängligheten på Windows 7 är starkt begränsad jämfört med tillgängligheten för Windows 8. Att då säga att folk ska sluta gnälla och köpa datorer med Windows 7 istället är då att förenkla saker lite väl.

Sedan är det för den delen inget nytt att "det senaste" inte alltid är analogt med "det bästa". Senaste exemplet från Microsoft för det är väl Windows Vista, som folk undvek och de flesta visade sig föredra Windows XP. Att inte gilla "det senaste" är knappast unikt för Windows 8.

Skillnaden var att när Vista kom så erbjöd de flesta nedgradering till XP gratis för att få datorer sålda, men det har de inte gjort på samma sätt med Windows 8 vad jag har sett, så därför är det svårt att köpa nytt med Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan är det för den delen inget nytt att "det senaste" inte alltid är analogt med "det bästa". Senaste exemplet från Microsoft för det är väl Windows Vista, som folk undvek och de flesta visade sig föredra Windows XP. Att inte gilla "det senaste" är knappast unikt för Windows 8.

"Bästa" är en definitionsfråga och har med personlig smak att göra, senaste är den version som är den senaste helt enkelt och har inget att göra med vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag tror nog att Microsoft har haft lite av ett New Coke moment. Jämförelsen har dykt upp på sista tiden.

Ibland måste man bita ihop och inse att det inte blev bra.

Jag tror MS hoppades för mycket på Windows Phone 7 och 8, det nya gränssnittet skulle bli något jämförbart med skivat bröd.
Efter några 100miljoner sålda enheter dvs telefoner o plattor skulle användarna se det som naturligt att migrera från det gamla till det nya.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mitt inlägg hade som sagt ingenting med Windows 8 i sig att göra, utan tillgängligheten på Windows 7.

Alla verkar rörande överens om att (det är naturligt att) tillgängligheten på Windows 7 är starkt begränsad jämfört med tillgängligheten för Windows 8. Att då säga att folk ska sluta gnälla och köpa datorer med Windows 7 istället är då att förenkla saker lite väl.

Sedan är det för den delen inget nytt att "det senaste" inte alltid är analogt med "det bästa". Senaste exemplet från Microsoft för det är väl Windows Vista, som folk undvek och de flesta visade sig föredra Windows XP. Att inte gilla "det senaste" är knappast unikt för Windows 8.

Skillnaden var att när Vista kom så erbjöd de flesta nedgradering till XP gratis för att få datorer sålda, men det har de inte gjort på samma sätt med Windows 8 vad jag har sett, så därför är det svårt att köpa nytt med Windows 7.

Pratar vi om laptops eller stationära datorer nu? Antar att det är laptops eftersom det är iaf enligt prisjakt i princip lika många butiker som säljer windows 7 som windows 8 så tillgängligheten där är iaf lika så antar att det är att man får med W8 i de flesta laptops du reagerar på eller? För tillgängligheten av själva W7 är ju inte alls dålig, är ju bara att köpa.

Har väldigt svårt att tro att majoriteten av butiker erbjöd nedgradering på vista laptops till XP, speciellt inte gratis, såg nog aldrig ens det erbjudas så kan knappast vara vanligt även ifall det förekom. Drivrutinsupporten mellan vista och XP var riktigt hemsk så förstår inte riktigt hur de kunde erbjuda det.

Men vad hade du tänkt skulle vara lösningen på det här problemet? Att alla laptops ska komma utan OS och att det ska finnas drivrutins stöd för alla möjliga tänkbara OS? Microsoft som alla andra företag skickar med sin senaste produkt är väl inte direkt något konstigt, att dom till och med säljer sina äldre produkter och inte fasar ut dom snabbt gör ju inte saken sämre. Är väl snarare upp till laptop-tillverkarna hur de vill sköta kompatibiliteten angående drivrutiner mellan W7 och W8, från microsoft så har jag då inte sett något direkt som aktivt motarbetar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Pratar vi om laptops eller stationära datorer nu? Antar att det är laptops eftersom det är iaf enligt prisjakt i princip lika många butiker som säljer windows 7 som windows 8 så tillgängligheten där är iaf lika så antar att det är att man får med W8 i de flesta laptops du reagerar på eller? För tillgängligheten av själva W7 är ju inte alls dålig, är ju bara att köpa.

Har väldigt svårt att tro att majoriteten av butiker erbjöd nedgradering på vista laptops till XP, speciellt inte gratis, såg nog aldrig ens det erbjudas så kan knappast vara vanligt även ifall det förekom. Drivrutinsupporten mellan vista och XP var riktigt hemsk så förstår inte riktigt hur de kunde erbjuda det.

Men vad hade du tänkt skulle vara lösningen på det här problemet? Att alla laptops ska komma utan OS och att det ska finnas drivrutins stöd för alla möjliga tänkbara OS? Microsoft som alla andra företag skickar med sin senaste produkt är väl inte direkt något konstigt, att dom till och med säljer sina äldre produkter och inte fasar ut dom snabbt gör ju inte saken sämre. Är väl snarare upp till laptop-tillverkarna hur de vill sköta kompatibiliteten angående drivrutiner mellan W7 och W8, från microsoft så har jag då inte sett något direkt som aktivt motarbetar detta.

Ja, jag menar färdigbyggda datorer. Windows 7 kommer att kunna köpas "löst" fram till 2015. Men säg det till Agda 91 som har "datan" till att surfa på nätet med och knappt vet vad Windows är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Ingetdera, beroende på definition. Det kommer bara dyka upp via Windows "app store" för att driva användare dit, vilket har varit ett av de stora målen för Microsoft. Så det kommer inte komma via Windows Update, och det kommer inte vara en fristående nedladdning från en hemsida, utan kommer vara bundet till ett Microsoftkonto genom programvaruaffären.

Från Microsofts utvecklarblogg:

Kommer även att finnas som ett stand-alone distribitionspaket att ladda ner via technet. Typ som ett "Servicepack" som kan rullas ut med GPO eller SCCM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Kommer även att finnas som ett stand-alone distribitionspaket att ladda ner via technet. Typ som ett "Servicepack" som kan rullas ut med GPO eller SCCM.

Ja herregud, självklart! Undra hur stort det blir.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

För att undvika att tråden blir oproduktiv har jag raderat ett par meddelanden. Se § 1.6 i forumreglerna.

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Ja herregud, självklart! Undra hur stort det blir.

Den filen vi har just nu är runt 1.1GB, men jag tror slutprodukten kommer vara betydligt mindre. Skulle gissa på 500-600MB.