Permalänk
Medlem

Frågor och råd om vattenkylning m.m.

Jag har lite frågor angående kylmedier m.m. som jag inte riktigt har fått något svar på, jag har kollat runt lite efter ett kylmedie som passar i ett vattenkylningssystem med både gpu och cpu. Det jag prioriterar är prestanda och låga temperaturer och i min loop planerar jag att ha 10/16 slang och två radiatorer (240, 360) i ett corsair 800D chassi om det får plats. Så mina frågor till er är:

1: Ska jag ha destillerat vatten med tillsatser i eller en färdigblandat lösning med någon färg?
2: När ska man byta kylmedie i en loop som min t.ex.?
3: Spelar det någon roll hur man applicerar kylpastan på cpu:n t.ex. i ett korsmönster eller ett "sträck"?
4: Bör man skölja ur loopen/radiatorn innan första användningen med varmt destillerat vatten?
5: Hur ska man montera fläktarna på radiatorn för att få bäst prestanda, så att fläktarna suger in luft i radiatorn eller suger ut luft?
6: Har inte riktigt fattat det med negativt och positivt luftflöde i ett chassi, någon som kan berätta lite mer i detalj hur det fingerar?
7: Till vilken kontakt på moderkortet kopplar man vattenpumpen?
8: Är det nödvändigt att köpa med ett kontroller kort?
9: Hur vet man att en radiator presterar bra? Vad ska man gå efter?
10: Vilket kylmedie borde jag köpa om ni rekommenderar att man använder ett?
11: Hur varmt får vattnet vara som max i en loop?
12: Finns det något smart sett att byta överclock från gpu till cpu beroende på om man vill spela eller göra annat?

//Tack på förhand jox

Permalänk
Skrivet av jox97:

Jag har lite frågor angående kylmedier m.m. som jag inte riktigt har fått något svar på, jag har kollat runt lite efter ett kylmedie som passar i ett vattenkylningssystem med både gpu och cpu. Det jag prioriterar är prestanda och låga temperaturer och i min loop planerar jag att ha 10/16 slang och två radiatorer (240, 360) i ett corsair 800D chassi om det får plats. Så mina frågor till er är:

1: Ska jag ha destillerat vatten med tillsatser i eller en färdigblandat lösning med någon färg?
2: När ska man byta kylmedie i en loop som min t.ex.?
3: Spelar det någon roll hur man applicerar kylpastan på cpu:n t.ex. i ett korsmönster eller ett "sträck"?
4: Bör man skölja ur loopen/radiatorn innan första användningen med varmt destillerat vatten?
5: Hur ska man montera fläktarna på radiatorn för att få bäst prestanda, så att fläktarna suger in luft i radiatorn eller suger ut luft?
6: Har inte riktigt fattat det med negativt och positivt luftflöde i ett chassi, någon som kan berätta lite mer i detalj hur det fingerar?
7: Till vilken kontakt på moderkortet kopplar man vattenpumpen?
8: Är det nödvändigt att köpa med ett kontroller kort?
9: Hur vet man att en radiator presterar bra? Vad ska man gå efter?
10: Vilket kylmedie borde jag köpa om ni rekommenderar att man använder ett?
11: Hur varmt får vattnet vara som max i en loop?
12: Finns det något smart sett att byta överclock från gpu till cpu beroende på om man vill spela eller göra annat?

//Tack på förhand jox

1. Kör på dest vatten och valfri algdödande tillsats eller en silver kill-coil. Färgat vatten är oftast skit som lämnar avlagringar.
2. En gång om året räcker bra
3. en liten kladd som ett okokt riskorn och låt blocket smeta ut det själv
4. Skölj genom med rikliga mängder kranvatten och sen skölj ur med dest vatten. Du behöver mycket vatten för att rensa ur en radd med småsaker i och kranvatten är smidigast som första steg.
5. Beror lite på fläkten men i regel vill du ha fläkten att blåsa luft genom radden även om det inte skiljer mycket mellan olika varianter.
6. Positivt tryck betyder att lufttrycket inuti lådan är högre än utanför och luften gör att damm inte kommer hitta in. Vanligaste varianten även om det inte har stor betydelse. Negativt tvärt om och har en tendens att samla på sig mer damm i udda ställen.
7. Pumpen får ström via 4-pins molex och har en 3-pins vanlig fläktkontakt för att man ska kunna se varvtalet. Man brukar stoppa den i cpu_fan uttaget för att datorn inte ska tro att det inte finns en cpu-fläkt.
8. Nej, fast vad tänkte du ha kontroller kortet till?
9. Kolla martins liquid lab, helt klart bästa resursen för tester av vattenkylningsprylar.
10. se 1
11. 10 grader över rumstemp (delta T) är en bra siffra att satsa på
12. EVGA precision X har profiler för grafikkort (fungerar på alla märken nvidia) och tex asrock tuner har också profiler för cpu. Frågan är varför du vill hålla på och byta överklock hela tiden? Känns onödigt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

1. Kör på dest vatten och valfri algdödande tillsats eller en silver kill-coil. Färgat vatten är oftast skit som lämnar avlagringar.
2. En gång om året räcker bra
3. en liten kladd som ett okokt riskorn och låt blocket smeta ut det själv
4. Skölj genom med rikliga mängder kranvatten och sen skölj ur med dest vatten. Du behöver mycket vatten för att rensa ur en radd med småsaker i och kranvatten är smidigast som första steg.
5. Beror lite på fläkten men i regel vill du ha fläkten att blåsa luft genom radden även om det inte skiljer mycket mellan olika varianter.
6. Positivt tryck betyder att lufttrycket inuti lådan är högre än utanför och luften gör att damm inte kommer hitta in. Vanligaste varianten även om det inte har stor betydelse. Negativt tvärt om och har en tendens att samla på sig mer damm i udda ställen.
7. Pumpen får ström via 4-pins molex och har en 3-pins vanlig fläktkontakt för att man ska kunna se varvtalet. Man brukar stoppa den i cpu_fan uttaget för att datorn inte ska tro att det inte finns en cpu-fläkt.
8. Nej, fast vad tänkte du ha kontroller kortet till?
9. Kolla martins liquid lab, helt klart bästa resursen för tester av vattenkylningsprylar.
10. se 1
11. 10 grader över rumstemp (delta T) är en bra siffra att satsa på
12. EVGA precision X har profiler för grafikkort (fungerar på alla märken nvidia) och tex asrock tuner har också profiler för cpu. Frågan är varför du vill hålla på och byta överklock hela tiden? Känns onödigt.

8. Jag tänkte att det skulle vara kul att hålla koll på temperatur, pump-hastighet m.m. med ett sådant här
12. Det jag syftade på var att om man ville lägga mer kräm på en del för att få ner temperaturen i loopen, beroende på vad man vill göra.

Permalänk
Medlem

1. Även avjoniserat vatten fungerar bra.

Skrivet av jox97:

8. Jag tänkte att det skulle vara kul att hålla koll på temperatur, pump-hastighet m.m. med ett sådant här
12. Det jag syftade på var att om man ville lägga mer kräm på en del för att få ner temperaturen i loopen, beroende på vad man vill göra.

8. Verkligen endast för skojs skull alltså? Annars finns det ju Realtemp. Det går även att ställa in i det så datorn stängs av ifall det blir för varmt, t ex om pumpen mot förmodan skulle stanna.

12. Det är helt onödigt egentligen. När CPU:n eller GPU:n inte används fullt ut så klockas de ner per automatik. I full idle så går de ändå på lägsta möjliga frekvens.

Permalänk
Medlem

Angående vattenbyte.
Om du kör med en silver coil och destvatten så behöver du inte byta vatten en gång om året.
Ju längre du använder vattnet med silvercoil i destå motståndskraftigare blir det emot alger och div annat skit.
Däremot blir vattnet också ledande pga alla silverjoner som snurrar runt där i.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

8. Fläktkontroller är en kul sak men inte ett måste. Jag köpte en Aquaero LT (versionen utan display) och ångrar mig inte. Du får med 4st temp probes som kan vara bra att ha om man vill se temperaturen på olika komponenter i datorn.. vrm eller vram t.ex.
Om du vill kan du använda fläktkontrollen för att automatiskt stänga ner datorn om du når ett gränsvärde du satt, vattentemp, CPU temp, pump RPM et.c.
Vet inte om versionen med display tillför något, det är väldigt smidigt att konfigurera den via aquasuite applikationen. Inte alls lika smidigt att konfigurera den via displayen enligt dom videos jag sett.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jox97:

Jag har lite frågor angående kylmedier m.m. som jag inte riktigt har fått något svar på, jag har kollat runt lite efter ett kylmedie som passar i ett vattenkylningssystem med både gpu och cpu. Det jag prioriterar är prestanda och låga temperaturer och i min loop planerar jag att ha 10/16 slang och två radiatorer (240, 360) i ett corsair 800D chassi om det får plats. Så mina frågor till er är:

//Tack på förhand jox

Väljer att svara på några frågor som du inte fått ett bra svar på än (enligt min mening)

Ska jag ha destillerat vatten med tillsatser i eller en färdigblandat lösning med någon färg?
Vill du ha färg, kör med färgade slangar och destilerat vatten med tillsatser (ej färg)

5: Hur ska man montera fläktarna på radiatorn för att få bäst prestanda, så att fläktarna suger in luft i radiatorn eller suger ut luft?
Montera fläktarna så att dem suger genom radiatorn och så att du kan komma åt att rengöra dem lätt på andra sidan.
Det kommer att samlas damm på radiatorerna efter ett tag, mycket lättare att rengöra dem om du bara kan dra av dammet från den med handen utan att skruva bort fläktar etc.

9: Hur vet man att en radiator presterar bra? Vad ska man gå efter?
Vill du ha långsamma fläktar med högt tryck eller fläktar med högt luftflöde?
Ofta vill man ha tjockare radiatorer som är tätare med långsammare fläktar med högt luftryck då det blir tystare.
Men det finns dem som kör med lite snabbare fläktar och blåser mer luft genom dem, då vill du ha lite glesare radiatorer.

10: Vilket kylmedie borde jag köpa om ni rekommenderar att man använder ett?
Destilerat vatten med tillsats, själv använder jag Mayhems Biocide Extreme.
Så länge det inte blir avlagringar eller alger behöver du inte byta vatten i systemet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

När jag kollade på raddar när jag beställde min vattenkylning så var enligt det jag hittade Alphacools raddar bland de bästa. Så för mig blev det deras Nexxxos UT60 serie. Enligt de tester jag såg presetade de bättre än t.ex Phobyas raddar, både vad gäller vattenflöde, luftflöde och temps om jag minns rätt.

MEN, de har bara M3 skruv för montering vilket ärligt talat känns vekt. Och eftersom de har anslutningar på båda sidor så är de krånliga att montera direkt mot chassit utan t.ex fläkt emellan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |